recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 33>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2021 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Øhh Carsten, hvis du tænker sådan der, er det aldrig tid til og skifte det hele, der er jo hele tiden nyt på vej. 

Hej.

Der der er specielt i dag er, at PCI-e ver 4.0 blev forsinket flere gange, og at PCI-e ver 4.0 derfor kom tæt på PCI-e ver 5.0 som er on track.

Men ellers er PCI-e ver 4.0 dobbelt så hurtigt som PCI-e ver 3.0. Og PCI-e ver 5.0 dobbelt så hurtigt som PCI-e ver 4.0.  Så PCI-e ver 5.0 bliver fire gange så hurtigt som PCI-e ver 3.0.

Man har så valgt at lægge introduktionen af DDR5 samtidigt med skiftet til PCI-e ver 5.0. DDR5 bliver noget hurtigere end DDR4 og får dobbelt så bred memory bus.

Yderlig vil AMD skifte fra en TSMC N7 process node til en TSMC N5 process node. Det vil give op til 30% mindre Power, 15% mere Performance og 45% mindre Density ifølge tabellen i dette link:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 30-April-2021 kl. 10:23
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2021 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Hvis du finder ud af, at du ønsker at skifte det hele, er det måske ikke det rigtige tidspunkt at gøre det på.

Min personlige forventning er, at AMD vil introducere nye motherboard med hurtig DDR5 Ram og PCI-e ver 5.0 på CES i januar 2022. Og Intel forventes at komme med deres Alder Lake i indeværende år.

Hilsen Carsten.

Øhh Carsten, hvis du tænker sådan der, er det aldrig tid til og skifte det hele, der er jo hele tiden nyt på vej. Hvis han køber sig et Ryzen 6/8 kernet system i dag, skal han ikke bekymre sig om ny PC de næste mange år. Hilsen en der i sin sekundære PC har en 10 år gammel 6 kernet Xeon CPU clocket til 4.4 GHz, og uden problemer spiller de nyeste spil Wink 

EDIT:
11 år gammel faktisk Big smile


Redigeret af armani-thomas - 30-April-2021 kl. 09:24
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4583
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2021 kl. 09:41
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

  Er jeg ude i at det hele skal skiftes alligevel?


Hej.

Hvis du finder ud af, at du ønsker at skifte det hele, er det måske ikke det rigtige tidspunkt at gøre det på.

Min personlige forventning er, at AMD vil introducere nye motherboard med hurtig DDR5 Ram og PCI-e ver 5.0 på CES i januar 2022. Og Intel forventes at komme med deres Alder Lake i indeværende år. Her er et link:

'Intel Alder Lake up to 20% single-thread performance uplift'


Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 29-April-2021 kl. 09:42
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2021 kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Jeg ville gerne have et RTX 3080 (men det holder budgettet nok ikke til ) :-)
Men der står flere steder at det kræver en PSU på 650 Watt, afhængig af hvilket kort jeg kigger på.
Den i min pc er "kun" på 500 watt.

Er jeg ude i at det hele skal skiftes alligevel?

Ikke det hele. Nu skriver du ikke noget om hvilken processor du har, men bundkortet er der ingen tvingende grund til at udskifte, mens du får brug for en større PSU. Muligvis ville du kunne nøjes med at udskifte PSU'en afhængigt af hvad du ellers har i dit system, men hvorledes det kommer til at skalere handler om om hvad du ellers har i systemet og hvilken opløsning du primært skal spille i (1080p, 1440p eller 4K?) ...Selv har jeg hen over efterhånden et 3 forskellige grafikkort endnu ikke haft grund til at udskifte min over 4 år gamle CPU, da jeg spiller i 4K og GPU'en da altid er langt den mest begrænsende komponent der holder systemet tilbage. Anderledes havde det straks kunne se ud hvis jeg havde haft en 1080p monitor i stedet for en 4K monitor.


Redigeret af TBC1 - 29-April-2021 kl. 00:30
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
PerGew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Rødovre,Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerGew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2021 kl. 21:53
Tak for mange brugbare svar.

Jeg ville gerne have et RTX 3080 (men det holder budgettet nok ikke til ) :-)
Men der står flere steder at det kræver en PSU på 650 Watt, afhængig af hvilket kort jeg kigger på.
Den i min pc er "kun" på 500 watt.

Er jeg ude i at det hele skal skiftes alligevel?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2021 kl. 04:31
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Men er der enighed om at jeg kan bruge PCI v 4.0 på mit PCI v 3.0 bundkort?

Ja, det gør jeg da selv, som de fleste andre der har opgraderet til f.eks. et RTX 3080 Wink

I dagens spil giver det som reglen 0-1% bedre performance at have PCIe v 4.0 end PCIe v 3.0 - i enkelte mere komplekse spiltitler (eksempelvis Control) kan det være op til 4-5% Altså stadig relativt lidt i det større perspektiv.

Der hvor generationsforskellen for alvor har relevans er i forhold IO - altså hastigheden på datatransfers til/fra grafikkortet. Det har INGEN indflydelse på hvor godt grafikkortet er til at processere de data det har modtaget, kun hvor hurtigt det kan få leveret nye data. Så det kommer først til at få nogen større betydning når der skal streames større mængder assets fra SSD harddisken til GPU'en. (f.eks. når et spil loades, eller hvis der streames store assets løbende). Så f.eks. i fremtidige UE5 titler med nanite, kan det formentligt komme til at betyde mere og måske komme til at betyde flere procents forskel end den relativt ubetydelige smule vi ser nu i forbindelse med nutidens spil.

Kan du huse det med at PS5 havde en hurtig SSD hvor assets kunne streames fra PS5'erens harddiske med 5,5 GB/s? ...Med PCIe v 4.0 kan man med Nvidia RTX IO streame 14 GB/s, mens man må "nøjes" med omkring 7 GB/s med PCIe V 3.0 hvad angår RTX IO - Så værre er det altså heller ikke.

Håber det kan give lidt perspektiv Smile

For yderligere forklaring, se: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=1369 
(videoen starter på det relevante tidspunkt 1369 sekunder inde i videoen - det er ikke en fejl)

RTX IO: GPU Accelerated Storage Technology | NVIDIA




Redigeret af TBC1 - 23-April-2021 kl. 16:03
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 20:04
Hej.

Tak for dit link. Men som jeg læser det viser det udelukkende ydelsen for et bestemt grafikkort nVidea RTX 3080 Founders Edition i visse spil.

RTX 3080 er produceret i Samsungs 8nm, som rent faktisk er i familie med Samsungs 10nm. Man kunne kalde det en Samsung 10nm ++.

Men nVidea valgte at skifte til Samsung, og satte samtidigt priserne ned. Det tror jeg mange var glade for.

Men der findes mange PC'er der aldrig bruges til at spille på. Nogle har endda flere grafikkort monteret. Og her ses forskellen mellem de ældre PCI-e 3.0 grafikkort og de nuværende PCI-e 4.0 tydeligt. Nogle går endda og glæder sig til de kommende PCI-e 5.0. De kan bruge den øgede båndbredde.

Men man måler Grafikkort på mere end båndbredde. For et par dage siden læste jeg om forskellen i GPU memory latency mellem nVidea Ampere og AMD RDNA 2 (Big Navi). Her er et link:


Hilsen Carsten.

Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Men er der enighed om at jeg kan bruge PCI v 4.0 på mit PCI v 3.0 bundkort?

Se linket jeg smed længere oppe. Med PCI Express 3.0 x16 har du rigelig med båndbredde til de nye grafikkort. :-)

Mvh. Michael 
Til top
PerGew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Rødovre,Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerGew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 19:20
Men er der enighed om at jeg kan bruge PCI v 4.0 på mit PCI v 3.0 bundkort?
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Giver det mening at købe et version 4.0 kort og bruge det med mit bundkort?

Hej.

Nej. For at få fordel af PCI Express 4.0 kræver det, at både grafikkort og motherboard har det.

Den eneste situation hvor et PCI-e 4.0 grafikkort kan anbefales er, hvis du på et eller andet tidspunkt, også vil opgradere dit motherboard til et der har PCI-e 4.0.

Hilsen Carsten. 


Jeg er dybt uenig. Vi taler højest et et-cifret %tal i forbedring på at bruge en PCI Express 4.0 i stedet for PCI Express 3.0.


Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 18:13
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Det virker som den rette tråd at udbygge indholdet med et spørgsmål om PCI Express 3.0 x 16 sammenlignet med med PCI Express 4.0 x16.

Hvis Carsten ikke synes det er relevantsiger jeg undskyld og sletter indslaget.

Jeg har et MSI B250M Bazooka bundkort samt et GTX 10500 TI grafikkort.
Jeg vil gerne igang med VR, som andre i denne tråd, men mit grafikkort skal nok opgraderes.

Mit bundkort kører med PCI Express 3.0, mens mange af de nye kort har version 4.0
Giver det mening at købe et version 4.0 kort og bruge det med mit bundkort?

På forhånd tak

Hilsen Per


Ja. Der er forsvindende lille fordel ved PCI Express 4.0 x16 sammenlignet med PCI Express 3.0 x16.

Du bør nærmere se om du bliver (for) begrænset af din CPU. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2021 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af PerGew PerGew skrev:

Giver det mening at købe et version 4.0 kort og bruge det med mit bundkort?

Hej.

Nej. For at få fordel af PCI Express 4.0 kræver det, at både grafikkort og motherboard har det.

Den eneste situation hvor et PCI-e 4.0 grafikkort kan anbefales er, hvis du på et eller andet tidspunkt, også vil opgradere dit motherboard til et der har PCI-e 4.0.

Hilsen Carsten. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1718192021 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu