recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværkskabler - Valg og trækning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværkskabler - Valg og trækning

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværkskabler - Valg og trækning
    Sendt: 30-April-2016 kl. 07:39
Hej,

Vi har lige købt nyt hus, hvor vi får fiber bredbånd og TV (vi har pt. Boxer, hvilket vi er rigtig fint tilfredse med, men der er ikke rigtig mulighed for at opsætte antenne).

I to rum er der trukket netværkskabel til (soveværelse og kontor), men den tidligere ejer fik valgte desværre ikke at trække netværkskabler til stue og andre rum (og samtidig er der kun trukket ét kabel til soveværelse og ét kabel til kontor). Heldigvis er der trukket antennekabel til alle rum i huset. Derfor påtænker jeg at fjerne antennestik + kabel og erstatte det af netværkskabel + vægstik i stuen og evt. andre rum. I soveværelse og kontor vil jeg meget gerne have trukket et ekstra netværkskabel. Alle kabler er trukket i 16mm stivrør (med flexrør i enderne ved afslutningerne).

- Der burde vel ikke være nogen problemer i at trække 2 x cat5e (Waoo skriver, at det er dem, man skal trække) kabler igennem sådan et rør vel?

- Kan det lade sig gøre at få et cat5e kabel mere igennem de rør, hvor der i forvejen ligger et netværkskabel eller skal man trække de eksisterende ud og trække to nye samtidig?

- Hvilken type kabel skal man vælge? Blød eller solid? UTP, FTP eller S-FTP?

- Er cat5e nok? Eller skal man op i cat6a? Og kan der overhovedet trækkes 2xcat6a kabler i 16mm rør?

Anders
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 07:50
Hvis du har en lille stump rør tilbage ville jeg lave en "model" og så lægge en stump af det ene kabel der er i røret nu - og så ellers afsted til din kabel leverandør

Så kan du ved selvsyn konstatere hvor meget plads der er tilbage og hvilke kabler der fysisk er plads til - og hvordan du lettest får kablerne igennem 

Ville nok lave en test stump på en meters penge - med fleksrør i begge ender 

Jeg ville vælge 5e - men hvis der ikke er den store prisforskel, ville jeg gå op i kategori... Om ikke andet så for at have ro i sjælen om at det kabel der er trukket er noget af det bedste pt Clap 

Hvis du nøjes og du mod forventning oplever udfald, vil kablet hurtigt få skylden - selvom det temmelig sikkert slet ikke er kablet der er problemet LOL Kender det fra mig selv...
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 07:57
Har desværre ikke en stump rør, da huset er fra 07 og ikke bygget af os.

Men jeg regnede (håbede) også på, at cat5e ville være fint. Jeg har trukket cat5e i vores nuværende hus til stuen, og her er der ingen problemer med farten. Det var sådan set kun Waoo's TV signal, som jeg var bekymret for, men de siger jo selv, at cat5e er fint.

UTP, FTP, S-FTP?

Jeg regner med at UTP er fint i en alm. husinstallation?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:05
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Vi har lige købt nyt hus, hvor vi får fiber bredbånd og TV (vi har pt. Boxer, hvilket vi er rigtig fint tilfredse med, men der er ikke rigtig mulighed for at opsætte antenne).


Loft til kip i hele huset, eller?

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:08
Der er så mange meninger om netværkskabler. Jeg har trukket 5e UTP over det hele og er godt tilfreds. Du kan snildt trække sådan to igennem. Du skal fjerne det eksisterende. Både fordi du måske ikke kender kvaliteten, men især fordi det er vanvittigt træls at trække de nye kabler, når det gamle stadig ligger i røret.
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Vi har lige købt nyt hus, hvor vi får fiber bredbånd og TV (vi har pt. Boxer, hvilket vi er rigtig fint tilfredse med, men der er ikke rigtig mulighed for at opsætte antenne).


Loft til kip i hele huset, eller?

Klaus



Jep. Intet luftrum nogen steder.
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Der er så mange meninger om netværkskabler. Jeg har trukket 5e UTP over det hele og er godt tilfreds. Du kan snildt trække sådan to igennem. Du skal fjerne det eksisterende. Både fordi du måske ikke kender kvaliteten, men især fordi det er vanvittigt træls at trække de nye kabler, når det gamle stadig ligger i røret.


Takker. Det er perfekt. Det er vel et solidt kabel og ikke et blødt kabel, jeg skal trække?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Vi har lige købt nyt hus, hvor vi får fiber bredbånd og TV
Hvilken udbyder?
Her hos mig er det Bredbåndnord, som leverer TV signalet som DVB-C ud af tilslutnings boks, så det kan fordeles i det eksisterende antennekabel.

Men det er ikke samme forhold alle steder i landet. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:30
Det skal være solidt. Ellers bliver du meget træt.
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Det skal være solidt. Ellers bliver du meget træt.


Thumbs Up
Til top
andefeldt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér andefeldt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Vi har lige købt nyt hus, hvor vi får fiber bredbånd og TV
Hvilken udbyder?
Her hos mig er det Bredbåndnord, som leverer TV signalet som DVB-C ud af tilslutnings boks, så det kan fordeles i det eksisterende antennekabel.

Men det er ikke samme forhold alle steder i landet. Wink

Mvh. JørgenT


Der er også mulighed for at få TV signalet ud via alm. coax, hvilket jeg også vælger at gøre til værelser og soveværelse. Men hvis man skal have fordel af tilvalgskanaler, filmleje osv via deres TV-boks, så skal man bruge RJ-45 forbindelsen. Og samtidig er der ingen netværksstik i stuen, hvor jeg skal streame film fra min NAS til mit Apple TV samt bruge Netflix og HBO. Derfor skal jeg alligevel have trukket netværk til stuen (jeg har ikke alt for gode erfaringer med at stole på WiFi).
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2016 kl. 11:19
Træk Cat6 i solidt kabel, koster det samme.
Du (i, hver altid 2, en til at skubbe og en til at trække) kan med masser af creme/sulfo trække 3 stk igennem et trækrør på 16mm.

Lav stik til de to og gem det sidste som ekstra hvis du senere skulle bruge mere, eller til noget andet feks video.

Opsæt en ihc net modul antenne A111-65 i teknikrum som laver coax om til ethernet så kan du selv vælge om der skal være antenne eller netværk i kablerne.

Redigeret af fiskerendk - 30-April-2016 kl. 11:41
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu