recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilgang til 2 NAS - router - hvordan gør I?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilgang til 2 NAS - router - hvordan gør I?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilgang til 2 NAS - router - hvordan gør I?
    Sendt: 01-August-2015 kl. 12:18
For lige at sætte begreberne lidt på plads:

Portforwarding bruger du hvis folk fra internettet skal kunne tilgå en service på din nas. 

Hvis nu du har et fotoalbum på din nas og du gerne vil give bedsteforældrene mulighed for at se billeder af guldklumperne, så åbner du for den port fotoalbummet ligger på og sørger for at sætte noget sikkerhed på så hverken "besserne" eller andre kan slette billederne. Du kan også sætte kodeord på så du begrænser hvem der har adgang til at se billederne.

Lad være med at portforwarde mere end allerhøjst nødvendigt, overvej fx. om du nu også virkelig HAR brug for at kunne tilgå din nas's administrationsside udefra eller om den slags godt kan vente til du er hjemme. 

Altså vær megakræsen med hvad du åbner af porte og luk kun op for ting du ønsker at andre skal have mulighed for at se (fx. fotoalbymmet).

VPN bruger du til at skabe en virtuel opkobling til dit lokalnet. Den løsning er ikke fed til bedsteforældrene fordi du i bund og grund slipper dem løs på dit interne netværk. Når du starter en VPN forbindelse svarer det til at du kører hjem til dig selv og kobler maskinen på lokalt, så det bør give sig selv at du skal være kræsen med hvem du slipper ind.

Igen bør du overveje om du virkelig HAR brug for at kunne komme på dit lokalnet udefra eller om tingene måske godt kan vente til du kommer hjem. Hvis du vælger at sætte VPN op så sørg for brug af stærke kodeord så du ikke pludselig har lukket fremmede ind på dit lokalnet.
Til top
BehnReady Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BehnReady Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 13:54
Lad være med at port forwarde til Synologys administrationssystem på port 5000, der har været masser af eksempler på malware der har angrebet Synology systemer den vej. Nøjes i stedet med at port forwarde til de services du gerne vil have tilgængelige udefra, eksempelvis foto servicen, download servicen, eller privat cloud servicen.
Du kan se hvilke porte Synology benytter til de forskellige ting her: https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/faq/299

Der er dog mulighed for at ændre på hvilke porte de fleste ting bruger, så hvis du vil kunne tilgå foto servicen på begge NAS enheder, så kunne du jo sætte den ene til at køre på port 80 og den anden på port 81.
Til top
kfcofir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2006
Sted: Holbæk
Status: Offline
Point: 635
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kfcofir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Ingen portforwarding - i åbner muligheden for at hele verden får adgang til jeres personlige ting.

Kør med en VPN opkobling på firewallen/router eller i værste fald på selve NAS enheden.

Kan der ikke lige smides link Guides ol .. Wink
En masse HiFi ( Bip biiiip) jeg ikke har tid til at sætte mig ind i :O(
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2015 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Undskyld min uvidenhed. Men hvorfor vil han ikke være sikret godt nok med portforwarding (inkl HTTPS og stærke kodeord)?

Vil jeg egentlig også gerne vide Confused

At VPN er mere sikkert, betyder altså ikke at portforwarding er usikkert.
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 21:58
Undskyld min uvidenhed. Men hvorfor vil han ikke være sikret godt nok med portforwarding (inkl HTTPS og stærke kodeord)?
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 20:56
Hør nu på Cyper. Han ved hvad der er rigtigt at gøre ( denne situation :-) Port forwarding er for usikkert.

Mvh BS
Til top
Pingi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pingi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 20:42
Gør som Cyberguyen siger det den eneste rigtige løsning. 
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Tstampe Tstampe skrev:

Ja.
Ser ud til, at begge NAS umiddelbart benytter standard port 5000...
Hmmm - bør den ikke ændres og har tidligere benyttet en port omkring 56XXX. Men kan ikke lige huske, hvor dette sættes op..


Ja, både HTTP og HTTPS skal gerne ændres:
Control Panel. Under Connectivity > Network > DSM Settings 
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tstampe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 19:02
Ja.
1. punkt. hver NAS skal have hver sit lokale IP nummer. Det har de sandsynligvis fået ved opstart fra DHCP serveren i din router. Men jeg anbefaler du giver dem et fast IP nummer, så du har styr på dem.

- hver NAS har sin egen faste IP-adresse.


2. Lav portmapping i din router til hver NAS på hver deres IP nummer. Det er noget skrald, hvis du i din klient ikke kan angive porten, men det er eneste måde.

Ser ud til, at begge NAS umiddelbart benytter standard port 5000...
Hmmm - bør den ikke ændres og har tidligere benyttet en port omkring 56XXX. Men kan ikke lige huske, hvor dette sættes op..


Lige et spørgsmål.. Hvis din DS412 skal bruges til sky oplagring. Hvorfor skal du så have fat i den, selve NASén, udefra. Du kan vel fange skyén??

Jeg har planer om, at den skal kunne levere billedmateriale mm. Og lige hvordan jeg gør det smartest er lige i støbeskeen...
Med venlig hilsen



Thomas Stampe
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af Tstampe Tstampe skrev:

Hej..

Jeg har indkøbt en ny NAS og har nu 2 stk. En DS412+ samt en DS1515+.

DS412+ ønsker jeg at benytte til diverse billed-materiale/varetekster o.l. Her tænkes evt. vha. sky-muligheden i den.

DS1515+ er til egne ting.

Men spørgsmålet er nu. Hvad og hvordan har I opsat Jeres Synology/router, for at få tilgang til begge eksternt fra.

P.T. kan jeg ikke tilgå nogle af dem eksternt fra - tror det skyldes systemet har problemer med, at styre hvilken der ønskes tilgået... Altså et opsætningsspørgsmål.

Ser frem til at høre fra jer.

Ja.
1. punkt. hver NAS skal have hver sit lokale IP nummer. Det har de sandsynligvis fået ved opstart fra DHCP serveren i din router. Men jeg anbefaler du giver dem et fast IP nummer, så du har styr på dem.
2. Lav portmapping i din router til hver NAS på hver deres IP nummer. Det er noget skrald, hvis du i din klient ikke kan angive porten, men det er eneste måde.
Alternativ skal du bruge DNS naming. Det er lidt mere besværligt.

Lige et spørgsmål.. Hvis din DS412 skal bruges til sky oplagring. Hvorfor skal du så have fat i den, selve NASén, udefra. Du kan vel fange skyén??

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 16:44
Ingen portforwarding - i åbner muligheden for at hele verden får adgang til jeres personlige ting.

Kør med en VPN opkobling på firewallen/router eller i værste fald på selve NAS enheden.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Peden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-December-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2015 kl. 16:26
Det lyder som om du skal opsætte portforwarding fra din router så du har mulighed for at tilgå dem udefra. Jeg er dog på ingen måde ekspert I Synology så jeg kan ikke hjælpe med de specifikke detaljer, men se på hvilken port der bliver brugt, og få den forwardet til den rigtige nas.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu