recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 15>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2019 kl. 14:02
UPDATE:

Nu har vi kørt 2 ugers tid med det "nye" lærred, altså to lag bi-stretch i stedet for blot ét, og er blevet lidt klogere ....

For det første, det er ikke indbildning, at vi udover meget flottere farver også har fået en stærkere 3D-effekt. Der er meget mere dybdeperspektiv end før, og lige pludselig ser vi ting "poppe ud" af billedet, som de aldrig har gjort før. Jeg kan ikke forklare rent teknisk, hvorfor det har haft så stor betydning for 3D-effekten, men det gør en tydelig forskel.

For det andet, lyden er måske ikke påvirket nær så negativt, som jeg troede. Jeg har igennem et stykke tid mistænkt vores centerhøjttaler for at være defekt, men i første omgang troede jeg det blot drejede sig om en rekalibrering. Det har dog vist sig ikke at være nok, for jeg kan godt få rimelig ok lyd i dialog hvis jeg kører i phantom-mode, dvs. at de to fronter også tager sig af centerkanalen. Sammenligner jeg så med lyden fra centeren er der kæmpe forskel. Så jeg er ret sikker på, at vores center ikke længere kan levere 100%.

Jeg er ved at prøve at arrangere, at jeg kan låne/købe med forbehold en brugt Infinity C360, og hvis den virker som den skal håber jeg at kunne få den for en god pris. Ellers har jeg også mulighed for at prøve en Beta 40 gulvhøjttaler som center. Den har samme enheder som C360, blot i et større, portet lodret kabinet. Tror den kunne lyde godt, og jeg kan måske købe et sæt for under 1000,- kroner.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2019 kl. 15:45
Øv med centerhøjttaleren. Hvad lyder forkert?

Når du nu har en AT-skærm synes jeg bestemt du skal gå efter samme højttaler bag lærredet som du bruger til højre/venstre. Det vil være den kompromisløse vej.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 00:10
Jamen, det er for så vidt samme problem som sidst vi kørte med to lag bi-stretch, nemlig kamfilter. I starten syntes jeg ikke det lød så slemt som første gang, men nu kan jeg godt høre at det er der. Det pudsige er bare, at centeren lider MEGET mere af det end fronterne. Jeg kan slet ikke matche klangen mellem L-R og C, i forhold til de to Beta 50'ere lyder C360'eren som en transistorradio. Sådan har den ikke altid lydt. Det er derfor jeg skidegerne ku tænke mig at prøve en anden, for at få bekræftet at den ikke skal lyde sådan.
Med hensyn til at købe en Beta 50 som center, så er jeg jo nødt til at købe et sæt, og Beta 40 er oftere til salg og altid en del billigere. 
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 09:30
Mit gæt vil være at du har vinklet L og R ind mod lytte positionen. Vinkel kan gør at lærredet muligvis danner mindre combfilter, end ved centeren som sender lyden vinkelret på lærredet. Hvis du har plads til det, så prøv at dække kabinettet med lyd absorberende materiale. Det kan måske tage lidt af det. En anden mulig forbedring kunne være at ændre afstanden imellem lærred og højtaler.

Redigeret af Eeyore - 26-Januar-2019 kl. 09:41
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Mit gæt vil være at du har vinklet L og R ind mod lytte positionen. Vinkel kan gør at lærredet muligvis danner mindre combfilter, end ved centeren som sender lyden vinkelret på lærredet. Hvis du har plads til det, så prøv at dække kabinettet med lyd absorberende materiale. Det kan måske tage lidt af det. En anden mulig forbedring er at have så lille afstand imellem lærred og højtalerene. Generelt anbefales max en tommes afstand.

Det med vinklen vidste jeg, men det hjælper ikke synderligt at vinkle centeren nedad. Til gengæld kan den godt komme nogle cm tættere på lærredet, så det vil jeg teste. Evt også at beklæde bafflen.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 09:47
Jeg rettede mit indlæg imens du skrev dit. Det ser ud til at afstanden imellem lærred og højtaler er lærred materiale specifik, så den med max en tomme holder måske ikke i dit tilfælde, men prøv da med forskellige afstande. Det er jo et nemt fiks hvis det virker.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 10:09
Måske dumt spørgsmål herfra.. men har du testet uden lærredet foran centerhøjttaleren? Det kan i hvert fald spare noget vinkling/afstandstest hvis center lyder dårligt uden lærred foran også.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 10:14
Der er en masse målinger i denne tråd, bla. kan man se at der sker en væsentlig forringelse ved en afstand på 3".



Redigeret af Eeyore - 26-Januar-2019 kl. 10:14
Til top
The_Joshua Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 157
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 12:32
Hvor indkøber I det Bi-stretch stof?

Jeg påtænker at lave min bio om og i den forbindelse vil jeg have højtalerne bag lærredet.

Mvh
Chris
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 13:16
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 13:56
Jeg prøvede lige at lave nogle målinger på mit setup. Desværre kunne jeg ikke finde den rest stof jeg havde tilbage, så testen er kun med et lag.

1) I min nuværende opsætning er højtaleren placeret 6cm bagved lærredet.
2) Jeg har ikke mulighed for at flytte lærredets position, så højtaleren blev rykket fremad til 1 cm bagved lærredet. Dette ændrede afstanden til mikrofonen og derfor kan 6cm og 1cm målingerne ikke sammenligenes direkte.
3) Mikrofonen var placeret 26cm fra lærredet, vinkelret på diskanten.
4) Alt korrektion, delefiltre og subs er slået fra i SR7010.





















Jeg har nedenfor offset 1cm målingerne med -1,3dB for at kompensere for de 5cm kortere afstand til mikrofonen. Under 2kHz er 1cm afstand til lærredet bedre end 6cm. Derefter er det lidt blandet. Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kunne høre den store forskel på de to afstande.




Redigeret af Eeyore - 26-Januar-2019 kl. 14:31
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2019 kl. 14:50
Jeg vil sige mikrofonen skal være minimum 0.8m fra dine HT. Derefter kan du bruge gating i REW hvis du vil udelukke refleksioner fra målingen. 
Men umiddelbart ser det da voldsomt ud hvad et lærred gør ved lyden Confused


Redigeret af armani-thomas - 26-Januar-2019 kl. 15:04
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu