recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik og strøm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stik og strøm

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 17:31
Du skal kigge i smeltekurven og se hvor mange A du skal bruge for at bryde sikringen på en time eller mindre. Du kan ikke gætte dig til tallet ved at se på en automatsikring.
 
Hvis 1,45 gange ledningens strømværdi er større end det tal du har aflæst så er betingelse 2 opfyldt. Ellers køb en dåse med 1mm2 ledning på, så er du hjemme, da den kan holde til 12A og dermed overholder 43A.


Redigeret af Trumle - 20-August-2015 kl. 17:32
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2015 kl. 20:43
Hold da helt op hvor er den her tråd stukket af. 

Jeg er ikke bange for belastningen. Jeg bor i lejlighed og forventer ikke at hverken mine forstærkere eller min Sub på noget tidspunkt kommer til at trække max strøm, men hvem med en god og dyr forstærker kunne finde på at køre den på max volumen? Det er lang tid siden jeg har været teenager... 

Strømskinnen er i en kvalidåse der også benyttes til hospitals og laboratorieudstyr.  den er mærket med 250v - 10A og jeg går ud fra at den mærkning er ligeså troværdig som mærkningen på en sikring.

Lejligheden er gammel men elinstallationerne og hpfi relæet er fra 2005, så der er ingen grund til brandparanoia.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 09:51
For fanden da også hvad er det da for noget lort at lukke ud en 0,75 kvadrat bliver sgu ikke nævneværdig varm at de 10 amp den må bære som tilledning. 

https://www.youtube.com/watch?v=bBYHtBPbBJE
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

For fanden da også hvad er det da for noget lort at lukke ud en 0,75 kvadrat bliver sgu ikke nævneværdig varm at de 10 amp den må bære som tilledning.

Jamen dog!

Så s
tart du med at påvise, at en 0.75 kvadrat ledning må "bære" 10A, når du så skråsikkert melder ud, at det er noget "lort". Det ville klæde debatten, at vi kan få sat et endeligt punktum for det her, fra en der tilsyneladende har det endegyldige svar. Jeg ser spændt frem til at blive belært, så jeg kan beklage min arrogante uvidenhed og lort, som jeg åbenbart lukker ud. 


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 11:56
*tsk tsk tsk* Kim.

Fløj ironien lige over hovedet på dig?

M.v.h.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 11:57
Ja altså en alm. 0,75mm tilledning kan bruges og være godkendt op til 12-15 amp. alt efter områdets temperatur og kablets type.
Det der er afgørende er spændingsfald og modstand i kablet. Afhænger i høj grad af længden.
 
Faktisk er der i stærkstrømsbekendtgørelsen fastsat at ved tilslutning af 0,75mm2 tilledning i roset at den størst mulige mærkestrøm for kortslutningsbeskytelse er 20amp.
 
Derudover er der ingen hverken nationale eller internationale regler vedr. overbelastningsbeskyttelse på tilledninger, forlængerledninger og lign.


Redigeret af fiskerendk - 21-August-2015 kl. 12:08
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Maj-2007
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 12:35
kig tabel Tabel 43 C i SB6 der står den største sikring der må sættes foran tilledninger i diverse kvadrat, hvis man følger den behøves der ingen beregning så ved man kablet holder hvis der sker en kortslutning eller overbelastning.

Da vi i danmark køre forenklet regler i huse er det bare følge de tabeller der er i sb6

Hvis man vil bruge tid på det kunne man regne en IKmin ud og se energigennemslippet for sikringen I^2*t og se om kablet kan holde til den mængde energi der kommer igennem sikringen.


Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

kig tabel Tabel 43 C i SB6 der står den største sikring der må sættes foran tilledninger i diverse kvadrat, hvis man følger den behøves der ingen beregning så ved man kablet holder hvis der sker en kortslutning eller overbelastning.
 
Da vi i danmark køre forenklet regler i huse er det bare følge de tabeller der er i sb6
 
Hvis man vil bruge tid på det kunne man regne en IKmin ud og se energigennemslippet for sikringen I^2*t og se om kablet kan holde til den mængde energi der kommer igennem sikringen.
 
 
Præcis :)
Og det er ved 0,75mm2 - 20 ampere...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

*tsk tsk tsk* Kim.

Fløj ironien lige over hovedet på dig?

M.v.h.

Slet ikke, ret meget LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Ja altså en alm. 0,75mm tilledning kan bruges og være godkendt op til 12-15 amp. alt efter områdets temperatur og kablets type.

Vi kan godt begynde at rode andre ting ind sammen med det, eksempelvis gummikabler, alu ledere eller om det er på Mars, hvor temperaturen er omkring -150 grader. På samme måde, som at vi kan tage en 50m kabeltrommel, og rulle den sammen og sende 10A igennem, bare for at se den går op i røg i løbet af ganske få minutter, (uden thermosikring vel at mærke). Og på den måde kan vi finde scenarier hvor det virker og ikke virker specielt godt. Sidstnævnt har jeg smidt et par links til. Dem kan man forholde sig til, hvis man vil, eller forsøge overbevise de implicerede personer om, at den oplevelse de havde, den foregik i virkeligheden slet ikke, for selvfølgelig kan en 0.75mm2 tilledning holde til 10A, ellers forsikres med 20A. Intet problem i det.. De glemte bare at forholdene er noget lidt andet, end normal 30 grader.
 
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Faktisk er der i stærkstrømsbekendtgørelsen fastsat at ved tilslutning af 0,75mm2 tilledning i roset at den størst mulige mærkestrøm for kortslutningsbeskytelse er 20amp.

Ja, for kortslutningsbeskyttelse.. Det er noget helt andet, og der snakker vi sekunder!!
 
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Derudover er der ingen hverken nationale eller internationale regler vedr. overbelastningsbeskyttelse på tilledninger, forlængerledninger og lign.

Hvad med producentens foreskrifter?
Nu er det godt nok "bare" en lommebog fra NKT. Men du kan jo prøve at høre dem, om ikke de så synes det er en god ide, at udskifte 6A med 10A, eller sågar 20A nu du nævner det, i deres tabel på side 28, for 0.75mm2. Alternativt kan du spørge dem, hvorfor ikke.



Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 13:26
Der er forskel på kontinuerligt, og peak belastninger. Ja du kan sagtens hive 10 eller 20 ampere ud af et 0,75mm2 kabel. Og det kan jeg sagtens vise dig :) Det er rigtigt at ved kontinuerlig belastning så godkender NTK deres kabler alm. 0,75mm2 til 6A, ved rumtemp. på 30 grader. Er temperaturen nærmere de 20 grader kan du helt sikkert hæve belastningen, selv kontinerligt.
Men jeg jeg kan sagtens finde kabler der er godkendt til 12A som ikke er speciel kabler og kommer fra mars eller hvad du nu skriver.  Og du beskriver tiden som værende sekunder til nedsmeltning det er jo helt ude af propertioner når vi snakker 10amp på 0,75mm, især hvis længeden er <10m.

Redigeret af fiskerendk - 21-August-2015 kl. 13:28
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2015 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

kig tabel Tabel 43 C i SB6 der står den største sikring der må sættes foran tilledninger i diverse kvadrat, hvis man følger den behøves der ingen beregning så ved man kablet holder hvis der sker en kortslutning eller overbelastning.

Den tabel - Du har godt læst at der står:

"

Størst tilladte 

mærkestrøm for 

kortslutningsbeskyttelse"


Jeg troede, at jeg vidste hvad kortslutningsbeskyttelse er. Men Jeg kan forstå, det må være min arrogante uvidenhed og lort jeg lukker ud, som har sløret min syn med tiden.

Jeg havde forstået kortslutningsbeskyttelse som, at det er det antal amp som ledningen kan holde til (eller trække om du vil), i nok antal sekunder til sikringen brænder over. Altså ved en kortslutning.
Og 0.75mm2 kan holde til 20 amp, som er over de tilladte 10A/13A som de fleste hus installationer er foresikret med i den faste installation med 1.5mm2 ledning, i tilpas nok sekunder til en kortslutning vil afbryde sikringen/brænde sikringen over, før der går ild i ledningen.
Og da en 10A sikring brænder over efter ganske kort tid, (til husbehov, for hvem gider dog detaljer - et sekund) ved en strøm over 12A (igen husbehov, de der detaljer har det med at sløre synet), så skulle ledningen nok kunne holde, når den har en mærkestrøm på 20A.

Og så får jeg at vide her, at bare man følger mærkstrømmen for kortslutningsbeskyttelse så er man sikret for belastningen i længere periode (der nævnes 3 timer med max 50% belastning hos producenten, blot til orientering).

Hold kæft, det bliver en lang dag!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu