recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 2930313233>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2022 kl. 12:46
Jeg troede ikke, at PC'er med RTX 4080 ville blive så dyre (set til 26K) Unhappy
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2022 kl. 13:03
Nej, det er et dyrt kort må man sige, spændende og se hvordan det udvikler sig i pris, kan se at 4090 på komplett er udsolgt, så prisen må jo være rigtig.

Men jeg tror jeg har bestemt mig for en ny stationær i 2024, med følgende specificationer:
Geforce 5090
USB 4.0
Wifi 7
SSD PCI 5.0
DDR 5 Ram
Display port 2.1

Så det venter jeg på, kun to år Wink

Mit nuværende 2080 følger fint med, så har ikke et behov for udskiftning, andet end lir og det bliver så 2024.


Redigeret af Emilos88 - 17-November-2022 kl. 14:47
Get HIFI or die trying c",
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2022 kl. 01:13
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg troede ikke, at PC'er med RTX 4080 ville blive så dyre (set til 26K) Unhappy

Det må være en specialbygget pc med vandkøling og RGB.

De første anmeldelser af 4080'eren siger alle at den er totalt "overpriced" og ikke værd at købe.
Dog alligevel, når man på Amazon.de kan finde dette, så overrasker intet:

Pris: DKK 21,638.00




Redigeret af ASKF - 18-November-2022 kl. 01:15
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2022 kl. 02:36
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men uanset hvad så bliver det først når AMD's Ryzen 7000 seriens X3D CPU'er, som jeg aktuelt venter på lander og jeg får en ny CPU platform i systemet at jeg kommer til at kunne afvikle lige netop UE5 City demoet som andre på nettet, mens Unity Enemies demoet ikke giver anledning til CPU problemer. Sådan er det også mht til spil. Enkelte spil, f.eks. Spiderman remastered er en titel jeg må vente med at kunne spille ordentligt, mens de fleste spil heldigvis ikke giver større CPU problemer til min 4K120fps skærm.


Har du set hvor billigt et system med Ryzen 7 5800X3D er nu og hvordan det performer i forhold til både Ryzen 7000 og IBM gen. 13, spilmæssigt?

Jeg har selv tænkt mig at opgradere min CPU til Ryzen 7 5800X3D, men har jo også allerede resten. Det var måske værd at overveje i stedet for at være first mover på den nye platform, for det tager trods alt normalt 1-2 år at få alle væsentlige bugs fjernet. Det er jo ikke uden grund at man i erhvervslivet altid venter et år på at udskifte til det nye på produktionsmaskinerne. Big smile

Hvis der sker det samme som for AM4 platformen så vil du sikkert allerede opgradere alligevel om 2-3 år når du køber den næste store GFX-kort og i den tid vil nuværende AM4 fint kunne følge med.

TBC1: Lidt ved siden af emnet, når du spiller via projektor, benytter du så controller eller keyboard og mus?
- Jeg benytter selv keyboard+mus eller gamepad (Razer Tartarus)+mus, men har overvejet at prøve et af disse store keybords+mus som er beregnet til at man sidder med dem på skødet i sofaen, men det er mere til at kunne spille Civ på TV'et eller måske det seneste X-Com (har lovet en konsolspiller ven at jeg vil købe det og lade ham spille det hos mig i julen, da det jo ikke kommer på konsol LOL).
-- Skal lige have undersøgt om min main comp kan virke med de nVidia Shield controllere jer har, via deres gamestream, for så er valget nemt med nyt grafikkort, især da der nu er 3070 kort til 4.500 kr.


Redigeret af ASKF - 18-November-2022 kl. 02:46
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2022 kl. 05:15
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men uanset hvad så bliver det først når AMD's Ryzen 7000 seriens X3D CPU'er, som jeg aktuelt venter på lander og jeg får en ny CPU platform i systemet at jeg kommer til at kunne afvikle lige netop UE5 City demoet som andre på nettet, mens Unity Enemies demoet ikke giver anledning til CPU problemer. Sådan er det også mht til spil. Enkelte spil, f.eks. Spiderman remastered er en titel jeg må vente med at kunne spille ordentligt, mens de fleste spil heldigvis ikke giver større CPU problemer til min 4K120fps skærm.


Har du set hvor billigt et system med Ryzen 7 5800X3D er nu og hvordan det performer i forhold til både Ryzen 7000 og IBM gen. 13, spilmæssigt?

Jeg har selv tænkt mig at opgradere min CPU til Ryzen 7 5800X3D, men har jo også allerede resten. Det var måske værd at overveje i stedet for at være first mover på den nye platform

Ja, jeg har set hvordan 5800X3D performer, især i de cachefølsomme spil Shocked -  det er netop derfor jeg venter på 7000 seriens X3D versioner, da jeg håber på nogenlunde tilsvarende uptick over base-modellerne i cachefølsomme spiltitler, som set med 5800X3D over 5800X - Hvor stort et uptick afhænger naturligvis af hvor meget bedre Zen 4 helt generelt er gjort på området i forhold til Zen 3, men jeg håber nu fortsat med et betydeligt uptick over basismodellerne. Jeg hopper ikke selv på 5800X3D af samme grund som jeg i 12-time valgte ikke at hoppe på Intel 13xxx serien, da 13xxx cpuerne på tilsvarende vis også er sidste omgang på Socket LGA1700 platformen. Jeg var dog i mangel af bedre MEGET tæt på at købe en Core i7-13700K ind til jeg fandt ud af at Ryzen 7000 seriens X3D modeller lå lige om hjørnet - Når jeg alligevel skal ud og starte fra bunden med nyt bundkort og nye ram også, så giver det i min optik 'at the end of the day' bare bedre mening at købe sig ind i den nye incomming platform end i den udgående, hvorfor jeg sadlede om og nu venter på Zen 4's X3D modeller.

Omvendt er der for dig oplagt sund fornuft i at hoppe på 5800X3D, da du jo, som du selv siger det, har resten allerede - Selv om du meget vel ville få endnu mere ud af at kaste pengene efter en større GPU end et 3070, hvis du som du siger det, allerede har resten af platformen og noget relativt fornuftigt Zen i den allerede. Selv til min nuværende ret gamle I7700K er RTX 4090 et tigerspring og en enormt givende opgradering over mit tidligere 3080 i en grad jeg ikke ville have kunne komme så meget som bare i nærheden af alene ved at opgradere min CPU, selv til en core i9-13900k, hvis jeg havde beholdt mit 3080. (når vi taler 4K 120 fps skærm i hvert fald - Det kan jo naturligvis være at din skærmsituation er en anden, hvilket kunne ændre balancen i CPU-GPU regnskabet)

Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

TBC1: Lidt ved siden af emnet, når du spiller via projektor, benytter du så controller eller keyboard og mus?
Begge dele. Det afhænger fuldstændigt af titlen der spilles. Jeg har et Roccat Sova Gaming Lapboard, når der skal tastatur og mus til. Mens løsningen næppe vinder frem iblandt eliten i esport, så fungerer det stadig så godt at man som casual gamer hurtigt glemmer at man ikke sidder ved skrivebordet og man føler sig meget hurtigt lige så godt tilpas og hjemme med mus og keyboard i sofaen.


Redigeret af TBC1 - 22-November-2022 kl. 15:08
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2022 kl. 13:13
Jeg troede, at stationære med RTX 3080 ville blive billigere
Men laveste pris er over 16K Confused
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2022 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg troede, at stationære med RTX 3080 ville blive billigere
Men laveste pris er over 16K Confused

I USA er priserne begyndt at stige igen på 3000 serien, fordi folk vil hellere købe dem end 4080 og alle forventer at resten af 4000 serien også vil være prissat lige så højt.

Jeg valgte selv at købe en 3070 i sidste uge, så jeg kan klare lidt 1440p gaming i de næste par år til markedet forhåbentligt er normaliseret igen og jeg kan opgradere til 5000 serien eller til AMD hvis de har noget godt at byde på.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2022 kl. 13:31
Tjah, det ender det nok også med for mig
Har alligevel ikke planer om en 4K-skærm, kun ultrawide 3440x1440
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
PerGew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Rødovre,Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerGew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2022 kl. 13:38
Hvilket kort købte du?
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2022 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Hvilket kort købte du?

Det var sat ned til 4.450 Kr. Det er udsolgt nu, så i følge Pricerunner er den billigste nu på ca. 5.800 kr., men mon ikke Komplett og Elgiganten har dem igen til under 5.000 kr. i januar.

Man skal have god køling i sit kabinet for at købe disse kort fra ASUS Dual serien, da de typisk er 10 grader varmere end andre sammenlignelige kort (har set dem testet til 75 grader på en åben testbench), men det er jo intet i forhold til 4090'erne. LOL
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2022 kl. 01:32
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Hvilket kort købte du?

Det var sat ned til 4.450 Kr. Det er udsolgt nu, så i følge Pricerunner er den billigste nu på ca. 5.800 kr.
Man kan få et brugt 3080 til omkring 5000 kr, så det ville jeg nu nok anbefale omkring den pris i det aktuelle marked frem for at betale 5800 kr for et nyt 3070, med mindre det bare skal være noget specifikt small form factor man kun kan få fat i fra nyt.
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Man skal have god køling i sit kabinet for at købe disse kort fra ASUS Dual serien, da de typisk er 10 grader varmere end andre sammenlignelige kort (har set dem testet til 75 grader på en åben testbench), men det er jo intet i forhold til 4090'erne. LOL

Ok, jeg har et relativt velventileret full tower kabinet, men jeg er faktisk overrasket over hvor godt kølet mit 4090 er. Godt nok er det en af de største kølerprofiler i mm2 der er på det kort jeg har hvad angår de forskellige 4090 modeller (Det enorme Aurous Gigabyte master har dog en større kølerprofil), men jeg er ret forbløffet over at se at kortet sjældent bliver over 64-66 grader selv efter timer med full load. Det er svjh nogle grader køligere end det RTX 3080 MSI Gaming X Trio jeg havde før - det havde jeg ikke lige regnet med.

Redigeret af TBC1 - 05-December-2022 kl. 03:18
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2022 kl. 20:33
Embargo på Radeon RX 7900 serien er blevet løftet og reviews er ude: AMD Radeon RX 7900 XTX/XT Review Roundup | VideoCardz.com

Der er som sådan ingen overraskelser i forhold til de seneste ugers rygter og AMD's egne pre-launch charts, lige som ifbm RTX 4000 seriens launch ligger det som man har fået og forventet det, de sidste mange uger.

Det korte af det lange: AMD's topkort 7900 XTX konkurrerer glimrende med Nvidia's RTX 4080 i rasterization-only titler til en billigere penge, mens det ligger mere i omegnen af et RTX 3080 mht Raytracing titler. XT kan ikke betale sig ifht XTX.

Jeg havde håbet, måske mere end troet, på noget mere umph til Raytracing for konkurrencens skyld. Men ellers er det imho som forventet. Heldigvis gør AMD sig virkelig interessant på prisen, med det billigere chip-let design, hvis man ikke spiller cutting edge titler.

Så med mindre man går efter High-end features som RayTracing og DLSS, så køb for alt i verdenen et Radeon kort i stedet for et RTX 4080, så Nvidia kan lære af deres sindsyge prissætningsfejl mht det kort. Ja, faktisk, så køb et XTX kort, da prisen på XT også er skæv i forhold til XTX som mht 4090 vs 4080. Jeg forventer KLART at 4080 falder i pris, men for princippets skyld køb nu et Radeon kort i stedet for et 4080, med mindre du altså sigter efter også at spille RayTracing titler eller at bruge AI funktioner som DLSS eller andet - i så fald køb hellere et RTX 4090. Til min glæde og fryd kan jeg heldigvis se at folk ikke falder for det alt for dyre 4080 og at 4090 sælger knapt 3½ gange bedre end 4080 og skalperne brænder fingrene - Dobbelt fryd Clap
NVIDIA GeForce RTX 4090 is outselling the RTX 4080 on eBay by a factor of 3.4 - VideoCardz.com

Skal jeg lige fremhæve nogle interessante opsumerende grafer, så må det være nogle som disse, her først gradueret på tværs af anmeldere med tiltagende grader af RayTracing titler (1: ingen RT, 2: nogle RT titler iblandt, 3. Samtlige titler er RT-titler) og som de to sidste charts fps pr watt og cost pr fps:









Redigeret af TBC1 - 13-December-2022 kl. 11:54
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2930313233>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu