recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 7.1 vs 6.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

7.1 vs 6.1

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

hans center er en Paradigm cc300, det kan ses i hans bio tråd..





OK. Det dog ændrer ikke ved min pointe: At man kunne vælge at bruge to 8 ohms højttalere.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 12:13
hans center er en Paradigm cc300, det kan ses i hans bio tråd..





Redigeret af strecker - 26-Februar-2015 kl. 12:13
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det er da lidt noget pjat at skrive at man ikke kan parallelkoble to højttalere. Langt de fleste center højttalere er jo allerede tovejskonstruktioner med to parallelkoblede basser. Det der er vigtigt er den resulterende impedans efter parallelkobling, ikke om der er tale om en eller to kasser. Så hvis man nu tog to 8 ohms højttalere kunne man sikkert slippe fra det uden problemer.

kunne man sikkert slippe fra det....???

der er tale om højttalere der er opgivet til 6ohm..



 
Jeg kan ikke se nogen steder i tråden at BS har en 6ohms højttaler? Hvis de er det han har ja så bliver impedansen lav hvis man parallelkobler to af dem. Det fremgår da vel også rimeligt tydeligt at det er derfor jeg foreslår at bruge to 8 ohms højttalere.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Det er da lidt noget pjat at skrive at man ikke kan parallelkoble to højttalere. Langt de fleste center højttalere er jo allerede tovejskonstruktioner med to parallelkoblede basser. Det der er vigtigt er den resulterende impedans efter parallelkobling, ikke om der er tale om en eller to kasser. Så hvis man nu tog to 8 ohms højttalere kunne man sikkert slippe fra det uden problemer.

kunne man sikkert slippe fra det....???

der er tale om højttalere der er opgivet til 6ohm..


Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:50
Det er da lidt noget pjat at skrive at man ikke kan parallelkoble to højttalere. Langt de fleste center højttalere er jo allerede tovejskonstruktioner med to parallelkoblede basser. Det der er vigtigt er den resulterende impedans efter parallelkobling, ikke om der er tale om en eller to kasser. Så hvis man nu tog to 8 ohms højttalere kunne man sikkert slippe fra det uden problemer.

Redigeret af Trumle - 26-Februar-2015 kl. 11:51
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:22
Når man brokobler, ser forstærkeren den halve impedans... Dvs. smider man en 4 ohm højttaler på en brokoblet forstærker, ser den 2 ohm-. Præcis som det vil være tilfældet hvis du parallelforbinder to 4 ohms højttalere til én udgang. Jeg synes mit eksempel passer ret godt.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Som jeg skrev, så er de fleste forstærkere stabile - og har altid været! M.v.h.

Tror de færreste surroundreceivere er stabile ved 2ohm. Jeg ville ikke være direkte bange for at brænde forstærkeren af, men mere at du løber ind i power compression fordi forstærkeren ikke har kaft nok efter parallelkoblingen.


Nu kommer en centerhøjttaler (x2) så slet ikke i nærheden af 2 ohm! Og selv om de skulle komme i nærheden - f.eks. 3 ohm, ved en given frekvens - så vil det også kræve nogle gevaldige fasevinkler, for at gøre forstærkeren ustabil!

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Et praktisk eksempel: Havde for længe siden en forstærker som var opgivet til 4 og 8 ohm og havde nogle 4 ohms højttalere. Forsærkeren mistede hurtigere kræfterne når jeg brokoblede den (hvor den i teorien skulle have mere effekt) sammenlignet med når jeg kørte dual-mode. Scenariet vil være det samme med parallelkoblingen af to højttalere til én kanal.


Det var så et dårligt eksempel.
Hvorfor? Fordi forstærkere netop bliver mindre stabile, når de brokobles. Dette er kendt. Førhen var det ofte angivet at en forstærker kunne trække 4-8 ohms højttalere. Men hvis man brokoblede, skulle højttalerne være 6-8 ohm.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


jeg har netop prøvet at brænde min fine Pioneer receiver af da jeg kørte med 4 højttalere på 2 udgange tilbage da jeg startede og ikke vidste bedre..


Som jeg skrev, så findes der eksempler på fejlkonstruktioner og ustabile forstærkere. Pioneer er kendt for at lave stabile forstærkere.

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


og at jeg har læst mig til det hele er vist nærmere et personligt angreb end fakta, for hvis du kigger lidt på min tråd vil du opdage at jeg har haft flere forstærkere og højttalere end gennemsnittet, netop for at kunne få noget erfaring, og høre tingene med egne ører...


Når man skriver: "man parallelkobler sgu da ikke 2 st 6ohm højttalere", så vidner det ikke om specifik teknisk indsigt. Dels da de færreste højttalere betegnes som 6 ohms højttalere, og dels som skrevet, at højttalere er dynamiske belastninger.

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


at trådstarters center ikke spille dybe toner står ingen steder, det er jo en højttaler der går ned til 50hz..


Igen en udtalelse som ikke vidner om teknisk indsigt. Centerhøjttaleren vil meget sjældent gå ned til 50 Hz, da den er begrænset af receiverens skæringsfrekvens.

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:


jeg syntes det er uforsvarligt at opfordre folk til noget som alle producenter fraråder, især når man ikke kender omstændighederne..

Alle producenter sælger til det amerikanske marked, hvorfor der tages højde for dit og dat. Ligesom der også står, at man ikke må tørre sit husdyr i mikrobølgeovnen.

[QUOTE=strecker]
men endnu engang må jeg overlade manegen til Henrik B, og se mig slået ned på en niveau hvor jeg ikke hører til..


Det er sjovt, som du kalder mig flabet, men samtidig er nedladende over for andre, som ikke har samme holdning som dig selv.

M.v.h.
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 11:15
Ikke for at fremstå uvidende men  ang centerht tales der så ikke om at flytte lyden ved at vinkle
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1687&zoneid=3

Redigeret af blumenburg - 26-Februar-2015 kl. 11:18
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

Jeg vil bestemt mene at min center sidder midt i billedet når jeg lukker øjnene
Og at lyden nemt flyttes med vinkling
Sorry, men lyden kan ikke flyttes med vinkling. Dét man kan gøre med vinkling er, at man sidder mere i højttalerens on-axis og derved højst sandsynligt får en bedre frekvensgang og evt. færre dumme reflektioner som derved giver bedre lyd... Men det vil ikke snyde hjernen til at tro, at højttaleren er placeret højere.

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Som jeg skrev, så er de fleste forstærkere stabile - og har altid været! M.v.h.
Tror de færreste surroundreceivere er stabile ved 2ohm. Jeg ville ikke være direkte bange for at brænde forstærkeren af, men mere at du løber ind i power compression fordi forstærkeren ikke har kaft nok efter parallelkoblingen.

Et praktisk eksempel: Havde for længe siden en forstærker som var opgivet til 4 og 8 ohm og havde nogle 4 ohms højttalere. Forsærkeren mistede hurtigere kræfterne når jeg brokoblede den (hvor den i teorien skulle have mere effekt) sammenlignet med når jeg kørte dual-mode. Scenariet vil være det samme med parallelkoblingen af to højttalere til én kanal.
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:30
Jeg vil bestemt mene at min center sidder midt i billedet når jeg lukker øjnene
Og at lyden nemt flyttes med vinkling
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

       
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2015 kl. 10:00
jeg har netop prøvet at brænde min fine Pioneer receiver af da jeg kørte med 4 højttalere på 2 udgange tilbage da jeg startede og ikke vidste bedre..
og at jeg har læst mig til det hele er vist nærmere et personligt angreb end fakta, for hvis du kigger lidt på min tråd vil du opdage at jeg har haft flere forstærkere og højttalere end gennemsnittet, netop for at kunne få noget erfaring, og høre tingene med egne ører..

at trådstarters center ikke spille dybe toner står ingen steder, det er jo en højttaler der går ned til 50hz..

jeg syntes det er uforsvarligt at opfordre folk til noget som alle producenter fraråder, især når man ikke kender omstændighederne..

men endnu engang må jeg overlade manegen til Henrik B, og se mig slået ned på en niveau hvor jeg ikke hører til..

lad os ta den videre over PB, istedet for det her,hvis du har mere at tilføje.



Redigeret af strecker - 26-Februar-2015 kl. 10:05
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu