recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Brugeranmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugeranmeldelse: Sony KD-49X8305C
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Brugeranmeldelse: Sony KD-49X8305C

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Brugeranmeldelse: Sony KD-49X8305C
    Sendt: 20-September-2015 kl. 10:54

Dette er mit første forsøg på en brugeranmeldelse, så bær venligst over med mig og min manglende brug af fagudtryk. Først og fremmest finder jeg det nødvendig at fortælle lidt om hvad jeg hidtil har benyttet til tv og filmbrug, da det har så læseren har mulighed for at se vurderingerne i den rette sammenhæng.

Mit tidligere tv var et B&O mx4000 på hele 21 tommer. Til film har jeg benyttet en Sony Vpl HW-10 på et 92 tommer lærred men sort afmaskning. Grundet flytning er det ikke muligt at lave et tilfredsstillende projektorsetup så en ny skærmskulle skaffes.

Valget fandt på Sony da de generelt får gode anmeldelser, da jeg har gode erfaringer med mærket og ikke har hørt om kveálitetsproblemer som tordenfluer og strømforsyninger der ryger lige efter garantiperioden.

 

Billedet:

Billledkvaliteten er selvfølgelig imponerende på en 4k skærm, når man kommer fra en lille og antikveret crt-skærm, men når det så er sagt så er der egentligt ikke meget jeg vil sige om selve billedkvaliteten. I stedet vil jeg henvise til nettet hvor der helt sikkert er nogle anmeldere med en mere teknisk faglig og professionel tilgang der kan kommemed mere relevante vurderinger end det jeg kan udlede ved at benytte mine subjektivt tunede øjne.

Skærmen har en blank overflade der gør det vanskeligt at se benytte den midt på dagen. Den er i min stue placeret lidt dumt lige overfor en stor vindue, hvor der her i september er solskin ind af vinduerne fra 0730 til 16. Det betyder ingen ordentlig tv-kigning uden gardiner trukket for, men det havde nok stadig været et problem med mat overflade.

Skærmen har nogle forskellige billedprofiler, hvor jeg veksler lidt mellem ”biograf hjem” og ”biograf pro”. Det er de indstillinger der giver de mest naturlige farver, men samtidig også de mindst lysstærke, hvilket godt kan være et problem når der skal ses en fodboldkamp midt på dagen. Heldigvis har Sony tilføjet en knap der hedder ”Football” på fjernbetjeningen så man med et enkelt tryk kan skifte til billedprofilen ”football”. Det betyder at skærmen bliver mere lysstærk og alle farver får sig et ordentligt skud cyklamesteroider. Græsset bliver neongrønt og Manchester United spiller i postkasserødt. Billedkvaliteten betyder selvfølgelig ikke alverden når man ser fodbold, men jeg holder mig biografindstillingerne, hvor det ser ganske fornuftigt ud. Spillerne står skarpt med synlige bevægelse og har ikke en hale af skygger efter sig.

 

Lyd:

Fladskærmspaplyd, men lyden egentligt bedre end forventet, hvilket heller ikke siger alverden.  Jeg har hørt fladskærme der lyder meget værre. Der er ikke så meget mere at skrive om det.


Design:

En subjektiv ting, men jeg synes det er ret diskret, hvilket passer mig fint. 


Brugervenlighed:

Det nye ved den her Sony model er Android tv, som jeg vil beskrive og vurdere i den udstrækning jeg har benyttet det. Menuerne er forholdsvis logiske og jeg havde ikke behov for at granske manualen da jeg skulle starte fjernsynet op. Første gang jeg tændte for skærmen tog det laaang tid for den at starte op og jeg kom ufrivilligt til at tænke på Windows 95. Det var desværre ikke sidste gang at det 20 år gamle styresystem sneg sig ind i mine tanker.

Android tv giver mulighed for at hente apps, men det er ikke en mulighed jeg har udforsket.Det blev dog leveret med nogle preinstallerede apps. Heriblandt DRs app som jeg har benyttet et par gange og som fungerer fint.

Menusystemet er generelt nemt at finde rundt i og rimeligt logisk bygget op. Jeg havde ingen problemr med at finde rundt og jeg er hverken noob eller nørd.

Stikkene bagpå er fornuftig placeret så man kan hænge skærmen tæt mod væggen og stadig have tilgang til stikkende. Det bør være en selvfølge og dejligt at Sony er ved at fatte det.

Nu kommer vi så til de ting som jeg ikke er så tilfreds med. Det tager lidt tid for kanalerne at skifte, mene det er vist generelt for fladskærme. Jeg har endnu ikke oplevet at man kan zappe lynhurtigt som på crt-skærme og jeg aner ikke om det skyldes skærmene eller om der er nogle begrænsninger for hvor hurtigt det kan gå med de digitale signaler.

Jeg kommer fra et Gammelt B&O hvor fjernbetjeningen stort set altid virker, mens jeg nu skal sigte lige efter Sony logoet. Det pisser mig sku´ lidt af at man på et fjernsyn til over 11.000 ikke benytter en lidt mere forfinet version af en så gammel, gennemprøvet og billig teknologi. Heldigvis kan den LED lampe der sidder under logoet indstilles i menuen til at lyse når skærmen er tændt eller til kun at lyse når der registreres tryk på fjernbetjeningen. Her skifter jeg igen lidt rundt da det pga. windows 95 syndromet er ret praktisk at vide at skærmen faktisk er tændt, og blot tager lidt tid om at reagere. Det er dog også ret praktisk at man kun se LED lyset blinke så man ved at man har ramt bullseye.

Jeg har et par gange prøvet at skærmen fryser og bliver sindsygt langsom. Tryk på fjernbetjeningen registreres ikke og man sidder fast i den elektroniske programguide, i indstillingerne eller i, den i øvrigt let tilgængelige inputmenu. Små lags og frys i menuerne og guiden er almindeligt og det er til at leve med, men det føles forkert når det er i et forholdsvist dyrt produkt.

Jeg har et par gange oplevet at skærmen er gået fuldstændigt i strejke og det tog over 20 sekunder får der kom en reaktion på tastetryk og jeg er endt med at sidde uhjælpeligt fast i en undermenu.  Det er i disse situationer at jeg har været glad for min erfaring med windows 95. Det eneste der virker er at slukke på kontakten og tænde igen, da ikke engang tænd og sluk på fjernbetjening blev registreret. Det er irriterende og slet ikke godt nok. Det er dog ikke noget jeg har oplevet ved almindelig tv-kigning, hvor jeg bare har skiftet kanaler.

Jeg kan selvfølgelig ikke sige om det skyldes børnesygdomme i Android styresystemet, som kan ordnes med en softwareopdatering eller om Sony endnu ikke har lært lektien og været nærige og benyttet en alt for langsom processor.

Efter denne oplevelse har jeg desværre fået bekræftet min holdning til ”smart-tv”. Det er i min optik en uduelig salgsgimmick O jeg vil ønske tv-producenterne fokuserede på at få de basale tv-funktioner til at fungere perfekt og lod os forbrugere købe en ekstern boks til efter eget valg,med de smart funktioner. Det primære er jo at "smart tv" skal fungere, ikke hvor meget det kan i teorien.

Konklusion:

Når jeg ser tv er jeg rigtig tilfreds med billedet, men jeg er ikke sikker på at jeg vil købe det samme tv igen, hvis jeg havde muligheden for at gøre handlen om. Der er simpelthen for mange irritationsmomenter som jeg ville have forventet i et meget billigt tv, men som ikke skal være der på et tv i mellemprisklassen.

Jeg vil ihvertfald kigge mig omkring og se omkring og tage et ekstra kig på Panasonic.

 

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 11:12
Takker for et godt input i valget af TVSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Jeg vil ihvertfald kigge mig omkring og se omkring og tage et ekstra kig på Panasonic.



Det kan du roligt gøre! Panasonics skærme lider ikke af langsom starttid, langsom kanalskift o.s.v.

Jeg har en bekendt, som også har en af de nye Sony UHD-skærme. Han er også ved at gå amok over den latterlig langsomme betjening.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 20-September-2015 kl. 12:34
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 14:57
Tak for at dele dine oplevelser med os :)
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 17:41
jeg er fristet til at henvende mig til forhandleren for at høre om de vil tage det retur. Det skal siges at jeg fik tv'et rigtigt billigt og 'tilsvarende' panasonic modeller ikke fåes til samme pris. Jeg ser sjældent pana på tilbud, så jeg vil ikke satse på det.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 19:29
Jeg må sige det eneste, der irriterer mig på mit sony i forhold til mit Panasonic er opstartstiden inden man kan skifte kanal, benytte ttv m.m. - men når det først er "blevet varmt" så kører det min. lige så godt som på mit Panasonic - skal siges jeg ikke har nyeste modeller af nogen af mærkerne
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

jeg er fristet til at henvende mig til forhandleren for at høre om de vil tage det retur. Det skal siges at jeg fik tv'et rigtigt billigt og 'tilsvarende' panasonic modeller ikke fåes til samme pris. Jeg ser sjældent pana på tilbud, så jeg vil ikke satse på det.
Hvis det kan være nogen trøst for dig, så oplever rigtigt mange rundt omkring i verden de samme problemer som du. Her håber man på en F/W opdate - vi får seSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-September-2015 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Jeg må sige det eneste, der irriterer mig på mit sony i forhold til mit Panasonic er opstartstiden inden man kan skifte kanal, benytte ttv m.m. - men når det først er "blevet varmt" så kører det min. lige så godt som på mit Panasonic - skal siges jeg ikke har nyeste modeller af nogen af mærkerne


Så er sammenligningen ligesom ikke så relevant i denne sammenhæng - vel?

Det der er tale om, er de nye Sony-modeller som kører Android-TV.

M.v.h.
Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2015 kl. 09:11
Jeg havde egentlig udset mig netop dette tv, men da de udskød lanceringen en måned netop da jeg skulle bruge et tv, faldt valget på Panasonic CXC725.
Sådan overordnet set, er jeg rigtig godt tilfreds med valget.

For en uges tid siden ville skæbnen dog, at tordenfluer havde forvildet sig ind i min skærm, og tv'et er nu røget til reparation.
Jeg tænkte så, at nu ville jeg benytte chancen til at kigge nærmere på det Sony X83C, som ikke var i handlen da jeg købte tv.
Så det har nu stået i stuen i  5-6 dage, og jeg må bare sige, at hold nu op jeg glæder mig til at få mit Panasonic tilbage fra rep.
Ikke mindst pga. det klart bedre billede Panasonic leverer..
Sony skærmen var endda billede kalibreret fra butikken, men det kommer altså ikke i nærheden af det billede som Panasonic CXC725 leverer, heller ikke med de billede indstillinger jeg har læst mig til, skulle optimere billedet i forhold til fabriksindstillingerne.

Sony har indbygget Chromecast, hvilket heller ikke virker særlig godt, det lagger meget under casting, og er utrolig langsom til at starte op, og mange gange starter det overhovedet ikke op.

Android styresystemet, som egentlig var det jeg synes lød mest spændende på de nye Sony modeller, skuffer fælt.. Det er muligt, at hvis man kan lide at spille, at det er smart at man kan spille direkte på skærmen via sin playstation controller, men app's og lign. er stort set uinteressant set med mine øjne.

Lyden bliver ikke sendt rigtig videre til min receiver.
Ser jeg en film på feks. den indbyggede Netflix app. så får jeg ikke lyden ud i 5.1 surround i receiveren.
Det lover Sony dog kommer senere på året i en opdatering.
Panasonic smider fint 5.1 lyd fra tv til receiver når der afspilles film fra den indbyggede Netflix app.

Foden som tv'et står på, må være designet og lavet af en lærling..
Det er helt utrolig så dårlig den står..
Tv'et står ved siden af terrassedøren, og bare det suser en lille smule ind af den åbne dør, så står tv'et og vipper på foden..

Så jeg glæder mig til mit Panasonic kommer hjem fra værksted, og er glad for at jeg ikke valgte Sony X83C Wink
Mvh

Moulder
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2015 kl. 10:58
Tak Moulder. Det ærgrer mig selvfølgeligt. Jeg gav 7000 for mit sony, men har ikke det tilbud på pana i lang tid. Vil du mene det er værd at smide 3-4000 ekstra for cx725?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2015 kl. 12:31
Jeg gav 8999,- for mit TX50 - CXC725 i Elgiganten.
Idag står det til 10.999,- og Sony X83 står til 11.499,-

Om CXC725 er 3-4000 mere værd, det er selvfølgelig et spørgsmål om hvor mange penge man har, men for mig er livet for kort til at sidde og ærger mig hver gang jeg tænder mit tv, så må prisen komme i 2. række Wink


Mvh

Moulder
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2015 kl. 14:17
Du må gerne komme med en mere detaljeret sammenligning af billedkvaliteten, hvis du kan sætte ord på. Det er jo trods alt det primære og rart at høre fra en der har prøvet begge i sin egen stue
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu