recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 81>
Forfatter
Besked
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 06:58
Jeg var ikke alt for imponeret af smart wifi da jeg havde det.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2018 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af GertM GertM skrev:

Det er en gateway, se venligst manual!
Hmm, hvis en gateway gør noget andet end en router, bliver min USG derhjemme godt nok skuffet, for den router hele tiden.... LOL

Fra Ubiquiti's egen hjemmeside:

Enterprise Gateway Router with Gigabit Ethernet

The UniFi® Security Gateway extends the UniFi Enterprise System to provide cost-effective, reliable routing and advanced security for your network.

Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Ahh.. ok POE :-)

kabler trukket i huset ender i en boks med 8 stik (er vist bare en dum samle dåse)
Fra den dåse går der 8 kabler til en dlink switch som så sidder i min router.

Formoder jeg fra den dumme boks kan trække de 8 kabler til den USG switch jeg køber.
De 3 af kablerne bliver så monteret i de 3 AP'er jeg køber og de resterende 5 er til div. net stik i huset.

Dur det og får AP'er så den strøm de skal have?

Altså:
Min fiber dåser på væggen....
Fra dem RJ45 kabel til min USG router
Fra den RJ45 kabel til min USG switch
Fra switch 8 x RJ45 kabler op til min "samleboks" 
Fra samleboks går der 8 kabler ud i huset hvor de 3 skal bruges til mine AP'er

Eller mangler jeg noget?
Lige for at være sikker, da jeg også har en "dum samleboks" i teknikskabet - er vi enige om at der ikke kan trækkes POE igennem den?

Kigger lidt på Ubiquity, da min time capsule og airport express hoster lidt i det og kun kører med 15 mb. Det er ikke meget, når den kablede forbindelse trækker 900. Selvfølgelig sidder teknikskabet gemt i den ene ende af huset men påtænker at aktivere routeren fra fiberen og forlænge signalerne med 2 accespointer for ordentlig performance (det skal bare virke og ikke nørdes med). Der er trukket 8 kablede forbindelser rundt i huset og de er fordelt med en switch efter fiberrouteren og så den "dumme boks" til sidst.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af mstranger mstranger skrev:

Lige for at være sikker, da jeg også har en "dum samleboks" i teknikskabet - er vi enige om at der ikke kan trækkes POE igennem den?

Det kommer lidt an på hvad en "dum samleboks" er. Er det et patchpanel er der ikke noget problem i at sende PoE igennem, men det kan du ikke hvis det f.eks er en switch. Hvis det er et patch-panel kan du sætte PoE strømforsyninger på lige inden denne (sådan køre mit eget setup).

/ask
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Oprindeligt skrevet af mstranger mstranger skrev:

Lige for at være sikker, da jeg også har en "dum samleboks" i teknikskabet - er vi enige om at der ikke kan trækkes POE igennem den?

Det kommer lidt an på hvad en "dum samleboks" er. Er det et patchpanel er der ikke noget problem i at sende PoE igennem, men det kan du ikke hvis det f.eks er en switch. Hvis det er et patch-panel kan du sætte PoE strømforsyninger på lige inden denne (sådan køre mit eget setup).

/ask
Jeg må blive dig svar skyldig, da jeg ikke er 100 % sikker på hvad et patch panel er.

Den "dumme boks" har 8 indgående ledninger i den ene side (fra de rum der er trukket netværksstik til) og bliver født med internet af 8 kabler fra switchen. For mig at se, virker det kun som en samleboks uden andre funktioner - dvs. ingen blinkende dioder eller andet lirWink
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2018 kl. 19:36
Prøv at tage et billede af boksen og upload.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2018 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af mstranger mstranger skrev:

Jeg må blive dig svar skyldig, da jeg ikke er 100 % sikker på hvad et patch panel er.

Den "dumme boks" har 8 indgående ledninger i den ene side (fra de rum der er trukket netværksstik til) og bliver født med internet af 8 kabler fra switchen. For mig at se, virker det kun som en samleboks uden andre funktioner - dvs. ingen blinkende dioder eller andet lirWink

Det lyder netop som et patch-panel og så burde det virke fint.

/ask
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 09:09

Forsøger lige at sætte billeder ind af rodet i teknikskabetWink

Det jeg kalder den "dumme boks" er den hvide hvor netværkskablerne går over - som I kan se på den modsatte side, så er det kablerne der går ud til netværksstikkene i forskellige rum.
Kan man køre POE igennem boksen, slipper jeg lidt nemmere omkring en installation og skal ikke tænke på strømstik til accespoints. Kan man virkelig det?

Jeg forstod aldrig byggefirmaet samlede det som de gjorde og ikke bare  med en switch men det glemte vi nok at tale omSleepy Men det virker og der er 900 ud i stikkene og det er det vigtigste. Det ville dog være rart, at få noget mere power på det trådløse og ikke nøjes med 15 mb.

Ps: 160 m2 i et plan (og 25 m2 i et indskudt plan). Teknikboksen er selvfølgelig i den ene ende af huset men jeg tænker det er nok med to acces points. Hvad skal jeg vælge?




Redigeret af mstranger - 13-Juli-2018 kl. 09:11
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 10:25
Ja, det ligner en form for billige patch paneler. Lidt ligesom dem her:https://www.av-cables.dk/patchpanel/tomt-patch-panel-4-port.html

Den skulle PoE bare køre igennem uden nogen problemer. Det eneste det kræver er en switch med kompatibel PoE. Alternativt en PoE adapter.

Jeg har selv en blanding af forskellige AP's. I 2 af mine værelser giver det mest mening at sætte f.eks. en In-Wall enhed op fordi jeg gerne ville have 2 netværks stik istedet for det ene som var der.  I andre rum kører jeg med AC-Pro modellerne (som er overkill, men jeg syntes pris forskellen var ubetydelig) og i lang tid benyttede jeg mig af begge porte i AC-Pro'en til at videreføre signalet.

Prøv at smid en plan over dit hus og sæt et par krydser med hvor dine nuværende netstik er i væggene.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Ja, det ligner en form for billige patch paneler. Lidt ligesom dem her:https://www.av-cables.dk/patchpanel/tomt-patch-panel-4-port.html

Den skulle PoE bare køre igennem uden nogen problemer. Det eneste det kræver er en switch med kompatibel PoE. Alternativt en PoE adapter.

Jeg har selv en blanding af forskellige AP's. I 2 af mine værelser giver det mest mening at sætte f.eks. en In-Wall enhed op fordi jeg gerne ville have 2 netværks stik istedet for det ene som var der.  I andre rum kører jeg med AC-Pro modellerne (som er overkill, men jeg syntes pris forskellen var ubetydelig) og i lang tid benyttede jeg mig af begge porte i AC-Pro'en til at videreføre signalet.

Prøv at smid en plan over dit hus og sæt et par krydser med hvor dine nuværende netstik er i væggene.



Fedt hvis der kan køre strømstyring igennemClap

Jeg er ellers tiltalt af In-wall enhederne men da jeg ikke gider bakse med kabler/stik inde i væggene, springer jeg nok over (de har kun trukket en ledning frem og de er ikke ført i rør, så de er ikke til at skifte).

Har lavet en oversigt:

Cirkel er tekniksskab og med router fra fiberselskab
Stjerner er der hvor jeg forventer at sætte AP til - dvs. i kontoret og i stuen. Bemærk i stuen er der et indskudt dæk (modsat køkkenet) og dermed 2 etager, der er 5,5 meter til loftet i resten). Går ud fra Wifi nok skal finde vej igennemWink

Fik desværre ikke sat netværksstik på men de er naturligvis i kontoret, i værelser, ved fjernsyn og så er det et i hjørnet af stuen op mod soveværelset (derudover på det indskudte dæk).


Rektangler er der hvor der pt. er fjernsyn med Apple tv som eneste styring.


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 11:16
Vedr. In-Wall skal du bare afmontere det eksisterende vægstik, montere et RJ45 stik på det eksisterende kabel i væggen og sætte det i In-Wall enheden, som så giver dig 2 netværks stik + AC Wi-fi. Det kræver ikke et nyt kabel (hvis jeg læser dit indlæg korrekt). Dog er det værd at bemærke at dækningen ikke er nær så god med In-Wall enheden fremfor et traditionelt AP.

Personligt ville jeg nok forsøge at placere et AP i gangen så dækningen i værelserne blev bedre og signalet ikke skulle passere for mange vægge, men det kommer jo lidt an på hvor meget de dæmper signalet.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Vedr. In-Wall skal du bare afmontere det eksisterende vægstik, montere et RJ45 stik på det eksisterende kabel i væggen og sætte det i In-Wall enheden, som så giver dig 2 netværks stik + AC Wi-fi. Det kræver ikke et nyt kabel (hvis jeg læser dit indlæg korrekt). Dog er det værd at bemærke at dækningen ikke er nær så god med In-Wall enheden fremfor et traditionelt AP.
Tak.
Det ville jeg gøre, hvis det var nybyggeri for det er sgu smart. Nu er jeg for doven til at rode med det.
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Personligt ville jeg nok forsøge at placere et AP i gangen så dækningen i værelserne blev bedre og signalet ikke skulle passere for mange vægge, men det kommer jo lidt an på hvor meget de dæmper signalet.

Måske det ene AP skal ind i det midterste værelse - det er der primært bliver brugt wifi men der skal helst også være lidt hul igennem de andre steder. Det må vist komme an på en prøve.

Men hvilket AP skal det være:
Unifi - AP - Lite https://www.foetex.dk/elektronik/routere-og-netvaerk/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite---traadloes-forbindelse/p/100276494
Unifi AP - Pro https://www.computersalg.dk/i/4100982/ubiquiti-unifi-ap-ac-pro-traadlos?sq=ubiquiti+
Unifi AP - Long range https://www.foetex.dk/elektronik/routere-og-netvaerk/ubiquiti-unifi-ap-ac-long-range---traadloes-forbindelse/p/100276493

Som jeg forstår forskellen på Lite og Pro - er det muligheden for et ekstra netværksstik. Det har jeg ikke umiddelbart brug og derfor er der vel ikke grund til at bruge ca. 400 kr. på det?
Men er Long range relevant?

Ps: Har ingen behov for statistik eller andet - det skal bare virke og levere højest mulig hastighedWink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2122232425 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu