recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 3536373839 81>
Forfatter
Besked
Bladerunner Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2012
Sted: Midtsjælland
Status: Offline
Point: 306
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bladerunner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af serano serano skrev:


Jeg kunne godt bruge noget hjælp fra jer herinde :-)

Jeg har et problem med dårlig wifi i det røde område af lejligheden. Resten af lejligheden er der 50-70 mbit wifi, det ville dog ikke gøre noget hvis det var endnu hurtigere end nu. I dag står der en ældre router uden AC inde i stuen ved det blå område i et tv møbel. 

Jeg har ét centralt placeret AC-Lite AP i en længehus på 160m2, wifi er slået fra på routeren.
Der hentes +90 mbit i alle hjørner af huset på en 100/30 forbindelse fra Yousee (i praksis yder den ca 115/36)

Så med mindre du har nogle meget voldsomme indervægge eller andre forstyrrende elementer burde det også være nok for dig.
Jeg kan anbefale at eksperimentere med en 10-15 forskellige placeringer i gangen hvor du foretager målinger hver gang - jeg satte den op med dobbeltklæbende tape i processen.

Det må virke godt når der ikke kommer klager fra husets 2 FPS gamere Big smile
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

Jeg kan anbefale at eksperimentere med en 10-15 forskellige placeringer i gangen hvor du foretager målinger hver gang - jeg satte den op med dobbeltklæbende tape i processen.


Glimrende forslag. Vil i den forbindelse lige foreslå, at denne her app fra Fullrate. Den gør det hurtigt og nemt at lave målinger rundt om i huset.

https://www.fullrate.dk/blog/daarligt-wifi-derhjemme-brug-en-wifi-scanner


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:


Jeg har henholdsvis UniFi AP-HD-In Wall og UniFi AP-AC-In Wall. Begge modeller er managed og understøtter VLAN m.m.

Hmm okay den del har jeg så lige misset. Sorry!



Det er også nemt at overse VLAN muligheden for den er slået fra som standard på In-wall produkterne af en eller anden besynderlig grund. Man skal ind i konfigurationen og slå den til under services.

EDIT: Jeg fandt lige min gamle Ubiquiti In-Wall der kun havde 2.4Ghz og hvor netværks stikkene sad foran og kan bekræfte at den også har VLAN understøttelse.

Men det er jo heldigvis derfor vi har sådan en dejligt forum - vi kan jo ikke hver især vide alt om alt, men vi kan dele vores erfaringer og lære af hinanden.



Redigeret af hedberg - 26-Januar-2020 kl. 10:42
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Bladerunner Bladerunner skrev:

Jeg kan anbefale at eksperimentere med en 10-15 forskellige placeringer i gangen hvor du foretager målinger hver gang - jeg satte den op med dobbeltklæbende tape i processen.


Glimrende forslag. Vil i den forbindelse lige foreslå, at denne her app fra Fullrate. Den gør det hurtigt og nemt at lave målinger rundt om i huset.




Den der fullrate er meget god.
Et af mine AP lite giver kun 43% / 48 Mbps
Selvom jeg står lige ved siden af.

Det 2 AP lite giver 100% / 114 Mbps

Der er vist noget galt et sted
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Den der fullrate er meget god.
Et af mine AP lite giver kun 43% / 48 Mbps
Selvom jeg står lige ved siden af.

Det 2 AP lite giver 100% / 114 Mbps

Der er vist noget galt et sted


Virker underligt. Er du sikker på at mobil telefonen er skiftet over til AP'et? Det er jo klientens eget ansvar at skifte, men nogle er ikke altid meget for det så længe de stadig har forbindelse til det gamle.

En mulig løsning kan lidt paradoksalt være, at skrue ned for sende styrken på antennerne.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 15:50
Jeg ved det faktisk ikke.
Kan jeg vel kun se i controller?

Jeg har lidt problemet med min bluesound boks i kælderen der fanger AP ovenpå og ikke det der sidder i kælder tæt på den.

Men jeg kan vel i controller låse den til AP i kælder?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 19:56
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:


Men jeg kan vel i controller låse den til AP i kælder?

Ja det kan du. Har du en UniFi CloudKey?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:


Ja det kan du. Har du en UniFi CloudKey?


Jeg kan huske man havde muligheden for rigtigt mange år siden (Tror det var en debug funktion), men blev mig bekendt fjernet. Hvor ville du finde den mulighed i dag?

Den eneste måde jeg kan komme i tanke om er at dele ens enheder op i flere WLAN Groups, så alle AP tilbyder et WLAN med samme SSID hvor man kan roame imellem dem og så ellers et WLAN med et unikt SSID for hvert AP til enheder der ikke må roame.




Redigeret af hedberg - 25-Januar-2020 kl. 20:48
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2020 kl. 10:44
Dream Machine Pro ser ud til at kunne  leveres fra marts måned her i Danmark, så jeg kom til at putte en i kurven. 

Den erstatter en Pro 4 Gateway og en Cloud Key gen 2. Jeg håber på en solid performance opgradering i forhold til Pro 4. F.eks. satser jeg på at kunne slå IDS til. 





Redigeret af hedberg - 06-Februar-2020 kl. 12:58
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 17:30
Endelig kom min Ubiquiti Dream Machine Pro.. 




Første hånds indtryk:

Montering var nem og den larmer næsten ikke. Ubiquiti har dog fået lavet en installation der kræver der er hul igennem til Internet under installation. Det er bare dumt, men hvad der er værre er, at enheden er meget sensitiv og det tog mange forsøg før den endelig detectede at der var hul igennem. Som del af installationen blev opgraderet, men undervejs nåede jeg at fabriks resette den og prøvede både fra en mobil (via Bluetooth) og fra en laptop. 

Næste udfordring kom da jeg så ville reetablere min konfiguration min CloudKey. Den seneste stabile version er pt. 1.6.6 og den har en fejl i restore funktionenen, som meget informativt fortæller at restoren gik galt og fejlede. Løsningen var at logge ind via SSH og manuelt installere 1.70 beta. 

Herefter forløb alt som forventet og eksisterende enheder- herunder switche og access punkter - blev alle fundet og fungerede uden problemer. 



Næste skridt var at installere Ubiquiti Protect via GUI'et og installere en harddisk til optagelserne. Jeg tog en tilfældig 1,5TB 3½ SATA harddisk fra WD jeg havde i skabet og den fungerede umiddelbart uden problemer. Efter installationen af Ubiquiti Protect restorede jeg konfigurationen af Protect fra CloudKey'en og alle kamera'et blev detected og begyndte at optage på trods af, at de sidder på et andet VLAN. Det eneste jeg var nød til at rette i konfigurationen var opsætningen af mit view med kameraerne. 

Den har nu kørt en dags tid og indtil videre er jeg ganske tilfreds. Den eneste ting der irriterer mig lidt lige nu er switch portene. Man har ikke så mange konfigurations muligheder som på Ubiquiti's almindelige switche. F.eks. kan man ikke slå "port aggregation" til bundle f.eks. 2 porte. Det kan være det bare er en software rettelse, men indtil jeg får en 10Gbps switch ville det være rart at kunne bundle flere porte. 

Man føler sig dog lidt som beta tester og der er bestemt plads til forbedringer i installations processen og mange annoncerede funktioner er i beta og enkelte i alpha, så man skal nok have lidt tålmodig før man får alle funktioner. 






Redigeret af hedberg - 16-April-2020 kl. 18:02
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2020 kl. 16:54
Har købt en af de små helt nye USW-Flex-Mini switche fra Ubiquiti. Den er meget lille, bruger minimalt med strøm, som enten er via POE eller den medfølgende strømforsyning.




På trods af den lille størrelse har man mulighed for både at definere VLAN, egress rate limit, port isolation m.m.






Redigeret af hedberg - 04-Maj-2020 kl. 18:15
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2020 kl. 21:50
Har også nappet sådan en. Fedt med PoE, så den kan strømfødes fra deres større modeller. Den røg lige i TV-møblet.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3536373839 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu