recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 678910 15>
Forfatter
Besked
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 10:12
Faldt lige over din tråd og også kompliment herfra, og jeg må sige du nok er en af de meget få der finder sammen med en kæreste med hjemmebio :-). 

Min egen oplevelse af at gå i biografen svarer også til det du beskriver, og jeg må sige at i Roskilde hvor jeg sidst var i bio da var billedet for uskarpt til min smag. Nogen ville måske sige at det er med vilje for at få den filmiske 70mm oplevelse, men så vil jeg hellere sidde hjemme med ordentlig lyd og billede.

Du nævner et indretnings program du har brugt til at illustrere rummet. Hvad hedder det?


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Faldt lige over din tråd og også kompliment herfra, og jeg må sige du nok er en af de meget få der finder sammen med en kæreste med hjemmebio :-).

Haha, tak! Og ja, det var temmeligt syret dengang hun viste mig rundt i sit hus for første gang, og sagde "og herinde har jeg en hjemmebio". Kan ikke huske om jeg måbede ... men det gjorde jeg nok LOL Og hver gang jeg læser historier om "jeg vil gerne have dittenogdatten, men konen vil ikke ..." kan jeg ikke lade være med at grine, for herhjemme kan det ligeså godt være hende, som "vil have" Smile Jeg er meget heldig.

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Du nævner et indretnings program du har brugt til at illustrere rummet. Hvad hedder det?

Det hedder Sweet Home 3D, sikkert ikke det bedste, men udmærket og ganske gratis Smile

(Rettet pga. fejl i URL)


Redigeret af jacobe - 04-Januar-2018 kl. 15:18
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 14:40
Kom til at læse din tråd fra de nyeste billeder fra side 6 og frem.

Kan se du har rimelig styr på det med akustikken (jf anden tråd om atmos opsæt og spredning på højtalere).. 

Anyway, den Hushbox.. eller hvad den nu kaldes.. Jeg forstår ikke konstruktionen. Hvorfor sidder blæserne placeret inde i boksen i mere eller mindre tilfældig placering?
Hvis du skal have kølet din projector, så skal luften vel føres igennem kassen. Hvorfor så ikke placere blæserne enten direkte på indersiden (foran gitteret) eller ydersiden? Og så med en simpel gennemstrømning?
Fx med 2, 3 eller 4 (afhængig af hvad der er plads til) ekstremt lydsvage blæsere på bagsiden, og så riller/huller i siderne af kassen? (formoder fronten helst skal være helt lukket, ellers var det også en mulighed med riller/huller der). Støvfilter skal du passe på med, de kan også give støj/summe lyd. Måske skal du helt undlade filter som forsøg, og i stedet støvsuge boksen manuelt noget oftere. Det sker vel næppe mens I ser film Wink

Alternativ skal du lave en konstruktion, hvor du føre varmen videre i et rør, og helt ud af rummet med en dæmper på røret. Men det er jo en hel anden konstruktion der skal ske så. 

Jeg tror ikke du finder noget der er helt lydløs, for så skal du nok bygge en helt anden kasse, fx med en tyk aluminium top med et stort kølegitter på, og evt en lille blæser på denne. (Fx ligesom passivt kølet computere/komponenter er bygget). 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 15:19
Tak for dine inputs! Der er siden November blevet eksperimenteret en hel del, men jeg har ikke gidet at dokumentere det i tråden, da der for at sige det ligeud ikke virker til at være den store interesse for projektet Ermm Men når nu du spørger, så er blæsernes placering nu ikke hverken mere eller mindre tilfældig, de er som de er for at give et fornuftigt forhold mellem ydelse og støj. Som jeg har nævnt gentagende gange har prioriteten været støvisolering, ikke støjisolering, men på den anden side skal projektoren heller ikke larme mere end normalt, og derfor har jeg ikke 2, 3 eller 4 blæsere siddende helt ude ved rammen. Jeg har i skrivende stund 1 blæser i indsugningen 2 blæsere i udstødningen og har desuden gjort indsugningshullet lidt større, og det har gjort en kæmpe forskel. Som filter bruger jeg et stykke 10 Den nylonstrømpe, og at undlade at benytte filter ville være direkte tåbeligt, da hele idéen så er gået fløjten.
Hvad angår resonansen har jeg allerede testet med en slags "falsk bund" som sidder udenpå den egentlige bund med ca. 0,5 cm luft imellem, hvilket også gør en kæmpe forskel, men den er ikke endeligt monteret endnu.

Slutteligt, jeg orker snart ikke at bygge mere på den eller bruge flere penge på den, den er allerede blevet meget dyrere end det var meningen, og det har da været meget sjovt. Men vigtigere er det heller ikke.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 15:35
Okay, jeg har misforstået (mis-læst) formålet. Hush box er normalt for at eliminere støjen fra projectoren. Ikke støvet Smile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Okay, jeg har misforstået (mis-læst) formålet. Hush box er normalt for at eliminere støjen fra projectoren. Ikke støvet Smile

Ja ... og det er jo netop derfor jeg alle dage har kaldt det netop en hush/dustbox: Wink

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Så bliver der bygget hush/dustbox ...


Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2018 kl. 01:01
Yeps. Som sagt så misforstod (mis-læste) jeg konceptet, og fik bare noteret mig hushbox ideen Wink
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 14:26
Har aldrig været begejstret for vores Samsung BD afspiller, så nyeste beboer i The Purple Room er en Sony UHP-H1.

Og nej, den kan ikke afspille UHD, kun opskalere. Men eftersom vi alligevel ikke har tænkt os at investere i UHD-projektor i nogen form for nær fremtid virkede det temmeligt dumt ikke at købe en af de bedste "ikke-Oppo" BD afspillere på markedet, når man fik den kastet i nakken som spritny for hvad der svarer til lidt over DKK 900,- Thumbs Up

Åndssvagt fed afspiller!

(Tilføjelse: den er dog ikke meget bevendt hvad angår apps, det er blot Netflix og Spotify som er interessant og man kan ikke downloade nye apps, hvilket er ret skod  Dead)


Redigeret af jacobe - 16-November-2018 kl. 11:42
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2018 kl. 17:38
Her er lidt billeder af den færdige hush/dustbox, monteret og i drift:







(taget med blitz, så de er ikke særligt pæne)


Redigeret af jacobe - 05-Februar-2018 kl. 17:39
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 13:34
Så blev der installeret et par af disse i sofaen:



Det er 8 ohm's Sinus Live BassPump III "røvballe-rystere", modded med 1 kgs ballast så de spiller ned til 25hz. De drives af forstærkeren fra vores gamle Infinity-subwoofer.

Nu skal der testes, så effekten er på helt rigtige niveau.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2018 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Nu skal der testes, så effekten er på helt rigtige niveau.

Og endnu en gang må jeg blot smile, ryste på hovedet og konstatere, at jeg har verdens sjoveste kæreste: da jeg syntes jeg havde fundet et dejligt balanceret niveau, hvor shakerne blot supplerede subwooferen og gav det "lille ekstra",  satte vi os og så Hobitten-trilogien, og gang på gang måtte hen og skrue op for shakerne, fordi hun ikke syntes de gav nok! LOL
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2018 kl. 23:46
Vi har nu haft de bassshakers i tre måneders tid og er efterhånden nået dertil, hvor vi ikke længere tænker over at de er der - i begyndelsen var vi meget opmærksomme på dem og grinede lidt fjoget, når de virkeligt rystede, men de er blevet en naturlig del af lydoplevelsen, uden længere at føles som en gimmick. Havde seriøst ikke troet at jeg ville blive så glad for dem, men for under 500,- kroner er det fandme en fed investering og kan varmt anbefales.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu