recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Atmos eller 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby Atmos eller 7.1

 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:


---

Ang Atmos - jeg har lagt mærke til at Dialog Norm pludselig siger +4db. Og ikke 0 eller -4db som tidligere har været normen. Så mange true HD lydspor spiller 4 db højere end tidligere ( hvis man som jeg har en Yamaha RX A2040 receiver ) Jeg ved ikke om det er generelt at Atmos dekoderen tilføjer + 4 db. Eller om det er Yamahaen specifik . Men det kunne måske snyde nogle til at tro , at der er mere dynamik. Men i virkeligheden er det fordi at Atmos dekoderen skruer 4 db op for rigtig mange Dolby lydspor.....ikke kun HD og Atmos , i forhold til tidligere , ikke Atmos dekodere

 
Fra -4 til +4 er der 8db forskel. Ikke?

Har du målt efter at den rent faktisk spiller højere og at det ikke bare er en anden måde at vise det samme på?

Jeg har prøvet at sammenligne med Yamahs indstilling med info om de enkelte filer fra MediaInfo. Der synes ikke at være nogen sammenhæng mellem hvad Mediainfo viser om dialnorm og hvad Yamaha sætter dialnorm til. Det er lidt et mysterie.. 




Jeg kan konstatere at hvor DTS HD i "gamle" dage næsten konsvekvent spillede 4 db højere end Dolby. Er det med Dolby atmos dekoderen det modsatte. Det er målt med db måler. hvis jeg bruger en PS3 som afspiller , er der ikke den difference. Eks the man from UNCLE har begge lydspor. På PS3 er det lige højt. Dekodning i Yamahaen , er Dolby 4 db højere
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2015 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Du skal ikke erstatte dine baghøjttalere, du skal tilføje yderligere højttalere i loftet.

Problemet er så, at med den receiver jeg har kigget på (Onkyo TX-NR646) er det enten lofthøjtalere eller baghøjtalere. Derfor mit spørgsmål Wink
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 01:23
Lad mig lige omformulere spørgsmålet:

Som jeg læser det, skal jeg sætte forstærkeren op til enten 7,1 eller 5.1.2, da det er samme terminaler der benyttes til baghøjtalere og "atmos"højtalere. Det vil sige at jeg er nødt til at tage flere valg: skal jeg køre 7.1 eller 5.1.2 og hvis jeg vælger 5.1.2, skal jeg så tage mine baghøjtalere og flytte dem op foran og vinkle dem op i loftet eller skal jeg skrotte dem og købe Onkyos egne atmos højtalere? Jeg har mere eller mindre bestemt mig for at købe den, men vil da meget gerne høre jeres anbefalinger til de 2 problemstillinger

Og i øvrigt tak for de mange kommentarer. Det er fedt med et forum hvor man får kvalificerede svar og kommentarer på de spørgsmål, som man desværre sjældent kan få svar på i butikkerne da de fleste sælgere ikke rigtigt har forstand på de varer de sælger ;-)

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 01:50
1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.
Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gposch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.


Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Jeg har ikke haft problem med Onkyo, da jeg selv tidligere havde en. Men jeg forstår, at det åbenbart har været en problem for nogle. Det problem må være løst, fordi nu er Pioner og Onkyo gået sammen om at haven fælles platform. Det skulle have resulteret i f.eks. en større trafo i de nye Onkyo. De er stadig forskellige Pioner og Onkyo, men de ser vel de fordele som Denon og Marantz har fået.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Jeg har ikke haft problem med Onkyo, da jeg selv tidligere havde en. Men jeg forstår, at det åbenbart har været en problem for nogle. Det problem må være løst, fordi nu er Pioner og Onkyo gået sammen om at haven fælles platform. Det skulle have resulteret i f.eks. en større trafo i de nye Onkyo. De er stadig forskellige Pioner og Onkyo, men de ser vel de fordele som Denon og Marantz har fået.


ONKYO og Pioneer er ikke "gået sammen". ONKYO har købt Pioneers audio division. Når sådan noget sker, så går man efter mere profit. D.v.s. at hvis man benytter samme boards/komponenter, så tager man dem fra den billigste leverandør. Så hvis ONKYO's HDMI-boards er de billigste, så er dem man benytter, i både ONKYO og Pioneer.

M.v.h.
Til top
joern Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

1. Korrekt, at den nævnte ONKYO "kun" understøtter Atmos 5.1.2. Men eftersom du allerede kører 7.1, ville jeg nok ofre lidt mere, og så få en receiver, som kan køre 7.1.2. Med denne lader dine nuværende højttalere være, og så tilslutter du yderligere 2 højttalere i loftet (over/imod lyttepositionen).

2. Ja, der findes "reflekterende" højttalere, i stedet for loftshøjttalere! MEN! Jeg ville til enhver tid vælge at få monteret ægte højttalere i/på loftet, da det giver langt den bedste lyd/effekt. Disse findes også både små og diskrete, eller man kan vælge at montere indbygningshøjttalere. Man kan også vælge at placere dem i siderne - helt oppe under loftet - og så rettet ned mod lyttepositionen.

3. Jeg ville gå LANGT udenom en ONKYO receiver! Jeg stoler ikke på, at de har fået løst deres HDMI-board problemer, som de har lidt af de seneste 5-6 generationer! Så du kan ende op med en receiver, som allerede efter et par år, ikke har billede igennem!
https://www.google.dk/search?q=ONKYO+HDMI+problem&ie=&oe=

M.v.h.

Budgettet er ikke til en større/dyrere, så har nu købt den (Elmutanten har den på weekendtilbud). Min gamle er også en Onkyo og den har jeg har været rigtigt glad for, specielt lyden, så derfor mit valg af Onkyo.

Så hvad er anbefalingerne om 5.1.2 eller 7.1? og skal jeg skrotte mine baghøjtalere eller kan de bruges til Atmos?

mvh
Jørn
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:21
Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af gposch gposch skrev:


Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Strecker >>> Godt at høre at Marantz ikke ikke har jogget i spinaten, og fedt at du testede det. Og jeg er helt enig med dig i, at man mister meget af Atmos force, ved ikke at bruge lofthøjtalere.



Kan det passe Yamaha så har jogget i spinaten? Jeg sad og holdte med dig, Strecker, da jeg læste tråden til at begynde med, og tænkte WHAAT! da du pludselig ændrede forklaring!

Min Yamaha RX-A2050, VIL i setuppen have specificeret om jeg har højttalere i loftet, før den viser DOLBY ATMOS i displayet. Hvis jeg slår loftshøjttalerne fra i setuppen, kommer der bare DOLBY TRUE HD op på displayet, og det læser jeg, som om at receiveren så ignorerer de object baserede meta data.
Jeg kan så indstille receiveren til Dolby Surround(DSU), men uanset hvad så bliver meta data'ene ignoreret.
Eller er jeg helt galt på den her?


Jeg satte min opsætning til 9.2 med front high, og der vises stadig Dolby Atmos i displayet når jeg afspiller film med Atmos lydspor.



Redigeret af strecker - 05-December-2015 kl. 15:32
Til top
gposch Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gposch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:34
OK, hvad hvis du slår dine front height fra og evt. også dine surround back, så du kun køre 5.1, kommer der så stadig dolby atmos frem?
LG OLED 65" C1
i1 Display Pro, CalMAN Home
Marantz CINEMA 40 11.4 receiverDALI 5.1.4 Mentor/Ikon/Fazon Sat Speakers
SVS SB-4000 Subwoofer
nVIDIA Shield
Mavens KODI(Dolby Vision)
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2015 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Jeg ville køre 5.1.2. Og selvfølgelig kan du benytte din baghøjttalere, som loftshøjttalere. Som tidligere nævnt vil jeg dog glemme alt om, at sætte dem nede, og så lade dem reflektere op i loftet! Montér dem i stedet på loftet, så de spiller ned mod lyttepositionen, alternativt på væggen helt oppe under loftet, vinklet/spillende ned mod lyttepositionen.

M.v.h.


Efter mange forskellige positioner med lofthøjttalere, fandt jeg ud af at placering på sidevægge oppe under loft gav en meget svag Atmos oplevelse.
De skal placeres i loftet og pege direkte ned for at få den ønskede effekt og panorering.

Har du prøvet flere positioner til lofthøjttalere siden du er nået frem til en anden konklusion.?


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu