recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SoftCam med Raspberry Pi
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SoftCam med Raspberry Pi

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: SoftCam med Raspberry Pi
    Sendt: 07-Marts-2015 kl. 17:47
Dansk guide til opsætning af en Raspberry Pi som card server for SoftCam klient.

Jeg har tidligere lavet en guide til hvordan man køre SoftCam direkte i MediaPortal med Acamd:

Igennem 5-6 år har jeg kørt med en kortserver for at kunne benytte købekanaler på alle tunerne i mit mediecenter. Det har været gennem en fysisk linux server og til slut som en virtuel maskine på VMware workstation.
Men USB passthrough har altid været bøvlet at sætte op og derfor købte jeg for nogle år siden en Raspberry Pi i håb om at det ville virke som en NewCS kortserver.
Jeg fik det dog aldrig til at virke, når jeg kompilerede softwaren selv, så det røg på hylden - indtil i går!
Jeg opdagede at man kunne benytte pre-kompilerede binaries fra en QNAP NAS. Sammen med en firmware update, har Raspberry Pi nu fået USB til at virke perfekt sammen med Smargo kortlæseren.

En SoftCam opsætning virker også med en HDHomeRun og software som DVB-Viewer eller MediePortal. Man kan derfor nøjes med ét kort selvom man har flere mediecentre i huset og selvom man har flere tunere. Noget som ikke normalt er muligt.

Denne guide må ikke benyttes til deling af tv-programmer, som man ikke har betalt udbyder for Exclamation



Så her er en noob guide til opsætning af NewCS på en Raspberry Pi:

Benyt en oplader der kan levere strøm med 1 A, da Smargo kortlæseren selv skal bruge omkring 300 mA.

Download Raspbian Debian Weezy fra http://www.raspberrypi.org/downloads/


Forbind Raspberry Pi med netværksstik til netværket og start op på SD kortet. Nu får pi’en automatisk an IP adresse, hvis der er en router med DHCP server på netværket.
Det er klart en fordel hvis man giver maskinen en statisk IP adresse igennem sin routers opsætning. Hvilket gøres forskelligt fra fabrikat til fabrikat, men der kan findes guider til dette på nettet. Dette sikrer at pi’en ikke skifter IP adresse.

Da vi ønsker at benytte Raspberry Pi som en server, så finder jeg det ikke nødvendigt at tilslutte skærm og tastatur.
Benyt i stedet Putty til at køre i konsol mode, som kan hentes her: http://www.putty.org/

Start putty og indsæt ip adresse og vælg SSH.
(husk at putty skal kunne komme igennem din Windows firewall)

Når den har kontakt med pi’en, så vil den spørge om login og password som er "pi" og "raspberry"

Herefte skal firmwaren opdateres, da det er retter en fejl på USB porten.

For at få det nyeste opdateringsprogram til firmware:
Sudo apt-get install rpi-update 

Opdater firmware:
Sudo rpi-update

Opdater software lister:
Sudo apt-get update

Opgradér softwaren:
Sudo apt-get upgrade

Når pi’en er opdateret, så skal der lægges software og opsætning ind på den.

Der skal bruges 3 filer:
newcs
newcs.xml
newcs.qnap.pcsc

Hent en editor til unix tekstfiler - Notepad++ kan anbefales: http://notepad-plus-plus.org/

Kopier indholdet af: http://textuploader.com/qgwz over i notepad++ og lav vognretur (EOL) om til unix og gem indholdet i en fil der hedder "newcs"




Kopier nedenstående i blåt over i notepad++ og ret de ting angivet med rødt:
  • Skift administrator password
  • Skift 14-byte value deskey til din egen med samme antal cifre.
  • Skift user1 og pass1 til nye værdier
Opsætning skal herefter gemmes i filen newcs.xml:

<newCSconfig>
<readers name="Standard Phoenix on PC">
<device>
<name>Smargo</name>
<type>smartreader+</type>
<mhz>600</mhz>
<node>/dev/ttyUSB0</node>
<parity>Odd</parity>
<reset>normal</reset>
<export>Yes</export>
<enabled>Yes</enabled>
<blocksa>No</blocksa>
<blockua>No</blockua>
<blockga>No</blockga>
<blockC0>Yes</blockC0>
<carddetect>Yes</carddetect>
<crypto-special>No</crypto-special>
<PTShandshake>No</PTShandshake>
<newcamd_port>10000</newcamd_port>
<autosid>Yes</autosid>
<pincode>0000</pincode>
<priority>round</priority>
</device>
</readers>
<cache>
<emm>20</emm>
<ecm>-1</ecm>
</cache>

<httpd>
<server>
<port>8080</port>
<enabled>yes</enabled>
</server>
<user>
<name>administrator</name>
<password>password</password>
<accesslevel>admin</accesslevel>
</user>
</httpd>

<newcamdserver>
<enabled>Yes</enabled>
<name>newcs</name>
<deskey>01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14</deskey>
 <user><name>user1</name><password>pass1</password><au>on</au><spider>off</spider><sidoverride>on</sidoverride><rate>0</rate><status>access</status></user>
</newcamdserver>
</newCSconfig>



Søg efter NewCS 1.67 RC1 på nettet, det er som regel en zipfil med navnet: newcs-1_67RC1.zip

Man kan også benytte dette link til at søge med: http://lmgtfy.com/?q=newcs-1_67RC1.zip LOL

Inde i zipfilen skal man hente "newcs.qnap.pcsc"

Nu skal filerne overføres til Raspberry Pi
Benyt evt. FileZilla klienten til dette: https://filezilla-project.org/




Hvis man efterfølgende i Putty laver en "LS" kommando så skulle den gerne vise de 3 filer.

Nu skal filerne gøres eksekvérbare:
sudo chmod +x newcs
sudo chmod +x newcs.qnap.pcsc

newcs.xml skal gøres skrivebar for gruppen:
sudo chmod 664 newcs.xml

Herefter skal filerne kopieres over til de rigtige placeringer:
sudo mv newcs /etc/init.d/
sudo mv newcs.xml /etc/
sudo mv newcs.qnap.pcsc /usr/bin/

Nu kan man starte NewCS serveren op.
Skift til mappen med kommandoen:
cd /etc/init.d/

Start NewCS ved at køre:
sudo ./newcs start
Den skulle gerne skrive “Starting NewCS daemon” samt “[ok] Success”

Nu kan man i en browser logge ind på NewCS web serveren: http://ip-adresse:8080 og benytte Administrator + password som man indtastede i  "newcs.xml" filen.

Der skulle gerne være et grønt hak ud for kortlæseren i "Reader Status" og den skulle gerne kunne læse entitlements og vise dem inde i “Keys” sektionen.





Når man har bekræftet at det hele virker, så kan man benytte nedenstående kommando til at få serveren til at starte automatisk med Rapsberry Pi:
sudo update-rc.d newcs defaults 19

På klientsiden:
Som SoftCam kortklient har jeg haft gode erfaringer med Acamd og opsætningen af denne kan findes mit tidligere indlæg, som der er linket til i toppen af artiklen.

I MDplugins mappen på MediaPortal laver den samme antal mapper, som antallet af tunere. I den gamle version af Mdapi skulle man åbne en krypteret kanal på hver tuner, før mapperne blev oprettet. Den nyeste Mdapi har et kontrolpanel til at opsætte alt.
I hver tuner mappe skal der placere et Acamd SoftCam client plugin med tilhørende filer. I samme mappe skal der også placeres en fil med navnet "cardclient.conf"

Indholdet af "cardclient.conf" skal se sådan ud og det røde skal ændres til det man har indtastet i sin "newcs.xml"
newcamd:ip-adresse:10000:1/0500/ffff:user1:pass1:0102030405060708091011121314

Hvis man har flere tunere, så skal brugernavnet "user1" for hver fil være forskelligt, men "pass1" må gerne være det samme. Ellers kan systemet ikke vide hvilken tuner som skal have den rigtige information tilbage. Husk at oprette det samme antal brugere inde i NewCS kortserveren.

Hvis man har et kort som ikke åbnet (uden entitlements). Så må man blive stående på en kanal i en times tid for at være sikker på kortet bliver åbnet.

Virker med alle tidligere og nuværende versioner af MediePortal og Windows XP til og med Windows 8.1

God fornøjelse Smile


Redigeret af Cyberguyen - 07-August-2015 kl. 12:44
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2015 kl. 18:59
Godt arbejde.

roder ikke selv med kortdeling længere, men fedt at du vil skrive guiden og hjælpe andre.

Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 09:30
Og medieportal har det fint med ACAMD, jeg syntes at opleve at ved manglende træk af koder, så trak det hele skidtet over i en grålig skærm og det eneste man kunne gøre var at genstart PC. Det oplevede jeg ikke på samme måde med DVB-Viewer.
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 10:35
Det har jeg nu aldrig oplevet i MediPortal med Acamd. Hvis der ikke er koder, så fosøger den alle tunerne, indtil at den stopper og melder fejl. Men det kan godt samlet tage lidt tid, hvis det er stor timeout på tunerne og man har mange af dem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 10:36
Men jeg har også benyttet Hadu som SoftCam med godt resultat.

Redigeret af Cyberguyen - 08-Marts-2015 kl. 10:36
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 18:29
Det kunne være fedt, hvis nogen havde fået det til at virke med Boxer. 

Det er lidt af en udskrivning med Tuner + CI + CAM + Kort for hver kanal man vil have til rådighed samtidig.

Jeg har stadig alt mit udstyr fra tiden med Viasat på softcam bla. min smargo læser - desuden en PI liggende med et voksende lag støv Wink
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 19:01
Vil det virke, er det ikke noget med at via access versionen er 3.0 hos boxer og 2,0 hos Viasat. Eller husker jeg forkert ?.

MVH

Redigeret af rasmuzzen - 08-Marts-2015 kl. 21:18
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 19:07
Viasat kører vist med NDS Videogard, mener jeg, men jeg skriver jo også netop, at det ville være fedt, hvis nogen havde fået det til at køre med Boxer :-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 19:44
Ja du har ret, har set forkert på lyngsat.com
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
rohde Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rohde Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 20:54
Nu er det efterhånden nogle år siden, at jeg sidst kiggede på Boxer DK, men dengang brugte de bare den velkendte AES-kryptering, som er understøttet af Oscam.

Nøglerne kan med lidt arbejde graves ud af en original Boxer firmware.
Til top
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2015 kl. 21:18
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=74518
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Pinch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 76
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pinch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2015 kl. 11:14
Lækkert med en lille guide, når stort set alle Google-hits er tyske!

Et enkelt spørgsmål dog: "Skift 14-byte value deskey til din egen med samme antal cifre" - det er bare indforstået, hvordan sådan en fremskaffes, eller? :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu