recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 3940414243 81>
Forfatter
Besked
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Nu har jeg sat et gæstenetværk op. Kan man vælge at det kun er 2,4GHz kanal der er aktiveret?

Under"devices"  vælger du dit ap, og så ovre til højre får du nogle indstillinger frem,
Her kan du specificere hvis du kun vil køre 2.4ghz på gæste netværk
BaaaaaH
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Nu har jeg sat et gæstenetværk op. Kan man vælge at det kun er 2,4GHz kanal der er aktiveret?


Under"devices"  vælger du dit ap, og så ovre til højre får du nogle indstillinger frem,
Her kan du specificere hvis du kun vil køre 2.4ghz på gæste netværk



Ok tak det prøver jeg.

Redigeret af LofterPalle - 26-Juli-2020 kl. 10:32
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 14:41
Hej,

Jeg har faktisk trevlet de fyrre sider igennem over tid, og det jeg spørger om står der helt sikkert, men tilsyneladende ikke så jeg kan forstå eller huske det, så jeg prøver lige at spørge mere konkret.

Jeg vil have fire kameraer op uden for huset. Jeg vil ikke have dem på mit hjemmenetværk (det private) (altså: jeg vil ikke have, at en ondsindet person kan tage kameraets netstik og tilgå mit indvendige net med NAS osv.). Jeg vil gerne have camerafeed tilgængeligt lokalt og jeg vil også gerne have det liggende i en sky et sted. Jeg vil ikke betale subscriptions. Jeg vil gerne have noget intelligens således at jeg kan påmindes hvis et kamera detekterer noget “menneskelignende”.
Hvis man måske endda kunne få noget med programmerbare I/Os, så tampering med et kamera evt. kunne reflekteres på en udgang kunne det ryge direkte i alarmen, og det kunne være fint. Det er dog langt nede på prioriteringslisten.

Der er nogen der påstår at Ubiquity er løsningen, men ved at læse tråden her og rundt på nettet, farer man sgu hurtigt vild, synes jeg.

Hvis jeg alligevel skal vælge ubiquity pga. kameraer, tænker jeg at jeg lige så godt kan give den gas med en stribe VLANs og et par accesspunkter også. Jeg har cat5e i alle rum i huset.

Hvis penge og kompleksitet er sekundært (men ikke ligegyldigt, selvfølgelig), kan I så pege på hvad jeg bør købe af udstyr?

Redigeret af elendil - 27-Juli-2020 kl. 14:43
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Hej,

Jeg har faktisk trevlet de fyrre sider igennem over tid, og det jeg spørger om står der helt sikkert, men tilsyneladende ikke så jeg kan forstå eller huske det, så jeg prøver lige at spørge mere konkret.

Jeg vil have fire kameraer op uden for huset. Jeg vil ikke have dem på mit hjemmenetværk (det private) (altså: jeg vil ikke have, at en ondsindet person kan tage kameraets netstik og tilgå mit indvendige net med NAS osv.). Jeg vil gerne have camerafeed tilgængeligt lokalt og jeg vil også gerne have det liggende i en sky et sted. Jeg vil ikke betale subscriptions. Jeg vil gerne have noget intelligens således at jeg kan påmindes hvis et kamera detekterer noget “menneskelignende”.
Hvis man måske endda kunne få noget med programmerbare I/Os, så tampering med et kamera evt. kunne reflekteres på en udgang kunne det ryge direkte i alarmen, og det kunne være fint. Det er dog langt nede på prioriteringslisten.

Der er nogen der påstår at Ubiquity er løsningen, men ved at læse tråden her og rundt på nettet, farer man sgu hurtigt vild, synes jeg.

Hvis jeg alligevel skal vælge ubiquity pga. kameraer, tænker jeg at jeg lige så godt kan give den gas med en stribe VLANs og et par accesspunkter også. Jeg har cat5e i alle rum i huset.

Hvis penge og kompleksitet er sekundært (men ikke ligegyldigt, selvfølgelig), kan I så pege på hvad jeg bør købe af udstyr?


Jeg lytter med, fordi jeg har nøjagtig samme udfordring. Godt nok har jeg lige opgraderet med en UDM pro, og det med at sætte det op med statisk IP adresser og opsætning af trådløst netværk med gæste login er easy peasy. Men så snart vi skal over i det med VLAN og avanceret bruger opsætninger med specifikke porte synes jeg det vigtigt man ved hvad man laver, ellers risikere du åbne for noget du ikke skulle have gjort.
Men jeg kan sige så meget, at det med opsætninger af kameraer på Unifi er easy peasy. Du skal finde ud af hvilke kameraer du vil købe og hvad har du af udstyr idag?

Redigeret af LofterPalle - 27-Juli-2020 kl. 15:37
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 15:45
Konceptet omkring VLANs har jeg nogenlunde styr på. Jeg har opsat nogle elendige pro cisco-switche engang.

Jeg har intet Ubiquity-udstyr. Jeg har en ASUS RC-68 router der gør det fint, men jeg har intet problem med at smide den ud for en komplet ubiquity-løsning. Jeg har heller ingen kameraer.
Jeg har fiber ind i huset, cat 5e til alle rum og et Jablotron alarmsystem.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Hej,

Jeg har faktisk trevlet de fyrre sider igennem over tid, og det jeg spørger om står der helt sikkert, men tilsyneladende ikke så jeg kan forstå eller huske det, så jeg prøver lige at spørge mere konkret.

Jeg vil have fire kameraer op uden for huset. Jeg vil ikke have dem på mit hjemmenetværk (det private) (altså: jeg vil ikke have, at en ondsindet person kan tage kameraets netstik og tilgå mit indvendige net med NAS osv.). Jeg vil gerne have camerafeed tilgængeligt lokalt og jeg vil også gerne have det liggende i en sky et sted. Jeg vil ikke betale subscriptions. Jeg vil gerne have noget intelligens således at jeg kan påmindes hvis et kamera detekterer noget “menneskelignende”.
Hvis man måske endda kunne få noget med programmerbare I/Os, så tampering med et kamera evt. kunne reflekteres på en udgang kunne det ryge direkte i alarmen, og det kunne være fint. Det er dog langt nede på prioriteringslisten.

Der er nogen der påstår at Ubiquity er løsningen, men ved at læse tråden her og rundt på nettet, farer man sgu hurtigt vild, synes jeg.

Hvis jeg alligevel skal vælge ubiquity pga. kameraer, tænker jeg at jeg lige så godt kan give den gas med en stribe VLANs og et par accesspunkter også. Jeg har cat5e i alle rum i huset.

Hvis penge og kompleksitet er sekundært (men ikke ligegyldigt, selvfølgelig), kan I så pege på hvad jeg bør købe af udstyr?

HikVision har gode kamera, og en NVR som understøtter persongenkendelse.
altsammen til fornuftige priser.
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Konceptet omkring VLANs har jeg nogenlunde styr på. Jeg har opsat nogle elendige pro cisco-switche engang.

Jeg har intet Ubiquity-udstyr. Jeg har en ASUS RC-68 router der gør det fint, men jeg har intet problem med at smide den ud for en komplet ubiquity-løsning. Jeg har heller ingen kameraer.
Jeg har fiber ind i huset, cat 5e til alle rum og et Jablotron alarmsystem.

ASUS RC-68 har så vidt jeg husker nogle ret simple VLAN muligheder, evt. kan du installere dd-wrt på, så tror jeg du får lidt simple firewall funktioner.


Firewall regler på UniFi er rimelig ok, det er mere logisk end ex. Cisco, men ikke så logisk som PFsense eller Fortinet.
BaaaaaH
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 16:41
Jeg gider ikke bøvle med custom firmware på AC-68. Jeg har som sagt ikke noget imod at bruge penge på noget ubiquity-værk.

HIK-vision har jeg hørt om, men jeg tror de falder på cloud-løsningen, ikke?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 19:16
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg vil have fire kameraer op uden for huset. Jeg vil ikke have dem på mit hjemmenetværk (det private) (altså: jeg vil ikke have, at en ondsindet person kan tage kameraets netstik og tilgå mit indvendige net med NAS osv.).


Jeg har mine egne Ubiquiti kameraer på et isoleret VLAN. Der er relativt få porte der skal være åbne fra dette VLAN til din video server.

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg vil gerne have camerafeed tilgængeligt lokalt og jeg vil også gerne have det liggende i en sky et sted. Jeg vil ikke betale subscriptions.


Med Ubiquiti har du dit feed liggende lokalt og det kan gøres tilgængeligt via deres cloud tjeneste, men det ligger stadig kun lokalt.

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg vil gerne have noget intelligens således at jeg kan påmindes hvis et kamera detekterer noget “menneskelignende”. Hvis man måske endda kunne få noget med programmerbare I/Os, så tampering med et kamera evt. kunne reflekteres på en udgang kunne det ryge direkte i alarmen, og det kunne være fint. Det er dog langt nede på prioriteringslisten.


Ubiquiti's løsning er ikke voldsomt intelligent. Du kan stille lidt på hvor meget bevægelse der må være og du kan få alarmer hvis du mister forbindelse til et kamera m.m.

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Hvis penge og kompleksitet er sekundært (men ikke ligegyldigt, selvfølgelig), kan I så pege på hvad jeg bør købe af udstyr?


Udover kameraer skal du have en switch med POE. Hvilken model afhænger af hvor mange porte du skal bruge.

Til at optage med ser jeg egentligt kun et valg lige nu og det er Unifi Dream Machine Pro. Den kan også fungere com "controller" og router/firewall. Alternativt kunne man bruge en Unifi Cloud Key Gen2 Plus til at optage med og en anden router/firewall.






Redigeret af hedberg - 27-Juli-2020 kl. 19:18
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg vil have fire kameraer op uden for huset. Jeg vil ikke have dem på mit hjemmenetværk (det private) (altså: jeg vil ikke have, at en ondsindet person kan tage kameraets netstik og tilgå mit indvendige net med NAS osv.).


Jeg har mine egne Ubiquiti kameraer på et isoleret VLAN. Der er relativt få porte der skal være åbne fra dette VLAN til din video server.




Hvordan gør man det? Er det vejledninger på det? Kan du så se videokameraet på din telefon udefra dit eget netværk?


Redigeret af LofterPalle - 27-Juli-2020 kl. 20:51
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 21:25
Der er rigeligt med guides til at sætte isolerede netværk op på unifi, det er bare at gå i krig :D
https://vninja.net/2019/08/08/creating-isolated-networks-ubiquiti/

Kan ikke svarer på Unifi protect, da jeg selv bruger HikVision med en hjemmelavet A.I. - NVR.

Men i forhold til port forwarding, altså at kunne tilgå dit netværk udefra (uden VPN) der er min anbefaling at tænke dig rigtig godt om inden.

I mange tilfælde ender det med at du har i ukrypteret forbindelse fra din telefon eller ligende til dit hjemmenetværk, hvilket i nogle tilfælde kan gå hen at være en skidt cocktail.
BaaaaaH
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


Hvordan gør man det? Er det vejledninger på det? Kan du så se videokameraet på din telefon udefra dit eget netværk?


Ja, der er masser af vejledninger:

Start eventuelt her og læs igennem nogen af de artikler der linkes til i bunden.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/219654087-UniFi-Using-VLANs-with-UniFi-Routing-Hardware

Ja.. Der er en app der hedder Unifi Protect som kan det via Ubiquiti's cloud tjeneste.

Det virker ved at Unifi Protect serveren (som er indbygget i f.eks. Dream Machine Pro) laver en connection til Ubiquiti's cloud tjeneste. Du kommer så ind i Cloud tjenesten fra din telefon og via den forbinder dit hjemme netværk og telefon. Du behøver ikke åbne porte til din server udefra.

- og ellers så bare spørg..


Redigeret af hedberg - 27-Juli-2020 kl. 22:15
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3940414243 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu