recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har Samsung-tv indbygget forældelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har Samsung-tv indbygget forældelse?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Har Samsung-tv indbygget forældelse?
    Sendt: 05-April-2015 kl. 11:33

Der dukker jævnligt historier op i medierne om, at moderne forbrugerelektronik har indbygget forældelse, hvor komponenter er bygget til kun at være funktionsdygtige et vis antal år.


http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE2170009/har-dit-tv-eller-din-printer-indbygget-begraenset-levetid/

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/04121612.htm


Især Samsungs TV har været under beskydning.

Så kære Samsung-ejere; er der noget om snakken?

Har I oplevet, at jeres TV går i udu efter 3-5 år?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 11:45

Har en 2011 model, og der er ingen problemer, dog når det er et par år så komme der ikke længere nye funktioner i Smarthub. Modellerne fra 12 gik de f.eks tilbage til med HBBTV, men ikke 11.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 12:13
Samsung har ikke indbygget en timer, som får deres TV til at gå i stykker, efter et bestemt tidsrum. Hvad de derimod har gjort er - bevidst, for at spare penge eller for at få kunderne til at købe nyt(?) - at benytte kondensatorer, med en stærk begrænset levetid!

Når dette er sagt, så er Samsung ikke ene om dette, tag bare ONKYO's surround receivere. Her har der HDMI-board problemer gennem de seneste 4-5-6 generationer. Dette skyldes også billige kondensatorer!!

For at vende tilbage til Samsung, så er problemet efter min (branche) erfaring, ikke kun kondensatorerne i strømforsyningerne! Det er fejl over en bred kam: Strømforsyninger, mailboard fejl, firmware fejl, panel fejl, tordenfluer i panelerne o.s.v. Dertil kommer en generel ligegyldighed fra Samsungs side, når det gælder ansvar og service! Ligesom det ofte er håbløst/umuligt at skaffe dele til deres TV, når blot de er mere end et par år gamle!

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 12:15
Nåh ja, og så lavede flatpanels.dk en undersøgelse blandt deres brugere, sidste år, hvor det viste sig at bl.a. Samsung og Philips har en højere fejlrate end de øvrige mærkeproducenter...

M.v.h.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nåh ja, og så lavede flatpanels.dk en undersøgelse blandt deres brugere, sidste år, hvor det viste sig at bl.a. Samsung og Philips har en højere fejlrate end de øvrige mærkeproducenter...

M.v.h.


- Som nok ikke kan bruges til særlig meget, da Samsung er det klart mest solgte TV mærke i DK. I øvrigt mener jeg, at al moderne underholdningselektronik i dag har en form for indbygget forældelse. Det holder i hvert fald ikke så længe som den slags gjorde før i tiden.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

 I øvrigt mener jeg, at al moderne underholdningselektronik i dag har en form for indbygget forældelse. Det holder i hvert fald ikke så længe som den slags gjorde før i tiden.

Flemming
Dengang jeg startede som elektronikmekaniker i 1969/70 var der mindst et radio/TV service værksted i alle byer med et par tusinde indbyggere. Hvorfor, hvis tingene holdt så godt?  Big smile
Forskel til i dag var at et TV dengang kostede omkring 4000 - 8000,- afhængig af mærke(vare), så stort set samme pris i kroner som i dag. 
Teknikken var simplere (mange diskrete komponenter) dengang, det kræver ikke så meget high-tech udstyr at servicere TV. 
Så et par timers arbejde og 100,- 200,- kr i reservedele pr. reparation for at skifte 
linietrafo/transistor/højspændingstripler osv., som der så var et stort forhandlernet at finde dele ved (et helt markedssegment i sig selv i reservedel)
Så i forhold til løn/indkomst kunne betale det sig at reparere flere gange i produktets levetid på 10-15 år.

I dag skiftes der moduler (strømforsyning/panel) som koster en meget stor del af apparatets nypris, og med arbejdsløn på +500,-/time løber hurtigt så højt op at folk hopper fra reparation, "fordi det  ikke kan betale sig"

Og folks hukommelse er kort, de kan ofte ikke huske hvor ofte deres TV reelt blev repareret (skete ofte på stedet, så de ikke skulle undvære i 2-4 uger) Wink

Mvh. JørgenT
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 18:38
Min bror har vores gamle Samsung 50" skærm fra 2007, den kører dagligt og uden problemer, vores datter har vores anden 50" fra Samsung fra 2010, den kører også dagligt og uden problemer.

Så har vi to Samsung skærme fra 2012 46" i soveværelset, der kører uden problemer og 55" i stuen som kører uden problemer. Dog har det i stuen fået skiftet panel uden beregning da det var 2,5 år gammelt pga pixelfejl.

Kan kun udtale mig om servicen på 55" skrev til dem onsdag eftermiddag, blev ringet op torsdag, vi aftalte afhentning mandag så vi ikke skulle undvære det det weekenden.

Tirsdag kunne jeg på hjemmesiden se der var bestilt nyt panel, torsdag var det nye panel sat i og tv testet igennem for fejl og klar til levering, fredag kom tv retur og blev hjulpet tilbage på væggen igen og han kørte først da han så at alt var som det skulle være.

Så synes nu ikke jeg kan klage over servicen. Men måske vi bare har været heldige med alle vores Samsung tv?

Til gengæld har vi engang leveret et Phillips tilbage, da den simpelthen ikke kunne finde ud af holde på billede indstillingerne, dette er dog en del år siden.

Vores anden datter har dog et Phillips der fungerer uden problemer på værelset nu og vores søn har et LG som også virker upåklageligt på hans værelse. Eneste med LG tv'et var at der gik næsten 2,5 måned fra vi havde bestilt den ekstra Remote til den kom. Den er gratis hvis man ikke kun ønsker Magic Remote.

En af mine gode kammerater havde et Panasonic, som jeg havde været med til at vælge til ham, halvanden måned efter det var to år gammelt døde det og Panasonics såkaldte service var hverken til at hugge eller stikke i.

En anden af mine kammerater har haft et Sony tv de sidste tre år, og der har aldrig været noget med det og han er super glad for det.

Så kan kun sige til folk de skal vælge udfra deres egen præferencer og hvad de synes der er bedst når de køber det.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 18:49
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:


Og folks hukommelse er kort, de kan ofte ikke huske hvor ofte deres TV reelt blev repareret (skete ofte på stedet, så de ikke skulle undvære i 2-4 uger) Wink

Mvh. JørgenT


Det er muligt at "folks" hukommelse er kort. Det mener jeg dog ikke min er: I 1979 købte jeg et Normende TV. Det holdt i næsten 17 år, havde kun en mindre reparation da det var omkring 11 år. Så længe forventer jeg ikke noget af mit nuværende grej holder.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:


Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

 I øvrigt mener jeg, at al moderne underholdningselektronik i dag har en form for indbygget forældelse. Det holder i hvert fald ikke så længe som den slags gjorde før i tiden.

Flemming
Dengang jeg startede som elektronikmekaniker i 1969/70 var der mindst et radio/TV service værksted i alle byer med et par tusinde indbyggere. Hvorfor, hvis tingene holdt så godt?  Big smile
Forskel til i dag var at et TV dengang kostede omkring 4000 - 8000,- afhængig af mærke(vare), så stort set samme pris i kroner som i dag. 
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Teknikken var simplere (mange diskrete komponenter) dengang, det kræver ikke så meget high-tech udstyr at servicere TV. </span>
<span style="line-height: 1.4;">Så et par timers arbejde og 100,- 200,- kr i reservedele pr. reparation for at skifte </span>
<span style="line-height: 1.4;">linietrafo/transistor/højspændingstripler osv., som der så var et stort forhandlernet at finde dele ved (et helt markedssegment i sig selv i reservedel)</span>
<span style="line-height: 16.7999992370605px;">Så i forhold til løn/indkomst kunne betale det sig at reparere flere gange i produktets levetid på 10-15 år.</span>

I dag skiftes der moduler (strømforsyning/panel) som koster en meget stor del af apparatets nypris, og med arbejdsløn på +500,-/time løber hurtigt så højt op at folk hopper fra reparation, "fordi det  ikke kan betale sig"

Og folks hukommelse er kort, de kan ofte ikke huske hvor ofte deres TV reelt blev repareret (skete ofte på stedet, så de ikke skulle undvære i 2-4 uger) Wink

Mvh. JørgenT


Det vil så sige at man betalte væsentligt mere for sit tv i 1970, hvor 4000 kr. svarede til over 29.000 kr. Dermed er det fornuftigt at det kunne betale sig at reparere det.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nåh ja, og så lavede flatpanels.dk en undersøgelse blandt deres brugere, sidste år, hvor det viste sig at bl.a. Samsung og Philips har en højere fejlrate end de øvrige mærkeproducenter...


- Som nok ikke kan bruges til særlig meget, da Samsung er det klart mest solgte TV mærke i DK.


Hvilket flatpanels.dk udmærket er klar over og indregnede i deres tal - resultatet er samme - Samsung er ikke kun fremme i skoene salgsmæssigt også fejlmæssigt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Der dukker jævnligt historier op i medierne om, at moderne forbrugerelektronik har indbygget forældelse, hvor komponenter er bygget til kun at være funktionsdygtige et vis antal år.


Al elektronik har indbygget forældelse, det er blot et spørgsmål om, hvor kort eller lang tid denne forældelse er.

Klaus - hvis svogers Samsung holdte i 4 år inden der var defekte kondesatorer, sjovt nok 3 dage inden udsendelsen i DR.
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 21:29
I omgangskredsen af venner og familie er Sony stærkt overrepræsenteret hvad angår fladskærme, og til dato har ingen haft defekter. Jeg tvivler det ville være tilfældet hvis der stod Samsung på ...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu