recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 6.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 6.1

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 7.1 vs 6.1
    Sendt: 03-April-2015 kl. 09:39
Jeg kører fronter på large og subwooferen på plus, dvs de spiller med på alt op til 100Hz. Hvis jeg kører fronter på small mister jeg rigtig meget bas, og får nogle store dips mellem 60-100hz. Så det er ikke altid at tommelfingerregelerne holder i praksis. Det kommer an på rum og udstyr.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 13:33
Godt så. Så har jeg forstået det rigtigt
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Fandt mit svar her http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1150250-what-does-setting-50hz-crossover-do-lfe-channel.html


Dvs. At crossover, hvis højtalerne kan, sættes på 80 Hz THX anbefaling.
LFE sporet bliver spillet op til de 120, hvis det er lavet sådan.

Eller også bliver jeg mere forvirret


Det at LFE sporet kan være op til 120Hz er jo ikke ensbetydende med at det bliver anvendt. Det giver jo ingen mening at der i film som udgangspunkt lægges så høje toner ind der, når man ved at de kan retningsbestemmes, og man i øvrigt har alle de andre kanaler til rådighed.

Alle anbefalinger omkring LFE siger max crossover på LFE subwoofer og bemærk, det er den fysiske knap bag på enheden. Hvis enheden har en LFE indgang skal den anvendes. Det den gør er at den kører uden om det justerbare delefilter.

Crossover indstilling på forstærkeren fjerner ikke noget fra LFE lydsporet, men tilføjer bas fra de enheder, der ikke kan spille dybt nok. Og dybt nok mener jeg er 20Hz, så alle enheder, der ikke klarer 20Hz, angives som small (nok størst delen) med en crossover frekvens svarende til deres nedre frekvens. Nogle anbefaler crossover sættes 10Hz højere. THX anbefaling på 80Hz giver ikke mening, hvis højtaleren kan gå ned til 40Hz. Det giver dog mening at frekvensen ikke sættes for højt, da der så er risiko for at tonerne opfattes som om de kommer fra subwoofer og ikke fra den kanal, som bassen stammer fra. Jeg ved dog ikke ved hvilken frekvens, man kan begynde at stedbestemme bassen, men jeg bruger selv THX anbefalingen på 80Hz til valg af højtalere. Mit udgangspunkt er en nedre frekvens på højest 70Hz for alle højtaler i systemet. Det kommer nok ikke til at se pænt ud i stuen, når jeg skifter til Atmos senere
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 09:05
Så må vi bare copy paste http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1150250-what-does-setting-50hz-crossover-do-lfe-channel.html
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:54
Dit link virker ikke, når man trykker på det.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Fandt mit svar her http://www.avsforum.com/forum/91-audio-theory-setup-chat/1150250-what-does-setting-50hz-crossover-do-lfe-channel.html


Dvs. At crossover, hvis højtalerne kan, sættes på 80 Hz THX anbefaling.
LFE sporet bliver spillet op til de 120, hvis det er lavet sådan.

Eller også bliver jeg mere forvirret

Redigeret af T-Duck - 02-April-2015 kl. 09:06
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 08:08
Til top
Zuppe Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 375
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zuppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 07:36
Crossover stooper jo ikke bare lyden ved den givne Hz.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 23:43
Oprindeligt skrevet af Speedloader Speedloader skrev:

Korrekt. Hvis man har en sub kan man også få lfe signalet ud til fronterne hvis man godt kan li den lyd. At man skulle kunne få lfe signalet ud til centeren har jeg dog aldrig hørt om. Dvs din lfe crossover ligger på 50hz. Det er meget lavt. Eller misforstår jeg? Kører dine fronter og center som full range og din lfe crossover på 50hz.
nej men det prøvet jeg for sjov skyld en gang. Men har den på 80 Hz.

Edit: men hvis højtalerne står på large (fullrange)hvor højt Hz kører subwoofere så i?

Redigeret af T-Duck - 01-April-2015 kl. 23:59
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:59
Bare lige for at præcisere det. Når jeg siger lfe crossover på 50hz mener jeg at subben spiller fra dens nedre grænse op til 50hz. Når jeg siger fronternes crossover på eks. 80hz mener jeg fronterne spiller fra 80hz og opefter.

Der kommer således ikke frekvenser under 80hz ud af fronterne.
Til top
Speedloader Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2009
Status: Offline
Point: 152
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Speedloader Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:50
Korrekt. Hvis man har en sub kan man også få lfe signalet ud til fronterne hvis man godt kan li den lyd. At man skulle kunne få lfe signalet ud til centeren har jeg dog aldrig hørt om. Dvs din lfe crossover ligger på 50hz. Det er meget lavt. Eller misforstår jeg? Kører dine fronter og center som full range og din lfe crossover på 50hz.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 22:07
Så er der mange selv mig der har misforstået med crossover. For hos mig kan så spiller mine fronte og center sammen bas som subwooferen, indtil jeg rammer de 50 Hz
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu