recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DSU vs. Neural X
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DSU vs. Neural X

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DSU vs. Neural X
    Sendt: 07-Februar-2016 kl. 15:52
Jeg starter lige en tråd her, hvor vi kan debattere de to upscallers, så vi ikke spammer Streckers bio-tråd.

Det kunne være meget spændende, at høre om jeres oplevelser med de to formater. Jeg skal også nok fortælle lidt om mine erfaringer, når jeg selv har fået mulighed for at teste det.

Til at kickstarte tråden, har jeg sakset dette indlæg fra AVS forum:


Oprindeligt skrevet af Nalleh på AVS Forum Nalleh på AVS Forum skrev:


First impressions DTS Neural:X upmixer compared to "the other two".

So i sat down yesterday to get to know the new upmixer from DTS. Setup as follows:
Denon AVR 7200W updated with Auro 3D and DTS:X, with 7.1.4 FH+TM.
Audyssey on, DEQ off.
So DSU and Neural:X had 7.1.4, Auromatic 7.1.2(9.1).
I also moved my seat to the center/sweetspot, as the normal arrangement is two recliners beside each other.

I listened to various music in 2.0 PCM, or stereo(CD's), and played the same clips over and over in sequence: stereo, DSU, Neural:X and last Auromatic.
Before i start, i want to say i am no expert, and this may be simplified, but i am just trying to explain what i hear, and the differences.

Stereo.
This is the benchmark i compare the others to. Listening in stereo, what comes to mind is dry. No ambiance, echoes or traces of processing, other than what is in the track. And as i would call it: Front-centric. Regular stereo is something everybody is familiar with, so no need to elaborate.

DSU.
This mode moves a lot of sounds and instrument out in the room, while keeping voices/dialog front and center. Guitars, piono, violins, etc are moved to all the surrounds. I would call DSU Surround-centric. It opens up the room and makes you the centerpiece.

Neural:X.
This behaves a lot like DSU, in that it moves sound out into the room. However there are two noticable diffeences. While DSU puts instrument in the surrounds, Neural:X puts them even further back, towards the surround back. In that regard i would call it Surround-back-centric.
Not only that, but it also bleed the vocals/voices/dialog to the rear! WHEN it works, i puts vocals almost in your head!, but otherwise it makes it kind of echo-ish. Very strange behaviour.

Sidenote. Earlier upmixer often had a seperate setting for music. The two above only have one setting only.

Auromatic.
No surprise, this sounds most like the original stereo sound field, and as such, are also Front-centric. However it manages to sound wider, bigger, more air, more relaxed. Like stereo on stereoids! Easy noticable and very pleasant.

Sidenote: Auromatic was the only one who managed to keep Q-sounds effects! It actually widened the sweet spot for them, as the effects actually came from the surrounds.
Both the others "destroyed" all Q-Sound and placed them smack in the fronts(LR).

I will not declare a winner here, first of all because i simply don't listen that much to music, and secondly because i sit off-axis normally, so that rules out stereo(and Auromatic). You deside.

Movies.
Ok, it order to compare all three, without TOO much work, i change setup a bit.
Audussey off.
Changed amp assign to 7.1.4 with FH+RH+VOG. Adjusted RH and VOG level and distance manually. And switched BD player from bitstream to PCM. This way i could compare all three with the same source, and same settings. And i listened to the same clips over and over in Multi ch 5.1/7.1, DSU, AUROMATIC and Neural:X.
So DSU and Neural:X in 7.1.4, while Auromatic in 10.1.
I watched clips from Interstellar, Into the storm, Clovefield, Lone Survior, TAOE and Maze runner, and som more.

Multi ch 5.1/7.1.
It has been a long time since i watched a movie without upmixers, so this was actually fun! Even though i have ear level surrounds, there were SOME sense of "height". All sound tracks sounded great, but not quite what we are used to these days.

DSU.
5.1/7.1 tracks have more for the upmixers to work with than 2.0, and DSU opens it up and brings height into the picture. VERY noticable difference from just 5.1/7.1, and it really adds to the immersive soundfield.

Auromatic.
Well, i know i am getting flack for this, and i don't know how they do it, but often Auromatic sound better than DSU. It is quite remarkable that it is so much like DSU, but somehow manages to open it up even more, more distance, adds depth, sounds more real. After DSU, my jaw dropped a bit when Auromatic was up.
The drop scene in Lone survivor, wormhole scene in Interstellar, it was like DSU turned up a notch.

Neural:X.
I saved this one for last Smilie I expected this to be pretty much like DSU in that they work most similar. They have similarities, but boy did my jaw drop to the floor on this one! The intro scene in Into the storm, so much more pronounced thunder from above! Scary actually. Drop scene from Lone Survivor: the helicopters REALLY was above you. Subway scenes in Cloverfield: Neural:X was the ONLY one who placed the explosions from above.
Auromatic and Neural:X have in common that they sound natural and are more seamless in pannings from ear level to height.

Funny note: in the drop scene in Lone survivor, there is a short 5 second part where all the helicopters fly low on the screen trough a walley. ALL THREE upmixers placed these sounds correct, in the ear level fronts, and NOT in the heights! Quite impressed by that, since the whole scene is helicopters.

Ok, in my humble opinion, on a scale from 1 to 10, i would rank them as follows:

Multi ch 5.1/7.1 = 5 points
DSU = 8.5 points
Auromatic = 9 points
Neural:X = 9.7 points

End note: this is neither a correct test or a blindtest, but the easiest way to compare all three. I was able to use the same source, and one shared setup, and all three had the same conditions. However, as this is a shared setup, it is probably not optimal for none of them. I feel a TF+TR Atmos setup, maybe the same for DTS:X and a proper surround height Auro 3D setup would be best. And also calibrate those setups properly. But that will take more time. I can do that, my setup can handle that, but DTS:X actually put a monkey wrench in my plans, regarding total setup. So i have to rethink an regroup to get the best compromise.

What i can say, is that such a shared setup works!! I was VERY impressed with how good all formats sounded, espesially since DSU and Neural:X only had heights, not tops/ceiling. Neural:X DEFINITELY WORKS with heights only! And it was so much fun to switch instantly between all formats.

Hope this wasn't too much "Norwenglish", and just ask if any questions .

Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 12:42
Jeg har nu haft DTS-X updaten i en lille uges tid, og har set 7 film med neural-x upscale.

Jeg håber virkelig at DTS kommer med en update snarest og det de har smidt på markedet ikke er det færdige produkt, for indtil videre er neural-x rigtig skidt.
Det virker meget uintelligent og det kopierer og overdøver det der burde komme ud af surroundkanalerne, og i mange tilfælde også det der burde komme ud i fronterne.!

Det gør klart mere væsen af sig end DSU, men det er ikke på den gode måde..
DSU placerer overhead lyde i lofthøjttalerne, neural-x placerer stort set alt i loftet..!

Jeg har nu valgt at slå det fra medmindre det er en desideret DTS-X film, for som upscale ødelægger det mere end det gavner.




Redigeret af strecker - 11-Februar-2016 kl. 13:44
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 17:48
Nu har jeg selv testet DTS:X og det lyder som forventet rigtig godt... 
Jeg skal ikke kunne sige om det lyder bedre end Atmos da jeg ikke har et lydspor af samme film med begge formater... Jeg kan bare sige at det giver mig samme effekt som Atmos tidligere har givet mig - det hedder bare noget andet.

Mht Upskalering - så er jeg fuldt ud skuffet... Faktisk vil jeg gå så langt og sige at DTS Neural X er fuldstændig ubrugeligt. Jeg har tidligere brugt DSU til alt da jeg synes det giver en rigtig fed effekt.
Jeg har prøvet en Diana Krall Koncert DTS-HD 7.1 med DSU som fungere rigtig fint det er kun meget lidt rum klang der kommer i loftet og man føler at man er til koncert.! Neural X vælger simpelthen at rykke trommesættet i loftet sammen med en rumklang af Diana som er så høj at man ikke er sikker på om hun skal være i front eller i loft... Bare ikke godt nok... 
Jeg har også set flere film klip og hver gang jeg slå Neural X til virker det som om at dynamikken fra LCR bliver yderst begrænset og det hele lyder meget rodet... Slet ikke samme oplevelse som Dolby Surround addon til DTS HD. For slet ikke at tale om køretøjer der køre rundt i loftet.
Alt i alt er jeg ikke synderligt begejstret for Neural X og jeg er endnu mere ked af at når man spiller et alm DTS-HD spor får man ikke længere muligheden for + DSU, man er nu bundet til enten alm DTS-HD eller Neural X... Virkelig ærgerligt.

Min anbefaling herfra er:

Der er pt ca 2-3 film i DTS:X - VENT med at opdatere jeres Recievere/Processorer indtil der kommer lidt flere film med DTS:X lydspor, da du vil ødelægge din mulighed for at bruge DSU som rent faktisk virker.!
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 18:03
Vi med Yamaha kan ikke andet end vente, den kommer først i foråret Confused

Og det vil da godt nok være træls hvis man ikke kan foretrække DSU fremfår Neural X for lige nu virker det fint.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Vi med Yamaha kan ikke andet end vente, den kommer først i foråret Confused

Og det vil da godt nok være træls hvis man ikke kan foretrække DSU fremfår Neural X for lige nu virker det fint.

Jeg ved ikke om det vil være anderledes på Yamaha, men på Marantz får du ikke muligheden for selv at vælge... og det er simpelthen noget rod... 
På Jysk ville jeg sige det er super træls og ringe Wink
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 18:25
Tror desværre ikke det er op til producenterne, det er noget som DTS / Dolby har besluttet.
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 18:33
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Tror desværre ikke det er op til producenterne, det er noget som DTS / Dolby har besluttet.

Hvis det er sandt så er det godt nok noget hø.! Ellers må DTS komme med en opdatering der er knap så CRAZY
Til top
Flash! Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Februar-2016
Status: Offline
Point: 444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flash! Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Vejrup Vejrup skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Tror desværre ikke det er op til producenterne, det er noget som DTS / Dolby har besluttet.

Hvis det er sandt så er det godt nok noget hø.! Ellers må DTS komme med en opdatering der er knap så CRAZY


Man har altid kunnes kombinere DTS med Dolby og omvendt. Ville da være besynderligt hvis de begyndte med restriktioner nu, hvis ikke der er noget teknisk til hinder. Synes det lyder mere som en midlertidig løsning for at få DTS:X og Neural:X ud af døren. Vi får se dog. So far virker DSU i det mindste med DTS, på nogle apparater.

Edit: Vil lige tilføje at man godt kan bruge DSU på DTS hvis man har en afspiller der kan konvertere DTS til PCM. Det er hvis man bitstreamer det ikke virker.


Redigeret af Flash! - 11-Februar-2016 kl. 19:11
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 19:01
Det lyder godt nok uheldigt med Neural X, men meningerne synes at være meget delte på andre forums, så bliv ved med at poste jeres oplevelser. Med hensyn til til at vælge DSU på DTS-lydspor, har jeg hørt, at det er fejl fra Denon/Marantz udviklernes side, at man ikke selv kan vælge hvilken upscaler man vil bruge. Hvis det er sandt, kan man jo håbe, at der kommer en opdatering der retter den fejl.
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 19:14
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Det lyder godt nok uheldigt med Neural X, men meningerne synes at være meget delte på andre forums, så bliv ved med at poste jeres oplevelser. Med hensyn til til at vælge DSU på DTS-lydspor, har jeg hørt, at det er fejl fra Denon/Marantz udviklernes side, at man ikke selv kan vælge hvilken upscaler man vil bruge. Hvis det er sandt, kan man jo håbe, at der kommer en opdatering der retter den fejl.

Det kan godt være at det lyder uheldigt.. Wink men hold nu op en skuffelse... DTS opskalering duer bare ikke... 
Mht til fejl på Denon / Marantz, så håber jeg virkelig at du har ret, og at der kommer en opdatering snarest... for den opgradering der har været i forhold til DTS:X er efter min mening godt nok en nedgradering.! 



Redigeret af Vejrup - 11-Februar-2016 kl. 19:15
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 19:18
Med uheldigt mente jeg skidt. Men hvis det virkelig er så ringe som I skriver, bliver DTS jo nød til at opdatere softwaren.
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Med uheldigt mente jeg skidt. Men hvis det virkelig er så ringe som I skriver, bliver DTS jo nød til at opdatere softwaren.

Jeg kommer med min udtalelse udfra hvad jeg oplever.. og jeg må indrømme at jeg er skuffet... DTS:X er lige så fantastisk som Atmos... 
Men deres upscaler er virkelig træls... jeg håber det er en fejl at den er så aggressiv som den er... og jeg håber at det er en fejl at man ikke kan fravælge den fremfor DSU... hvis altså de ikke kommer med en update...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu