recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 34567 81>
Forfatter
Besked
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Men den er upvoted muligheden og jeg talte med en i går, hvor de skulle være i gang med at bygge det ind.

Der er lige udkommet en LTS firmware, som vil køre de næste 6 måneder, hvor der ikke bliver tilføjet noget i mellemtiden, og så kommer der en stor "opdatering" ... der har været en del opdateringer, pga ekstra funktioner og nye produkter så de har haft travlt, så mit bedste bud er at der nu bliver smidt en version ud, som skal køre de næste 6 måneder for at udviklerne for tid til at arbejde i fred og ro :)

for de har satme været presset.
og supporteren ubnt-cmb derinde er medstifteren fra Pfsense som er kommet med på holdet som skal arbejde på unifi linjen, så jeg er spændt på hvad han trækker op af hatten her om et halvt års tid :)


Hvis det er rigtigt det du siger, så ser det skidt ud, for mig.. En mulighed for upnp i GUI er der massevis der råber og har råbt på længe.. Så skal man vente 6 mdr endnu, eller begive sig ud i cli command. For en linux analfabet som mig, der er det et rent helvede. Forsøgte forleden men måtte opgive, da jeg ikke kunne finde stien hvor config.properties skal ligge. Man føler sig virkelig som en amøbe og grønskolling LOL


Jeg er med på at mange råber op efter det. men det er KUN et problem for de mennesker der kører med rigtig store hastigheder. altså GUI VISE.

det eneste det gør er at den ikke måler op GUI VISE.
du har hastigheden, bare lige for at slå tvivlen fra der.
tager du en test på speedtest.waoo.dk så smækker du også ud med fuld knald :)

Speedtest delen I controlleren er iøvrigt også kun i beta stadie, så den er slet ikke engang færdig lanceret endnu, det er også værd at nævne, og den har de smidt ind fordi så mange rykkede for at den kom i påtrods af at den kun var i beta stadie, så til deres forsvar har de ikke rigtig gjort noget "galt"
hvis man kan se på det med disse øjne..

men snup en speedtest på speedtest.net på de servere som kan levere kapaciteten eller waoo's test så får du et bedre resultat.
Der har dog været en KÆMPE opgradering på kunders hastigheder i waoo regi, så selv speedtest servere har haft problemer hos waoo.

jeg kan fortælle dig at tager du forskellige speedtest bare her i danmark så er der også rigtig mange hvor du ikke kan måle den hastighed du reelt set har, så selv herhjemme er speedtest servere ikke engang gearet til at måle korrekt.. :) ikke engang "it borger" kan måle korrekt.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

ikke engang "it borger" kan måle korrekt.

Må lige knytte en kommentar til dette.

IT-Borger er ikke en officiel hjemmeside, men blot en affilliate side, hvis eneste formål er at tjene penge ved at sælge bredbånd og reklamere for andre tjenester.

Hastighedstesten på deres side er nok den mest upræcise der findes. Mange tror dog den er retvisende, da de tror forbrugerrådet eller den danske stat står bag. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2017 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

men snup en speedtest på speedtest.net på de servere som kan levere kapaciteten eller waoo's test så får du et bedre resultat.
Der har dog været en KÆMPE opgradering på kunders hastigheder i waoo regi, så selv speedtest servere har haft problemer hos waoo.

jeg kan fortælle dig at tager du forskellige speedtest bare her i danmark så er der også rigtig mange hvor du ikke kan måle den hastighed du reelt set har, så selv herhjemme er speedtest servere ikke engang gearet til at måle korrekt.. :) ikke engang "it borger" kan måle korrekt.

Det er jeg klar over, og i realiteten er en speedtest også kun relevant til/fra kunde og udbyder. Alt hvad der ligger derefter er man ikke rigtig herre over alligevel. Men man har selvfølgelig en forventing om, at det ikke er en 2400 baud modem linje som ligger som backbone Wink

Btw nu vi er godt i gang med Ubiquiti.. 
Vil gerne have min controller over og køre på min nye cloud key.. Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg gør det. Pt kører controlleren på min pc. 
Nogle siger jeg skal adopte key ind i controlleren. Det kanjeg ikke. Andre siger jeg ikke skal adopte key, men jeg skal opsætte key og derefter læse en backup ind fra min kørende controllerne. Jeg skal iøvrigt "forget" devices på min kørende controller inden, for ellers får jeg ikke lov til at adopte dem i key.

Key er sat op til statisk ip nu på mit segment. Jeg kan også se den under klienter i controlleren. Så der er sådan set hul igennem til den. Jeg skal bare lige have controlleren til at "kopiere" sig over på keyén..

Damn det er langhåret det her system. Jeg skulle nok være startet med at købe keyén, og derefter alt det andet Confused
Til top
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 07:46
Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 08:17
ud fra det du beskriver behøver du ingen cloudkey nej. Du kan installere controller softwaren på din pc, sætte det op og så ellers ikke tænke nærmere over det.

Jeg er ikke 100% sikker på hvad dit argument er for at vælge pro udgaverne? Er det den ekstra ethernetport du skal bruge?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 08:22
Det lyder ihvertfald ikke ufornuftigt Wink

Det eneste "bøvl" der kan komme, det er forbindelsen til stueplan. Men alt afhængig af behovet for kraftigt signal der, så ville jeg klart lade det komme an på en prøve med den løsning du har valgt. Skulle signalet i stueplan vise sig at være for ringe til dit behov, så smider du bare en lite model op der, og alle er glade.

Som udgangspunkt så behøver du ikke en cloudkey. Men det er lidt bøvlet hvis din PC af den ene eller den anden årsag går ned, og du må udskifte den. Og du pludselig finder ud af, at du skal rode med opsætningen på dit net. Det er nærmest den vigtigste fordel keyén har i et privat setup som dit.

Og i øvrigt i mit eget tilfælde. Jeg gider bare ikke rode for meget med det, så det var nemmere (og dyrere) at købe en key og smide den på nettet. Jeg var dog for nærig til at investere i en af deres PoE switches i første omgang. Så det betød at jeg skulle finde en USB strømforsyning til keyén og PoE injektore til AP.
Det vil blive ændret på et tidspunkt. Men fordi mit setup pt kører med flere switches, så synes jeg prisen for udskiftningen af disse slet ikke stod mål med resultat, når det foreløbig bare er een AP og en key. Når nettet er fuldt udbygget bla med video overvågning og muligvis en AP mere, så vil skridtet blive taget, koste hvad det vil, for jeg gider heller ikke det bøvl med strømmen til LAN enheder der kan køre PoE, og disse oftest er placeret andre steder end lige hvor der er strøm.
Til top
BPR Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-April-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BPR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 08:26
Ja det er pga den ekstra port, så jeg trække kabel fra AP stueplan til AP på 2 sal, og fra AP på 2 sal til mit tv deroppe. Er det så ikke nødvendigt med Pro'en ? Eller er der andre billigere løsninger ?
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 08:30
hvis du skal bruge den som mini switch er der nok ikke andre elegante muligheder.

Bemærk dog at den ikke sender POE videre, så du skal stadig have injector på mellem AP1 og AP2

Husk iøvrigt at bekræft at den model du køber har injectoren med. Man kan vist stadig købe bundles hvor der ikke er injectors med.

En fordel ved pro udgaven er iøvrigt at de kan køre med "almindelig" PoE som ikke kræver en ubnt passive poe switch(eller injector)
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Hold da op denne tråd blev meget teknisk lige pludselig! Cool cool men jeg fatter ikke en meter! :-D Men når nu alle i eksperter er her, så inden jeg trykker køb, så godkend lige for en sikkerheds skyld det setup jeg har tænkt mig at investere i.

Det er til et 3 etagers rækkehus med betondæk. Grundplan er kun 35 m2 per etage (kbh størrelser) Jeg får 100/100 Mbit fiber fra Gigabit. Jeg går ikke særlig meget op i det, men mit net skal bare virke over hele huset uden en masse bøvl.
Skal bruges 4 mobiler/tablets. 2 smart tv. Alm og 4k streaming. Surf/ mail og Sonos i hele huset. Regner med alt skal køre trådløst pånær tv'et på 2 sal som jeg vil kable til fra AP.

Jeg vil købe:

1 x USG

1 x AP pro som jeg vil sætte i loftet på stueplan ved trappeopgang til 1 sal. (Kunne nøjes med lite , men vil gerne kunne trække kabel videre fra AP)

1 x AP pro som placeres i loftet ved trappeopgang/indgangen til 2 sal, hvor jeg vil trække kabel til mit tv fra. Håber på et AP i stueplan og på 2 sal sammen kan dække 1 sal.

Jeg går ikke op i statistik osv, så regner med bare at sætte nettet op fra min pc første gang og ellers ikke røre sætte meget mere ved det. Så går ud fra jeg ikke behøver en cloudkey?

Lyder det nogenlunde fornuftigt ?

Pft og god dag.


dine ap'er
hvis du har skrevet modelnavn korrekt så skal du IKKE købe dem der hedder AP og AP pro.-
det er tidligere generation og du sparer MAX en hundrede mand, og der er ikke AC i.

Gå efter modellerne UAP-AC- og så er der følgende modeller LITE-LR-PRO
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2017 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af BPR BPR skrev:

Ja det er pga den ekstra port, så jeg trække kabel fra AP stueplan til AP på 2 sal, og fra AP på 2 sal til mit tv deroppe. Er det så ikke nødvendigt med Pro'en ? Eller er der andre billigere løsninger ?



Hvis du trækker via den sekundære lan port i access pointet så begrænser du ydeevnen da der linkes med 100mbit på den 2 port kun
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Hvis du trækker via den sekundære lan port i access pointet så begrænser du ydeevnen da der linkes med 100mbit på den 2 port kun

Det bliver du nød til at uddybe. Min Synology sidder i port 2 på et AP og den rapporterer den kører 1000Mbit. Jeg har også et andet access punkt siddende monteret i forlængelse af et andet access punkt (med en PoE adapter imellem). Det rapporterer også 1000Mbit, men det kan selvf. være adapteren der snyder. 


 


 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2017 kl. 12:09
Jeg har iøvrigt fået leveret og konfigureret en USG Pro 4. Jeg er sgu ikke imponeret - den genstarter mindst en gang i timen med den nuværende firmware (som så i mellemtiden ser ud til at være trukket tilbage). 

 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu