recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gamle radioer - har de nogen værdi?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gamle radioer - har de nogen værdi?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gamle radioer - har de nogen værdi?
    Sendt: 25-Juni-2015 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

slumbert og HenrikB: Der er pt lidt uklarhed omkring *hvor* radioerne rent faktisk befinder sig - der er flyttet kasser til 4 forskellige steder og hovedparten mangler at blive pakket ud - jeg vil have jer i baghovedet når vi finder frem til radioerne og så smider jeg en PB til jer!


Helt ok. Det haster ikke, så du vender bare tilbage, når tiden er til det.

M.v.h.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 13:41
slumbert og HenrikB: Der er pt lidt uklarhed omkring *hvor* radioerne rent faktisk befinder sig - der er flyttet kasser til 4 forskellige steder og hovedparten mangler at blive pakket ud - jeg vil have jer i baghovedet når vi finder frem til radioerne og så smider jeg en PB til jer!
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 10:18
De to antennestave er blot en simpel måde at lave en dipol-antenne på (samme type antenne, som typisk anvendes på mast, omend her uden de ekstra direktor- og reflektorpinde).
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Guppy09 Guppy09 skrev:

At gamle / ældre radioer har to antenner, skyldes at de skulle modtage flere frekvenser, ikke kun FM men også MB, LM og KB som står for mellem, lang og kort bølger, og for at kunne modtage disse frekvenser skulle antennerne være lange, derfor blev radioerne udstyret med to antenner, det handler om at kunne modtage de bølge længder på de forskellige frekvenser/ kanaler!

Det er jeg så ikke enig i. AM kanalerne som er opdelt i langbølger, mellembølger, og kortbølger, bliver modtaget af en intern Ferrit antenne.
Til top
norbert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér norbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 09:50
I 60'erne var det ikke ualmindeligt, at transistorradioerne var udstyret med to fm-antenner. Bremdal sælger gamle radioer og har nogle stykker i udsalg. Se her: http://www.bremdal-radio.dk/brugte/bo-classic/bo-transistorradio/beolit-700-sort-b1/
Til top
Guppy09 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2015
Sted: Skovlunde
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guppy09 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 09:31
At gamle / ældre radioer har to antenner, skyldes at de skulle modtage flere frekvenser, ikke kun FM men også MB, LM og KB som står for mellem, lang og kort bølger, og for at kunne modtage disse frekvenser skulle antennerne være lange, derfor blev radioerne udstyret med to antenner, det handler om at kunne modtage de bølge længder på de forskellige frekvenser/ kanaler!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:




Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst! Tror du selv på stereo med to antenner? Smiley griner


Jeg synes da, de første stereo-transistorradioer, som kom, mange gange havde to antenner! Er der ingen fagfolk her, som kan afgøre denne hidsige debat? 

(Det er ikke MIG, som prøver, af alle kræfter at nedgøre nogen her)



Lad mig lige slå en ting fast. Jeg nedgør ingen her! Jeg beklager hvis du føler dig stødt, det var ikke meningen :)

Et FM signal består af to kanaler uanset hvor mange eller få antenner der modtages med. Min bilradio har også to antenner, en på taget og en tråd i forruden. Det er udelukkende for at forbedre modtagelsen. Og det gælder også for Radionetten.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2015 kl. 06:42
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Seriøst! Tror du selv på stereo med to antenner? Smiley griner

Jeg synes da, de første stereo-transistorradioer, som kom, mange gange havde to antenner! Er der ingen fagfolk her, som kan afgøre denne hidsige debat? 

(Det er ikke MIG, som prøver, af alle kræfter at nedgøre nogen her)


Redigeret af turbo2 - 23-Juni-2015 kl. 06:43
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Radionetten synes jeg ret godt om. Er den til salg?


Ja, og jeg kan li' Panasonic'en. Så ka' vi dele.

M.v.h.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 22:07
Radionetten synes jeg ret godt om. Er den til salg?
Det siges om gamle radioer at de er bedre til at modtage FM end de moderne radioer, så hvis man mangler en radio, så skal man gå efter en gammel.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 20:45
Det er for bedre FM modtagelse. Datidens stueantenner var også to-delt.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2015 kl. 20:26
Jeg stiller mig nok relativt tvivlende i forhold til stereo vs. de to antenner, mon ikke det bare er enten bedre modtageforhold eller én til FM og én til AM?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu