recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bananstik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bananstik

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bananstik
    Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:04
Hej.
Har lige købt Marantz NR 1606,og er blevet anbefalet at bruge bananstik til højtalerne.
Er det virkelig nødvendig at købe nogle til 40kr.pr stk,eller er nogle billige lige så godt.
Men det er vel lige som med højtaler kabel, en helt videnskab.
Gode råd modtages gerne.
Mvh. nesager
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:17
Jeg bruger nogle Nakamichi, som jeg har købt på Ebay.de.

Jeg mener jeg gav 130-150 for 10 sæt inkl. porto.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1311.R1.TR4.TRC2.A0.H0.XNakamichi%20banan.TRS0&_nkw=nakamichi%20bananenstecker&_sacat=0&_clu=2&_fcid=57&_localstpos&_stpos&gbr=1

Jeg har også nogle jeg havde fra AV-Cables. Men disse nakamichi har den fordel at kablet gå direkte videre som stikket og ikke vinklet.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:23
Bananstik er generelt ikke nødvendige, det 'rå' højttalerkabel virker fint, bare det bliver skruet fornuftigt i skrueterminalerne.

Men hvis man f.eks. ofte flytter rundt på tingene, så kan de blottede kabelender blive helt flossede og smadrede. Sådan helt lavpraktisk kan det give kortslutninger hvis man ikke passer på, og man kan stikke sig på enkelte ledere der stikker ud af bundtet hvis man prøver at sno enderne igen.

De billige bananstik er helt fine, rent elektrisk set. Hvis du vil have nogle der ser pæne ud koster de en smule mere, men lydmæssigt er der ingen forskel.

Hvis der er tale om fast installation med kabler trukket i væggene ville jeg personligt altid bruge bananstik og en passende stikdåse, simpelthen fordi det er den pæneste løsning.


Redigeret af HenrikStevn - 06-Februar-2016 kl. 13:25
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:25
Tak for dit svar.
Det er da til at betale sig fra.
Det vil jeg lige undersøge.
Mvh.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Bananstik er generelt ikke nødvendige, det 'rå' højttalerkabel virker fint, bare det bliver skruet fornuftigt i skrueterminalerne.

Men hvis man f.eks. ofte flytter rundt på tingene, så kan de blottede kabelender blive helt flossede og smadrede. Sådan helt lavpraktisk kan det give kortslutninger hvis man ikke passer på, og man kan stikke sig på enkelte ledere der stikker ud af bundtet hvis man prøver at sno enderne igen.

De billige bananstik er helt fine, rent elektrisk set. Hvis du vil have nogle der ser pæne ud koster de en smule mere, men lydmæssigt er der ingen forskel.

Hvis der er tale om fast installation med kabler trukket i væggene ville jeg personligt altid bruge bananstik og en passende stikdåse, simpelthen fordi det er den pæneste løsning.


Det var mest fordi jeg mente det var nemmere at tage recieveren ud jeg ville montere bananstik.
Det er ikke for en syns skyld,der er ingen der kan se dem,men om der var noget lydmæssig forbedring med stik.
Jeg tænkte at med den prisforskel der er på dem,måtte der være et eller andet der kunne retfærdiggøre den store forskel i prisen.
Mvh.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:


Det var mest fordi jeg mente det var nemmere at tage recieveren ud jeg ville montere bananstik.
Det er ikke for en syns skyld,der er ingen der kan se dem,men om der var noget lydmæssig forbedring med stik.
Jeg tænkte at med den prisforskel der er på dem,måtte der være et eller andet der kunne retfærdiggøre den store forskel i prisen.
Mvh.

Det er bestemt også en god grund, bananstik er meget hurtigere.

Man bruger helt almindelige bananstik til måleudstyr og signaler der er langt mere følsomme end højttalersignaler, så du kan være helt rolig mht. lydkvaliteten :-)

Men som du har opdaget findes der mange forskellige slags, nogle skal loddes på, nogle kan skrues på, nogle er lige, nogle er vinklede, nogle har stik bagi som man kan sætte yderligere bananstik i. I sidste ende er det lydmæssige resultat dog præcis det samme.


Redigeret af HenrikStevn - 06-Februar-2016 kl. 13:37
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:03
Vær opmærksom på, at der findes Nakamichi replika stik. De uoriginale er lavet af forgyldt jern, som rent ledemæssigt er dårligere end kobber. Replikamodellen hvis jeg husker rigtigt, findes på hjemmesiden nakamichiplug.com, og har intet tilfælles med det hæderkronede nakamichi.com.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:14
Ville gerne finde nogle,hvor kablet skulle skrues i " bagfra "
Nogle gode og billige forslag,som passer til NR 1606
Mvh.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:38
Bananstik kan uanset pris ikke gøre lyden bedre, men kan tilføre forringende kvaliteter, hvis produktet købes for billigt. Materialevalg og ikke mindst muligheden for ordentlig kabeltilslutning ( skal sidde fast ), er alle faktorer der er prisafgørende. Et billigt stik er måske lavet af dårligt ledende materiale, kablet kan ikke spændes ordentlig i stikket, bananstikket sidder løst i terminaler osv. Alt dette kan have indflydelse på lyden, især til den forringende side af den. Desto mere der sættes på af stik før højttaleren, desto større er chancen/risikoen for, at du forringer dit slutresultat. Jeg er derfor af den opfattelse, at der ikke skal spares unødigt, hvis man ønsker et godt slutresultat.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Vær opmærksom på, at der findes Nakamichi replika stik.


Som sælges svinebilligt på ebay.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:41
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2016 kl. 14:44
Jeg bruger dem her, de virker perfekt

http://www.conradelektronik.dk/Bananstik-Stik,-lige-Stift-diameter:-4-mm-Sort-SKS-Hirschmann-VQ-30-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=733863&ci=SHOP_AREA_37528_0222221
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu