recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 4748495051 81>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Et spørgsmål til nr. 2

Er den sikker nok uden to faktor godkendelse? (antager vi bruger en god lang kode som man ikke selv kan huske)
Industristandarden siger nej.

Da 2 faktor på unifi er så let at sætte op, ville jeg personligt anbefale at man sætter det til.

Jeg ved ikke om unifi låser din remote adgang ved for mange forkerte kode forsøg, hvis de gør, er der nok ikke den store risiko i at fravælge 2 faktor.

Jeg er nok lidt farvet på det punkt, jeg har 2 faktor på mere eller mindre alt hvad jeg kan
BaaaaaH
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Et spørgsmål til nr. 2

Er den sikker nok uden to faktor godkendelse? (antager vi bruger en god lang kode som man ikke selv kan huske)
Industristandarden siger nej.

Da 2 faktor på unifi er så let at sætte op, ville jeg personligt anbefale at man sætter det til.

Jeg ved ikke om unifi låser din remote adgang ved for mange forkerte kode forsøg, hvis de gør, er der nok ikke den store risiko i at fravælge 2 faktor.

Jeg er nok lidt farvet på det punkt, jeg har 2 faktor på mere eller mindre alt hvad jeg kan

Tak for hjælpenSmile Blank.

Jeg fik sat det op, og havde faktisk glemt at det var muligt at enable 2FA via min konto.
Det var nemmere end jeg troede. 
EDIT: Nu spørger jeg nok lidt dumt her, men hvordan opsætter jeg 2FA på min telefon så er tvunget til at logge ind i appen med denne 2FA?

Opdager lige at jeg ikke har den funktion "Remote Access"  i UDM pro

Hvordan får jeg dem frem?


Redigeret af LofterPalle - 05-August-2020 kl. 16:26
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Tak for svar, Blank.

1. Det er fedt at du advarer. Det er en god ide. Jeg har specifikt brug for SSH-adgang til en maskine bag DMPen. Jeg er relativt hysterisk med den slags, så det er til en alm. brugerkonto, den kræver både key og et langt PW, og der er lukket for alle andre. Og så er det på en custom-port, som mere er obscurity end security. Så det burde være nogenlunde sikkert.

2. Det må jeg lige undersøge nærmere. Tak for info. Jeg kan godt selv mærke, at mine spørgsmål nok også bærer en smule præg af, at jeg har ti minutter om dagen til at rode med det, ind imellem arbejde, unger og søvn.

3. Yes. For nu vil jeg gerne undgå VPN, men mon ikke jeg kommer til at rode med det senere.

(4.) Jeg har overvejet at sætte IDS til i første omgang og se hvor slemt det egentlig ser ud. Jeg er klar over at indernettet er en forfærdelig bot-rotterede efterhånden.

On another note, så har Unifi Protect opdaget hver eneste gang jeg har kløet mig i håret i dag, mens kameraet har ligget på bordet. Det skal nok blive godt.

Du kan altid bruge din SSH adgang til VPN hvis du ikke gider sætte noget andet op ;)
Ellers vil jeg anbefale openvpn eller wireguard (sidstnævnte er rimelig nemt at sætte op på en raspberry pi hvis man har en sådan liggende)

IDS/IPS kan give dig en lille smule når port snifferne går i gang, så hvis din SSH port ligger højt nok oppe, så har din IPS forhåbentligt blokeret botten inden den når helt derop.
men når du alligevel bruger ssh keyfil, så er der ikke så meget at være bange for, så længe du sørger for at holde din ssh server opdateret. (Der kan jo naturligvis opstå et problem hvis det er en raspberry pi4 med 1gbit forbindelse, og hvis du også har gb internet, da en bot så kan tvinge din pi i knæ, det er jo så her IPS igen kommer ind i billedet.
DMP er rimelig kraftig, og burde ikke havde problemer med at håndtere trafikken.
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2020 kl. 18:52
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Et spørgsmål til nr. 2

Er den sikker nok uden to faktor godkendelse? (antager vi bruger en god lang kode som man ikke selv kan huske)
Industristandarden siger nej.

Da 2 faktor på unifi er så let at sætte op, ville jeg personligt anbefale at man sætter det til.

Jeg ved ikke om unifi låser din remote adgang ved for mange forkerte kode forsøg, hvis de gør, er der nok ikke den store risiko i at fravælge 2 faktor.

Jeg er nok lidt farvet på det punkt, jeg har 2 faktor på mere eller mindre alt hvad jeg kan

Tak for hjælpenSmile Blank.

Jeg fik sat det op, og havde faktisk glemt at det var muligt at enable 2FA via min konto.
Det var nemmere end jeg troede. 
EDIT: Nu spørger jeg nok lidt dumt her, men hvordan opsætter jeg 2FA på min telefon så er tvunget til at logge ind i appen med denne 2FA?

Opdager lige at jeg ikke har den funktion "Remote Access"  i UDM pro

Hvordan får jeg dem frem?

Jeg er jo rimelig meget på udebane her, i og med jeg ikke har en dream machine, men vil umiddelbart gætte på at det er sat op automatisk på den, du kan jo prøve at logge in på unifi.ui.com og se om du kan få fat.
BaaaaaH
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 07:01
@Blank.
Det er forstået, derfor havde jeg lige fat i Unifi support.
Han skriver:

The UDM Pro has remote access by default enabled when the UDM is configured.

There is no separate option available in the controller.

Thanks!

Best,

Solomon K.
Ubiquiti Inc.

Det er så forskellen på UDM og UDM PRO. 

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Er der nogen der har tid og lyst til at afprøve hvor meget download hastigheden er fra en iPad med en installeret app fra speedtest?

Den skal være på 5GHz og med opsætning med UNIFI Access point pro eller lign.
Bredbåndet skal være 1000mbit coax kabel.

Jeg kan ikke trække mere end 240mbit download, og jeg mener jeg har været helt oppe på 400Mbit, men er ikke sikker.

Jeg svarer lige på mit eget spørgsmål til hvad man kan forvente:

Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg har kigget lidt på mit trådløse netværk. Jeg smed min gamle Linksys E3000 der havde kørt i 10år, og opgraderet med en UDM pro og har stadig en Cisco switch.
Med UDM pro kommer mange muligheder frem. Bla. kan man bestemme hvilke kanaler 2,4GHz og 5GHz båndet skal være på, så den ikke ligger oven i andre kanaler. Vi har ret mange trådløse netværk i området. Men det nye her er at jeg opdager mit trådløse netværk har lidt interferens.

Er den smule jeg har nogen betydning? Hvad har i fx? Den stiger dog og falder mest på 2,4GHz.


Ret interessant tips og tricks til at se på hvordan man optimere sin WiFi performance.

Edit: Det kræver man har Airtime.



Redigeret af LofterPalle - 07-August-2020 kl. 12:16
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 07:30
Jeg har sat første G3 bullet op i går. Til dagslys er det udmærket, men det er ikke godt nok om natten, på trods af rimelig belysning. Hvad gør I andre? Køber pro-udgaverne eller IR extenders? Eller tænker at det er fint alligevel?

Jeg kan heller ikke finde ud af, om jeg vil have flere G3-bullet-kameraer til at dække huset, eller færre G4-pro, fx. Måske suppleret af G4-bullet (med extenders), hvis de nogensinde bliver mulige at købe.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 07:56
Må vi se et billede?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 08:01
Det er jeg faktisk ikke 100 % solgt på, da det er af facade og køretøjer, og jeg gerne vil beholde en flig af min anonymitet (som er en illusion alligevel, men altså).

Det er muligvis lidt fjollet.

Jeg lover at uploade et billede fra et kamera på den anden side af huset, når jeg finder ud af hvilke jeg skal bruge. Eller når/hvis jeg blot køber nogle at teste med. Udfordringen med prøv og aflever er, at de både er mest tilgængelige og billigst hos ubiquity selv.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 10:00
Anonym.

Det vil maks tage 20 minutter at rende rundt i Lille Skensved og finde huset med kameraer monteret - hvis man havde brug for at finde dig ;-)

Køretøjer kan du altid “fjerne” nummerplader på.



Klaus (der selv bor i en lille by)


Redigeret af KlausDM - 08-August-2020 kl. 10:01
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 11:58
Kameraer er blevet maje populære efter der har været uforholdsmæssigt mange indbrud, så det er faktisk ikke så enkelt igen. Hvis man vil, kan man sagtens finde mig. Jeg er ham med sølvpapirshatten.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4748495051 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu