recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Alder på højtalere, er der en grænse for brugt køb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alder på højtalere, er der en grænse for brugt køb

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dantox Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dantox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Alder på højtalere, er der en grænse for brugt køb
    Sendt: 29-April-2016 kl. 08:49
Hvad er jeres regelsæt for køb af brugte højtalere når vi snakker alder?

Jeg tænker bare om hvilke fordele og ulemper der er ved at købe lad os sige +10 år for højtalere/subwoofer.

Jeg overvejer snart at investere i nyt surround og tænker at supplere med brugt.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 10:11
Altid hør højttalerne først. Er der mislyde? Sluk for musikken og tryk forsigtigt på membranerne med alle fingre jævnt fordelt, så du ikke trykker skævt. Her skal der ikke være nogen mislyde. Tjek at gummikanterne er hele og fine. Til slut gennemgåes hele højttaleren for visuelle skader.
Til top
dantox Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 31-Januar-2005
Point: 33
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dantox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 10:29
Tak for svar Kampus, det var lige den type info jeg søgte.
jeg havde ikke lige tænkt på den med at trykke på membranen.

Ville jo helst ikke købe katten i sækken :)

Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 11:31
Det afhænger af, hvilket type ophæng, højttalerne har. Gummi- og skumophæng mørner med tiden - oftest efter 10-15 år - især hvis de ikke bliver brugt.

Ellers er højttalere faktisk et af de komponenter, der kan blive bedre med tiden, netop fordi ophængene bliver mere smidige.

Forelsker du dig i et sæt højttalere med mørnede membraner, kan de dog oftest repareres og få nyt ophæng - eksempelvis hos basrep.dk.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 11:34
Mine +30 år gamle B&W højttalere har gummikanter på basenheder. De ser ud som nye!!! Tror det afhænger meget af fabrikat hvor længe de holder.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det afhænger af, hvilket type ophæng, højttalerne har. Gummi- og skumophæng mørner med tiden - oftest efter 10-15 år - især hvis de ikke bliver brugt.

Det er i høj grad et spørgsmål om materialevalg, både ved gummi og skumophæng, og et spørgsmål om miljø.

Mine Dali 4b har stadigvæk originale kanter. De er trods alt ved at være noget oppe i årene. Det samme er de 3a jeg pt har "opmagasineret" på garageloftet. Her er der ingen fejl.

Mine JPW reolhøjttalere jeg har "arvet" for snart 10 år siden er - så vidt jeg ved - fra starten af 1990'erne (kabinetterne er fineret i Dartmoor fængslet) og har heller ingen problemer.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2006
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2016 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Det er i høj grad et spørgsmål om materialevalg, både ved gummi og skumophæng, og et spørgsmål om miljø.

Mine Dali 4b har stadigvæk originale kanter. De er trods alt ved at være noget oppe i årene. Det samme er de 3a jeg pt har "opmagasineret" på garageloftet. Her er der ingen fejl.

Mine JPW reolhøjttalere jeg har "arvet" for snart 10 år siden er - så vidt jeg ved - fra starten af 1990'erne (kabinetterne er fineret i Dartmoor fængslet) og har heller ingen problemer.

Klaus
Sjovt nok har jeg både haft Dali 3a og nogle JPW som begge mørnede i bassen...
Ning
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19544
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Sjovt nok har jeg både haft Dali 3a og nogle JPW som begge mørnede i bassen...

Stod de i direkte sollys?

Nappede lige et billede af den ene "PC højttaler", der er vitterligt intet at se på den.
https://www.dropbox.com/s/s544s2r9mmot1x8/IMG_1587.JPG?dl=0

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 01:45
Oprindeligt skrevet af dantox dantox skrev:

Tak for svar Kampus, det var lige den type info jeg søgte.jeg havde ikke lige tænkt på den med at trykke på membranen.

Tryk for guds skyld IKKE på diskanterne!!

M.v.h.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 09:54
Tag lige en grundig snak med sælger FØR du sætter finger på højtalerne. Jeg vil IKKE have at folk gør det ved mine højtaler. Ingen fedtfinger tak også det kan gå galt.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 10:09
Naturligvis spørger man først inden man flår stoframmen af. Og naturligvis udføres denne test med hvide handsker og ikke på diskanter. Men da man ikke kan se om højttalerne har været overbelastet, er dette den eneste metode for at konstatere om spolerne har været overophedet og er blevet deforme.

Man kan starte med at vurdere det miljø højttalerne er i, og vurdere sælgers troværdighed. Så er risikoen for at købe katten i sækken minimeret.

Redigeret af Kampus - 01-Maj-2016 kl. 10:10
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2016 kl. 13:39
Tror ikke på at hjemme eksperterne normalt tager de hvide hansker på når der skal leges HT doktor. Og om de hansker så er lavet af engle støv vil jeg ikke have trykket på mine enheder, heller ikke på højtaler der er til salg.

Hvis ophænget er over sidste salgsdato vil det se fuldstændig ødelagt ud bagefter. Den sælger som ikke syntes at der var et problem før "testen" kan jo med rette blive særdeles sur.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu