recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er antirefleks-behandlingen slidt af MacBook Pro?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er antirefleks-behandlingen slidt af MacBook Pro?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er antirefleks-behandlingen slidt af MacBook Pro?
    Sendt: 07-Maj-2015 kl. 16:01
Jeg har en MacBook Pro Retina, 15-inch, Late 2013, som jeg har brugt flittigt. Den er blevet beskidt og fedtet, og derfor har jeg med mellemrum tørret den af med en bomuldsklud vædet med skærmrens eller vinduespudsemiddel.

På det yderste område ude i kanten af skærmen - mellem 5 og 10 mm - ser det ud som om et antirefleksfilter er forsvundet (slidt af eller opløst) hele vejen rundt. Det samme er tilfældet i et lille område midt på skærmen - netop på det sted, hvor skærmen i lukket stand møder alukassen mellem tastatur og touchpad. Så her må det jo være slidt af.

Jeg ved godt, at det sandsynligvis er min egen skyld: Jeg kunne have holdt mig til godkendte pudseklude/skærmrens og været mere forsigtig. Og jeg kunne have sørget altid at lægge noget beskyttende under skærmen, når jeg lukker den ned.

Men jeg er alligevel overrasket over, at retina-skærmen er så sårbar. Det er min fjerde MBP, men den første med retina-skærm.

Har andre tilsvarende oplevelser?


Redigeret af ThomasP - 07-Maj-2015 kl. 16:03
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2015 kl. 19:16
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2015 kl. 19:49
Er vinduespudsemiddel ikke også en skrap omgang for en computerskærm?
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2015 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

I givet fald er du tilsyneladende ikke alene: Retina MacBook Pro Users Complain of Anti-Reflective Display Coating Wearing Off

Ja, det er lige præcis sådan, det ser ud.

Så vidt jeg kan se på billederne på http://www.staingate.org/ opstår fejlen ikke på grund af skærmrens/pudsemiddel. Det opstår i midten, hvor der kan være tryk/slid, når computeren er lukket, og helt ude i kanten, hvor der ellers ikke er mulighed for noget tryk eller slid.

Heldigvis er det normalt ikke noget problem ved almindeligt brug. Men det gør da, at man skal overveje om en Mac med Retina-skærm virkelig er pengene værd.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2015 kl. 22:22
Du har velsagtens stadig reklamationsret, når det er en "late 2013"'er - den burde du måske bringe i spil. Når taster og andet slider igennem coatingen på under to år, må der ku' tales om en defekt, der har været der fra start. Og hvis forhandleren ikke accepterer det, er der jo mulighed for at prøve forbrugerklagenævnet.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 00:07
Oprindeligt skrevet af huntiedk huntiedk skrev:

Du har velsagtens stadig reklamationsret, når det er en "late 2013"'er - den burde du måske bringe i spil. Når taster og andet slider igennem coatingen på under to år, må der ku' tales om en defekt, der har været der fra start. Og hvis forhandleren ikke accepterer det, er der jo mulighed for at prøve forbrugerklagenævnet.

Det er en firma-computer, så strengt taget er der nok kun ét års garanti på den. Så jeg tror kun det bliver muligt at klage, hvis Apple accepterer, at det er en generelt produktfejl.
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 01:56
Ok så. Ja så gælder forbrugerbeskyttelsen jo desværre ikke
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 08:57
Der er en grund til at skærme kun må vasket med en hårdt opvredet klud
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 09:33
Apple er sådan set klare nok i mælet mht. hvordan man rengør sine Apple-produkter, inkl. skærme: Rengøring af Apple-produkter:

"Skærme

Sørg for at strømkablet, computerkablet og forbindelser til andre eksterne enheder er taget ud. Brug derefter den klud, der fulgte med skærmen, eller en anden blød, tør klud til at tørre støv af skærmen med. Hvis der er brug for at rengøre skærmen eller kabinettet yderligere, brug da en blød, let fugtig og fnugfri klud. Sørg for, at der ikke kommer fugt i åbningerne. Brug ikke vinduesrens, rengøringsmidler, aerosolspraydåser, opløsningsmidler, ammoniak, slibende materialer eller rensemidler med brintoverilte til at rengøre skærmen.

Advarsel! Skærmen må ikke rengøres med et rengøringsmiddel, der indeholder acetone. Brug et rengøringsmiddel, der er beregnet til skærme. Sprøjt ikke rengøringsmidlet direkte på skærmen. Det kan trænge ind i skærmen og ødelægge den."

Det være sagt, så lyder det som om, at skaderne også kan opstå af andre grunde end almindelig uforsigtighed.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 11:51
Alle Apples anvisninger er sådan set udmærkede, men så vidt jeg kan se på billederne af skærme, der har skader på antirefleksberhandlingen, skyldes disse ikke rengøring (se tidligere beskrivelse).

Læg i øvrigt mærke til, at man ikke må sprøjte skærmrens på skærmen. Det er ellers det mest oplagte, idet skærmrens som regel sælges i sprøjteflasker Confused

At Apple så kan afvise reklamationer, fordi man ikke har overholdt en af deres mange anvisninger, må man til en vis grad leve med.


Redigeret af ThomasP - 09-Maj-2015 kl. 11:52
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 12:03
Du kan da bare sprøjte det på pudsekluden - det virker også. Hvis du sprøjter det på skærmen, hvor løber det så direkte hen? NED!! Lige direkte ned i bunden af skærmen.....
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2015 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Du kan da bare sprøjte det på pudsekluden - det virker også. Hvis du sprøjter det på skærmen, hvor løber det så direkte hen? NED!! Lige direkte ned i bunden af skærmen.....

Ja, det forstår jeg godt Smile

Men gad vide, om mange brugere ikke bruger en forstøverflaske til at sprøjte rensemidlet ud i et tyndt lag på skærmen?


Redigeret af ThomasP - 09-Maj-2015 kl. 13:40
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu