recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - størrelse på skærm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

størrelse på skærm

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: størrelse på skærm
    Sendt: 30-Marts-2015 kl. 22:39
Jeg overvejer kraftigt at lave lidt hjemmebiograf, i første omgang i den lidt enkle genre. Derfor skal jeg lige høre lidt om skærmstørrelse og lignende. 

Jeg tænker at købe en skærm der kan pilles ned, når den ikke er i brug. Primært så det bedre accepteres af fruen. Måske bliver hun så vild med muligheden at hun vil acceptere et rullelærred i loftet. Er det meget vigtigt at billedet passer til skærmen. Jeg kan finde det lærred jeg tænker i 80 og 100 tommer, men det bør med mine forhold være ca. 90 tommer. Er det så bedst at købe det store og have lidt til overs eller lave billedet mindre så det passer med det lille. 

Af projektor overvejer jeg noget i stil med BenQ 1070+ eller tilsvarende. I første omgang tænker jeg at have den placeret i mit tvskab og så flytte den frem når der er brug for det. Lidt bøvlet, men bedre en ingenting. Kigger også på BenQ w1300, da den kan fås til en rimelig skarp pris. Den skulle så monteres over sofaen, men kommer så op på ca 15 meter hdmi og evt. nogle gener med støj. 

Min stue kunne også gøre at jeg kunne montere projektoren ude til venstre i rummet og korregere lidt på billedet. W1070+ skulle have noget sideprojektion, men jeg er i tvivl om det fungerer ordentligt. 

Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 11:17
til et mobilt setup, er det jo dejlig nemt at sætte op med et hvidt lærred uden kanter, men den sorte ramme på mange lærreder snyder øjet til at opfatte kontrasten på billedet som højere + det er rart at have en afgrænsning af billedet i meget lyse scener, så øjnene ikke flakker rundt efter hvor billedet ender/begynder.

hvis du starter med at købe projektoren og bruge vægen som lærred, ser du hurtigt om du synes det er noget problem.

PS: pas på, det kan gribe om sig, jeg startede selv med en projektor på en mælkekasse Wink

Redigeret af E100 - 31-Marts-2015 kl. 11:17
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 13:54
Mit problem er at jeg ikke har en bar hvid væg, da der hænger et tv. Jeg kan ikke få billeder til at fylde 100, så det et nok bedst at begrænse sig til 80 og have den sorte ramme.

Hvordan virker 80 på 4 meters afstand. Jeg synes jo at mit 50 tommers tv virker lidt småt.

Er der nogen der har gode eller dårlige erfaringer med w1070. Den kan jo fås til 5000 kr. Hvilket er en billig start
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 16:00
80" på 4 meters afstand er meget småt, kun ca. 1½ gange størrelsen på dit tv. Jeg har selv 125" Cinemascope og sidder 3,8 meter fra lærredet, og kunne godt tænke mig, at det var en anelse større.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2015 kl. 16:22
Så skal jeg jo nok kigge efter en 100. 120 har jeg ikke plads til pga højtalere.

Det burde vel også være nok.
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-September-2007
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2015 kl. 12:37
Jeg har en 65" tv skærm og nu en projektor samt lærred på 108" og jeg sidder 2-2,5 meter væk og det er helt perfekt. Slet ik for stort. Elgiganten har et 108" til 1500 kr, det fandt jeg på nettet helt nyt til sølle 900 kr. Så købte jeg en optoma hd141x projektor på tilbud hos komplett til kun 3200 kr. Og det hele spiller max, og min bio har næsten ik kostet noget
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2015 kl. 17:24
Jeg tror på sigt at jeg kan få passet en 110 ind i stuen, hvilket ville være ganske fint. Min kammerat har et rullelærred på 90" som jeg kan få for et par hundrede kr, så det starter jeg med i første omgang. Overvejer at sætte lærredet på en fast ramme, så jeg ikke skal til at hænge en skinne op i stuen. Så kan rammen hænge på mit kontor når det ikke er i brug. Lidt bøvlet, men det går nok i første omgang. 
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 20:12
Nu har jeg bestilt projektor og er klar til at komme videre med projektet. Min sorroundforstærker har kun en enkelt hdmi udgang, så jeg skal have splittet signalet op i to. 

Er der nogen der har erfaringer med hdmi splittere. Giver det et dårligere billede?

Redigeret af Bconrad - 07-April-2015 kl. 20:16
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Nu har jeg bestilt projektor og er klar til at komme videre med projektet. Min sorroundforstærker har kun en enkelt hdmi udgang, så jeg skal have splittet signalet op i to. 

Er der nogen der har erfaringer med hdmi splittere. Giver det et dårligere billede?

De giver ikke dårligere billede. Nogle kan være lidt kræsne hvad angår Ps3 signal, og nogle kræver at udstyret tændes i en bestemt rækkefølge.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu