recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af Grafikkort.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af Grafikkort.

 Besvar Besvar Side  <1 56789 33>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 13:31
I øvrigt bliver det interessant at se om Flatpanels og Recordere kommer til at samle det med Raytracing og Deep learning AI op, da det bliver direkte revolutionerende med hensyn til mere realistisk rendering - og på computerspilfronten bliver en lige så stor revolution og kvantespring som HDR er det i forhold til TV/Video, noget som begge sites jo har vist udtalt interesse i, også i forhold til at få spil til at se mere realistiske ud.

Mon Ikke også næste generationer af PS og Xbox vil komme når GPUs med raytracing bliver økonomisk realiserbare i konsoller?




Redigeret af TBC1 - 28-August-2018 kl. 16:58
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Mon Ikke også næste generationer af PS og Xbox vil komme når GPUs med raytracing bliver økonomisk realiserbare i konsoller?

Tror ikke de har tid til at vente så længe. 
Ray Tracing er stadig ikke godt nok til det skal komme på konsol. Godt nok er det var det spil der ikke var færdige med drivere der ikke er helt optimeret endnu, men var det omkring 30 fps i 1080p som spillene var i.
Tror roligt vi kan regne med at næste generation af konsoller også bliver rasterization baseret. 4K med 60+ fps tror jeg stadig er et par generationer væk ved PC gaming og der snakker vi altså 10.000 kr for bare grafikkort.
En konsol er jo typisk noget efter og f.eks xbox one X er på 6 teraflops, som var under halvdelen af hvad de bedste grafikkort kunne yde da den blev udgivet. 
Det vil jo også kræve at AMD kommer med noget Ray Tracing der er i nærheden af nvidia, da konsoller jo på nuværende tidspunkt er SoC.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2018 kl. 21:08
Meget kan jo ske på 2-4 år. Og hvis konsollen skal have mange års levetid på markedet bliver de jo sat meget voldsomt i skammekrogen i forhold til PC (endog relativt betydeligt mere end allerede i dag) hvis de ikke har nogen game-changing raytracing og billedoptimerende deep-learning AI super sampling. Da Xbox X og ps4 pro jo allerede lader folk spille 4K-ish vil der uden den raytracing jo ikke være meget next-gen over next-gen konsollerne. Så man må da i hvert fald håbe at det bliver tilfældet. ...Også som PC gamer da konsollerne fortsat er ret drivende for hvor mange kræfter der bliver lagt i udviklingen af spil og hvad der sigtes efter rent grafisk på de mange multiplatform titler.

Redigeret af TBC1 - 26-August-2018 kl. 21:43
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2018 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

(De har dual fan)


ahh, det kan sgu godt være det jeg faldt over.. Sorry!

[/QUOTE]
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2018 kl. 16:50
Nu er jeg så kommet hjem fra ferie og har fået sat mig lidt mere ind i de nye kort, så jeg er blevet nødt til at rette mig selv: Jeg var initialt lidt skuffet over den begrænsede øgning i rå TFlops performance og lagde ud fra de rå data mit håb i at de betragteligt flere cores og de hurtigere ram ville give et stort nok performance et boost til at der ville være noget at glæde sig til - ud over de fremtidige ray-tracing titler. Men efter at have sat mig mere ind i Deep-learning AI'en og det at kortene kommer til at kunne trække på ressourcer og referencer fra eksterne AI supercomputere med flere PFlops processing power i skyen sammen med Ray-tracing mulighederne, så er jeg altså gået hen og er blevet blive direkte hyped over kortene og deres mange nye funktioner!

Jeg har tilmed også opdaget at jeg allerede ejer titler der får RTX-kompatibilitet/funktioner, endog titler i VR. Så bring it on! ...En extreme edition af et RTX 2080Ti skal HELT sikkert afløse mit aktuelle 1080Ti eXtreme Edition

Og med hensyn til snakken om næste generation af konsoller, så MÅ og SKAL de jo simpelthen bare have disse funktioner i sig for ikke at falde helt af vognen ...ellers bliver der jo reelt ikke tale om next-gen. Særligt deep-leaning AI referencer genererede af supercomputere i skyen er jo som skabt for en mere ressourcesvag/udfordret konsol og ray-tracing power bliver vel relativt betaleligt inden for nogle få år?


Jeg har fremfundet følgende til dem der gerne vil se/kende lidt mere til de nye funktioner i form af video...

Ray Tracing er ret pretty-forward at forstå, det handler om at skabe mere realistisk atmosfære og ambiance via realistisk lys, realistiske reflektioner og skygger ved at trace den måde lys, skygger og reflektioner normalt opfører sig på i virkeligheden. Det handler med andre ord om at tilføre større realisme til spillenes grafik.

Links:
1. Til dem der vil have lidt forklaring om hvad Ray-tracing teknologien omhandler
2. RayTracing Demo 1
3. RayTracing Demo 2
4. Battlefield V - RTX Raytracing ON/OFF demo

AI Deep learning Anti-aliasing og NGX er lidt mere langhåret at forholde sig til. DLSS vil give en mere crisp anti-aliasing UDEN samme hits til performance som man har været vant til i forbindelse med Anti-aliasing. Det er bl.a. her man henter de helt store performance boost i forbindelse med at have en høj visuel anti-aliasing billedkvalitet/ydelse, selv om RTX kortene ikke har voldsomt meget større Tflops ydelse end de forrige GTX 10 serie kort havde det. Der til kommer de visuelle forbedringer fra NGX via data fra supercomputere i skyen. Der er også performance forbedringer via variable-rate shading og jo flere af funktionerne der er i brug jo større performance gain vil der være tale om. F.eks. giver det 25% alene at have variable-rate shading slået til i VR titlen "In death", i forhold til ikke at have det slået til - og det samme er generelt tilfældet med DLSS. De nye kort har nogle såkaldte Tensor Cores som slår til i den forbindelse - jævnfør dette Performance billede


Det er alt i alt derfor man kan taler om en fordobling på nogle titler, eller i titler der i fremtiden udnytter endnu flere af de nye teknologier på en og samme tid måske ligefrem mere end det dobbelte i ydelsen, til sammenligning med den forrige 10 serie uden disse funktioner, selv om forskellen så kun er få TFlops på kortene. Og som dataene i skyen bliver bedre og bedre vil spillene der afvikles på dit RTX endog ligefrem kunne få flottere og flottere grafik. Der er forklaret lidt om det her (link)

Jeg tager hatten af. Det er sgu truly next-gen!



Redigeret af TBC1 - 30-August-2018 kl. 19:27
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2018 kl. 19:28
Jeg nøjes ikke længere med hatten og tør ikke vente.
De sælger jo som varmt brød og bliver sikkert kun dyrere en overgang med længere ventetider - lige som sidst med 10-serien.




Redigeret af TBC1 - 30-August-2018 kl. 19:37
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 11:44
10K for et GFX kort. Så skal man også leve af det. 
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

10K for et GFX kort. Så skal man også leve af det. 

Det er sådan jeg har det med telefoner og smykker for den sags skyld, mens jeg ikke har noget imod punge lidt mere ud til noget godt på HiFI, TV/Projektor eller computer fronten - Men hver sin lyst og passion

I det mindste kan grafikkort normalt ikke blive glemt på et toilet i byen eller tabt eller stjålet fra en lomme Wink 
...Hvilket netop er den slags der som reglen afgør hvornår jeg skal have ny [og billig!] telefon.

Men jeg ville have et af de større mods af RTX 2080 Ti (mht køleprofil og forventet overclock), og der virkede EVGA''s med XC-Ultra kølerprofilen der fylder 3 slots og har dobbelt etage på selve køleprofilen, som det mest oplagte kort her under pre-orderperioden (hvor man endnu ikke har reviews at gøre godt med).

Men jeg har også set både et 2080 Ti med ganske fornuftig (lang) køleprofil til 9499 kr (PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 Gaming OC 11G - Et potentielt spændende kort) samt et mere almindeligt RTX 2080 som f.eks. MSI GeForce RTX 2080 Duke OC grafikkort 8G til "blot" 6199 kr (Det var faktisk EL-giganten der havde de allerbilligste kort d.d. - bare ikke lige det jeg skulle have)

Og så kommer der jo trods alt de billigere RTX 1070 kort, der ville kunne tilfredsstille langt de fleste mere besindige gamere med en 1440p skærm.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

For dem der overvejer preorders er der en god oversigt over de tilgængelige kort her:
https://uk.pcmag.com/gallery/117074/every-nvidia-geforce-rtx-2080-rtx-2080-ti-card-you-can-pre-o

Dem jeg selv endte med at overveje til sidst var disse - her copy & paste fra egne notater:

EVGA - Nr 10 (Kan ikke finde større kølerprofil) "It comes in the form of a wider triple-slot (yes, triple-slot) add-on card. This allows EVGA to jam in even more raw materials to help keep the GPU cool. Presumably, this GPU will also operate at higher clock speeds, and it should overclock better, thanks to its improved thermal solution."
- Pris 10.290 (komplett)

vs

Gigbyte Nr. 14 "Six of the heat pipes make direct contact with the GPU core, and they also aid in cooling the VRAM and MOSFETs. These GPUs also have solid metal backplates" - Plus at prisen er god!
- Pris 10.098

vs

PNY nr 19 - Det er måske Jokeren i spillet: "More metal, please! PNY's GeForce RTX 2080 Ti flagship features a large triple-fan cooler covering a big, big radiator. We'd expect this card to overclock well, due to its gigantic thermal solution"
https://www.pny.com/RTX-2080-Ti-Overclocked-XLR8-Edition
- Pris: 9499 (Elgiganten)

De samme designs og kølerprofiler går igen på 2080 8G udgaverne, hvis det er det man sigter efter fra omkring 6200 kr og op.

Asus'en var oprindeligt også med, men blev sorteret fra grundet den ekstra betaling for brandnavnet og det at det trods merprisen ikke slog de andre på kølerprofilenstørrelsen alligevel.



Redigeret af TBC1 - 31-August-2018 kl. 15:08
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

10K for et GFX kort. Så skal man også leve af det. 

Det er sådan jeg har det med telefoner og smykker for den sags skyld, mens jeg ikke har noget imod punge lidt mere ud til noget godt på HiFI, TV/Projektor eller computer fronten - Men hver sin lyst og passion


Enig. Men 10K for et gfx kort, så smider man altså en hel del kroner i en maskine, som jeg ville forvente man udfører et eller andet kreativt på, (gaming er ikke kreativt i denne henseende). Som måske med tiden ville kunne føre til noget mere erhvervs relateret. 

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

I det mindste kan grafikkort normalt ikke blive glemt på et toilet i byen eller tabt eller stjålet fra en lomme Wink 
...Hvilket netop er den slags der som reglen afgør hvornår jeg skal have ny [og billig!] telefon.


Hvilken mobil har du fundet som ikke kan ovenstående? LOL
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

10K for et GFX kort. Så skal man også leve af det. 
Det er sådan jeg har det med telefoner og smykker for den sags skyld, mens jeg ikke har noget imod punge lidt mere ud til noget godt på HiFI, TV/Projektor eller computer fronten - Men hver sin lyst og passion
Enig. Men 10K for et gfx kort, så smider man altså en hel del kroner i en maskine, som jeg ville forvente man udfører et eller andet kreativt på, (gaming er ikke kreativt i denne henseende). Som måske med tiden ville kunne føre til noget mere erhvervs relateret.
Med mindre det krative er at designe spil, så er der meget lidt uden for holywoods studier der kræver SÅ mange grafiske processorkræfter. Spil er trods alt iblandt noget af det mest hardwarekrævende der eksisterer i forhold til personligt brug - Og der kan man jo også have lov til at være entuisiast, ikke? Man laver jo heller ikke noget erhversrelateret når man ser film eller hører musik på endnu dyrere udstyr.
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

I det mindste kan grafikkort normalt ikke blive glemt på et toilet i byen eller tabt eller stjålet fra en lomme Wink 
...Hvilket netop er den slags der som reglen afgør hvornår jeg skal have ny [og billig!] telefon.
Hvilken mobil har du fundet som ikke kan ovenstående? LOL
Ingen - Hvilket sammen med den mindre vægt jeg lægger på den slags, er grunden til at det er et område hvor jeg så er den nærige når jeg indkøber en ny og dér aldrig kunne drømme om at give over 2000 kr. (min sidste var nedsat fra 1850 til 1000 kr - Black Friday)




Redigeret af TBC1 - 31-August-2018 kl. 18:12
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Jeg nøjes ikke længere med hatten og tør ikke vente.
De sælger jo som varmt brød og bliver sikkert kun dyrere en overgang med længere ventetider - lige som sidst med 10-serien.



Lækkert Shocked

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad skærm du bruger, er i syv sind med gamerskærm Confused
Get HIFI or die trying c",
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2018 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Lækkert Shocked

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad skærm du bruger, er i syv sind med gamerskærm Confused
Det kan jeg sku godt forstå. For monitormarkedet er aktuelt et mareridt og er også mig til stor frustration. Man kan enten få alt for små og alt for dyre skærme omkring de 34 tommer i et trælst format eller få tilstrækkeligt store skærme uden Gsync. Der er dog kommet en enkelt fornuftigt prissat 43 tommer 4K med HDR og Freesync (desværre ikke Gsync) fra Philips (436M6VBPAB) som jeg personlig betrager som den pt mest interessante monitor, hvis ellers man har XBox One X eller AMD grafikkort - selv om den stadig er et kompromis grundet begrænset freesync range.

Men jeg har i min venteposition det seneste års tid benyttet det pris-fornuftige midlertidige kompromis der hedder Acer Et430k - En 43 tommer 10-bit 4K skærm med god responstid, MEN uden Gsync og HDR - Jeg venter på de annoncerede Big Format Gaming displays der desværre nu er blevet udskudt til 2019, med 55-65 tommer, HDR og GSync - eller alternativt et decideret OLED TV på 55-65 tommer når og hvis der kommer et med HDMI 2.1-kompatibel adaptive sync (Nvidia må vel på et tidspunkt gøre sine kort kompatible til en i fremtiden mere og mere udbredt HDMI 2.1 standards adaptive sync ellers vil Nvidia jo blive regnet som mangelfulde på området i forhold til konkurrentens) og god responstid til PC (Hvilket jeg ville betragte som den ultimative gamer-skærm - Man skal bare køre den forsigtig i skrivebordsmiljø, men ikke i spil)

Det jeg skal bruge de tunge grafikkort til, er først og fremmest min HTC-Vive Pro - I VR er en hardwarekrævende supersampling altafgørende for den visuelle oplevelse og kvalitet - Og RTX 2080 vil give alt fra 20-50% (baseline, alle titler) op til over den dobbelte ydelse (på titler med typisk ca 25% performanceboost via DLSS og/eller typisk 25% boost via Variable Rate Shading - begge dele oven i baseline forbedringen). Målet er at endnu højere supersampling kan lade sig gøre. Naturligvis skal der til monitoren der aktuelt ikke har Gsync også være stabil 60 fps på de titler jeg der også gerne derpå spiller supersamplede i alt fra 5 til 8K (afhængigt af hvad der nu kan trækkes ved den enkelte titel) og når næste skærm med GSync er klar skal det naturligvis give gode framerates.

Redigeret af TBC1 - 31-August-2018 kl. 18:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 33>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu