recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik i stuen, måling og forbedring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik i stuen, måling og forbedring

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik i stuen, måling og forbedring
    Sendt: 16-December-2015 kl. 14:09
Lyngdorf benytter præcis det koncept.
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Den bedste placering vil altid være in-wall. Derfor de bedste hjemmebioer laver baffle wall :) 

Ja netop. Det kan man tilnærme med en on-wall højttaler. Hvis man alligevel bruger subwoofer er det imo en oplagt løsning.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:49
Den bedste placering vil altid være in-wall. Derfor de bedste hjemmebioer laver baffle wall :) 
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:47
Man kunne i den forbindelse godt ønske sig et støre udbud af on-wall højttalere. Jeg er i hvert fald ved at være klar til sådan noget i stuen. Det løser så kun bøvlet med den ene væg, men så fylder det samtidig så meget mindre.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:16
Det er så smart lavet fra fysikkens side, at den placering der giver den bedste dybe bas, oftests er den placering der giver dårligst resultat i "øvre bas" (og omvendt).

Jo tættere man rykker en højttaler på en flade, jo højere i frekvens er der unoder. 50cm fra væggen vil give dips i 172hz og rykker man den 1m væk, rykker man dippet ned i 86hz. Dvs. en fullrange højttaler skal i teorien stå tre meter fra alle flader (loft, vægge, gulv) for at få problemer ned til 30hz. Det er ikke så praktisk i de fleste stuer :)

En subwoofer løser dog problemerne, for splitter man signalet mellem højttaler og subwoofer ved f.eks. 80hz, kan man placere højttalerne så dips ligger under 80hz og placere subwoofer så problemerne er over 80hz. 


Redigeret af Jonas_h - 16-December-2015 kl. 13:17
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 13:13
Jeg har forsøgt mig med at dele både ved 60Hz, 70Hz og 80Hz til mine subwoofere, da mine højttalere rækker til 50Hz ved -3dB.

Forskellene er ret små, men der mangler fylde i bassen når jeg sætter delefrekvensen lavt. Der er jo trods alt forskel på hvor meget luft 2x5" kan flytte i forhold til 2x12" :-)

Lige nu kører jeg med 80Hz, med føromtalte EQ-cuts ved 45Hz og 70Hz, et lille boost ved 80Hz og 106Hz og et cut mere ved 125Hz. Dels for at give lidt mere af omtalte fylde i bassen og aflaste højttalerne, og dels fordi 80Hz er mere eller mindre de facto industri-standarden. Det gør den ikke mere korrekt end andre delefrekvenser til alle setups, men det er et godt udgangspunkt.


Redigeret af HenrikStevn - 16-December-2015 kl. 13:40
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 274
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 12:41
Jeg har prøvet at sætte mine bashøjttalere midt mellem gulv og loft, og det ændrede da lyden, men ikke på nogen god måde. Jeg tror, at man skal dele til subwooferen under frekvensen, hvor problemet er, hvis man kører med separat sub. Hvis du sætter den midt i rummet, så mister man jo den forstærkning, som hjørnet giver.
I mit nuværende setup spiller bashøjttalerne ned til ca. 20 Hz med god styrke, og de står pænt ude i hjørnet med ca. 1 meter til bagvæg og lidt mindre til sidevæg og gulv. Jeg dæmper med parametrisk eq minus 8dB ved 81,7 Hz med en Q på 2, og deler til mellemtonen ved 250Hz med LR 24dB/oktav. Herudover ingen equalizing. Jeg synes, at lyden "dør" hvis man equalizer for meget.
Med hensyn til, hvordan man skal sætte equalizeren, har jeg haft mest glæde af programmet REW, som udregnede indstillingen ovenpå målingen. Jeg er i tvivl om skarpe filtre, jeg tror de giver for meget faseforskydning.
Powered by beer and chips
Til top
jonlanghoff Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Juni-2008
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonlanghoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Det betyder selvfølgelig noget med afstanden fra højttaleren til væggen, men det er mindst lige så vigtigt med afstanden mellem højttaleren og gulvet. Efter min erfaring er resonansen mellem gulv og loft det største problem. Med 2,5 meter til loftet har den en frekvens på lige under 70Hz. Når subben står på gulvet får man maksimalt anslag af denne resonans, og det lyder afskyeligt.
Foreslår du at man hæver subwoofer'en væk fra gulvniveau? Jeg har 2,72 m til loftet.

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:


Dine målekurver er fine at se på. Hvis du flytter på målemikrofonen ca. en meter, vil du opleve, at kurven ser totalt anderledes ud, bjerge og dale bytter stort set plads, og jo mere man har gjort lyden lineær på det ene sted, desto værre ser det ud en meter ved siden af.
Mine målekurver er lavet ved at tage fire målinger fra dén puf man lige kan ane i bunden af det ene billede, da dette er min lytteposition når rummet er sat op til "seriøs lytning" - d.v.s. med bass traps i hjørnerne, subwoofer'en ude midt på gulvet og sofabordet båret ud af rummet. Der er måske en halv meter mellem disse målinger og de har ganske rigtigt også forskellige karakteristika, men da jeg tager et average af dem og laver mine filtre udfra dette, vil der givetvis ikke skulle lige så meget gain til for at nå frem til den jævne frekvensresponskurve.
MEN jeg forstår din pointe, og til dagligt hvor musik høres casually fra hele rummet (ikke kun fra puffen), equalize'erer jeg også markant mindre.

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Jeg har prøvet det meste i 30 år, både analoge og digitale EQ's, automatisk eq med TacT, GroundSound og DSPeaker 2.0, op til 4 subwoofere, flere forskellige bass-traps, osv.
Jeg er nået til følgende erkendelse:
Rummet bør dæmpes rimeligt med møbler og tæpper, et tomt rum lyder ikke godt. Man kan nå et stykke ved at flytte rundt på højttalerne, og her gælder det frem for alt, hvor højt de står, dvs afstanden til gulvet. Bass-traps er stort set virkningsløse; hvis de skal være effektive, skal de være flere meter tykke og dække en hel væg.
Det mest ubehagelige er resonansen omkring 70 Hz, og den kan man dæmpe med en EQ. Derudover skal man ikke regulere elektronisk og specielt ikke forsøge at fylde huller i frekvensbåndet ved at forstærke nogle områder. Jo mere, man equalizer lyden i et punkt, desto værre lyder det i resten af rummet.
Man skal også tænke på, at mennesket automatisk kompenserer for rummets lyd. Således opfatter man for eksempel konens stemme som den samme, uanset man hører den udendørs eller i køkkenet. Objektivt er de to lyde vidt forskellige, hvis man måler på dem. Hvis man equalizer stereoanlægget til lineær frekvens efter måling, vil det lyde helt forkert sammen med alle de andre lyde, der er i hjemmet, som jo ikke er equalized.
Reguler så lidt som muligt, og lyt dig frem til, hvad du kan lide. Det er mit råd.
Tak for input - jeg er i bund og grund enig!

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Udregnes i procent.
Dit link viser 22 grader til 30 grader og 30 grader passer nogenlunde til 83 %.
Du bruger som jeg forstod det samme afstand imellem højttalerne og til højttalerne. Det er 45 grader.

Man skal have en vis afstand til højttalerne, så de fungerer godt. Flere enheder større afstand.

Men et tip for god lyd er altså de 83 % og så trimme langsomt ind. Man kan afvige fra det, hvis man på siderne bruger nogle gode diffusere. Så kan afstanden imellem højttalerne være større.
 
Nej jeg bruger ikke 45* trekanten. Mine fronter står tættere på hinanden, vel nærmere de 20* end 30*. Kan ikke være anderledes, da en terrassedør er i vejen.
I mit nye setup har jeg fronterne stående 45 cm fra sidevæggen og 15 cm fra bagvæggen. Derved er der 270 cm mellem højttalerne, og min lyttposition er 250-280 cm tilbage i rummet (godt en halv meter bagved midtpunktet i længderetningen), så vi ender nogenlunde med en ligebenet trekant. Jeg er imidlertid kommet frem til dette ved at måle (firepunkts-average) mig frem til hvor den ubehandlede frekvensrespons var pænest; ikke ved at følge nogen af omtalte tommelfingerregler.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 10:39
Jeg har fixet mange dips hos mig, både med hæv i eq, flytning af møbler/højttaler/akustik paneler, installering af juletræ i stuen, ændringer i faseforløbet via elektronisk dele filter osv. Så der er masser af muligheder til og få en pæn frekvenskurve, uden og "ødelægge lyden i andre frekvenser med forvrængning".
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 274
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 09:23
Dips skyldes oftest, at de stående bølger i rummet har nulpunkt her. Der er altså steder i rummet, hvor en given frekvens ikke kan forekomme. Sådanne dips kan man ikke kompensere ved at hæve frekvensen med en parametrisk eq, fordi man hælder bare energi i et sort hul. Til gengæld ødelægger man lyden i de andre frekvenser med forvrængning, hvis man prøver. Og andre steder i lytterummet, hvor der ikke er dips, bliver den pågældende frekvens alt for kraftig, f.eks. hos naboen.
Generelt tror jeg, at man får det bedste lydresultat, hvis energien af de enkelte frekvensområder i rummet er nogenlunde ens. Hvis der er resonanser og stående bølger bygges der energi op om den pågældende frekvens, og så har man problemet med trykkende og ubehagelig lyd. Der, hvor man har dips i frekvensen er energien som regel tilstede i rummet, blot ikke lige der, hvor man måler. Der skal man så huske, at hovedet har to ører med en indbyrdes afstand, som svarer til hovedstørrelsen. En målemikrofon er punktformet, og svarer således kun til et øre. Derfor er målingen ikke hele sandheden.
Powered by beer and chips
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 09:14
Før jeg fik akustik paneler, hoppede/dansede RT60 mellem 0.5-0.9 set over hele frekvensområdet. Og efter ligger det hele mellem 0.4-0.5 sekunder. Måske jeg skulle nærstudere et waterfall. Man kan vel sige at "opløsningen" er noget større når man kigger på det.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2015 kl. 08:09
der hvor man har dips , er det lige så interessant om man også har et hul i efterklangen ( waterfall)
de dipps jeg har i mit rum , har typisk ingen dyk i efterklangen. Hvilket vil betyde at man booster efterklangen yderligere , hvis man booster et dipp.

Min efterklang ligger på ca 0.2 sek. Ifølge akustikeren som hjalp mig med rummet. Så er ens ( eller relativ ens ) efterklang fra laveste til højeste frekvens vigtigere , end hvilken efterklang man samlet har .
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu