|
Kursus i Linux/Unix |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
DanielPT ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 746 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-September-2015 kl. 16:11 |
Hej Alle.
Da jeg gerne vil lære mere om Linux/Unix kan i anbefale nogle kurser? Det skal være for total begyndere :) Mvh Daniel og tak
|
|
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis nu du Googler: Kurser i linux, så kommer der en del frem, det ligner dog mere en uddannelse end et kursus. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
Hej. For 12 - 15 års siden afholdte jeg nogle 2 dages kunde kurser i grundlæggende UNIX. Jeg gjorde det i firmaets kursusafdeling med egne servere og en fornuftig Unix maskine pr kursist. Kursus prisen løb op i adskillige tusind kroner pr dag pr kursist. Dette kursus findes ikke mere, men er det sådan noget du søger? Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
den her tråd og artikel vil nok være meget værd at læse!
http://www.version2.dk/blog/hvordan-hjaelper-vi-bedst-en-ny-bruger-med-linux-243781 |
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
Jeg kender ikke kurser, men jeg kan anbefale en mulig fremgangsmåde ved at fortælle om min egen overgang til linux.
I mange år var jeg windowsbruger med en nysgerrighed for linux. Over et par år havde jeg forskellige linuxversionen installeret som dualboot ved siden af min windows, men det blev aldrig rigtigt til noget. Linux var spændende, men også besværligt og jeg fik ikke rigtigt gjort noget ved det, fordi hver gang jeg fik lyst til at lege med linux måtte jeg undvære musik og icq og alt muligt andet på min windows - det endte med 98% tid på windows og 2% bøvlet tid på linux. Det var først da jeg købte en billig, brugt bærbar og smed linux på den at det kom ordentligt igang. Når lysten kom over mig hev jeg den bærbare frem og rodede med den og samtidigt havde jeg min trofaste windowsmaskine ved siden af til alt det andet, det gjorde det langt lettere hurtigt at kunne google på windowsmaskinen efter en løsning til netkortsproblemet på linuxmaskinen og den slags og når jeg fik nok af linux var det bare at klappe låget i på den bærbare og lægge den på hylden indtil næste gang trangen meldte sig. Stille og roligt blev jeg bedre til linux i et tempo jeg havde det okay med. På et tidpsunkt byggede jeg mig en server og smed ubuntu's serverversion på den. Herefter morede jeg mig med at få den til at løse forskellige serveropgaver, indtil den en dag var en naturlig og uundværlig del af min hverdag. Den brugte bærbare blev min testmaskine for nye ting og når de virkede blev de ført ud i livet på serveren. På et tidspunkt blev min windowsmaskine for gammel, jeg mistede en disk til regulær alderdom og da tiden var inde til en ny maskine tog jeg springet og skiftede til ren linux. Erfaringen havde jeg fra den bærbare og min server, så det gik ret godt. Et halvt års tid senere installerede jeg en windows som dual boot ved siden af linux'en, primært fordi jeg havde et spil jeg af nostalgiske grunde lige ville prøve igen. Det var dog ret sjældent jeg bootede windows op og jeg blev træt af at den lige skulle opdatere et par timer når jeg sådan hver halve år tændte op for windows'en at jeg til sidst tog konsekvensen og fjernede windows fra systemet. Idag er jeg så linuxmand på 6-8'ende år eller deromkring og det eneste windows jeg har indenfor dørene er en ældgammel xp installeret på en virtuel maskine udfra en betragtning om at den muligvis en dag kunne være praktisk at have. Så råd nummer 1: Leg med linux på en maskine du ikke er afhængig af, som du kan lægge væk når du ikke gider og tage frem når du gider. Råd 2: Lad tingene gå sin naturlige gang, det er ingen skam at ende med at blive hængende ved windows - hvis altså ikke du har hår nok på brystet til at skifte til linux.. ![]() Linuxfolket giver for øvrig hjælp på en anden måde end windowsfolket. Hvis du har bøvl med din windows sender folk dig links til forskellig software du kan downloade og prøve lykken med. Har du bøvl med linux bliver du spurgt om logfiler og fejlbeskeder og få hjælp til hvor du kan lære hvordan du løser det. Hvis det var bilverden og din bil ikke vil starte giver windowsfolket dig forslag til værksteder og links til hvor du kan købe en nyt starter/batteri/generator, mens linuxfolket beder dig måle spændinger forskellige steder med et måleinstrument og når det er fastslået at det er din generator der ikke lader giver de dig et diagram over en generator så du kan reparere den. Giv den gas og god vind i sejlene..
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Det kommer an på, hvad du vil med Linux/UNIX.
Du kunne starte med en raspberry pi! Klaus |
|
![]() |
|
DanielPT ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 746 |
Rigtig mange tak for jeres svar :)
Jamen jeg er startet i en virksomhed hvor jeg kan se at linux kommandoer og unix servere bliver brugt meget. Mange tak for historien strandvasker :) Jeg har faktisk en Rpi liggende som jeg har brugt som medie center. Hvilken linux version vil i anbefale jeg installere på den? Hvis jeg nu skulle installere Linux på en bærbar ville det så være Ubuntu? Jeg synes det kunne været fedt at komme på et kursus så hvis nogen kan anbefale et så ville det være fedt! Mvh Daniel og tak Redigeret af DanielPT - 11-September-2015 kl. 08:23 |
|
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
|
|
![]() |
|
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
Superusers har ihvertfald Linux/Unix-kurser. Deres intro-kursus er dette: LX-099 - Linux introduktion, og der findes opfølgende kurser, fx. LX-100 - Linux grundkursus.
Redigeret af huntiedk - 11-September-2015 kl. 09:29 |
|
Øst, vest, ::1 bedst
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |