recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 33>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2020 kl. 19:45
Hej

AMD's Lisa Su har lige annonceret følgende Grafikkort:

Radeon RX 6900 XT den 8. dec til $999

RX 6800 XT den 18. nov til $649

RX 6800 Også den 18. nov til $579



Hilsen Carsten.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 01:04
Hold nu kæft hvor er det fedt at AMD giver Nvidia kamp til stregen denne gang og på en ren AMD platform på udvalgte titler ligefrem overhaler inden om med brugen af Smart Access Memory, hvis man har en Ryzen 5000 serie CPU og rette bundkort Clap

Har i dag lige faktisk lige afbestilt mit RTX 3090, ikke specifikt på grund af AMD kortene, men fordi jeg kunne se at Proshop ville få mit bestilte Gigabyte RTX 3090 Extreme hjem i næste uge og det derfor ultimativt var blevet tid til at tage beslutningen om hvad jeg egentligt skulle og ville. Og jeg kunne simpelthen bare ikke forsvare over for mig selv at betale OVER det dobbelte af hvad der efterhånden har vist sig at være ca 10% bedre performance end et RTX 3080/RX6800XT - noget jeg næppe kommer til at kunne mærke i praksis med brugen af VRR.

Jeg holder mig dog til RTX 3080 trods AMD ville slå det på prisen i mit tilfælde, da jeg har en Intel platform (og ikke har nogen grund til at udskifte den del endnu til 4K gaming) og med den platform derfor ikke ville kunne udnytte AMD Smart Access Memory, og fordi jeg samtidig sætter virkelig stor pris på DLSS 2.0, Raytracing og Nvidia NVENC mens AMD f.eks. slet ikke brugte kræfter på at sælge hverken Raytracingen eller deres super resolution feature (er det stadig "bare" supersampling eller noget AI baseret ala DLSS = ? - vi fik ikke noget at vide om det Cry)

Men fedt fedt fedt at se at AMD leverer varen og matcher, i hvert fald på non-ray traced native resolution renders - og der nu reelt er nogle reelle valg at tage og vælge imellem helt op til toppen af poppen denne gang. Big smile

Redigeret af TBC1 - 01-November-2020 kl. 01:40
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 11:25
Hej.

Både AMD Radion RX 6900 XT og 6800 XT har 26,8 millioner transistorer.

nVidea RTX 3090 og RTX 3080 har 28 millioner transistorer, men Samsungs 8nm process node er rent faktisk en forfinet 10nm process, og vil derfor være langsommere end Radion Grafikkort som er 7nm. Så man kan ikke umiddelbart sige hvilket Grafikkort der vil være hurtigst, men det er godt at se, at AMD og nVidea satser på forskellig teknologi for at gøre der grafikkort hurtigere.


Citat: 'Last, but not least, we have the mysterious Infinity Cache.....
it can be thought of as a local cache that buffers against reads and writes to the main memory, and provides a backstop for large operations that’s a lot faster than having to go out to VRAM.....
Navi 21 will have a 128MB Infinity Cache..... 
it would appear that AMD has dedicated a surprisingly large portion of their transistor budget to it. Doing some quick paper napkin math and assuming AMD is using standard 6T SRAM, Navi 21’s Infinity Cache would be at least 6 billion transistors in size, which is a significant number of transistors even on TSMC’s 7nm process.'

Mere i Infinity Cache afsnittet i dette link:



Citat: 'Acting as a massive bandwidth amplifier, AMD Infinity Cache delivers up to 3.25x the effective bandwidth of 1664 GB/s'


Ellers har AMD publiceret yderligere Gaming Benchmarks, der sammenligner med de nye Grafikkort fra nVidea. Her er et link:


Så nu venter vi bare på nogle uafhængige Benchmarks, for at få tallene verificeret.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 02-November-2020 kl. 11:27
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 15:49
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 16:28
så mangler vi bare de også kan købes, nu de er lanceret :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 17:44
Edit: havde ikke læst det rigtig. Super med performance

Redigeret af T-Duck - 18-November-2020 kl. 17:46
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2020 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

så mangler vi bare de også kan købes, nu de er lanceret :)

Hej.

Jeg er bange for at det er et worldwide problem. Her er et link:


Hilsen Carsten.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2020 kl. 15:13
Hej.

AMD Radeon RX 6900 XT er til salg i få eksemplarer fra i dag. Jeg har allerede set billeder
 af 2 Partner Grafikkort. De kommer senere. Her er links til de første anmeldelser:         



Hilsen Carsten.

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Har i dag lige faktisk lige afbestilt mit RTX 3090, ikke specifikt på grund af AMD kortene, men fordi jeg kunne se at Proshop ville få mit bestilte Gigabyte RTX 3090 Extreme hjem i næste uge og det derfor ultimativt var blevet tid til at tage beslutningen om hvad jeg egentligt skulle og ville. Og jeg kunne simpelthen bare ikke forsvare over for mig selv at betale OVER det dobbelte af hvad der efterhånden har vist sig at være ca 10% bedre performance end et RTX 3080 

Jeg har lige bestilt RTX 3090, da jeg forventer de 10gb på 3080 bliver et problem før eller siden. Der er dog også nogle 20gb versioner på vej. Men orker ikke og vente mere. AMD kortene får baghjul af 3080 i VR, så dem overvejer jeg ikke det mindste. I VR er forskellen mellem 3080 & 3090 også nærmere 14-18% end 10%, så vidt jeg lige kunne skimte her:
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg har lige bestilt RTX 3090, da jeg forventer de 10gb på 3080 bliver et problem før eller siden. Der er dog også nogle 20gb versioner på vej. Men orker ikke og vente mere. 

Hej.

Jeg har løbende læst, at nVidea har været bevidst om den lave mængde vRam hele tiden: 

Citat: 'GDDR6X does come with one somewhat immediate drawback however: capacity. While Micron has plans for 16Gbit chips in the future, to start things out today they’re only making 8Gbit chips'


Senere læste jeg at nVidea nye Grafikkort, IKKE kun var forsinket af Samsungs 8nm 'yield' problemer, men at de også manglede andre komponenter:

Citat: 'We do have supply constraints and our supply constraints do expand past what we are seeing in terms of wafers and silicon, but yes some constraints are in substrates and components.'


Det er endnu ikke oplyst om, hvordan nVidea vil fremstille de kommende RTX 3080 Ti med 20 GB vRam. Om de vil vente på Microns kommende 16Gbit chips, eller om de vil montere 8Gbit chips på begge sider af Grafikkortet, lige som på RTX 3090.

Men her er et link til det bedste rygte jeg kender:

Citat: ' If the information I got from several sources (up to suppliers) is correct and congruent, then the GeForce RTX 3080 Ti with 20 GB graphics memory will be launched only after the CNY (Chinese New Year, 11 to 17 February) holidays, i.e. at the end of February at the earliest, may be even later.'


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 26-December-2020 kl. 20:00
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2020 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Jeg har lige bestilt RTX 3090, da jeg forventer de 10gb på 3080 bliver et problem før eller siden. Der er dog også nogle 20gb versioner på vej. Men orker ikke og vente mere. 

Hej.

Jeg har løbende læst, at nVidea har været bevidst om den lave mængde vRam hele tiden: 

Citat: 'GDDR6X does come with one somewhat immediate drawback however: capacity. While Micron has plans for 16Gbit chips in the future, to start things out today they’re only making 8Gbit chips'


Senere læste jeg at nVidea nye Grafikkort, IKKE kun var forsinket af Samsungs 8nm 'yield' problemer, men at de også manglede andre komponenter:

Citat: 'We do have supply constraints and our supply constraints do expand past what we are seeing in terms of wafers and silicon, but yes some constraints are in substrates and components.'


Det er endnu ikke oplyst om, hvordan nVidea vil fremstille de kommende RTX 3080 Ti med 20 GB vRam. Om de vil vente på Microns kommende 16Gbit chips, eller om de vil montere 8Gbit chips på begge sider af Grafikkortet, lige som på RTX 3090.

Men her er et link til det bedste rygte jeg kender:

Citat: ' If the information I got from several sources (up to suppliers) is correct and congruent, then the GeForce RTX 3080 Ti with 20 GB graphics memory will be launched only after the CNY (Chinese New Year, 11 to 17 February) holidays, i.e. at the end of February at the earliest, may be even later.'

Hilsen Carsten.


Giver god mening de har været bevidst om den lave mængde ram, nutidens spil skal køres i voldsom høj opløsning inden flaskehalsen viser sig, men den kan fremprovokeres allerede nu. Men så længe de trækker fint i 9/10  af de nuværende benchmarks så køber folk jo gladeligtWink
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 03:15
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Har i dag lige faktisk lige afbestilt mit RTX 3090, ikke specifikt på grund af AMD kortene, men fordi jeg kunne se at Proshop ville få mit bestilte Gigabyte RTX 3090 Extreme hjem i næste uge og det derfor ultimativt var blevet tid til at tage beslutningen om hvad jeg egentligt skulle og ville. Og jeg kunne simpelthen bare ikke forsvare over for mig selv at betale OVER det dobbelte af hvad der efterhånden har vist sig at være ca 10% bedre performance end et RTX 3080 

Jeg har lige bestilt RTX 3090, da jeg forventer de 10gb på 3080 bliver et problem før eller siden. Der er dog også nogle 20gb versioner på vej. Men orker ikke og vente mere. AMD kortene får baghjul af 3080 i VR, så dem overvejer jeg ikke det mindste. I VR er forskellen mellem 3080 & 3090 også nærmere 14-18% end 10%, så vidt jeg lige kunne skimte her:

Fedt, du kan glæde dig. Har haft glæde af mit 3080 noget tid nu, og på LG CX med VRR/Gsync har jeg ikke oplevet noget der ikke har kunnet spilles fuldt ud tilfredsstillende endnu med kortet.
  
Mht VR er det først og fremmest delivered frames der tæller, idet mit HTC Vive Pro f.eks. kan ikke vise mere end 90 fps. Selv om der eksisterer nogle teoretiske fordele ved at kunne generere flere frames end en skærm kan vise ved f.eks. en 60 Hz monitor, så vil marginalerne for disse være mindre ved 90 fps og endnu mindre ved 120 fps.

Der hvor RTX kortene for alvor trækker fra AMD og giver baghjul er dog ved ved DLSS 2.0 titler hvor frameraten ikke alene får et ekstrem ekstra boost, men billedkvaliteten også ligefrem bliver bedre end native rendering i DLSS 2.0 quality-mode. Det er næsten den feature jeg er allermest forbløffet og begejstret for; ikke alene flere frames og også bedre billede.

De 10 Gb ram har ikke afsløret sig som et problem for mig på noget endnu i 4K og når jeg supersampler har tendensen været at de først begynder at blive et potentielt problem efter frameraten forinden har taget hit ud over hvad der kan forsvares, så man ikke har lyst til at spille med den supersampling grad alligevel grundet at den supersamplede framerate bliver for lav - så umiddelbart virker skalering og balance aktuelt ikke helt ude i skoven, mens fremtiden kan nok byde på noget selv i 4K og ikke bare i 6 eller 8K hvor 10gb ram i hvert fald ikke slår til. Men til den til sidder vi nok med et RTX 40xx alligevel der også bedre ville kunne håndtere frameratedelen hvis man supersampler op og bruger flere ram. Og skulle jeg inden da støde ind i et next-gen spil der bare kræver mere end 10 Gb ved settings der giver ønskelige fps, så vil man til den tid nok hurtigt kunne opgradere til 3080 Ti og stadig havde sparet en god portion på processen, da prisen bare var løbet løbsk for 3090 i forhold til ydelselsforskellen. Det Gigabyte GeForce RTX 3090 Aorus Xtreme jeg havde bestilt kostede det samme som 2,5 stk 3080 og det syntes jeg bare ikke ydelsesforskellen retfærdiggjorde da jeg så reviewsene efterfølgende, selv om jeg fra start var indstillet på at det var det kort det skulle være, da jeg havde regnes med større forskelle end dem viste sig at være, så jeg ser i stedet sådan på det at jeg kommer til at miste færre penge på at opgradere til RTX 4000-serien når det bliver aktuelt om knapt 2 år fra nu. 

Redigeret af TBC1 - 27-December-2020 kl. 03:33
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1112131415 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu