recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken online backup-tjeneste?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken online backup-tjeneste?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken online backup-tjeneste?
    Sendt: 13-Februar-2016 kl. 09:54
Hej alle

Jeg skal anbefale en online backup-tjeneste til nogle venner.

Jeg bruger selv CrashPlan, og har (heldigvis) ikke haft brug for at genskabe filer, så jeg ved ikke hvor gode de er.

De har tre computere (Macs) der skal backes up, og vi synes det bliver lidt dyrt med $150 pr år. Det er godt nok for ubegrænset plads, men de har ikke brug for mere end ca. 20-30 GB pr. computer.

Nogen forslag?

På forhånd tak
/zemo/
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 20:43
Til Mac er backuprogrammet fra ARQ virkelig godt:
https://www.arqbackup.com
Med det behov du beskriver bør man anskaffe ARQ til $40,- og sætte det op til at anvende Amazon S3 (kr 0,25/GB/md) eller Amazon Glacier (kr 0,06/GB/md).
ARQ fungerer i baggrunden, og virker lidt som en TimeMashine, idet man kan hente versioner af filer tilbage i tiden (man kan konfigurere hvor meget plads man max. vil bruge i skyen).
Så hvidt jeg ved er ARQ et af de eneste backup systemer til MAC hvor man umiddelbart kan genskabe sit OS X Foto bibliotek.
Alle filer krypteres på ens egen Mac inden de sendes i skyen.
Egner sig til Backup, ikke til fildeling.
Jens





Redigeret af jec - 13-Februar-2016 kl. 20:43
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 00:01
Oprindeligt skrevet af jec jec skrev:

Til Mac er backuprogrammet fra ARQ virkelig godt:
https://www.arqbackup.com
Med det behov du beskriver bør man anskaffe ARQ til $40,- og sætte det op til at anvende Amazon S3 (kr 0,25/GB/md) eller Amazon Glacier (kr 0,06/GB/md).
ARQ fungerer i baggrunden, og virker lidt som en TimeMashine, idet man kan hente versioner af filer tilbage i tiden (man kan konfigurere hvor meget plads man max. vil bruge i skyen).
Så hvidt jeg ved er ARQ et af de eneste backup systemer til MAC hvor man umiddelbart kan genskabe sit OS X Foto bibliotek.
Alle filer krypteres på ens egen Mac inden de sendes i skyen.
Egner sig til Backup, ikke til fildeling.
Jens

Tak for svar. Det ser interessant ud. Det ser ud som om man også kan bruge OneDrive. Jeg tror mine venner har 1 TB, så det kunne bestemt være en mulighed.
/zemo/
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 00:20
Ja, der er flere muligheder, som oven i købet kan anvendes parallelt. Inklusiv mulighed for at bruge lokal NAS.
Jens
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 00:56
Du kunne også have en NAS på netværket, som dine maccer backer op til. Denne NAS kan så backes op med CrashPlan og så sparer du 2/3 af prisen på backup.

Men amazon glacier er en god løsning, det koster dog penge at hente sine data.


Redigeret af Cyberguyen - 14-Februar-2016 kl. 00:58
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 08-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 01:50
Tilslut hellere en NAS uden for det lokale netværk, fx. hjemme hos dig. I tilfælde af ødelæggelse/tyveri hos dem vil data stadig være tilgængelige.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 08:03
Via mit forsikringsselskab (Tryg) kan jeg få Backup hos Keepit.
Her har jeg backup på 4 enheder og ubegrændset plas for 225 om året.

Jeg har tidl. prøvet crash plan, men det synes jeg var for langsomt. Så inden man vælger vil jeg klart anbefale at man prøve produktet. De fleste har en gratis prøveperiode.

Der er også Amazon Clouddrive: https://www.amazon.com/clouddrive/home?ref_=cd_auth_home
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 10:14
Crashplan giver mulighed for at lave gratis backup hos hinanden, jeg har et setup kørende hvor jeg låner plads hos en kammerat og han låner plads hos mig - hele lortet kyrpteret så vi ikke kan rode i hinandens data - det virker kanon.

Vi har begge en server kørende, men det kunne i princippet lige så godt have været nas, de udveksler data i løbet af natten hvor vi alligevel ikke bruger vores internetforbindelser. Jeg har 12-13 GB liggende hos ham og han bruger omkring 150 GB hos mig.

Min kammerat havde en død disk for et års tid siden, han tog sin server under armen og kom forbi og fik lagt sin 150 GB backup tilbage på en times tid fordi vi var koblet op til mit gigabit lokalnet - vi kunne også have klaret det over internettet, men så havde det taget en uges tid at skovle de 150 GB ud gennem min 30/5 forbindelse.

Vi kan selvfølgelig ikke lave komplette backups af vores filmsamlinger hos hinanden, det ville kræve en bunke ekstra diskplads, men når det er på det der 20-30 GB niveau du snakker om, så bør det ikke være det store problem at levere backupplads til et par af gutterne og vice versa.

Man behøver for øvrigt ikke en server eller en nas for at det virker, det kører også fint direkte fra computer til computer.


Redigeret af strandvasker - 14-Februar-2016 kl. 10:16
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af rawi rawi skrev:

Tilslut hellere en NAS uden for det lokale netværk, fx. hjemme hos dig. I tilfælde af ødelæggelse/tyveri hos dem vil data stadig være tilgængelige.
Dette kunne faktisk være en mulighed, da jeg har en NAS. Den er dog af og til slukket, og fyldt til bristepunktet med film, så selv 20-30 GB ville næppe være en mulighed. Jeg tror vi går efter en online-løsning.
/zemo/
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 10:46
Glemte at nævne at ARQ nu også understøtter "Google Cloud Storsge Nearline" som minder om Amazon Glacier, men uden dennes tidsforsinkelse ved restore.
Prisen er ca. kr 0,09/GB/md , dog betaler man ca. kr 1/GB for at hente filerne hvilket jo så kun er når uheldet er sket.
Læs mere her:
https://www.arqbackup.com/blog/arq-backs-up-to-google-cloud-storage-nearline/

Jens

Redigeret af jec - 14-Februar-2016 kl. 11:07
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 12:04
Jeg prøver nu Arq på min egen Mac. (Det er min stationære pc der kører med CrashPlan).

Jeg har 1 TB ved OneDrive, så det er mest naturligt at jeg prøver med det. Indtil videre er den i gang med at uploade. Det går ikke superhurtigt (selv om jeg har 50/50 Mbit), men det er vel almindeligt.

Men for at jeg fatter det:
Jeg betaler for programmet - $40/kr. 270 - en gang for alle.
Jeg bruger min "egen" cloudservice, i dette tilfælde OneDrive.
Der er ikke "Free Product Upgrades". Betyder det så at man senere skal betale for at opdatere til nyere version?

Og endelig Google Nearline. Hvad er det i forhold til Google Drive, som jeg har nu? Har googlet det, men er lidt svært at overskue, synes jeg.
/zemo/
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2016 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:

Jeg prøver nu Arq....
Jeg betaler for programmet - $40/kr. 270 - en gang for alle....
Der er ikke "Free Product Upgrades". Betyder det så at man senere skal betale for at opdatere til nyere version?....
Og endelig Google Nearline. Hvad er det i forhold til Google Drive,....

Ja, man køber programmet. Har selv brugt det nogle år og har løbende fået gratis opdateringer. Sansynligvis vil der en dag komme en "major upgrade" som der skal betales for hvis man ønsker at skifte til den nye version.
Google Nearline er i forhold til Google Drive en tjeneste der lægger sig tættere op af Amazon S3/Glacier. Dvs. ikke så umiddelbart tilgængelig som Google Drive, da strukturen er mere "nørdet" med "Buckets" i stedet for mapper mv., men også med mere udbygget adgangs- og sikkerheds-funktionalitet. Jeg har dog endnu ikke fået det prøvet af (anvender stadig Amazon S3 og Glacier).

Jens
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu