recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 4142434445 81>
Forfatter
Besked
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Nå, jeg har da et hurtigt praktisk spørgsmål: Hvor køber man henne? Direkte ved Ubiquity, eller?


Jeg kigger altid på edbpriser, pricerunner, måske amazon etc. og køber hvor det er billigst eller alternativt nogen der har varen på lager hvis det er noget jeg skal bruge hurtigt.


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 15:20
Jeg har lige et teknisk spørgsmål.

Jeg har sat stik fra udbyders router ind i den port hvor det blå kabel er, fordi jeg ikke havde Adapter Ubiquiti U Fiber UF-RJ45-1G


UDM pro er sat op uden den, nu er den ankommet i dag. Kan jeg bare flytte den over i porten vist med den røde streg? Eller er det installation forfra?

Jeg har lige prøvet og den siger intet internet. Jeg ved du har brugt denne Hedberg, det har jeg læst i denne tråd. Har du et bud?



EDIT: Kom lige i tanke om det måske alligevel ikke nødvendigt at anvende dette stik, den optaget jo 10GB port som måske skal bruge til noget andet?

Redigeret af LofterPalle - 28-Juli-2020 kl. 15:24
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 15:34
Jeg har kigget lidt på mit trådløse netværk. Jeg smed min gamle Linksys E3000 der havde kørt i 10år, og opgraderet med en UDM pro og har stadig en Cisco switch.
Med UDM pro kommer mange muligheder frem. Bla. kan man bestemme hvilke kanaler 2,4GHz og 5GHz båndet skal være på, så den ikke ligger oven i andre kanaler. Vi har ret mange trådløse netværk i området. Men det nye her er at jeg opdager mit trådløse netværk har lidt interferens.

Er den smule jeg har nogen betydning? Hvad har i fx? Den stiger dog og falder mest på 2,4GHz.



Redigeret af LofterPalle - 28-Juli-2020 kl. 15:35
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Jeg har lige et teknisk spørgsmål.

Jeg har sat stik fra udbyders router ind i den port hvor det blå kabel er, fordi jeg ikke havde Adapter Ubiquiti U Fiber UF-RJ45-1G


UDM pro er sat op uden den, nu er den ankommet i dag. Kan jeg bare flytte den over i porten vist med den røde streg? Eller er det installation forfra?

Jeg har lige prøvet og den siger intet internet. Jeg ved du har brugt denne Hedberg, det har jeg læst i denne tråd. Har du et bud?



EDIT: Kom lige i tanke om det måske alligevel ikke nødvendigt at anvende dette stik, den optaget jo 10GB port som måske skal bruge til noget andet?


Der er ingen grund til at bruge fiber indgangen medmindre du enten har en hurtigere forbindelse end 1Gbps eller har 2 internet forbindelser og vil forsøge noget failover (virker vidst ikke med nuværende firmware).

Hvis din ISP router er sat i bridge mode, så kan det godt tage noget tid før den får en IP, når du flytter kablet til en anden port. Jeg har Fibia og hos dem er den 3 timer om at time ud og give mig en ny IP.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:


Er den smule jeg har nogen betydning? Hvad har i fx? Den stiger dog og falder mest på 2,4GHz.


Den smule ville jeg ikke bekymre mig om.

Jeg bor på landet, så der er meget sjældent noget.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 17:55
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Nå, jeg har da et hurtigt praktisk spørgsmål: Hvor køber man henne? Direkte ved Ubiquity, eller?

Compumail.....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 22:57
Tak for svar igen, rødder.

det ser ud til at jeg skal bruge ca. følgende:

1x Dream machine pro: ~3200 kr
1x Switch 8 (150W): ~1600 kr
1x nanoHD access point: ~1200 kr
4x G3 bullet-kamera: ~ 4000 kr (gisp)

Er det nogenlunde korrekt? Er der noget jeg mangler? Jeg gik lidt kold i at forstå hvilket AP jeg skal have. Der var også nogle billigere. Jeg har kun wireless til vores telefoner. Resten er kablet. Er det det rette AP?

Er kameraet godt nok? Jeg kan se man også kan købe IR extenders til dem - hvor mørkt skal der være, før det er nødvendigt? Jeg har lidt svært ved at bedømme om full-HD er godt nok, hvis jeg vil have to kameraer til at dække 30 meter facade (altså evt. placeret i hver ende pegende mod hinanden). Hvad siger du, Klaus? Du har jo lige købt og monteret kameraer.

Er der andet ubiquity-udstyr man ikke kan leve uden, hvis man alligevel skal gå all-in?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2020 kl. 23:43
Det ser meget rigtigt ud.

Vedr. AP så vælger jeg dem ud fra hvor de skal hænge. I min stue har jeg f.eks et In wall AP fordi jeg må dem måde får konverteret et væg stik til 4 netværks stik + ekstra dækning.

Til loft er nanoHD godt og det er en generation nyere end mange af de andre, så du får sikkert længere support end ved køb af de ældre serier som Lite, LR og Pro. Jeg ville selv vælge nanoHD hvis jeg skulle ud og købe noget her og nu.

Kunne jeg vente nogle måneder ville jeg nok vente på at deres serie med wifi6 kommer.





Redigeret af hedberg - 28-Juli-2020 kl. 23:44
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 00:44
Ved godt hvad emnet på tråden er :D
men skal det hele være Ubiquiti?

Dream Machine..
Det er en fin maskine og den er prissat ganske fornuftigt!
men hvad kan man ellers få for pengene?
En USG koster omtrent 800kroner
og en 8 ports unifi60 switch koster omkring 800.-
En HikVision med indbygget PoE switch inkl 4 kamera og en harddisk koster 4000.-

Det er altså 5600.- mod 7200+hdd (så 7600.-?) (og jeg inkludere ikke engang din 8 ports PoE switch)

Givet at Dream machine er en kraftigere maskine end en USG, men medmindre du har behov for IDS/IPS og nogle af de andre features i dream machine, så kan USG måske dække dit behov, bare til færre penge.

NanoHD har jeg heller ikke nogen ondt at sige om, men en lite til 700kr kan måske gøre det lige så godt hvilket måske også give overskud til en ekstra hvis huset eller lejligheden er meget langt. (NanoHD er dog den nye serie)

Tilbage til HikVision..
Jeg anbefaler på ingen måde den pakke jeg har linket til, men ville nok hellere gå efter deres darkfighter serie eller colorvu. (til hhv 1250 eller 1800kr)
Da de fungere rigtig godt i mørke.

Deres NVR til billige penge kan nok sammenlignes med Dream Machine, men deres Accusense er før set på tilbud til lidt over 2000kr og den kan genkende om det er en person på billedet, hvilket dream machine ikke kan.

Det her er ikke for at sige noget ondt om Ubiquiti, bruger deres Switches og AP'ere,
men på firewall fronten og NVR/CCTV fronten, mener jeg at der findes bedre alternativer.

Så.. min pointe er:
Kig på dit behov.
Er det vigtigt for dig at din NVR skal kunne genkende personer, og ikke bare om der er ændringer i billedet (En hæk som bevæger sig hvis det blæser) så tror jeg ikke at Dream Machine er noget for dig.
Måske den lille dream machine med indbygget AP og en ekstern NVR var en bedre mulighed så?

Skal du bruge 10Gbit? så er Dream machine pro nok alligevel en god mulighed.

Har du behov for at have controlleren kørende hele tiden? (altså guest portal) (sikkert ikke)
Så kan det være at den lille USG til ~800kr er et fornuftigt valg.


Redigeret af Blank - 29-Juli-2020 kl. 01:06
BaaaaaH
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 01:42
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:


Er kameraet godt nok? Jeg kan se man også kan købe IR extenders til dem - hvor mørkt skal der være, før det er nødvendigt? Jeg har lidt svært ved at bedømme om full-HD er godt nok, hvis jeg vil have to kameraer til at dække 30 meter facade (altså evt. placeret i hver ende pegende mod hinanden). Hvad siger du, Klaus? Du har jo lige købt og monteret kameraer.


Her et billede fra min gård tidligere på aftenen og her i nat.

Som du nok kan se er billedet klart bedst i naturligt lys men faktisk syntes jeg ar IR gør det godt til facaden på mit hus.
Umiddelbart tror jeg ikke at du vil kunne dække 30 meter facade med 2 kameraer, hvis de selv skal lyse op med IR, hvis du vælger de billige G3 flex kameraer (600 kr /stk).

Jeg har også kamera i min indkørsel. For enden af indkørslen står der en lygtepæl og billedet her ser helt anderledes ud, når det er nat.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 08:16
I er gode.

@Hedberg
Oho! Jeg har netop en billig 4-ports switch i stuen. Jeg skal da nok bare have det in-wall-halløj, selvom det næppe vil blive in-wall. Det kan vel ligge og gemme sig out-of-sight et sted, kan det ikke?

@Blank
Det er glimrende pointer. Jeg synes ubiquity er dyrt, men det kan jeg godt leve med. Som det ser ud lige nu er Ubiquities eneste funktionelle draw-back, at den er ringe til genkendelse. Det er også et stort draw-back, vil jeg godt indrømme. Til gengæld er jeg ikke fan af HIKVisions kina-relationer (det er man fri til at mene om, hvad man vil), og så vil jeg gerne kunne tilgå mit feed udefra uden at lave custom løsninger. Jeg kunne oprette en VPN og forbinde til den, men jeg har den klassiske fornemmelse af, at det er noget der kommer til at virke *næsten* rigtig godt. Og jeg er træt af halve løsninger. En app der notificerer mig og som tilgår mine feeds uden alt for meget bøvl og med høj sikkerhed - ja tak.

Skal det være en DMP? Det kan jeg ikke forestille mig jeg har behov for, men så meget sparer jeg ikke på at købe de billigere “forbruger”-enheder, tror jeg. De 3200 gør ikke ondt. Kameraerne gør lidt mere, særligt hvis det evt. er G4 - over 10k for tre kameraer. Av min arm.


@Klaus
Perfekt! Det er præcis hvad jeg ledte efter. Jeg regnede med G3-bullet, evt. med supplerende flex. Jeg har lygtepæle foran facaden, så det tænker jeg nok skal gå. i Baghaven skal der til gengæld en del IR til, så der bliver jeg nok nødt til at købe extenders. Men det behøver jeg jo ikke købe til at starte med.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Tak for svar igen, rødder.

det ser ud til at jeg skal bruge ca. følgende:

1x Dream machine pro: ~3200 kr
1x Switch 8 (150W): ~1600 kr
1x nanoHD access point: ~1200 kr
4x G3 bullet-kamera: ~ 4000 kr (gisp)

Er det nogenlunde korrekt? Er der noget jeg mangler? Jeg gik lidt kold i at forstå hvilket AP jeg skal have. Der var også nogle billigere. Jeg har kun wireless til vores telefoner. Resten er kablet. Er det det rette AP?

Er kameraet godt nok? Jeg kan se man også kan købe IR extenders til dem - hvor mørkt skal der være, før det er nødvendigt? Jeg har lidt svært ved at bedømme om full-HD er godt nok, hvis jeg vil have to kameraer til at dække 30 meter facade (altså evt. placeret i hver ende pegende mod hinanden). Hvad siger du, Klaus? Du har jo lige købt og monteret kameraer.


Er der andet ubiquity-udstyr man ikke kan leve uden, hvis man alligevel skal gå all-in?


Har du overvejet en G3 PRO? Den skulle have et bedre billede ved low light performance. Kender ikke lige pris forskellen, men jeg havde nok valgt en pro udgave.

Redigeret af LofterPalle - 29-Juli-2020 kl. 08:45
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4142434445 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu