recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering til Windows 10
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering til Windows 10

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er vel ikke noget i Windows 8 som du ikke kan selv, den er lige så konfigurérbar som Windows 7.
Alt kan da sætte op som man ønsker, medmindre man da taler om en helt anden start menu.

Forskellen på 7 og 8 ligger primært i, at tingene er placeret andre steder og ser ud på en anden måde, og ikke lige så oplagt i 8 som i 7.
Jeg synes ikke de har placeret ting andre steder i Windows 8. De har dog tilføjet muligheden for at kunne tilgå eksempelvis Windows Update fra Tablet GUI. Men det var ikke fjernet fra kontrolpanelet, som det er sket på Windows 10.

Det bedste der er sket for superbrugere med Windows 8 er højreklik menuen på start. Den giver adgang til alle væsentlige ting i Windows.
Man har undladt "indstillinger" i den menu på Windows 10 og derfor har man ikke længere adgang til alle indstillinger.

Det virker på mig som om det er Windows brugere uden ordentlig kendskab, der har udviklet på Windows 10.
En ting som f.eks. at forhindre folk i at vide hvilket vindue der er øverst og aktivt er bare hovedrystende.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Hej Kim.

Tak for dit rigtigt gode og meget informative svar. Ud fra dette er jeg ganske tryg ved at gå videre i denne Windows 10-"saga"; - eller kort sagt: Jeg opgraderer!!

M.v.h. leant

Jeg synes også det er fint at i opgraderer til Windows 10, min far på 70 havde færre problemer med at finde rundt i Windows 8 end de tidligere Windows versioner.

Min kritik går på at de i Windows 10 har valgt at begrænse funktionerne for superbrugerne.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:38
Jeg har både opgraderet min stationære PC, og min tablet. Det kører ganske fremragende på begge maskiner. Selvfølgelig er der et par nye ting, man skal vende sig til, men det kommer hurtigt.
Eneste problem jeg har haft, var med tabletten, hvor jeg har et løst tastatur på. Der måtte jeg hente en opdateret driver fra ASUS, for at få det til at virke med pegepladen. Efter det, fungerer det perfekt.

M.v.h.
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:35
Hej Kim.

Tak for dit rigtigt gode og meget informative svar. Ud fra dette er jeg ganske tryg ved at gå videre i denne Windows 10-"saga"; - eller kort sagt: Jeg opgraderer!!

M.v.h. leant
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:


Det er også helt fint. Det giver mig anledning til at spørge:

Er det for dristigt af mig at konkludere, at idet vi to ældre pensionister - dvs. min kone og jeg - blot har brug for et styrestem, som vi nemt og hurtigt kan bruge til dagligdagens almindelige gøremål, så kan jeg trygt opgradere til Windows 10?

Havde du/i windows 8 før, så er der ingen problemer. Og i vil måske opleve det som en forbedring.
Specielt for den ældre generation, så anbefaler jeg netop windows 8 og 10. Ikke for at nedgøre jer, men fordi nogle ting er blevet mere overskuelige, og de primært er rettet imod almene bruger.

Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

En enkelt - måske lidt mere avanceret - "IT-interesse", har jeg dog. Det er billedbehandling. Til det bruger jeg det franske program "Photo-Filtre". Giver denne oplysning nogle af jer anledning til "tænde en rød lampe" eller måske bare en "gul"? 

Helt generelt:
Når man er i tvivl om opgradering af et OS, så er der to ting man skal have i minde:

1. Hardwaren skal være understøttet. Det er alt afgørende for, hvorvidt det bliver en god oplevelse.
2. Softwaren (eksempelvis dit billedbehandlingsprogram) er sekundært. Det bør som udgangspunkt virke, men nogle billedbehandlingsprgrammer bruger hardware funktioner, og er derfor afhængige af, at hardwaren er installeret korrekt. Men som udgangspunkt er software sekundært. Virker det ikke ved opgradering, så skal/bør producenten lyn hurtigt finde en løsning, for denne har snork sovet i timen. Og hvis ikke, så er der al mulig grund til at skippe softwaren og finde noget andet.

Mange steder vil du se software producenter anbefaler deres brugere at vente med at opgradere. Det er en falliterklæring, efter min mening. Specielt mht windows, har der de sidste mange år været mulighed for at teste på preview versioner. Desværre har Microsoft så dog også haft for vane at ændre ting lige i sidste øjeblik, så den procedure kan være svær. Men som udgangspunkt, så er der ingen god undskyldning for at vente.
Pt sidder jeg selv i en lign situation. Mit musik program (DAW - Steinberg Cubase pro 8), anbefaler Steinberg, at man lige venter med at opgradere til windows 10. Jeg synes ikke det er i orden. Steinberg burde have mere styr på det, på nuværende tidspunkt. Omvendt virker det fint som det er nu, så om jeg skal vente et en måneds tid med at opgradere, det overlever jeg nok. Men det burde have været på plads ved frigivelsen af Windows 10, så der ikke var tvivl. 

Så kort svar - Er det livs nødvendigt, så vent og hold øje med producentens udtalelser om dit software den kommende tid. Er det mindre livsnødvendigt, så opgradere. Så længe du sikre dig, at din hardware virker, så er skaden minimal. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Der er vel ikke noget i Windows 8 som du ikke kan selv, den er lige så konfigurérbar som Windows 7.
Alt kan da sætte op som man ønsker, medmindre man da taler om en helt anden start menu.

Forskellen på 7 og 8 ligger primært i, at tingene er placeret andre steder og ser ud på en anden måde, og ikke lige så oplagt i 8 som i 7.


Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2015 kl. 10:36
Hej.

Tak for alle jeres indlæg, som forklarer mig mange ting om Windows 10; - og dets forgængere.

Jeg forstår en del indlæggene som mest værende til nytte for brugere, der er mere "hardcore", end jeg og fruen er.

Det er også helt fint. Det giver mig anledning til at spørge:

Er det for dristigt af mig at konkludere, at idet vi to ældre pensionister - dvs. min kone og jeg - blot har brug for et styrestem, som vi nemt og hurtigt kan bruge til dagligdagens almindelige gøremål, så kan jeg trygt opgradere til Windows 10?

En enkelt - måske lidt mere avanceret - "IT-interesse", har jeg dog. Det er billedbehandling. Til det bruger jeg det franske program "Photo-Filtre". Giver denne oplysning nogle af jer anledning til "tænde en rød lampe" eller måske bare en "gul"?

M.v.h. leant
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 23:16
Windows 10 har er eget mailprogram, som minder om Live mail. Det benytter Liva mail, altså synkroniserer med Live mail.

M.v.h.
Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 952
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnny57 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 23:00
Har et spørgsmål, bruger Win 7 pt og ved ikke om jeg skal opgradere, bryder mig ikke om Win 8.
Hvordan med mailprogram, bruger Win live mail, bliver det fjernet/ubrugeligt ?
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 20:27
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men Windows 10 minder mest af alt om noget der er lavet til hjemme brugeren og ikke til erfarne brugere.

Det er netop det den også er ... Jeg føler mig en smule fristet til at sige, måske mangler du erfaring ;)
De Windows udgivelser som der bliver solgt flest af er ikke Home versionen til hjemmebrugere. Det er volume licenser i virksomhederne som hovedsageligt kan tegne sig for Windows Pro og Windows Enterprise versionerne.
Så at man begynder at flytte sin målgruppe over på hjemmebrugerne og væk fra sit kernesegment kan meget vel gå hen og blive døden for Windows 10 som foretrukne styresystem i virksomheder.

Hvis man kigger på hvad Windows 10 bringer med til de store virksomheder, så er det skræmmende lidt nyheder:

Universal Apps:
Giver Windows Apps muligheden for at køre i sit eget vindue som en almindelig desktop application.
(Men hvor mange Windows apps køre i store virksomheder? - hvorfor ikke bare lave en almindelig application?)

File security:
Flyt dine filer rundt overalt i deres små sikre miljøer og send dem til andre på e-mail.
(Enhver virksomheds mareridt ikke at kunne opdage hvis en medarbejder sender forretningshemmeligheder ud af huset)

Lettere opdateringer:
Bedre styr over opdateringer i Windows systemet
(Det har man allerede i dag med en WSUS server - tværtimod er Windows 10 endnu ikke kompatibel med WSUS - den dukker op som en Windows Vista maskine)

Continuum:
Bedre samspil imellem skift fra Desktop og Tablet.
Det er noget som jeg synes er virkeligt brugtbart, men jeg vil da ikke give afkald på funktionalitet for at kunne bruge en tablet. Over 95% af Windows versionerne kører ikke tablet.

Bedre søgning:
Cortana er smart til at søge med, men det behøver man vel ikke et helt nyt OS. Det kunne være kommet til Windows 7/8 uden problemer.
Indexering på selve virsomhedens servere er i høj grad lige så vigtig, ellers kan man kun finde ting på sin private maskine.

DirectX12:
Minimal business interresse, da highend CAD programmer kører OpenGL.

Tager man derimod windows 8, så havde den langt flere fede business funktioner indbygget.
Et eksempel er muligheden for opsætning af en personlig computer med roaming profile og redirected folders. Benytter man en anden computer i virksomheden, så får man hele sin opsætning med. Men den gemmer den ikke på maskinen når man logger af. Det er kun på den maskine som er opsat til personlig computer.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

 
I Windows 10 er man begyndt at fjerne muligheden for at opsætte alting selv, eksempelvis tray menu og muligheden for at have flere vinduer åbne i indstillinger osv.

Et eksempel er de nye Windows applicationer som Edge. Man kan ikke åbne mere en ét vindue i Edge, Microsoft skal bestemme at det er standarden. Med Chrome og IE kan man åbne flere vinduer og flere faner i hvert vindue. Men det vil Microsoft ikke have brugerne til, for det er ikke tablet filosofien.


Taler du om kontrol panel og under menu'er? 
Ctrl + højre klik, åbner et nyt vindue med det du trykkede på.


Brug en anden browser end Edge. Edge er til de "unge", de hippe, og dem der ikke skal have alt som igår.
MS har også ladet internet explorer være de de "gamle" og sure.
Wink
Jeg er naturligvis superbruger og ikke født igår...
Ctrl og dobbeltklik åbner nye vinduer og på XP kunne man endda holde Ctrl nede og trykke "back" knappen for at åbne en nyt vindue tilbage.

Men det ændrer ikke på at Microsoft prøver at stoppe den slags med de nye Windows Apps.
Som det kan ses i Edge, så må man kun have ét vindue med flere tabs åbne. Det er den nye Tablet Gui filosofi.
Almindelige brugere kan jo alligevel ikke finde ud af at administrere flere vinduer, så det er bare Microsofts måde at hjælpe brugerne til at blive bedre til deres operativsystem.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2015 kl. 18:38
@ Notfast.

Bare rolig, du kan heller ikke opdatere til Windows 8, da den i.flg. MS stiller samme krav til bios og system disk partitionWink

Hvis du var tæt på mig, så havde vi hurtigt fået den ged barberet.
[/QUOTE]

Tak for tilbudet,men tror jeg bliver på min Windows 7 .( Er egentlig også godt tilfreds. )

Mvh. nesager



Redigeret af nesager - 03-August-2015 kl. 19:01
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu