recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 2728293031 81>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

ok tak.
Ja jeg har været inde i vlan del.
Overvejer også flere vlans for at skille ungernes usikre devices ud.
Men gør man så det på switchen?

DVS på USG laver man et vlan 101 istedet for at signalet bare løber lige igennem og jeg kan senere så udvide med yderligere vlans.
På switchen laver man så de vlans man vil have internt på netværket?


På USG'en laver du det fra ISP'en. Det har ikke noget at gøre med VLAN's på dit interne netværk. Selve VLAN tagget på din Internet trafik fjernes af USG'en før det rammer dit interne netværk.

Så du har helt ret i at du kan udvide dit interne netværk senere med VLAN's - f.eks. til at isolere børnene (eller konen :) ). Det gør man på controlleren hvor man definerer sine netværk i controlleren under "Settings", i fanerne "Wireless Networks", "Networks" og "Routing & Firewall".

I "Settings" under "Profiles" og "Switch Ports" definerer man så profiler hvis man vil have flere VLAN's på hver port (f.eks. til ens access punkter) som skal tilbyde flere netværk afhængid af hvem man er. 

Til sidst skal man så ud under switchen og definerer hvilke porte der skal have hvilke VLAN's.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 15:37
Her er lidt info om vlan (specifikt for unifi)
Husk at vlan ikke isolere jeres enheder fra hinanden medmindre du vælger gæste vlan)
Ulempen her kan så hurtigt blive hvis i f.eks har Sonos, hue osv. Og hvem der så kan styre jeres iot enheder



Redigeret af Blank - 02-December-2018 kl. 15:39
BaaaaaH
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Her er lidt info om vlan (specifikt for unifi)
Husk at vlan ikke isolere jeres enheder fra hinanden medmindre du vælger gæste vlan)


Den del her bliver du nød til at uddybe.

Default er at der er åbent imellem VLAN's, men det er bare at konfigurere firewallen til at stoppe trafikken som standard og så åbne det nødvendige.



Redigeret af hedberg - 02-December-2018 kl. 16:13
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Her er lidt info om vlan (specifikt for unifi)
Husk at vlan ikke isolere jeres enheder fra hinanden medmindre du vælger gæste vlan)


Den del her bliver du nød til at uddybe.

Default er at der er åbent imellem VLAN's, men det er bare at konfigurere firewallen til at stoppe trafikken som standard og så åbne det nødvendige.


Hvis du bruger cooporate network på unifi, så blokere den ikke trafikken imellem dine vlan.
Så det man kan gøre er at blokere alt trafik mellem de 2 vlan.
Har man brug for så at åbne porte til Sonos, hue eller nas server så åbner man dem.
Et gæste netværk blokere trafikken som standard, men jeg mener ikke du kan åbne porte efterfølgende på gæste netværk på unifi
BaaaaaH
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 17:22
Det er ikke unikt for Ubiquiti. Det med at der er åbent som standard er det samme for f.eks. PfSense og OpnSense.

Ubiquiti har en artikel om hvordan man sætter det op her:





Redigeret af hedberg - 02-December-2018 kl. 17:24
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 17:34
Jeg ved skam godt hvordan man sætter det op, beskriver det blandt andet i den artikel jeg linkede til 😉
BaaaaaH
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 18:21
Beklager jeg ikke skrev at den anden sætning var henvendt til "Koden".


Redigeret af hedberg - 02-December-2018 kl. 18:53
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2018 kl. 20:59
Hvordan dælen for man nulstillet sin UniFi controller der kører på en Raspberry Pi?
Efter en lille strømafbrydelse af min Raspberry, så vil UniFi pludselig ikke acceptere mit login mere.
Når jeg så trykker på Glemt adgangkode, og taster min email ind, så for jeg aldrig nogen email.
Jeg har så forsøgt at geninstallere UniFi controllere softwaren (V5.9.29) på min Raspberry, men lige meget hjælper det.
Hjælp!!!!
Er jeg virkelig nød til at slette OS og starte forfra?
Mvh Jesper
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2018 kl. 21:02
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Hvordan dælen for man nulstillet sin UniFi controller der kører på en Raspberry Pi?
Efter en lille strømafbrydelse af min Raspberry, så vil UniFi pludselig ikke acceptere mit login mere.
Når jeg så trykker på Glemt adgangkode, og taster min email ind, så for jeg aldrig nogen email.
Jeg har så forsøgt at geninstallere UniFi controllere softwaren (V5.9.29) på min Raspberry, men lige meget hjælper det.
Hjælp!!!!
Er jeg virkelig nød til at slette OS og starte forfra?

Det kommer lidt an på hvordan du har installeret det,
men unifi bruger mongoDB som database,
så det er den database du skal have nulstillet.
BaaaaaH
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2018 kl. 16:05
"apt-get purge unifi" klarede problemet, og fik nulstillet alle Unifi indstillinger, så jeg kunne starte forfra.

Nu har jeg så et andet lille problem.
Efter at have installeret mit eneste AP (UniFi AP-AC-Lite) inde i controlleren, og oprettet et trådløst netværk under indstillinger, så er der dukket et ekstra netværk op på mmit wifi på samme kanal, som jeg kan se når jeg scanner med min Android Wifi Scanner.
Mit rigtige netværk har SSID som hedder home, men på samme kanal og med samme styrke ligger der også et andet wifi uden noget SSID, og det gælder både 2,4GHz og 5GHz.
Det sender heller ikke noget producent navn ud, men der står i stedet ><local admin>.

Hvad er det, og kan jeg slå det fra?
Mvh Jesper
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2018 kl. 15:51
Et lille hurtigt spørgsmål..
Hvordan er det nu jeg kommer på min USG3 web interface?

Kabel fra laptop i LAN port og en web side mod 192.168.1.1 ?

Pt. er den koblet af systemet og jeg kører gennem Hiper's router


Redigeret af koden - 11-December-2018 kl. 17:01
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2018 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Et lille hurtigt spørgsmål..
Hvordan er det nu jeg kommer på min USG3 web interface?

Kabel fra laptop i LAN port og en web side mod 192.168.1.1

Pt. er den koblet af systemet og jeg kører gennem Hiper's router


Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med at den er koblet af systemet. Hvis din PC er kablet i LAN porten på USG'en, så åbner du bare en browser og peger den på USG'ens interne IP adresse. Den svarer både på alm. http og https. Standard adressen burde være 192.168.1.1.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2728293031 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu