recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken højtaler = Jamo D500 og 7.1.4

 Besvar Besvar Side  <1 1314151617>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Noget jeg har lagt mærke til på min kærestes meget watt fattige anlæg (mikro Argon forstærker + Dali Lektor 3) er at bas enheden, når man kigger på den, "wobler" en hel del, meget langsomt og ukontrolleret. Da de var tilsluttet min Pioneer receiver var bevægelserne meget hurtigere/hårdere og kontrolleret.


Var det med det samme kildemateriale? Hvilket?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:13
Det er på næsten alle mine numre fra Spotify man kan se det, hvis der bare er lidt bas i det. Jeg troede det hang sammen med for lidt strøm fra forstærkeren, men det giver måske ingen mening?
Syntes bare jeg oplevede nøjagtigt det samme på mine Lektor 8 og min gamle LX52 receiver. Som så gik over da jeg fik LX75'eren.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:41
Altså, man kan da sagtens forestille sig en forstærker der er så småt dimensioneret at den slet ikke er egnet til HIFI og begynder at opføre sig uberegneligt hvis man skruer lidt op, men når nu du også oplever forskellen mellem to store pioneer forstærkere ville jeg tro at det var noget andet end forstærkeren der har skylden. Der er næppe nogen af dem der kommer på glatis med mindre man spiller tordnende højt.
 
Min første tanke var kildematerialet da mange film indeholder dybbas som ingen normal basrefleks højttaler kan gengive. Det resulterer lige præcis i at enhederne blafrer ukontrolleret med mindre man omdirigerer bassen til en sub. Man kan også få blafrende enheder hvis man bruger "dobbelt bas" hvor front højttalerne får hele frekvensområdet men når nu du oplever der med almindelig musik har jeg ikke nogen forklaring.
 
Det der med "strøm" er noget der bliver slynget rundt på forum. Det er ofte ret uigennemskueligt hvad folk mener med det. Hvis to forstærkere spiller lige højt (er indstillet til samme udgangsspænding) med samme højttaler og de begge ellers er inden for hvad de kan yde så vil strømmen også være den samme. Det kan ikke være anderledes da ohms lov også gælder for højttalere.


Redigeret af Trumle - 09-August-2015 kl. 23:43
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:50
Ja med de to Pioneer skal det også siges der kun var forskel og spotte når der blev spillet meget højt.
Med Argon'en viser det sig noget før. Men jeg syntes egentligt den spiller udemærket alligevel, hvis man holder sig under et vist niveau ;-) Og det er højt nok til at naboerne har været ovre og klage. Men de er da vist også noget sippet :-)
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:51
Ohm's lov fortæller også at udgangseffekt ved 4ohm skal være det dobbelte af udgangseffekten ved 8ohm, så hvis det er tilfældet kan der leveres strøm nok.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Det der med "strøm" er noget der bliver slynget rundt på forum. Det er ofte ret uigennemskueligt hvad folk mener med det. Hvis to forstærkere spiller lige højt (er indstillet til samme udgangsspænding) med samme højttaler og de begge ellers er inden for hvad de kan yde så vil strømmen også være den samme. Det kan ikke være anderledes da ohms lov også gælder for højttalere.

Det er så ikke korrekt! Der laves forskellige krumspring i forstærkere - nogle har f.eks. trafoer til udligning mellem strøm og spænding. Der er forskel på strømforsyningers "stivhed", alt efter belastningen - ohm, fasevinkel o.s.v. Man kan ikke bare smide ohms lov ind, og sige at 1+1,1 = 2.
En forstærker er slet ikke så simpel, som du gør den til!
Tag også noget som dæmpningsfaktor, hvor der også er kæmpe forskel fra amp til amp. Denne er ofte væsentlig højere, desto kraftigere en forstærker er dimensioneret...

M.v.h.


Redigeret af Henrik B. - 09-August-2015 kl. 23:54
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2015 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Ohm's lov fortæller også at udgangseffekt ved 4ohm skal være det dobbelte af udgangseffekten ved 8ohm, så hvis det er tilfældet kan der leveres strøm nok.

Og det er den netop sjældent, da mange forstærkere slet ikke er dimensioneret så kraftigt, som producenterne vil få det til at lyde som om.......papir er taknemmeligt.  Wink

M.v.h.
Til top
bruger udmeldt 27 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 26-September-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Ohm's lov fortæller også at udgangseffekt ved 4ohm skal være det dobbelte af udgangseffekten ved 8ohm, så hvis det er tilfældet kan der leveres strøm nok.


Og det er den netop sjældent, da mange forstærkere slet ikke er dimensioneret så kraftigt, som producenterne vil få det til at lyde som om.......papir er taknemmeligt.  Wink

M.v.h.


Ja jeg kender kun en enkelt der dobler op. (8/4/2/1 ohm)

Resten opgiver bevidst 8 ohms effekten lavere end den er for at få det (på papiret) til at se ud som om 4 ohms effekten er dobbelt så høj.

Nogle kan være tætte på, men reelt tror jeg egentlig kun der findes en enkelt forstærker der virkelig kan doble op
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 01:50
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Ohm's lov fortæller også at udgangseffekt ved 4ohm skal være det dobbelte af udgangseffekten ved 8ohm, så hvis det er tilfældet kan der leveres strøm nok.

 
Ja det er rigtig nok at en teoretisk perfekt forstærker vil kunne levere den dobbelte effekt ind i den halve impedans og at det fortæller dig at strømforsyningen er kraftig nok til ikke at miste lidt af sin spænding selv om strømmen er den dobbelte. Dvs den kan opretholde spændingen 100% uanset belastningens impedans og uanset om volumenkontrollen står på 1 eller 100.

Det betyder dog ikke at man kan konkludere at strømforsyningen er for svag selvom den ikke kan doble op.  Selvom strømforsyningens spænding falder lidt med en lavere impedans eller når man skruer op for volumen, vil forstærkerens udgangspænding stadig være rigtig da forstærkerens gain ikke er afhængig af strømforsyningens spænding. Hvis ikke det var tilfælder ville lydtrykket i f.eks centerkanalen fluktuere op og ned i takt med hvad der sker i de andre kanaler. Det gør det ikke.
Hvis spændingen er det den skal være vil strømmen også være det da strøm, spænding og impedans er bundet sammen i ohms lov.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 04:48
Jeg ved ikke så meget om, dæmpnings faktorer osv, jeg giver bare ud af mine egne erfaringer.

Hver gang jeg har fået ekstra effekt på mine receivere gennem tiden, har det givet pote.
Senest med min Marantz sr7009..

Da jeg gik fra Marantz effekter til Densen kørte jeg i nogle dage uden ekstra effekt på receiveren mens jeg ventede,og der var det meget tydeligt at når der var hurtige scener med masser action ( feks Dolby Atmos demoer ) så lød det hele mere rodet, skarpt, udynamisk, upræcist, ja jeg kunne blive ved.
Havde 2 besøgende til demo der efterfølgende har været forbi igen efter der er kommet ekstra effekter på, og forskellen var også meget tydeligt i deres ører..

Man kan sagtens nøjes med en receiver til at trække alle 11 højttalere, men det vil blive bedre hvis receiveren får noget hjælp.





Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Så kunne jeg da godt tænke mig at høre hvad i så ville foreslå og en forklaring på hvorfor det skulle være bedre?
 
Hvad er det for detaljer der ikke bliver spillet gennem en receivers forstærker, men som kommer frem hvis man sætter en separat forstærker på? Hvad meners der med mere "dynamik".  wave formen der kommer ud af forstærkeren er da den samme uanset om det er den ene eller anden forstærker, - hvis ellers de er sat til at spille lige højt. Det vil strømmen også være.

Synes ærligt talt ikke at en sammenligning med en bil er særligt relevant.
Jeg kan ikke tale på Streckers vegne, men min tolkning er, at man med en for svag receiver kan løbe ind i samme fænomen som en helt normal limiter gør. Specielt med de receivere i dag som ofte har noget soft-clipping indbygget, så slutbrugeren faktisk aldrig hører en fæl clippet waveform men i stedet bare ikke får den dynamik der er tiltænkt. Man tilføjer bare en øvre grænse på signalet og dét pistolskud som skulle være +15db ift. bildøren som lukker, bliver kun +5db. 

Når man først har hørt et system hvor der ingen dynamisk begrænsning er, så er det svært at vænne sig til andet. 

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2015 kl. 09:27
"Når man først har hørt et system hvor der ingen dynamisk begrænsning er, så er det svært at vænne sig til andet."

Ha Ha, min kæreste har det lige modsat. Hun syntes det er mega belastende at når filmen er skruet tilpas op til de stille scener med dialog, at hun så får et mega chok ved action scener. Jeg har prøvet og forklare hende det er sådan det er i virkeligheden. Der larmer en landmine også rimelig meget i forhold til normal samtale :-D
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1314151617>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu