recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er der behov for en antenne i et nyt hus?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er der behov for en antenne i et nyt hus?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er der behov for en antenne i et nyt hus?
    Sendt: 28-Januar-2016 kl. 12:09
Jeg overvejer helt at droppe at sætte en antenne op i vores nye hus, da næsten alt TV i dag kan streames. Med fx AppleTV4 fungere det rigtig godt, og der vil sandsynligvis komme flere og flere apps til den, og i vores nye hus får vi en hurtig fiber forbindelse.

I dag ser vi 99% af alt vores TV via internettet, og de sidste 1% ser vi via en almindelig stueantenne med Boxer abonnement. Der er ikke mulighed for kabel ved vores nye hus.

Synes I det ville være dumt ikke at sætte en antenne op?
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 13:37
Det kan vi jo aldrig vurdere for dig. Hvor meget og hvilket flow-tv ser du, og kan dette finde via apps eller lignende?
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 13:50
Vi flyttede ind i vores nye hus sidste år og klippede også forbindelsen til kabeltv, da vi primært streamer. Dog har vi valgt at sætte en antenne op til dr kanalerne. Antennen ligger på et skab i bryggerset og det opfylder fint vores behov.

Jeg ser næsten aldrig flow-tv, men ville nødigt undvære Ramasjang med børn i huset. Det er nemmere og hurtigere for dem end streaming. 

Hvis det er et helt nyt hus, så har du vel et tomrør fra bryggers til stue alligevel, så kan du jo altid trække et antennekabel. 
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

.... Antennen ligger på et skab i bryggerset og det opfylder fint vores behov.

OM en stueantenne (her i bruggers) giver et godt signal afhænger helt at afstanden til tv masten og evt. det der dæmper signalet på vejen - fx Den store blodbøg, en nærliggende bakke, skov eller et stort hus.
Nye huse med alufolie på isoleringen og coatede energiruder er også gift for signalet.

Så man kan ikke sige at en antenne i bryggers virker, blot fordi den virker i dit hus.

Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Hvis det er et helt nyt hus, så har du vel et tomrør fra bryggers til stue alligevel, så kan du jo altid trække et antennekabel. 

I et nyt hus ville det være klogt, at sikres sig adskillige tomrør rundt i huset og op på loftet.   Det bliver heller ikke umoderne at bruge faste CAT5E/Cat6 kabler til de mere faste forbindelser i et hus.

Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

de sidste 1% ser vi via en almindelig stueantenne med Boxer abonnement. Der er ikke mulighed for kabel ved vores nye hus.

Synes I det ville være dumt ikke at sætte en antenne op?
Ja, alene det at have en stueantenne er vel ikke ligefrem et kønt syn? Smile

Mvh. JørgenT
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 20:13
Jeg beklager da meget at jeg videregav mine erfaringer fra mit nye hus med alufolie på isoleringen, coatede vinduer og tykke vinduer. Det var blot ment som en venlig erfaringsudveksling som du så kunne bruge eller lade være...
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2016 kl. 21:48
Stueantennen kan vel smides på et evt loft
Til top
joensson Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joensson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 11:09
Jeg har både ATV4 og AndroidTV. DRTVs streaming er et godt stykke fra at være i lige så god kvalitet som du kan hive ned med Boxer. 
DRTV streames med 2-3Mbit når de viser film og egenproduceret materiale. Men ofte er kvaliteten lavere.

Jeg har godt nok et ældre hus og pt. Stofa, men der har vi også en antenne på loftet som så går ned i teknikskab med en fordeler. 

I et nyt hus ville jeg nok vælge at fordele signalet rundt i huset med ethernet kabel i stedet for coax.

Hvis det kun er TV i skal distribuere på den måde er et rigtigt IHC setup nok overkill og for dyrt. Men Flatpanels lavede en fin guide til hvordan man kan gøre det uden et rigtigt IHC setup - den ligger her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1397833419

Jeg antager at den guide vil virke lige så fint med en stueantenne og DVB-T(2)

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu