recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 7778798081>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 15:02
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Stortset det hele er købt brugt, og deraf kommer ligesom mit første spørgsmål. Dem som har solgt mig deres unify udstyr har gjort det da de ville opgradere. USG'en var for langsom for dem, cloud key gen 1 var for langsom, AP'erne var for langsom, switches var for langsomme og for få porte osv osv...

[....]

Vedr. USG: Som du selv er inde på så kommer det nok mest an på hvor mange af sikkerheds funktionerne med slår til. Jeg har slået de fleste til, men IDS/IPS det var ikke en funktion jeg ville opgradere for - så meget får jeg ikke personligt ud af den. 

Du kan måske med fordel slå de fleste fra og nøjes med de 3 der står under malicious IP's og den ene med malicious websites. Der burde ikke tage så mange CPU kræfter og så kunne USG'en måske stadig følge nogenlunde med din internet forbindelse.

Hvis du bladrer et par indlæg tilbage, så skrev suk lidt om det også. 

 Vedr. Cloud key. Den oprindelige er begyndt at irritere mig en del ved specielt remote management. Jeg syntes den er sløv og efterhånden virker dårligt, men det er jo ikke noget der gør ens netværk performer dårligere. 

Hvis dit netværk ellers kører som du forventer og du ikke står og skal bruge den ekstra hastighed, så ville jeg ikke opgradere hverken AP'er til wifi6 eller switche endnu. 

Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Nogen der ved om ubiquiti har planer om at komme med en opgraderet/forbedret USG3P???

Desværre ikke. 

Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Så kunne vi godt tænke at få lidt overvågning. Som jeg læser mig frem til bruger folk typisk en nas server, cloud key gen 2 eller dream machine til lagring af video. Og der må jeg bare sige, at det syntes jeg virkeligt er det dummeste. Er ret sikker på at en tyvknægt kan spotte unify overvågningskamera, og hurtig kan søge sig frem til huset netinstallation, hvorefter han blot tager strømstikket eller river HD/SSD ud... Er der æ mulighed for at sende videoovervågning til en ekstern HD man evt har liggende på loftet via kabel eller trådløs???

Det er ikke umiddelbart muligt automatisk at gemme optagelser flere steder. 

Der er meget som tyve kan. De kan tage en jammer med og sætte wifi kameraer ud af spillet. De kan tage strømmen i sikringsskabet som ofte er i et bryggers eller lige ved indgangen osv osv. 

Jeg tror de fleste har en hætte på når de går ind og er pisse ligeglade med kameraer, så de gider ikke bruge tid på at lede efter den slags. De skal bare have en hurtig gevinst og væk. 

Men jeg kan jo tage fejl. Den bedste investering er nok i virkeligheden at gøre det svært at bryde ind med bedre vinduer, låse m.m.  - Ihvertfald så besværligt at de vælger naboen istedet for. 

Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Så lige et sidste spørgsmål omkring AP. Min plan var egentlig at opgradere mine uap LR og PRO til noget U6 PRO eller LR, men for satan de er strømhungrende. Mine 2 uap bruger omkring 3.5-3.75watt, mens min U6 ligger mellem 8.5-10watt alt afhængig hvor mange enheder der er koblet på... Er der nogen der kan fortælle hvorfor de nye U6 AP skal bruge over dobbelt så meget strøm som deres gamle serie? Jeg har søgt på ubiquiti's hjemmeside og kan ikke rigtig finde noget... Kan man evt slå noget fra i U6 serien som gør de bruge mindre strøm?
En opgradering af mine 2 uap til U6 vil øge strømforbruget med ca 12watt, hvilket vil give en ekstra strømregning på omkring 300kr om året.

Jeg ved det ikke og det er bare et gæt, men jeg vil tro det skyldes flere antenner og kraftigere chipsæt pga. mere komplekse protokoller etc. 



Redigeret af hedberg - 24-Februar-2023 kl. 15:09
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Heysa... Nu har jeg brugt en times tid på at læse denne tråd igennem. Håber på nogen kan hjælpe med at svare på lidt af mine spørgsmål...

Vi bor i et større hus 216m2, og har fået bygget vores netværk fuldt ud med ubiquiti, og det køre bare skide godt.
Vi har omkring 10-12 enheder på det trådløse, og en 8-10enheder kablet.

                    
Fiber 1000mbit--->USG3P--->USW16POElite--->3xAP, 2xFlexminiPOE, cloud key gen1.
Mine AP's er UAP-AC-LR, UAP-AC-PRO & U6LR


Stortset det hele er købt brugt, og deraf kommer ligesom mit første spørgsmål. Dem som har solgt mig deres unify udstyr har gjort det da de ville opgradere. USG'en var for langsom for dem, cloud key gen 1 var for langsom, AP'erne var for langsom, switches var for langsomme og for få porte osv osv...

Personligt syntes jeg dette køre pisse godt, og uden tvivl det bedste netværk jeg jeg nogensinde har haft. Men hvad mener i andre? Køre jeres unify hurtigere/bedre med opgradere USG, cloud key & AP???
(er selvfølgelig klar over at hurtigere switch som 2.5gbit eller 10gbit er hurtigere en 1gbit)
Som jeg også har skrevet til koden, medmindre man har et specifikt behov, så villej eg slå sikkerhedsfunktionerne fra.
Sæt 1.1.1.2 og 1.0.0.2 som DNS, segmenter dit netværk,
Så kan din USG3 trække fuldt gigabit og du er rigeligt beskyttet medmindre du har specifikke behov.
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Jeg har rodet lidt i USG'en og man kan slå flere sikkerheds feature til og fra. Slår man IDS/IPS til så falder hastigheden på USG'en til små 100mbit, hvilket gør ens 1000mbit forbindelse ubrugeligt. Desuden så mærker jeg ikke nogen forskel sikkerheds mæssigt ved at slå IDS/IPS til, men nu har jeg ikke nogen server eller andet kørende.
Bruger i andre disse sikkerheds feature, og føler/mener i at det er nødvendigt at have dem slået til?
IDS/IPS kigger på dit trafik, men da 99% af alle sider i dag er krypterede, så beskytter den dig kun mod kendte IP adresser på nettet, dertil kan du bruge DNS istedet, da det beskytter dig tæt på ligeså godt.
Jeg har ikke længere selv en UniFi firewall, så kan ikke huske/tjekke om man kan sætte blokeringslister der bliver hentet via URL's under firewall regler, hvis man kan, så kan du smide det på som ekstra sikring.

IPS/IDS kigger ikke på trafik fra PC1 til PC2 hvis de sidder på samme VLAN (Hvilket de sikkert gør)
den beskytter dig derimod hvis du din NAS sidder på sit eget VLAN (medmindre data er krypteret, hvilket den godt kan være)

Så hvad beskytter den der imod?
Hvis du har en enhed som scanner netværket og evt. forsøger at logge ind på nogle enheder den finder under den scanning (honeypot - Jeg mener du skal op i dream machine for at få den funktion)
Hvis du har en virus som forsøger at sprede sig ved at scanne på netværket eller en virus som ringer hjem ukrypteret eller via en kendt IP/DNS adresse.

Som jeg har skrevet før, så mener jeg personligt ikke at det er det værd hvis du i forvejen har en USG3.
Hvis du skal ud og købe nyt, så måske, men ta i mente at man skal ind og besøge sin firewall/controller jævnligt for at det giver mening, og at de IPS regler som UniFi bruger kan indeholde fejl, som pludselig skaber problemer på dit netværk med sider som ikke virker.


Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Jeg må da ærligt indrømme at jeg savler da også efter en dream machine pro, men har svært ved at retfærdiggøre den opgradering fra min USG. Dels pga prisen, et højere strømforbrug, og så fylder den, og gider ikke have et rack skab hængende i bryggers.
Jeg håber lidt på at ubiquiti snart kommer med opgraderet USG3P med indbygget cloudkey i ca samme formfactor. Ja ved godt at der er den runde dream machine trådløs, men selv den ser jeg bøvlet at wall mount ved siden af min fiber boks.

Nogen der ved om ubiquiti har planer om at komme med en opgraderet/forbedret USG3P???
For mig lyder det ikke som om at du har behov for at opgradere.
Det er ikke controlleren som begrænser din netværkshastighed, det er din firewall.
Controller er kun til når du skal lave ændringer på dit netværk, og hvor tit gør du det, hvis du ikke har en IDS/IPS du holder øje med?
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:


Så kunne vi godt tænke at få lidt overvågning. Som jeg læser mig frem til bruger folk typisk en nas server, cloud key gen 2 eller dream machine til lagring af video. Og der må jeg bare sige, at det syntes jeg virkeligt er det dummeste. Er ret sikker på at en tyvknægt kan spotte unify overvågningskamera, og hurtig kan søge sig frem til huset netinstallation, hvorefter han blot tager strømstikket eller river HD/SSD ud... Er der æ mulighed for at sende videoovervågning til en ekstern HD man evt har liggende på loftet via kabel eller trådløs???
Jeg ville droppe trådløse kamera, og jeg ville personligt også fravælge UniFi medmindre de har ændret deres protect til også at undersøtte andre producenter.
UniFi laver fornuftige kamera, men der findes bedre, især til prisen.
Så jeg ville gå efter en NVR som har en bred undersøttelse, og evt. Ai (Person genkendelse osv) hvis du har brug for det. (Dette kan også være indbygget i kameraet)

Hvis du er bekymret for at NVR blev stjålet, så få den til at synkronisere op i skyen eller loftet (så find een som understøtter dette (Dette kan nogle kamera direkte, så hvis du finder sådan et, så kan du helt undvære en NVR, eller måske bare have din NVR et sted hvor den ikke bliver fundet, som hedberg er inde på, så er det nok tvivlsomt at det er noget tyven ville gide at bruge tid på))

Jeg bruger selv HikVision (Som også understøtter at sende video til ekstern disk over netværket)
Ligesom at HikVision også har termiske kamera, som jeg selv bruger. (Endnu et godt eksempel i hvorfor jeg fraråder UniFi, da deres udvalg er forholdsvis begrænset)

Jeg er også enig med Hedberg om at kamera har en begrænset effekt i sig selv.
Jeg har selv Home Assistant til at styre lys, alarm mm.
jeg bruger også Ai i mine kamera, så er vi ikke hjemme, eller er vi gået i seng og der er nogen i vores have, så aktiveres Sonos i haven (automatisk), som fortæller den "besøgende" at jeg har set ham/hende, og jeg får en notifikation på telefonen.
Herfra kan jeg så vælge fra min telefon om jeg vil aktivere alarmen/sirenen (og det blinkende lys).
(Det samme har jeg ved vores indgang, så hvis en person står ved et vindue i mere en 5 sekunder, så får jeg besked)


Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Så lige et sidste spørgsmål omkring AP. Min plan var egentlig at opgradere mine uap LR og PRO til noget U6 PRO eller LR, men for satan de er strømhungrende. Mine 2 uap bruger omkring 3.5-3.75watt, mens min U6 ligger mellem 8.5-10watt alt afhængig hvor mange enheder der er koblet på... Er der nogen der kan fortælle hvorfor de nye U6 AP skal bruge over dobbelt så meget strøm som deres gamle serie? Jeg har søgt på ubiquiti's hjemmeside og kan ikke rigtig finde noget... Kan man evt slå noget fra i U6 serien som gør de bruge mindre strøm?
En opgradering af mine 2 uap til U6 vil øge strømforbruget med ca 12watt, hvilket vil give en ekstra strømregning på omkring 300kr om året.
Kig på dine behov.
Har du brug for de mange enheder som U6 understøtter, for jeg tvivler på at du har brug for den snært af ekstra båndbredde.


Redigeret af suk - 24-Februar-2023 kl. 16:49
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:11
Er HikVision ikke 100% kinesisk?
Jeg har det rigtig svært med alt kinesisk må jeg erkende...

Før nogen siger at der er kinesisk i alt, så er jeg klar over det.

Men man kan jo dele det op i 3.

1. 100% kinesisk ejet og produceret.
2. Udenlandsk ejet men produceret i Kina
3. 100% ejet uden for Kina og produceret uden for Kina, men indeholder nok dele fra Kina.

Ubiquity er pkt. 2 delvis da det produceres i kina, vietnam og taiwan.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Er HikVision ikke 100% kinesisk?
Jeg har det rigtig svært med alt kinesisk må jeg erkende...

Før nogen siger at der er kinesisk i alt, så er jeg klar over det.

Men man kan jo dele det op i 3.

1. 100% kinesisk ejet og produceret.
2. Udenlandsk ejet men produceret i Kina
3. 100% ejet uden for Kina og produceret uden for Kina, men indeholder nok dele fra Kina.

Ubiquity er pkt. 2 delvis da det produceres i kina, vietnam og taiwan.

Jo, og de er verdens største kamera producent med kamera I alle prisklasser, og flestes behov.
Som skrevet før så har UniFi ikke kamera som dækker mine behov (og slet ikke da jeg købte mine kamera, der var deres udvalgt 3-4 forskellige, og de havde heller ikke person genkendelse dengang), så kunne jeg måske gå i retning af Bosch eller axis, men de koster også over 2 til 10 gange så meget for tilsvarende kamera og bliver i en hvis grad også produceret i Kina. (Thermisk Axis hos Proshop koster 40.000, jeg gav 2500 for mit hikvision) 

den eneste ulempe ved Hikvision er hvor pengene ender,
Men så må de amerikanske og europæiske producenter jo være lidt mere konkurrencedygtige.



Redigeret af suk - 24-Februar-2023 kl. 19:47
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:46
jeg har også alt muligt kinesisk...men siden 2020 har jeg prøvet at undgå mere.
Lykkes meget godt selvom det måske er blevet lidt dyrere.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

jeg har også alt muligt kinesisk...men siden 2020 har jeg prøvet at undgå mere.
Lykkes meget godt selvom det måske er blevet lidt dyrere.
Men ville du også vælge et kamera til din have til 37500 (svarende til 1600%) mere? :D

Jeg køber som udgangspunkt det bedste produkt jeg kan finde til prisen.
Skulle jeg give 1200 for et europæisk og 1100 for et kinesisk ville jeg vælge europæisk, men ikke 37500 mere :D

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 23:20
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg har det rigtig svært med alt kinesisk må jeg erkende...

Jeg har det også lidt stramt med mange af dem, men det er også fordi de fleste virksomheder (både billige og dyre) er gode til at bruge open source i deres produkter, men de billige og ofte rene kinesiske virksomheder ofte er rigtigt dårlige til at holde produkterne opdateret. 

Når jeg vælger producenter/produkter kigger jeg meget på hvordan det ser ud til de forholder sig til forventet leve tid på produktet, opdatereringer m.m. 

Ubiquiti er ikke perfekt og der er plads til forbedring, men jeg syntes de er en af de bedre producenter der vedligeholder deres produkter relativt lang tid. 

(Og før nogen overfalder mig. Det er naturligvis også vigtigt at firmaer holder closed source produkter opdateret. Der er dog stor åbenhed om sårbarheder i open source og det stiller endnu større krav til producenterne om at holde alle software komponenter opdateret). 


Redigeret af hedberg - 24-Februar-2023 kl. 23:28
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Valagar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-August-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valagar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2023 kl. 14:06
Hedbjerg & Suk... Jeg takker mange gange... Jamen så er der vel ingen grund til at opgradere noget af mit udstyr. Hvertfald æ endnu. Og så holder jeg mig også fra ubiquiti overvågning. Måske det lige bliver til deres ringklokke
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2023 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Og så holder jeg mig også fra ubiquiti overvågning.

Det virker ellers ret fint.
Jeg er superglad for vores to kamera.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2023 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Hedbjerg & Suk... Jeg takker mange gange... Jamen så er der vel ingen grund til at opgradere noget af mit udstyr. Hvertfald æ endnu. Og så holder jeg mig også fra ubiquiti overvågning. Måske det lige bliver til deres ringklokke

Jeg vil gerne lige understrege at jeg såmænd er ganske glad for deres kamera og ringeklokke produkter, men det er desværre et rimeligt lukket univers de har fået lavet sig. Tilgengæld er det rimeligt nemt og fungerer glimrende. Mine erfaringer med andre produkter er dog begrænset. 

Jeg har i mellemtiden tænkt lidt mere over backup muligheder i Unifi Protect som du spurgte til og jeg kom i tanke om at man kan åbne for "real time streaming protokol (rtsps) for hvert kamera. Jeg har ikke prøvet det, men i princippet kunne man vel hente streams fra alle kameraer over på f.eks. et NAS man så har et andet sted. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2023 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Valagar Valagar skrev:

Og så holder jeg mig også fra ubiquiti overvågning.

Det virker ellers ret fint.
Jeg er superglad for vores to kamera.

Klaus


Enig!
Bruger udelukkende Ubiquiti produkter til netværk og overvågning. Det spiller 100%, har aldrig haft problemer med det. Der var en periode for 2-3 år siden hvor man rigtig vidste hvad de ville med deres software. Overgangen fra det gamle til det nye UI var lidt bøvlet men det synes jeg de har fået klaret ret godt.
Jeg mangler bare at få fat i deres doorbel pro, der desværre altid er udsolgt. 
     
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2023 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg vil gerne lige understrege at jeg såmænd er ganske glad for deres kamera og ringeklokke produkter, men det er desværre et rimeligt lukket univers de har fået lavet sig.

Og lige det sidste er i mine øjne en fordel.
De har 99,9% styr på alt, der er ikke meget der skal fifles med for at det kommer til at virke og et tilfældigt “kinakamera” kan ikke lukke noget ind af bagdøren.

Jeg ville eksempelvis aldrig lukke et Hikvision kamera indenfor på mit netværk…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7778798081>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu