recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 1112131415>
Forfatter
Besked
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2019 kl. 18:54
EQ (Flat no DEQ) fik ram på det værste af det, men det var selvfølgeligt bedre at det ikke var nødvendigt. Jeg vil i hvert fald kigge på et andet lærred materiale. (SPL er 1/24 smooth og målt fra MLP).







Redigeret af Eeyore - 27-Januar-2019 kl. 19:32
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 13:56
Hej gutter,

beklager fraværet under weekenden, men jeg kan se at I har hygget Jer!!! LOL

Nå, nu handlede det jo egentlig om mit problem ... og jeg har også fået eksperimenteret lidt. For det første slog det mig, at jeg udover de to lag bistretch stadig har sort højttalerstof på indersiden af rammen, så i princippet havde jeg TRE lag stof foran højttalerne Confused Så det blev klippet i stykker, uden det dog gav nogen revolutionerende forbedring.
Dernæst måtte jeg bygge hylden, som centeren står på, større, så jeg kunne flytte den helt frem til lærredet - det hjalp heller ikke. Jeg prøvede sågar også at flytte alle højttalerne længere tilbage, efter at have læst flere steder at det var det rigtige at gøre. Heller ikke det gav nogen banebrydende forbedring.
Uanset hvad jeg gjorde havde jeg den samme grimme lyd fra centeren - en gennemtrængende, skærende mellemtone og en meget tam diskant.

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Måske dumt spørgsmål herfra.. men har du testet uden lærredet foran centerhøjttaleren? Det kan i hvert fald spare noget vinkling/afstandstest hvis center lyder dårligt uden lærred foran også.


Se, det er ikke så nemt hverken at afmontere mit lærred, eller at pille en 16 kg tung højttaler ud fra mellemrummet bag lærredet ... men der var ikke så meget andet at gøre, så den blev pillet ud og båret op i stuen, og det smarteste at gøre tænkte jeg ville være at sætte den til at spille noget musik jeg kender godt. Så jeg satte den til anlægget i stuen som venstre højttaler og lod den spille sammen med den anden lille Jamo-satellit.

Det var fandme en underlig oplevelse. I forhold til Jamo'en, som bevares ikke har verdens mest fyldige lyd, så var det tydeligt at C360'eren har en helt bizar frekvenskurve. Det er som om, at mellemtonen er på speed, bassen er doven imens diskanten takker af længe før Jamoen. Ikke så underligt, at det er krop-umuligt at matche dens klang med mine fronter, eller at få ordentlig lyd igennem lærredet! Jeg nævnte allerede i sommers i tråden, at jeg mistænkte den for at være defekt. Lad mig sige det sådan - jeg kan ikke leve med den lyd, uanset om den så er defekt eller ej. Synes dog stadig det er underligt, at den skulle være defekt. Vi spiller ikke voldsomt højt. Men er den defekt er det den 2. af mine højttalere i Beta-serien som er gået. Det er sgu ikke i orden!

Eftersom jeg havde pillet den ene Jamo-dåse fra alligevel tog jeg den for sjov med ned i biffen og satte den til. Okay, indrømmet, den spillede ikke milevidt bedre, men lyden var klart at foretrække, klangmæssigt passede den bedre til Beta 50'erne end C360'eren, og havde den kunnet tåle lydtrykket kunne jeg sikkert have EQ den til helt ok lyd!

Men nu er jeg i hvert fald blevet klogere, og tror på at jeg kan få væsentlig bedre lyd igennem mit dobbelte lag bistretch med en ny center.

Tak for hjælpen!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2019 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Ja det er noget bedre end bi-stretch. Hvor har du købt det Sherweave og hvor tæt kan man sidde på det før at man kan se strukturen?

Jeg prøvede det Sherwave på et tidspunk. Jeg kunne se strukturen i det på ca 3,7 meters til et 124" lærred. Det røg hurtigt ud. Købte derefter et Sreen Excellence Enlighter 4k. Det er dyrt, men også perfekt. 

Sorry for OT...
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2019 kl. 15:42
Til konens store frustration har jeg brugt det meste af min fritid denne uge på at eksperimentere med lyden, og de ting jeg lærte har fået mig til at tage en beslutning, som jeg bestemt ikke havde regnet med: at droppe højttalere bag lærredet fuldstændigt.

Jeg har langt om længe indset, at et dobbelt lag bistretch simpelthen ikke er tilstrækkeligt lydtransparent. Et lag er, men to er bare ikke. Dog er vi virkelig tilfredse med billedet som de to lag producerer, som rendyrket lærred fungerer det helt fint, og vi kan ikke umiddelbart forestille os at bytte det ud med noget andet og dedikeret, i hvert fald ikke foreløbigt. Men højttalerne skal bare ikke stå bagved, så vi laver nye gardiner af noget væsentligt tyndere stof end molton ude i siderne og under rammen og flytter dem derud. Konen er ikke så skide glad for denne løsning, men jeg håber vi kan lave det lige så pænt som det gamle system, så der ikke er nogen visuel forskel.
Hvad angår den måske defekte centerhøjttaler får den en chance til, men det irriterer mig vanvittigt lige nu, at højttaleren ikke kan stå bagved. Jeg håber det blot er et spørgsmål om tilvænning. Men det ER den bedste løsning, udover et betydeligt dyrere lærred, selvfølgelig, og det har faktisk været en befrielse at tage beslutningen.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Til konens store frustration har jeg brugt det meste af min fritid denne uge på at eksperimentere med lyden, og de ting jeg lærte har fået mig til at tage en beslutning, som jeg bestemt ikke havde regnet med: at droppe højttalere bag lærredet fuldstændigt.

Har du overvejet andre højtaler konfigurationer ala noget med horn i stedet for alm. dome diskanter.
jeg har selv et diy at lærred med 2 lag bistretch samt et lag sort tyl for kontrast bagerst og jeg mener 
ikke at jeg oplever de problemer som du har - dog har jeg et par overvejelser som måske også spiller ind,
jeg har købt mit stretchstof i sverige da deres produkt var 10 cm. bredere altså 155 cm. da jeg har trukket det ud til at passe mit lærredstørrelse på 205 cm. i højden. dvs at fibrerne er trukket noget mere fra hinanden og derfor så sikkert lukker mere lyd igennem men pga de 2 lag kan det ikke ses selv meget tæt på. så har jeg skiftet til en JBL horn højtaler i stedet for mine gl. jbl ti højtalere - med stor forskel i dynamik, punsh og headroom - så selv om jeg har været meget i tvivl om hornets kvaliterer har jeg aldrig fortrudt byttet.. de lyder helt fantastisk Big smile 
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 20:20
Tak for input. Vi har sikkert købt stoffet samme sted (Stoff & Stil på Svågertorp i Malmø?) og vi har også strukket det godt, især lag nummer to, da vi fik købt lige lovligt lidt. 

Det er skam meget muligt at horn kunne gøre en forskel, men en helt ny LCR serie er ikke rigtigt i budgettet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2019 kl. 21:09
jeg købte nu mit via www.tyg.se efter en anbefaling herinde men det er garanteret fra samme producent når det kommer til stykket..

jeg har haft fornøjelsen med at stifte bekendskab med denne højtaler fra Monacor og ud over at kunne spille overbevisende op til festen så prøvede jeg den også herhjemme før valget endeligt faldt på mine JBL 3252n købt af scantec til en svineheldig og god pris LOL men den anden gjorde faktisk et rigtigt godt job til prisen.. (prøv hos disconetto.dk 2.199,- pr. stk)




Redigeret af Just Curious - 06-Februar-2019 kl. 21:12
Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2019 kl. 18:33
Så fik jeg endelig løst mit center-højttaler problem! 

Som tidligere nævnt har jeg haft mistanke om, at diskanten var defekt. Den var ikke gået helt, men højttaleren spillede bare ikke som den burde I området 4-16 kHz. Jeg har så erfaret, at det faktisk er et kendt problem med hele Infinity Beta-serien, at diskanterne ikke holder evigt, og jeg har igennem et stykke tid holdt et vågent øje med brugtmarkedet, for at finde en anden C360. Men den mest oplagte løsning kom jeg først på for nylig, nemlig at udskifte diskant-enheden! Jeg troede først jeg var nødt til at bestille den fra Holland, men det viste sig at en Hi-fi butik i Stockholm har dem på lager (eller i hvert fald kompatible enheder) til SEK 550:- kroner, og det er sgu nok nogle af de bedste penge jeg har brugt længe - den var skide nem at skifte, og nu lyder min center endelig som en kvalitets-højttaler!

Jeg er blot irriteret på mig selv over, at det skulle tage mig så lang tid at fixe Ermm
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 02:33
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Så fik jeg endelig løst mit center-højttaler problem!

Eller ... det var i hvert fald hvad jeg troede. Godt nok gjorde den nye diskantenhed en forskel, så den gamle var uden tvivl slidt. Og som nævnt er Infinity Beta-serien notorisk kendt for at at æde diskantenheder. Men det er fandme heller ikke så underligt ...

Jeg har nemlig fundet ud af, at Beta-serien har en crossover på lige over 3 kHz på diskanten. Det mener jeg er ALT for lavt! Jeg er vant til at arbejde med stemmer, og alt under 5 kHZ vil jeg betragte som mellemtone. Ved 4-5 kHz kan en stemme lyde virkelig skarp, og på visse stemmer lyder især min center, men til dels også mine Beta 50, som at skære i et stykke flamingo! Confused

Nu, når jeg kender delefrekvensen, har jeg kunnet afhjælpe det lidt ved hjælp af et kraftigt cut på 4 Khz i min receivers EQ, som desværre ikke er parametrisk. Det har givet diskanten lidt "luft", men jeg kan stadig ikke holde ud at høre f.eks. John Mayer - hans ekstremt mellemtonedomineret stemme får simpelthen diskanten til at forvrænge! Ikke så mærkeligt, at de har begrænset levetid!! Angry Hvorfor fanden Infinity har delt dem så lavt, fatter jeg simpelthen ikke!

SUK!!! Jeg begynder virkelig at føle mig temmelig træt af de højttalere, synes fandme ikke jeg har haft andet end besvær med dem. Paradoksalt nok var det mig selv, som netop har tippet om kampagnepriser på XTZ-højttalere, men der er sgu ikke råd til det lige nu Pinch
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 08:54
JBL Control som LCR! Kender en som har 4 til salg LOL

Ift hvorfor delefrekvensen er som den er, så er Infinity kendt for at lave højttalere med en meget ensartet spredning. For at opnå det, skal delefrekvensen være den frekvens hvor diskant og mellemtone har samme spredningsmønster. Så mit gæt er at de har skulle prioriteres mellem max lydtryk og bedste spredning. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

JBL Control som LCR! Kender en som har 4 til salg LOL

Hm, det er sgu sjovt du siger det - jeg har lige købt fire magen til som taghøjttalere??! ShockedWink

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ift hvorfor delefrekvensen er som den er, så er Infinity kendt for at lave højttalere med en meget ensartet spredning. For at opnå det, skal delefrekvensen være den frekvens hvor diskant og mellemtone har samme spredningsmønster. Så mit gæt er at de har skulle prioriteres mellem max lydtryk og bedste spredning. 

Dén slags ved du givetvis mere om end jeg Smile ... men, det skal sgu da ikke være nødvendigt at cutte en ganske vigtigt mellemtonefrekvens -6dB for at kunne holde lyden ud??
Desuden, sætter jeg mig hen foran højttaleren og lægger hånden for diskanten, så er det fandme ikke meget lyd, der kommer ud af mellemtoneenheden. Vildt underligt. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2020 kl. 15:10
Det lyder som om, der er noget galt med den konkrete højttaler? Eller en EQ der er gået amok og boostet ting den ikke skal booste.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1112131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu