recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt af Bilka?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt af Bilka?

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Når nu køberne er glade for deres tv, er der så grund til at de skal til at gøre noget ved det?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... det er nu mest mig der syntes det er for dårligt Smile


Når nu køberne er glade for deres tv, er der så grund til at de skal til at gøre noget ved det?



Klaus

Jooh, men at de ikke går i spåner over det, er jo ikke enbetydende med at de ikke synes at det er ærgeligt at det ikke har smart-funktioner... det er jo derfor at de i første omgang, lige efter køb, gerne ville returnere det.

Men vi kan jo lige tage en bil-analogi Wink Hvis jeg købte en billig bil, som blev solgt som værende med aircondition, men jeg ikke var bilkyndig nok til at vide at denne model slet ikke leveres med aircondition, og jeg så efterfølgende brokker mig, men får at vide at jeg ikke har en sag, fordi der kan sagtens komme frisk luft ind i bilen. Så ville jeg måske heller ikke gå i spåner over det, da jeg sjældent bruger aircondition... men jeg kan da stadig syntes det er rigtigt træls, men slå mig til tåls med, hvad jeg tror er rigtigt, nemlig at jeg ingen ret har til at lade købet gå retur
Til top
anzelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 110
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anzelz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 10:09
Har de ikke en ipad, så kan de købe en billig Google Chrome og styre netflix meget smartere end et smart tv nogensinde ville kunne :)
Monitor Audio Radius
Front 270
Center 250
Baghøjttalere 180

Harman Kardon DPR 2005
Til top
Lars_M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2011
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 177
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 10:49
Tja, kan godt følge dig i at sælger måske har været et nummer for smart i det tilfælde. MEN, hvis køber nu alligevel er tilfreds med sin handel, er der vel ingen grund til at 3. Part (læs: dig) går ind i sagen og laver ballade?

Tænk over hvad der skal investeres af tid og energi, samt hvad afkastet kan blive? Måske de kan få pengene igen. Hvad så? Så skal DU ud og finde dem et nyt tv, og skal køber så have flere penge op af lommen for at få et "rigtigt" smart tv, så står du med aben.

Mit råd er; lad den ligge. Så kan du hjælpe dem med at købe en chromecast, Apple TV eller lignende, hvis de ønsker mere funktionalitet i fremtiden. På den måde skal der ikke investeres tid/energi/penge nu, og du har en billig løsning i baghånden fremadrettet. Alle vinder.
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..
Til top
Fnulder Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-September-2008
Status: Offline
Point: 503
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fnulder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

SUPER.

Om de blev vejledt forinden bliver noget Bilka eventuelt må bevise. Ellers er sagen helt klar. Tag kopi af annoncen med. Ved afslag bed om samtale med varehuschefen og ved afslag også herfra fortæl at der kontaktes en advokat.

Nej ikke noget Bilka skal bevise. Kan heller ikke uden videre bare gå ned til min bilforhandler og sige bilen ikke kan køre 300 km/t, og så må forhandler ellers bevise han IKKE sagde bilen kunne dette.

Der findes ikke nogen klart lov definition på hvad SmartTV er?

Ro på med det advokat....
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Hejsa. Min svigerinde og hendes mand, købte for 2 måneder siden (jeg hører først historien nu) et "smart-tv" i Bilka. De hæfter sig ved at det er et smart-tv, fordi de gerne vil kunne se Netflix osv på det.

Bilka mener så at de kan kalde det et Smart-tv.... fordi det er så smart at man kan se billeder via et usb stick på det, og nægter at tage det retur, da min svigerinde selv skulle have kigget efter et Netflix logo på emballagen.

Den forklaring holder ihvertfald ikke over for begrebet "smart-tv". 

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Kan de virkelig afvise at tage det retur, jeg mener, er det ikke lidt solgt under falske forudsætninger?

Jo i aller højeste grad.
Tiden er som sådan ikke et problem. Alt inde for 2 år kan man reklamere over. At der er funktioner ved et produkt, man først opdager/fejler eller andet efter en rum tid, det er hammerende irrelevant. Produktet har haft manglen fra start, uanset hvornår man opdager det. Man skal derimod gøre opmærksom på manglen, når man opdager det. 

Et forbehold for en fejl i en reklame betyder ikke at man derved fraskriver sig ansvaret.
Forbeholdet bliver som standard taget for at læserne skal vide, at der kan opstå fejl. Men det har så sandelig intet med ansvaret at gøre. Eksempelvis kunne det være en reklame for et produkt, som så viser sig at ikke være tilgængelig alligevel. 
Oplagte/indlysende fejl (uden dog at det kan defineres tydeligere) er forhandleren derimod ikke ansvarlige for. Det kunne fx være en tydelig (sund fornuft) fejl i en pris angivelse, der er så afvigende fra normalen, at man må formode de fleste vil være klar over, at der er tale om en fejl.
  
Men man kan bestemt ikke efterfølgende sige til en kunde, at de skulle have læst på lektien, fx ved at skulle have læst på en kassen eller lign. Det mener jeg er helt ude i hampen. Hvis det argument skulle have været brugbart, så har personen der stod bag reklamen allerede begået selvsamme fejl før det, eller i det mindste selv have sat sig ind i, hvad et smart-tv er. Ergo, den bør også falde tilbage på forhandleren.

Jeg synes det er rigtig skidt håndteret af Bilka det her. Specielt fordi de tilsyneladende lægger ud med, at forsøge forklare sig ud af deres egen fejl, ved at komme med en forklaring, som bare gør hele situationen endnu værre, for dem.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 11:05
Bilka skriver på deres egen hjemmeside:
Hvad er Smart tv?
Et Smart TV er et TV der er forbundet til internettet og kan køre forskellige programmer. De forskellige mærker har forskellige programmer. Blandt de mest populærere Smart TV programmer er Netflix, ViaPlay, HBO og flere andre streamingtjenester, der giver dig mulighed at se film og serier når du vil. Af andre Smart TV funktioner kan nævnes: Internet browser, Facebook, Twitter og mange flere.
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

SUPER.

Om de blev vejledt forinden bliver noget Bilka eventuelt må bevise. Ellers er sagen helt klar. Tag kopi af annoncen med. Ved afslag bed om samtale med varehuschefen og ved afslag også herfra fortæl at der kontaktes en advokat.

Nej ikke noget Bilka skal bevise. Kan heller ikke uden videre bare gå ned til min bilforhandler og sige bilen ikke kan køre 300 km/t, og så må forhandler ellers bevise han IKKE sagde bilen kunne dette.

Lige præcis hvad angår biler, så er det en lidt anden kategori. Men i princippet er der ingen forskel. Det er desværre vores vattet samfund der gør, at du ikke kan klage over, når en bil ikke lever op til forventningerne i netop denne henseende.

Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

 Der findes ikke nogen klart lov definition på hvad SmartTV er?

Den udtalelse ville jeg ikke turde satse mine penge på.
Der findes efterhånden en rimelig generel opfattelse af, hvad smart-tv er for en finurlighed. Een ting er dog stensikkert. Den er ikke lig med den udtalelse, som Bilka-personen er komme med (vise billeder fra en usb stick).
Skal man endelig gøre det korrekt, så ser man på producenten af TVét, og deres definition af smart-tv. Det er jo reelt set ikke Bilka der bestemmer hvad TVét kan/ikke kan, men derimod producenten. Men hvis Bilka siger noget/giver udtryk for noget, som TVét ikke kan med samme begreb som producenten ellers bruger, så har Bilka et problem, et vildlednings-problem!
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Bilka skriver på deres egen hjemmeside:
Hvad er Smart tv?
Et Smart TV er et TV der er forbundet til internettet og kan køre forskellige programmer. De forskellige mærker har forskellige programmer. Blandt de mest populærere Smart TV programmer er Netflix, ViaPlay, HBO og flere andre streamingtjenester, der giver dig mulighed at se film og serier når du vil. Af andre Smart TV funktioner kan nævnes: Internet browser, Facebook, Twitter og mange flere.

Og pudsigt nok får kunden at vide, at smart-tv er "visning af billeder fra en usb stick".

At Bilka ikke selv kan se hvor langt ude det er, det er sgu bekymrende.

Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 11:12
Som jeg i forrige besked viste Bilkas definition af et smartTV så kan køber faktisk forlange at få den ægte vare leveret og afslå at få penge retur
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Som jeg i forrige besked viste Bilkas definition af et smartTV så kan køber faktisk forlange at få den ægte vare leveret og afslå at få penge retur

Hvad køber kan forlange, er efter min mening i første omgang sekundært.
Jeg synes det er langt mere bekymrende, at der tilsyneladende dukker den slags sager op, der er helt hen i vejret.

Medmindre den person i Bilka der er snakket med vitterlig tror, at det er definitionen af smart-tv, (vise billeder fra usb stick), så er der klart udtryk for, at de (Bilka) er klar over, at der er oprindeligt er begået en fejl fra deres side. Og det burde de rode bod på på en helt anden måde, end ved at forsøge lægge ansvaret over på køber.

Jeg fatter simpelthen ikke, at Bilka ikke selv kan se det, og evt. tilbyde et TV MED smart-tv i. Mer-prisen kan de evt. slås om, men til den lidt pænere side, så burde Bilka tage den på sig, som kompensation for "svie og smerte" ikke mindst i forbindelse med den tåbelige forklaring/service person.

Hvis der er tale om, at personen bare ikke er klar over definitionen, så bør personen opdateres eller fjernes fra den stilling. At forvente køber ved mere end sælger, det er helt og aldeles uacceptabelt!
Jeg har slet ikke ord for, hvor grelt jeg synes det er, at sige til en kunde, at de skulle have tjekket emballagen/kassen. Hvorfor skulle kunde det, når forhandleren skriver "smart-tv".

Hvis denne sag føres til forbrugerklagenævnet, så ser udfaldet umiddelbart skidt ud for Bilka, efter min mening. Og det endelige resultat vil sandsynligvis være, at de får en over snuden, dårlig omtale, taber en kunde og et salg. Det er den pris de skal holde op imod, at give kunden et andet tilsvarende med smart-tv i eller en kompensation. 

Jeg ved godt hvad jeg ville have valgt, hvis jeg var Bilka - Så høj en pris kan dette TV næppe have. Selvfølgelig skal det holdes op imod, hvor mange TV der er solgt som "falske" smart-tv, og dermed risikoen for, hvor mange kompensationer der kan være tale om. Men lur mig om ikke antallet er rimelig begrænset.

Til top
steen5 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark Randers
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér steen5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2015 kl. 13:07
Mon ikke Bilka har forbehold for trykfejl i deres reklamer/annoncer.

Og en anden gang er det en god ide at sætte kompetente personer til at købe et tv!

Det svare til at få konen til at købe en ny bil. Det kan jo næsten kun gå galt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu