recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Snydt af Bilka?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Snydt af Bilka?

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole G Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Hvorfor jeg skrev at de havde gemt brochuren er fordi, man vel ikke gemmer sådan noget i flere måneder normalt.

Trådstarter skriver jo helt tydeligt, at de ikke længere har reklameavisen.
Til top
julefanden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 25-September-2015
Sted: Kalundborg City
Status: Offline
Point: 22
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér julefanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg er på kundernes side. Men hvis man køber et tv og ikke indenfor returretten på 30 dage opdager at den ting som gjorde at man købte det ikke er tilstede, så er man da også en mærkelig forbruger.
Hvis man tilmed har gemt den gamle brochure med trykfejlen, med henblik på at klage, så er det også i nærheden af det som nogle vil betegne som ond tro.

Hvornår er det du forstår at det ikke bare er en trykfejl. Det holdt op med at være en trykfejl den dag Bilka svarede på deres klage ved at påstå at det var et fjernsyn, fordi man jo kan se billeder via USB.

Du har i øvrigt fuldstændigt misforstået hvorfor der tages forbehold for trykfejl. Hvis at tv eksempelvis pga. trykfejl er annonceret til at koste 100 kroner, så er Bilka i følje loven forpligtiget til at sælge det til 100 kr. Derfor er det fornuftigt at tage forbehold for trykfejl, så man har mulighed for efterfølgende at oplyse om at den annoncerede pris er en trykfejl.



Forkert. Bilka er ikke forpligtet til at sælge til 100 kroner hvis det tydeligvis er en trykfejl. Hvis de havde fået sat et 48" til 100 kroner, så handler du som forbruger i ond tro hvis du vil købe dette til 100 kroner, da det aldrig har og vil blive solgt så billigt.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 13:47
Det er rigtigt Julefanden. Hvis forbrugeren går i retten med det, så skal Bilka blot sandsynliggøre at forbrugeren handlede i ond tro. 

Der var for mange år siden nogle unge fyre som så et tv i et butiksvindue til en latterlig lav pris. Det var udenfor åbningstid, så de sørgede for at stå parat da butikken åbnede. Butikken nægtede selvfølgelig at sælge, da det var en forkert pris. Du unge gutter kendte loven og valgte at gå i retten med det da de mente at de havde en god sag. Dommeren dømte til butikkens fordel, men kun fordi de unge fyre, før butikken åbnede havde taget et billede af prisskiltet som bevis. udfra det vurderede dommeren at de unge fyre godt vidste at det var en fejl, siden de havde behov for at dokumentere det. Læser du en tilbudsavis og styrter hen i butikken, så er det svært at vurdere om det er fordi der handles i ond tro.

Eksemplet med 100 kroner var måske lidt overdrevet, men hvis det eksempelvis var en vare der skulle have kostet 4999, men ved fejl var annonceret til 2999, så er det svært at argumentere for at der er handlet i ond tro. 

Hele denne smøre er så i øvrigt sagen uvedkommende, da det problematiske er at at Bilka efterfølgende har forsøgt at løbe fra ansvaret ved at opfinde en latterlig definition på hvad der er et Smarttv. Selvfølgelig skal Bilka tage varen retur når de har fejlannonceret den som Smarttv og derefter forsøgt at fejlinformeret om det.

Det nytter bare ikke at blande begreberne sammen. Der er forskel på returret og reklamationsret.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
steen5 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Maj-2007
Sted: Denmark Randers
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér steen5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 14:21
Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.

Du starter ud med "flot", og ender med "smart".

I min daglige tale vil du promte få retur - Du må beslutte dig, er smart tv flot eller smart? Da det ene har betydning for ganske præcise funktioner, er du ganske enkelt nødt til at henholde dig til det. eller alternativt forklare meget tydeligt, at du IKKE mener den ellers klart defineret og gængse opfattelse.
Det ene begreb kan ikke dække over det andet, når der findes en klar definition og kriterier der skal opfyldes for et af begreberne. Så ender du ud i, at annoncen bliver vildledende.

Det er nu ikke et ukendt fænomen, at mange annoncer og reklamer er hammerende vildledende. Men det har mig bekendt aldrig været decideret tilladt. Og når man følger det til dørs (reklamere over det), så er det sjældent, at de der benytter det, de ikke også tager reklamationen til sig, eksempelvis ved at ophæve en handel. Sikkert fordi de godt ved at deres annonce/reklame ikke er speciel god, men det er "bedre" for dem, at vente på reklamationer, og så tage den derfra.
I det konkrete tilfælde er det dog helt anderledes. Dels bliver forbrugerens klage afvist. Og dernæst så kommer der en sludder for en sladder forklaring, som ikke engang stemmer overens med deres egen offentlige definition af selv samme begreb.

Hvis Bilka så i det mindste havde haft "smart tv" defineret som at det kunne være "flot" med i deres definition, så kunne jeg til nød acceptere din udlægning. Men det ser du jo netop ikke. Og det er sikkert fordi at Bilka ikke selv anser et begrebet "smart tv" som et "flot" tv, men derimod et "TV med specifikke funktioner", præcis som de har defineret, fordi Smart TV som begreb også er blevet et salgs argument.

Man kan være kreativ på mange måder, men når bruger et begreb, som har en fast definition, faste kriterier, som man ydermere selv har defineret, så eliminere man muligheden for kreativitet.
Og det er sjældent at det føre til andet end, vildledende markedsføring. 

Hvis en annonce/reklame med rette giver anledning til at tro, at produktet/tilbudet er noget andet end det det giver sig ud for at være, så har reklamen/annoncen pr definition været vildledende.

Markedsføringsloven:
Paragraf 3. Den er hammerende vigtig!

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 16:35
En hurtig søgning på en sag der principielt er ens med denne, (vildledende oplysninger). 
Forhandleren erkendte sin fejl.


Lidt generelt.. (Bemærk de to sidste afsnit med udtalelse fra forbrugerombudsmanden, specielt hvad det afgørende er).

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus


Det er vel kun <b style="text-decoration: underline;">en del af fjernsynet de er glade for?


"Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... "

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Er Smarttv kan også være et der er flot. Altså betegnes som et smart tv. Et der ser smart ud.

Jeg er lidt i tvivl med hensyn til dig Steen5 om hvad der er den bedste fremgangsmåde. Skal jeg forsøge at opdrage lidt på dig og forklare dig at dine kommentarer får dig til at fremstå ubegavet, eller skal jeg bare lade være med at fodre dig?
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ejerne af fjernsynet er glad for det de har købt, smart-tv klistermærke på rekvalme, stupide udtalelse fra en sælger til trods......

Klaus


Det er vel kun <b style="text-decoration: underline;">en del af fjernsynet de er glade for?


"Min svigerinde og mand, er ikke gået i spåner over det, det var et billigt tv, og de lever fint uden applikationer.... "

Klaus


Det gør de så åbenbart ikke alligevel, hvis de savner/mangler Netflix.

M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 19:56
De savner alligevel ikke Netflix, når det kommer til stykket.

Smart-tv klistermærket var en fejl i reklamen, personalets efterfølgende afvisning er latterlig, men i bund og grund er det trådstarter der har et "problem" med manglende Netflix.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

De savner alligevel ikke Netflix, når det kommer til stykket.

Smart-tv klistermærket var en fejl i reklamen, personalets efterfølgende afvisning er latterlig, men i bund og grund er det trådstarter der har et "problem" med manglende Netflix.......


Klaus

Hold nu op Klaus. Jeg skriver at de ikke er ved at gå i spåner over det, det betyder jo ikke at de ikke gerne ville have haft det kunne nogle af de ting, som de troede et smart-tv kunne.... som de så troede de havde købt.

Men fordi man bruger 3800 på et tv, og det ikke kan vise netflix, så kan man godt ærgre sig, uden at man føler sig som en syrisk flygtning, hvor det ene af børnene er faldet overbord på rejsen.

Jeg skriver jo for hulen netop, at de brokkede sig med det samme, ERGO ville de nok gerne have haft funktionen. At de så tager Bilkas ord for gode varer, og må "nøjes" med et tv, der bare kan vise... ja, tv, det får ikke hele deres verden til at ramle, men der er da ikke ensbetydende med at de ikke ærgrer sig.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2015 kl. 22:06
Martin. Jeg har i et stykke tid ventet på, at du reagerer over for Bilka med al din nye viden. Hvad gør du nu?

Redigeret af bentpetersson - 29-September-2015 kl. 22:22
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu