recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 2223242526 81>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

USG er en router, ligesom ubiquiti´s Edge router.
Forskellen er at softwaren ligger i controlleren til USGén, mens Edge har indbygget software. 

Så er der en hav af netværks nørder derude som mener at USGén er barberet i muligheder, og derfor ikke brugbar. Det er unægteligt korrekt, at USGén (dvs controlleren) er barberet i muligheder i forhold til en mere enterprise-agtig router. Men til dets marked er USGén skam rigtig god, fordi den netop ikke stiller vanvittige store krav til brugeren (admin). 

At sige USG ikke er en router, er isoleret set rigtig. Men sammen med controlleren, (som ikke kan undværes, da USG´en så omvendt bliver en ubrugbar metalboks), så er USGén alligevel en router. 

Spørgsmålet er så, hvorfor kalder Ubiquiti den for Gateway - Jeg tror ikke det er muligt at få et logisk svar på dette. Det er nok noget i retningen af:
"De andre mærker på markedet hedder routere. Vores USG er anderledes. Vores "rigtige" routere er primært til enterprise markedet. Så kan vi ikke kalde USGén for en router. Derfor - Gateway

Det er ihvertfald mit bud. 

Controlleren er ikke nødvendig til særlig mange ting, den skal bruges under opsætning, men ellers er den kun til statistikker, Gæste portal, hotspot osv. men de almindelig router/firewall funktioner bruger ikke controlleren.

USG er "også" en router, men så bliver så vidt jeg forstår kaldt en gateway, da den kan arbejde på alle 7 lag, og har statistikker via controlleren.
BaaaaaH
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 16:02
for bedst mulige dækning i de områder du ønsker, så tag en passer og tegn cirkler der svarer til henholdsvis 5 og 10m i radius. Dette modsvarer AP'ernes dækningsområde. Så vil du også opdage at Hedberg har ret og det bedste ville være at sætte det op i gangen og gerne ud for det midterste værelse (det er komplet ligegyldigt om du sætter et ap op inde i værelset du mener der er mest brug for det eller i gangen ved siden af med mindre du har bly i murene. til gengæld er placeringen vigtig for den generelle dækning)
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

for bedst mulige dækning i de områder du ønsker, så tag en passer og tegn cirkler der svarer til henholdsvis 5 og 10m i radius. Dette modsvarer AP'ernes dækningsområde. Så vil du også opdage at Hedberg har ret og det bedste ville være at sætte det op i gangen og gerne ud for det midterste værelse (det er komplet ligegyldigt om du sætter et ap op inde i værelset du mener der er mest brug for det eller i gangen ved siden af med mindre du har bly i murene. til gengæld er placeringen vigtig for den generelle dækning)
Det kan jeg se men der er ikke nogen netværksstik i gangenShocked
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 17:58
Er det ikke "bare" at bore op i loften og trække et kabel et par meter hen og ned til teknik skabet. Så vidt jeg kan se fra dine billeder ser det ud til at dine andre netværks kabler løber op hen over loftet, så det ene hul ved teknik skabet er der vel allerede? 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Er det ikke "bare" at bore op i loften og trække et kabel et par meter hen og ned til teknik skabet. Så vidt jeg kan se fra dine billeder ser det ud til at dine andre netværks kabler løber op hen over loftet, så det ene hul ved teknik skabet er der vel allerede? 
Det gør de men der er ingen adgang til loftet. Ensidig taghældning og fladt tag - det betyder jeg kommer ikke til at trække flere kabler.

Er det bare at købe AP eller giver Pro mere? Alternativt Longe Range.
Unifi - AP - Lite https://www.foetex.dk/elektronik/routere-og-netvaerk/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite---traadloes-forbindelse/p/100276494


Redigeret af mstranger - 13-Juli-2018 kl. 19:40
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 20:42
Det var lidt ærgeligt, men det er der jo ikke noget at gøre ved medmindre du har sådan en her og der ikke er et spær i vejen :-)


Pro har flere antenner og er bygget til at servicere endnu flere enheder samtidigt, men så skal du virkeligt have mange klienter på. Jeg vil mene at Lite er helt fine så længe du ikke skal føre signalet videre. Long Range ville jeg ikke bruge ekstra på. Det giver først noget hvis du har lige så gode antenner i den anden ende.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
mstranger Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 21-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mstranger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2018 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Det var lidt ærgeligt, men det er der jo ikke noget at gøre ved medmindre du har sådan en her og der ikke er et spær i vejen :-)


Pro har flere antenner og er bygget til at servicere endnu flere enheder samtidigt, men så skal du virkeligt have mange klienter på. Jeg vil mene at Lite er helt fine så længe du ikke skal føre signalet videre. Long Range ville jeg ikke bruge ekstra på. Det giver først noget hvis du har lige så gode antenner i den anden ende.



Jeg ved ikke helt hvordan konen vil opføre sig, hvis jeg begynder at lave huller i gipsloftet for at føre et netværkskabel hen i teknikskabetShocked. Og hun vil ikke engang tænke på at den pind der skal igennem isoleringen og peges i den helt rigtige retning for at ramme det hul hvor de andre netværkskabler går nedWink

Tak for rådgivning. Jeg må hellere få gjort noget, så der kommer mere fart på.

God weekend.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:28
Hej

Jeg får snart opgraderet min 100/100 fiber til 1000/1000 med fast ip.

Ikke at jeg overhovedet har brug for mere end 100/100, men jeg skulle give samme pris for 100/100 i TDC og kunne få 1000/1000 andet steds til samme pris. Så det tog jeg.


Men kan mit udstyr overhovedet udnytte den forbindelse fuldt ud?
Mit udstyr skulle gerne stå herunder.
Men hvad med kablerne trukket i huset. Hvad CAT skal de være for at trække 1000?

Efter at have været på Ubiquiti i over 1 år nu må jeg bare sige at det spiller max.
Har ikke haft udfald eller noget andet trods streaming på 6 enheder af gangen.
Eneste udfald var da TDC rev mit fiber ud af centralen :-)


Redigeret af koden - 22-September-2018 kl. 10:29
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:46
Der skal mindstCAT5e til for at trække gigabit. 

Nu har jeg ikke en USG3, men såvidt jeg kan jeg forstå, så skulle den kunne route gigabit ifølge f.eks. denne video: https://www.youtube.com/watch?v=sf-8Y3xKAJA

Du får ikke gigabit ud af AP'erne. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:49
Ok tak

har CAT 6 og 7

Nej AP'er havde jeg heller ikke regnet med kunne det.
jeg har også kablet alle faste pc'ere, tv, PS m.m.
Men hvad kan de AP'er og kan det forbedres med nye udgaver?
Eller er den trådløse verden noget helt andet?


Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 10:59
Det kommer meget an på klienterne du kobler på, men umiddelbart nej. 

Jeg ville vente på 802.11ax og iøvrigt kun opgradere hvis hvis du oplever at skulle bruge mere båndbredde. 

Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2018 kl. 13:39
Ja du har ret.. er jo rigeligt nu når alle de vigtige ting er kablet.

Taber jeg noget nævneværdig hastighed ved at dele kablet signal i en switch ude ved klient og have 2 eller flere klienter påd en switch.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2223242526 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu