recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 1819202122 33>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 06:28
Værd at bemærke er, at der er nogle nye udviklinger indenfor chipdesign i branchen at finde i M1 Ultra.

- Det er et 2.5D 'chiplet' design for både CPU, GPU og NPU, der for første gang ses som én enhed af styresystemet. Dvs. at nuværende programmer og spil ikke behøver at blive opdateret for at tage alle kræfterne i brug. Det står i kontrast til eksterne grafikkort eller sammenkobling af to grafikkort, f.eks. Nvidia RTX 3090.
- Det er muliggjort af en 2,5TB/s bro imellem de to M1 Max boards i M1 Ultra. Om det er nok til at undgå en eller anden form for ydelsestab ved jeg ikke (de 2,5TB/s flyder jo i begge retninger).
- Mig bekendt er det første 5nm forbrugerchip i workstation-klassen.


I tillæg synes jeg det er værd at bemærke, at deres 'UltraFusion' – som de kalder teknologien til at sammenkoble boards – kan udvides yderligere (se billede nedenfor, via John Siracusa). Det forventes, at næste Mac Pro bliver 2x M1 Ultra, altså 4x M1 Max. Hvis 'UltraFusion' skalerer rimelig lineært op uden begrænsninger, så kan vi forvente os omtrent dobbelt op på CPU, GPU og NPU ydeevne i Mac Pro ift. Mac Studio. Måske endda mere hvis en bedre køleløsning tillader, at tingene clockes højere.

Næste skridt bliver vel nok M2, hvor single-core ydelsen bliver bedre. Så når vi får første M2 chip at se, kan vi gange op og nogenlunde få en idé om, hvad der kan forventes i M2 Pro, M2 Max og M2 Ultra osv.

Med mindre Apple ryster posen igen. Næste skridt efter 2.5D stacking er 3D stacking og det er noget TSMC allerede har fremlagt roadmap på. Det vil kræve mere energieffektive chip (end 5nm) så det må vi nok vente på, men reelt giver det mulighed for, at disse boards lægges ovenpå hinanden som en sandwich. Der burde komme nogle ret vilde spring i ydeevne på den konto. TSMC taler allerede om 12 lag.

Rygtet går, at Nvidia svarer igen den 29. marts med RTX 3090 Ti, men Intel, Nvidia og AMD har nogle udfordringer. Holder de fast i den modulære opbygning med eksterne komponenter, der tager sig udspring i x86-økosystemet, så vil det blive skubbet yderligere "opad" mod tunge workstations, tung gaming og servere. På et tidspunkt vil de blive udkonkurreret pga. forholdene om energieffektivitet. Og skifter de i stedet til integrerede designs, så er de bagefter. Det er en kattepine for dem og mon ikke Nvidia er trætte af, at de ikke fik lov til at opkøbe ARM.





Redigeret af Rasmus Larsen - 10-Marts-2022 kl. 10:43
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 08:24
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Men jeg kan nu vælge, i mellem en voldsom afskrivning af en Mac Pro, eller have verdens flotteste og dyreste rivejernLOL Når den lille ny ankommer.Embarrassed

Hej.

M1 Max er en halv M1 Ultra, og ingen på nær Apple har endnu haft fingerne i en M1 Ultra. Så her er et citat jeg kan huske om M1 Max:

Citat Marc Wielage: I have both a "big rig" 2019 Mac Pro desktop and an M1 Max MacBook Pro, and the Mac Pro is significantly faster. What's impressive to me is how the laptop has narrowed the gap between a cheap ($4000) laptop and a $20,000 workstation.'


Så jeg vil da håbe, at ejere af 2019 Mac Pro, stadig kan have glæde af dem.


Og første gang jeg læste om rygter om en 4x M1 Max var i oktober sidste år. Her er et link:

Citat: 'Mark Gurman
@markgurman
For those who think the M1 Pro and M1 Max in the MacBook Pro are impressive, the new Mac Pro desktop is expected to come in at least two variations: 2X and 4X the number of CPU and GPU cores as the M1 Max. That’s up to 40 CPU cores and 128 GPU cores on the high-end.'
12:54 AM · Oct 19, 2021·Twitter for Mac


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 10-Marts-2022 kl. 08:26
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 11:46

Dobbelt post.


Redigeret af csell - 10-Marts-2022 kl. 11:48
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 11:51
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det vil kræve mere energieffektive chip (end 5nm) så det må vi nok vente på, 

Hej.

Apple begyndte i slutningen 2020 på en ændring fra Intel CPU'er til deres egen Apple silicon. Denne ændring lovede de at gennemføre på to år. 

Men TSMC Roadmap Update siger først 3nm i Q1 2023. Her er et link:


Så det bliver spændende at se, om en ny Mac Pro kommer i en N3 eller en N4 process node. N4 noden er bare en forfinet N5 process node.

Ja, Rygterne går på, at Nvidia kommer med med RTX 3090 Ti den 29. marts. Men den er ikke interessant her, da den kun har ca 40 TFLOPs:


Det der bliver interessant her er RTX 4090, som forventes 2H 2022 og er bekræftet som et TSMC 5nm produkt. TSMC 5nm process noden vil give det en kæmpe fordel i forhold til RTX 3090 / RTX 3090 Ti, som er fremstillet i en Samsung 8nm node, som rent faktisk er en forfinet Samsung 10nm process node. Her er et link med de  specifikationer, der rygtes:


Jeg har set andre rygter, der IKKE siger, at den får ~90 TFLOPs i ydelse. Men at ydelsen for RTX 4090 vil blive forøget med 71%. Hvis bare et af rygterne holder vand, vil den sagtens kunne overhale en Mac Pro.

Men som jeg ser det, vil meget komme an på mulighederne for udvidelse og reparation. Jeg tror at vi er kommet op i en prisklasse, hvor brugerne ønsker mulighed for opgraderinger.

Det næste års tid bliver spændende. Og hvad mon AMD og Intel har planlagt.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 10-Marts-2022 kl. 11:56
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 12:58
I og med, at Mac Pro bliver en M1-baseret maskine, så forventer jeg 5nm.

Der kom i slutningen af 2021 meldinger ud om, at masseproduktion af 3nm hos TSMC stadig er planlagt til 2. halvår 2022. Det har også tidligere forlydt, at Apple i starten har hele TSMC's produktionskapacitet på 3nm.

M1 deler grundstamme med A14 (i iPhone), så hvis man betragter det fra et tidsperspektiv, så starter de nedefra med chippen til iPhone og bygger opad over tid – dermed bliver de ved med at lægge beslag på TSMC's mest avancerede produktionskapacitet i lang tid. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis A16 i efterårets nye iPhone bliver 3nm og således startskuddet til overgangen til 3nm. Men det er naturligvis også en mulighed, at det "bare" bliver 4nm.


Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Marts-2022 kl. 06:17
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

  Der kom i slutningen af 2021 meldinger ud om, at masseproduktion af 3nm hos TSMC stadig er planlagt til 2. halvår 2022. Det har også tidligere forlydt, at Apple i starten har hele TSMC's produktionskapacitet på 3nm.

Hej.

Der er forskel på 3nm process noden og samme 3nm process node hos TSMC.

Jeg kan huske at Lisa Su fra AMD har sagt, at AMD vil vente på den 3nm process node, som er optimeret til 'high power' kredsløb.

Jeg ser ingen grund til at Apple skulle vente med deres iPhone chips.

Men jeg ved ikke, hvor meget Apple ønsker at genbruge fra deres iPhone design i deres M1 chips.
Men jeg tror at mere at de genbruger, hurtigere kan de komme ud med en Mac Pro i 3nm?

Hilsen Carsten.


Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

OK, Så tænkte jeg, hvor meget af Apples udstyr har så mulighed for at optage i ProRes codec?


Det er vel knap så relevant - det er jo ikke optagelser fra iPhones, der er hovedkilden til ProRes-materiale.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2022 kl. 20:46
Kan video- og spil ydelsen overhovedet sådan nogenlunde sammenlignes ud fra de angivne processorkræfter som vi er vant til det? For når det angår video er det altid fremhævede fra parterne vel proprietære hardwareaccelerationer og codecs, der er tale om, hvor det ene ikke kan køre på det andet og vice versa. Det kunne tale til Apples fordel på video, mens det, hvis det handler om spil, kunne tale til Apples ulempe, da M1 baserede computere vel først og fremmest skal bruge kræfter på at emulere før noget som helst andet? ...Ikke mindst mens konsoller i høj grad sætter baren for spildesigns og deres x86 arkitektur.

Så mens det lyder spændende og imponerende ...og ret uhyggeligt i en tid hvor alt andet i forvejen bliver dyrere - er spørgsmålet vel det idiomiske: "but can it run crysis"?

Jeg ville da nødigt i fremtiden se mig tvunget over og skulle betale med blod ud af næsen Ouch for en fremtidig og i Apple tradition helt amoralsk dyr, lukket og fremmedfjendsk "M4-Ultra" maskine, som jeg alligevel ikke kan få til at lystre noget som helst andet end Apples præferencer, for at skulle spille high-end om 10 år og dermed ende i en situation hvor jeg ingen gang kan opgradere GPU'en generation for generation for at være med, men ville være nødt til at gå ud og blive taget i røven og blive flået for et helt system, hver gang jeg skulle opgradere. Man kan jo ikke ligefrem anklage Apple for at være kundevenlige hvad angår det at være fleksible og opgraderbare. Det ville jo i så fald reelt betyde enden som high-end gamer som almindelig lønmodtager, med mindre man er så ekstrem at man gladeligt smider 40.000 kr. hvert 2 år for at være med Disapprove

Fint at Apple disrupter og er gode på videoredigering, men begynder det at være noget man i fremtiden skal have for at spille high-end gaming, så begynder jeg sku at blive nervøs for både min computerfrihed og ikke mindst min pengepung! Men jeg håber da ved Gud også at det bare er et udtryk for det sædvanlige Apple hysteri man altid hører fra proselytter til både højre og venstre, efter de lige har set Gudstjenesten, lige som når det skal fremhæves at den nye 5 nm M1 Ultra er hurtigere i benchmarks end en 5 år gammel 14nm Intel Chip.

Og heldigvis lyder det jo mere end besynderligt hvis et selskab der satser mere på elektronik som dyre livsstilsymboler og det semi-professionelle videoredigeringsmiljø skulle lykkes med at få lagt selskaber bag sig, der satser langt mere direkte og fokuseret på gaming som en af hovedforretningerne, særligt med en strategi der er så ufleksibel og ekstrem dyr fra Apples side hvad angår opgraderinger - Det ville i så fald være særdeles ufordelagtigt og direkte økonomisk skræmmende nyt at se ind i for entusiastiske gamere! ...Men lad os nu se nogle reele spil-benchmarks før vi behøver at bekymre os forhåbentligt unødigt om fremtiden og hvor meget vi skal tages i røven i den.

Redigeret af TBC1 - 10-Marts-2022 kl. 20:49
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 06:03
Jeg vil tro, at de fleste af deres påstande om ydeevne netop skal betragtes i relation til video og andre kreative erhverv. Jeg tror ikke, at M1 Ultra er optimeret til gaming og jeg tror man bliver skuffet, hvis man køber den til det formål. Ikke mindst pga. det manglende spilkatalog på macOS.

Omvendt er det starten på noget, som for alvor kan rykke til TFlops, eller hvad man nu vil bruge som indikator for GPU-ydeevne.

Enig i, at prissætningen på M1 Ultra er lidt fræk, men de kan jo tage prisen fordi de er så langt fremme. Prissætningen på M1 Ultra reflekterer efter min overbevisning kundernes betalingsvillighed kombineret med produktionsknapheden på chip generelt men også 5nm kapaciteten.

Men faktisk bliver hardwaren jo billigere – ikke dyrere – at producere i disse ARM-baserede SoC chiplets sammenlignet med x86-økosystemet. Det får vi ikke syn for i første generation, men jeg tror ikke, der går mange år før ydeevne i M1 Ultra klassen er nede i meget rimelige priser.

Jeg har fundet disse tidlige estimater på produktionsomkostningerne på M1 Ultra.





Redigeret af Rasmus Larsen - 11-Marts-2022 kl. 07:55
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Enig i, at prissætningen på M1 Ultra er lidt fræk, men de kan jo tage prisen fordi de er så langt fremme. Prissætningen på M1 Ultra reflekterer efter min overbevisning kundernes betalingsvillighed kombineret med produktionsknapheden på chip generelt men også 5nm kapaciteten.

Hej.

Jeg kan desværre ikke se at Mac Studio er langt fremme. Det Apple har gjort er at skifte fra Intel CPU'er fremstillet i forældet 14nm process node, til deres egne ARM CPU'er.

For at priserne skulle være rimelige, skulle man have lavet mulighed for at kunne opgradere antallet af
 M1 Max moduler?
Så at brugerne kunne købe en Mac Studio med 1x M1 Max, og senere opgradere den til en med 2x eller 4x M1 Max. Så havde man været langt fremme.

SSD'er er designet med en begrænset levetid, dog på flere år.
Jeg ved ikke om SSD'en er loddet i?
Men det brugerne efterlyser er, at man i tilfælde af fejl, selv kan udskifte den defekte SSD med en anden uden, at skulle have den ind til reparation. Så havde man været langt fremme.

Apple er kendt for deres design. Men her har man designet en lille boks med 4 eksterne thunderbolt porte, hvor brugerne selv kan tilslutte flere forskellige harddiske og andre enheder. 
Hvis man havde udtænkt en samlet løsning. Så havde man været langt fremme.

Det vi har set er en meget dyr Mac Studio, som Apple roser for dens mulighed for at arbejde med Apple ProRes filer. Men er det det I har brug for?

Hilsen Carsten. 



Redigeret af csell - 11-Marts-2022 kl. 11:46
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2022 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Det vi har set er en meget dyr Mac Studio, som Apple roser for dens mulighed for at arbejde med Apple ProRes filer. Men er det det I har brug for?


Det er jo ikke det eneste, den er hurtig til, men nu har de en del kunder inden for film og video (og har derfor også Afterburner kort til deres Mac Pro), så derfor er noget af fokus i præsentationen jo der.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2022 kl. 11:20
Hej.

Jeg skulle lige checke noget på Apples hjemmeside og fandt dette:

Citat: 'GPU-ydeevne Final Cut Pro/Compressor/Affinity Photo/Boris FX Sapphire 2022/Maxon Cinema 4D/
Blackmagic DaVinci Resolve Studio
Hurtigere 8K-rendering
Mac Studio med M1 Ultra 5,0x
Mac Studio med M1 Max 3,5x'


Jeg vil gerne høre, hvordan I andre læser dette:

Mac Studio med M1 Ultra 5,0x

Mac Studio med M1 Max 3,5x

Forskellen er KUN 1,5x.

Betyder det at en Mac Studio med EN M1 Max yder 3,5x Apples reference GPU.
Og at en anden Mac Studio med TO M1 Max yder 3,5x + 1,5x Apples reference GPU.

Hvad findes der af mulige forklaringer?

Hvad tror I?

Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1819202122 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu