recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 7273747576 81>
Forfatter
Besked
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 14:29
Hej Forum

Hvor jeg for mange år siden fik hjælp til at opsætte nedenstående AP'er m.m.

Min 8 ports switch er for lille og jeg skal have en større som vel er 16 ports.
Desuden har jeg fået fat i nogle AP PRO som jeg vil udskifte mine lite med.

Men inden jeg starter på det bør jeg så måske tage en større tur og skifte til noget nyere. 
Eller er det nuværende godt nok når det bare er til hjemmebrug, og eneste grund til at jeg har købt det, er fordi mit netværk skal være stabilt?
Hvilket det må siges at have været alle år.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 15:28
Spørgsmålet er nok hvor mange wifi6 enheder du har, som kunne gøre et skifte værd. På trods af at jeg har rigtigt meget udstyr, så har jeg faktisk flere AP'er (4) med support for wifi6 end jeg har enheder der kan bruge dem (3). 


 
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 16:33
Jeg tager nok en anden en anden vinkel.
Hvad ønsker du at opnå?

Højere hastighed? Til hvad?

WiFi 6 handler i større grad om at kunne håndtere flere enheder, end hastighed.
Så hvis dine lite ikke giver dig nogle problemer, så har du ikke behov for at opgradere.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 19:41
wifi 6 tror jeg ikke jeg behøver endnu.
Men måske fordi jeg ikke ved nok om det.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 19:48
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

wifi 6 tror jeg ikke jeg behøver endnu.
Men måske fordi jeg ikke ved nok om det.
Men hvad er det så du mener når du skriver om du skal gå efter noget nyere?
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 21:25
Se det var derfor jeg spurgte :-)

Men jeg kan så forstå at jeg behøver ikke nye AP hvis det kun er wifi 6 jeg får ud af det.

Hvad med selve USG3'en... er den sikker nok, god nok, eller ville jeg få væsentlig forbedringer med noget nyere?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2023 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Se det var derfor jeg spurgte :-)

Men jeg kan så forstå at jeg behøver ikke nye AP hvis det kun er wifi 6 jeg får ud af det.

Hvad med selve USG3'en... er den sikker nok, god nok, eller ville jeg få væsentlig forbedringer med noget nyere?

Afhænger af hvordan du bruger den.
Port Forwarder du, bruger du VLAN og har du reelt set segmenteret dit netværk?

Hvis du ikke port forwarder, eller bruger VLAN til noget, så har du som udgangspunkt ingen fordel i at skifte til eksempelvis en Dream Machine, medmindre du da har behov for 10gbps forbindelse, eller vil bruge deres NVR (Kamera optager)

Hvis du port forwarder (Så overvej om du reelt har nogen grund til det, eller om det kan gøres anderledes, da private nærmest per definition bør holder sig væk fra port forwarding og uPnP)

Bruger du VLAN, og bruger du IDS/IPS, så er USG3 for langsom, her ville en Dream Machine være et bedre bud.

Personligt, synes jeg dog ikke at UniFi's firewalls er særlig stærke på features, og de er for tunge at arbejde i, så her ville jeg hellere anbefale PFSense, dog med det forbehold at du bør vide lidt om netværk, eller være klar til at sætte dig ind i det. (Igen, hvis du ikke bruger port forwarding, VLAN, NVR osv. så behold du din USG3.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 08:36
Jeg bruger hiper som leverandør af fiber og de kræver man opretter et vlan for at bruge usg3.
Det fik jeg dog aldrig til at virke så pt. kører jeg på hiper router.

Vil dog gerne tilbage til usg'en...

Jeg ved lidt om netværk, men hjemme vil jeg ikke begynde på at ændre en masse, da jeg næppe har brug for det.

helt generelt skal jeg have kigget på min opsætning da den har været forsømt i flere år.
Det var lidt derfor jeg ville tjekke om jeg skulle gøre noget anderledes, når jeg nu alligevel skal "starte forfra".
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg bruger hiper som leverandør af fiber og de kræver man opretter et vlan for at bruge usg3.
Det fik jeg dog aldrig til at virke så pt. kører jeg på hiper router.

Vil dog gerne tilbage til usg'en...

Jeg ved lidt om netværk, men hjemme vil jeg ikke begynde på at ændre en masse, da jeg næppe har brug for det.

helt generelt skal jeg have kigget på min opsætning da den har været forsømt i flere år.
Det var lidt derfor jeg ville tjekke om jeg skulle gøre noget anderledes, når jeg nu alligevel skal "starte forfra".
hvad bruger du så usg til i dag ?
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 12:02
den er koblet fra pt.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg bruger hiper som leverandør af fiber og de kræver man opretter et vlan for at bruge usg3.
Det fik jeg dog aldrig til at virke så pt. kører jeg på hiper router.

Vil dog gerne tilbage til usg'en...


Er du sikker på at det er det rigtige sted du retter VLAN (på WAN siden)? 




Redigeret af hedberg - 15-Februar-2023 kl. 16:03
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg bruger hiper som leverandør af fiber og de kræver man opretter et vlan for at bruge usg3.
Det fik jeg dog aldrig til at virke så pt. kører jeg på hiper router.

Vil dog gerne tilbage til usg'en...

Jeg ved lidt om netværk, men hjemme vil jeg ikke begynde på at ændre en masse, da jeg næppe har brug for det.

helt generelt skal jeg have kigget på min opsætning da den har været forsømt i flere år.
Det var lidt derfor jeg ville tjekke om jeg skulle gøre noget anderledes, når jeg nu alligevel skal "starte forfra".

Når du ikke bruger VLAN, Port forwarding, uPnP med mere, så er der ikke så meget du kan gøre.

Ellers skal du måske overveje om det er tid til at segmentere dit netværk, hvis det giver mening i dit setup.

Jeg har f.eks. 2 børn som spiller minecraft, og gerne vil spille med mods, det alene gør at deres computere er på deres eget netværk, og ikke har adgang til resten af mit netværk.
Til det er USG3 stadig også fin!

Hvis din nuværende router fungerer fint og stabilt, kan man også argumentere for om der er grund til at smide din USG på i det hele taget, da du alligevel ikke bruger funktionerne i den.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7273747576 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu