recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 3637383940 81>
Forfatter
Besked
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 08:10
tak for en god tråd med masser af brugbar info. Jeg er ikke netværkshaj og har brug for lidt hjælp. Om 2 uger får jeg leveret fiber og har i den forbindelse brug for lidt hjælp. Jeg har der hvor netværket kommer ind i huset et krydsfelt med kablet forbindelse til 6 rum. Desværre er der et enkelt rum hvor det ikke er muligt at trække kabler, og her har jeg indkvarteret en gamer teenager.

Kan der laves en god løsning hvor jeg kan lave fornuftig dækning i dette værelse og hvor det er muligt at koble en maskine på via et lan kabel?
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 08:41
Personligt havde jeg nok valgt at trække et kabel hen over loftet og bore et lille 6-7mm hul i et hjørne, hvor det kan komme ind.
Så skal du leve med en kabel-kanal ned ad væggen, men junior synes nok det er et fint trade-off.

Hvis du har loft, kan du lade det ligge over isoleringen. Hvis du har en 1. sal, er der måske en skunk eller lign, hvor du kan trække det.
Der er næsten altid mulighed for at trække kabel i eget hus og det kan som regel gøres relativt pænt hvis man er lidt opfindsom.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 08:54
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

tak for en god tråd med masser af brugbar info. Jeg er ikke netværkshaj og har brug for lidt hjælp. Om 2 uger får jeg leveret fiber og har i den forbindelse brug for lidt hjælp. Jeg har der hvor netværket kommer ind i huset et krydsfelt med kablet forbindelse til 6 rum. Desværre er der et enkelt rum hvor det ikke er muligt at trække kabler, og her har jeg indkvarteret en gamer teenager.

Kan der laves en god løsning hvor jeg kan lave fornuftig dækning i dette værelse og hvor det er muligt at koble en maskine på via et lan kabel?

Er der en speciel årsag til, at det ikke er muligt at trække kabel?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Kan der laves en god løsning hvor jeg kan lave fornuftig dækning i dette værelse og hvor det er muligt at koble en maskine på via et lan kabel?

I nærmeste rum sætter du et accespoint op og lader gameren køre trådløst.

Det virker fint hjemme hos os.


Vil knægten ikke acceptere trådløst, trækker i et kabel.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 09:56
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Har også nappet sådan en. Fedt med PoE, så den kan strømfødes fra deres større modeller. Den røg lige i TV-møblet.

Den virker umiddelbart rigtigt velegnet til den slags  fordi den er meget kølig sammenlignet med mange af deres andre switche. 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

tak for en god tråd med masser af brugbar info. Jeg er ikke netværkshaj og har brug for lidt hjælp. Om 2 uger får jeg leveret fiber og har i den forbindelse brug for lidt hjælp. Jeg har der hvor netværket kommer ind i huset et krydsfelt med kablet forbindelse til 6 rum. Desværre er der et enkelt rum hvor det ikke er muligt at trække kabler, og her har jeg indkvarteret en gamer teenager.

Kan der laves en god løsning hvor jeg kan lave fornuftig dækning i dette værelse og hvor det er muligt at koble en maskine på via et lan kabel?

Hvis det er helt umuligt at trække et kabel til værelset og wireless ikke er godt nok, så kunne du eventuelt prøve ethernet over strømkablet og se om det er godt nok?

Det fungerer ved at man sætter en adapter i strømstikket hvor der er et netværks stik og forbinder adapteren med netværket. I det andet værelse sætter man så den anden adapter og forbinder den med PC'en der skal på netværket. 


Du skal dog ikke forvente hastigheder bare i nærheden af marketing afdelingen antyder med navnene på produkterne. Det virker bedst hvis adapterne er placeret så tæt på hinanden som muligt (rent strøm kablingsmæssigt), så vælg strømstik der f.eks. er på samme sikringsgruppe. 

Jeg har selv kørt med det i en periode og det virkede forbavsende godt. 


Redigeret af hedberg - 05-Maj-2020 kl. 10:53
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

tak for en god tråd med masser af brugbar info. Jeg er ikke netværkshaj og har brug for lidt hjælp. Om 2 uger får jeg leveret fiber og har i den forbindelse brug for lidt hjælp. Jeg har der hvor netværket kommer ind i huset et krydsfelt med kablet forbindelse til 6 rum. Desværre er der et enkelt rum hvor det ikke er muligt at trække kabler, og her har jeg indkvarteret en gamer teenager.

Kan der laves en god løsning hvor jeg kan lave fornuftig dækning i dette værelse og hvor det er muligt at koble en maskine på via et lan kabel?

Hvis det er helt umuligt at trække et kabel til værelset og wireless ikke er godt nok, så kunne du eventuelt prøve ethernet over strømkablet og se om det er godt nok?

Det fungerer ved at man sætter en adapter i strømstikket hvor der er et netværks stik og forbinder adapteren med netværket. I det andet værelse sætter man så den anden adapter og forbinder den med PC'en der skal på netværket. 


Du skal dog ikke forvente hastigheder bare i nærheden af marketing afdelingen antyder med navnene på produkterne. Det virker bedst hvis adapterne er placeret så tæt på hinanden som muligt (rent strøm kablingsmæssigt), så vælg strømstik der f.eks. er på samme sikringsgruppe. 

Jeg har selv kørt med det i en periode og det virkede forbavsende godt. 

Den løsning kører vi lige nu på vores bredbånd til det værelse og den er ikke optimal. Den downloader med 20% af hvad resten af huset gør.

Findes der en Unify løsning med et accespoint som modtager wifisignalet og samtidig giver mulighed for at kable med et lankabel?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 11:28
Er der ikke trådløst netværk i gamercomputeren?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 11:31
men det giver jo ingen mening
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Den løsning kører vi lige nu på vores bredbånd til det værelse og den er ikke optimal. Den downloader med 20% af hvad resten af huset gør.

Ja, de er naturligvis ikke så hurtige som alm. ethernet og marketing afdelingen antyder :)

Oprindeligt skrevet af jesperKBH jesperKBH skrev:

Findes der en Unify løsning med et accespoint som modtager wifisignalet og samtidig giver mulighed for at kable med et lankabel?

Mjoh.. Ubiquiti har mange bridging løsninger, men de er mere beregnet på udendørs brug og er vidst ikke styret af controlleren og en del af Unifi produkt linien. 

Men jeg prøvede lige for sjov med et access punkt jeg havde liggende. Det er et Ubiquiti Unifi UAP-AC-PRO som har 2 netstik. Et til uplink/POE og et sekundært som kan bruges til at videreføre signalet til f.eks. et andet access punkt - eller en PC. 

Jeg konfigurerede det således:

  • Enablede at det skulle have et trådløst uplink
  • Tilsluttede min laptop til den sekundære port i access punktet

Resultat var at så snart access punktet var startet op og havde forbundet sig trådløst til resten af nettet, så sendte den signalet igennem til den sekundære port og fungerede som en trådløs bro imellem mit alm. netværk og PC'en. Uden at have optimeret noget på det fik jeg omkring 2-300Mbit. 

Så det er muligt at lave det ønskede med Unifi produkter, men det er nok nemmere og billigere at sætte et godt trådløst netkort i PC'en. 

Hvis man har en eller flere enheder der ikke har mulighed for at forbinde trådløst kan man også bruge løsningen ved at forbinde en switch til den sekundære port (den skal dog have strøm). 








Redigeret af hedberg - 06-Maj-2020 kl. 18:15
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 11:51
JesperKBH du har ikke rigtig svaret på det med om kabel kan trækkes.

Selvfølgelig må vi tro på det du skriver, at det ikke kan.
Men som de andre skriver, så er det næsten ikke det der ikke kan klares med boremaskine og små hvide kabelbakker :-)

Jeg boede engang i en lejlighed og havde heller ikke mulighed for at få kablet ind til et hjørne værelse.
Indtil jeg bare kørte kabel i kabelbakke langs paneler og borede huller mellem 3 rum.
Bagefter ærgede jeg mig over at jeg i flere år havde kørt dårligt trådløst.


Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2020 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

JesperKBH du har ikke rigtig svaret på det med om kabel kan trækkes.

Selvfølgelig må vi tro på det du skriver, at det ikke kan.
Men som de andre skriver, så er det næsten ikke det der ikke kan klares med boremaskine og små hvide kabelbakker :-)

Jeg boede engang i en lejlighed og havde heller ikke mulighed for at få kablet ind til et hjørne værelse.
Indtil jeg bare kørte kabel i kabelbakke langs paneler og borede huller mellem 3 rum.
Bagefter ærgede jeg mig over at jeg i flere år havde kørt dårligt trådløst.



Hvor der er vilje er der vej har jeg hørt :) I mit tilfælde indebærer vilje dog en lang vej gennem mure og vægge i et lejet hus jeg ikke har lyst til at bore for meget i, hvilket er årsagen til jeg kigger på alternative løsninger
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3637383940 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu