recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Audiovector forstærker match
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Audiovector forstærker match

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 20:33
Ja
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Hifiigen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Maj-2015
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hifiigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2015 kl. 23:52
Jeg har SR1 Avantgarde Arreté, med at par Audiopro 10" subwoofere. Og, opløsningen og neutraliteten finder jeg formidabel! De er hverken kliniske eller kolde, men super trensparente i hele deres frekvensområde - en fremragende højttaler.

Så, det er op til det der hægtes foran, og indspilningen. Min effekt er en klasse D, og dem der definerer det som klinisk eller hård, bygger på manglende erfaring med en god forstærker af den type - godt udført er de ikke anderledes and andre principper, og i hvert fald ikke her klinisk eller hård, men uhyre silkebløde og detaljerede. Så du må prøve dig frem - jeg tror ikke dine højttalere i første omgang præger lydbilledet.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?

Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 01:16
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomaszulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 08:49
Tak for svar..jeg må ud og lytte på noget grej
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 11:31
.

Redigeret af Henrik B. - 28-December-2015 kl. 08:35
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 11:52
Til dem der ikke forstår problemstillingen omkring fase forskydning i relation til audio forstærkere. Læs her:

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 12:23
Engelske forstærkerproducenter er vel generelt kendt for to parametre, knapt så watt stærke, men til gengæld stærke som arbejdsheste.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 12:48
.

Redigeret af Henrik B. - 28-December-2015 kl. 08:36
Til top
Thomaszulu Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2009
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomaszulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 12:57
Tak for alle de tekniske inputs..

NAD er vel kendt for at være strømstærk.. Men de er skiftet over til meget klasse D. Men det skulle være noget hybrid klasse D som lyder anderledes. Ville deres forstærkere være gode nok?
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:03
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:



Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Jeg kan se at naim også bliver anbefalet. Men de gør sig ikke i at levere mange watt på papir. Er deres superuniti med 2x 80w nok til at drive et par større højtalere tror i?


Hvis din højttaler har en følsomhed på 90dB/1W@1m, så er 2x80W nok til 112dB på 1 meters afstand uden at tage højde for boost fra vægge, og de færreste lytter over 90-95dB selv når de spiller højt. Og sølle 5 watt er faktisk nok til at nå 100dB med den effektivitet, stadig uden at tage højde for boost fra vægge.

Så jo, 2x80W er rigeligt. Og større højttalere er generelt nemmere at drive end mindre højttalere, stik modsat af hvad de fleste tror. De større kabinetter er mere akustisk effektive og større højttalerenheder flytter mere luft ved samme effekt end mindre enheder gør.

De fleste har reelt slet ikke brug for alt den effekt deres forstærkere kan levere, men store tal sælger ;-)


De db udregninger ligger vel lidt rigeligt til den optimistiske side, dine db angivelser kan ikke nås med de watt angivelser.

Det er baseret på 2 højttalere som hver får 80W, placeret på 1 meters afstand og væk fra vægge/hjørner.

På 3 meters afstand og med højttalerne placeret nær en væg (som de fleste højttalere i hjemmet er), så ender vi på omkring 105dB, som stadig er væsentligt højere end de fleste har lyst til at spille. I samme setup giver bare 5W til hver højttaler cirka 93dB lydtryk, som er rigeligt til de fleste.

For at sætte det i perspektiv, så var jeg til rockkoncert i går, hvor lydteknikeren havde en lydtryksmåler sat op. Lydniveauet lå på omkring 105dB med peaks omkring 110dB, og det var så højt at jeg ikke kunne holde det ud uden ørepropper i.

Så jo, 2x80W er rigeligt, og selv hvis man spiller højt (oftest omkring 85-90dB for de fleste), så er der stadig masser af luft til at tage højde for problematikkerne omkring fasedrejning og svingende impedans.

Og så den obligatoriske kommentar om at det slet ikke er nødvendigt at spilde penge på overdyre engelske osv. fancy pants-mærker for at kunne trække alle højttalere. En fornuftigt prissat forstærker som f.eks. NAD C326BEE med "kun" 2x50W (eller endda C316BEE med 2x40W) er langt rigeligt til hjemmebrug, medmindre man har et diskotek eller en kæmpe hjemmebio i kælderen.

Audiofile har nogle underlige ideer om hvilke højttalere der er "svære at trække", og bruger det nærmest som et adelsmærke, som om en besværlig højttaler automatisk skulle lyde bedre end alternativerne. Det seneste eksempel jeg har hørt var at ATC SCM 7 skulle kræve en rigtigt stærk forstærker, men det er nok en af de mest velopdragne højttalere man kan finde, impedansen holder sig pænt stabil rundt om 8Ω og fasedrejningen sker blødt over et bredt område. Lige efter bogen, og alligevel hævder nogle at man skal have en monsterforstærker til dem.

Eller opfattelsen af at store højttalere kræver en stor forstærker, når det rent faktisk forholder sig lige omvendt. Der er mange fejlagtige teorier og opfattelser i lydverdenen, og desværre ender de ofte med at koste folk rigtigt mange penge på fuldstændigt forkert grundlag.


Redigeret af HenrikStevn - 13-December-2015 kl. 13:05
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2015 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Thomaszulu Thomaszulu skrev:

Tak for alle de tekniske inputs..

NAD er vel kendt for at være strømstærk.. Men de er skiftet over til meget klasse D. Men det skulle være noget hybrid klasse D som lyder anderledes. Ville deres forstærkere være gode nok?

Det er jo ike kun, om de er gode/stærke nok, lyden på forstærkere er typisk vidt forskellig. Som nævnt før, HiFi Forum demonstrerer Audiovector på Naim udstyr, og Lydportalen på Arcam udstyr. Audiolab forstærkere kan sikkert også bruges, og hvis man er til rørlyd kan Copland også være et bud. Der findes et hav af gode forstærkere, men opgaven er jo, at finde den klangbalance der falder i din smag.
Det meget korte indtryk jeg fik af Naim, var en spillestil helt fremme, måske nærmest lidt aggressiv. Forstået som, her kommer jeg, væk jeg skal frem.
Arcam er noget mere rolig, ikke tilbagelænet, men man føler sig godt tilpas, med den noget mere afslappet spillestil. Jeg havde en Naim cd afspiller til knap 25000kr på prøve, når den havde spillet i et par timer, var jeg klar til beroligende medicin. Den var simpelthen bare for meget ud af boksen, så jeg vendte hurtigt tilbage til mit Holfi setup. Om det var Naim og Holfi forstærkersæt, der var et dårligt match, må stå hen i det uvisse.
Men som mit setup ser ud nu, virker i mine ører, som et rigtig godt match.
Men igen, dine ører, dit valg, du SKAL ud og lytte og det SKAL lånes med hjem, eller i det mindste aftale om returnering.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu