recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 7374757677 81>
Forfatter
Besked
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2023 kl. 17:18
Jeg skal hjem og kigge på det og ja ville egentlig godt segmentere kan jeg nu se...så alle min søns teenage venner hopper på eget net
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2023 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Jeg skal hjem og kigge på det og ja ville egentlig godt segmentere kan jeg nu se...så alle min søns teenage venner hopper på eget net

Mit netværk er segmenteret, så f.eks. børnenes maskiner sidder på eget net (som tilmed har gæstefunktionen slået til), så enhederne heller ikke kan se hinanden. Det er det samme på mit netværk til meget af mit IOT udstyr. Det skal ofte kun bruge en internet forbindelse, så ingen grund til at kunne se andre enheder. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 00:09
Hej

Jeg har en DM Pro samt 16 ports switch. 
Jeg savner lidt mulighed for at se, hvornår teenagerne er online og ikke mindst, hvornår de bliver offline når der er skoledag. Jeg har på fornemmelsen, at de ikke overholder vores aftaler. 

Jeg synes at tidsangivelsen i timer er for unøjagtig. 
Er der nogle gode muligheder hertil?
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 00:48
Jeg ved ikke om du kan få mere præcise tal, men du kan overveje om du istedet vil lukke forbindelsen via "Traffic Management" funktionen:



Bare husk at den slags er til at komme ud om hvis man er lidt kreativ og ingen er mere kreative end unge mennesker :-) 


Redigeret af hedberg - 18-Februar-2023 kl. 00:55
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 01:50
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg ved ikke om du kan få mere præcise tal, men du kan overveje om du istedet vil lukke forbindelsen via "Traffic Management" funktionen:

Bare husk at den slags er til at komme ud om hvis man er lidt kreativ og ingen er mere kreative end unge mennesker :-) 

Tænker at siden det er trådløst, at det er via deres mobiler,
så her tror jeg ikke engang at de vil nå at opdage det, da telefonen selv burde koble over på mobildata.

og efter et par gange at spørger, spørger ind til det, så vil de selv finde ud af at de bare skal slå WiFi fra.

Nåh.. men med det sagt, gå over i legacy mode på unifi, her kan du se traffik, signal mm. ned til hvert femte minut. (Måske du kan se det samme i modern, synes bare ikke jeg kan finde det :D )

Har du behov for mere præcise data, så sæt noget netværks monitorering op, som pinger deres mobiler, så kan du få præcision ned til få sekunder.

alternativt, sæt sensor på hoveddøren, så kan du se hvornår de går, eller kamera, da som skrevet før, så er det ret nemt at komme udenom det med WiFi.
Reelt set er det mest effektive nok at blive admin på deres mobiler, og på den måde overvåge dem, og hvis de skulker, så kan du nemt fjerne deres internet adgang eller hvad der nu er behov for, men tror ikke du skal forvente noget positivt output på sådan en.
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg ved ikke om du kan få mere præcise tal, men du kan overveje om du istedet vil lukke forbindelsen via "Traffic Management" funktionen:

Bare husk at den slags er til at komme ud om hvis man er lidt kreativ og ingen er mere kreative end unge mennesker :-) 

Tænker at siden det er trådløst, at det er via deres mobiler,
så her tror jeg ikke engang at de vil nå at opdage det, da telefonen selv burde koble over på mobildata.

og efter et par gange at spørger, spørger ind til det, så vil de selv finde ud af at de bare skal slå WiFi fra.

Nåh.. men med det sagt, gå over i legacy mode på unifi, her kan du se traffik, signal mm. ned til hvert femte minut. (Måske du kan se det samme i modern, synes bare ikke jeg kan finde det :D )

Har du behov for mere præcise data, så sæt noget netværks monitorering op, som pinger deres mobiler, så kan du få præcision ned til få sekunder.

alternativt, sæt sensor på hoveddøren, så kan du se hvornår de går, eller kamera, da som skrevet før, så er det ret nemt at komme udenom det med WiFi.
Reelt set er det mest effektive nok at blive admin på deres mobiler, og på den måde overvåge dem, og hvis de skulker, så kan du nemt fjerne deres internet adgang eller hvad der nu er behov for, men tror ikke du skal forvente noget positivt output på sådan en.
Tak for Jeres input.
Det er ikke på deres mobiler - det er gaming på kablet netværk.
Jeg vil gerne undgå at skulle adgangsbegrænse, for som I er inde på, så finder de en anden måde.
Tilgengæld vil jeg gerne vide, når de ikke er ærlige overfor mig. Derfor søger jeg lidt mere præcise data på, hvornår de er online og specielt offline.
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af JSA:-) JSA:-) skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Jeg ved ikke om du kan få mere præcise tal, men du kan overveje om du istedet vil lukke forbindelsen via "Traffic Management" funktionen:

Bare husk at den slags er til at komme ud om hvis man er lidt kreativ og ingen er mere kreative end unge mennesker :-) 

Tænker at siden det er trådløst, at det er via deres mobiler,
så her tror jeg ikke engang at de vil nå at opdage det, da telefonen selv burde koble over på mobildata.

og efter et par gange at spørger, spørger ind til det, så vil de selv finde ud af at de bare skal slå WiFi fra.

Nåh.. men med det sagt, gå over i legacy mode på unifi, her kan du se traffik, signal mm. ned til hvert femte minut. (Måske du kan se det samme i modern, synes bare ikke jeg kan finde det :D )

Har du behov for mere præcise data, så sæt noget netværks monitorering op, som pinger deres mobiler, så kan du få præcision ned til få sekunder.

alternativt, sæt sensor på hoveddøren, så kan du se hvornår de går, eller kamera, da som skrevet før, så er det ret nemt at komme udenom det med WiFi.
Reelt set er det mest effektive nok at blive admin på deres mobiler, og på den måde overvåge dem, og hvis de skulker, så kan du nemt fjerne deres internet adgang eller hvad der nu er behov for, men tror ikke du skal forvente noget positivt output på sådan en.
Tak for Jeres input.
Det er ikke på deres mobiler - det er gaming på kablet netværk.
Jeg vil gerne undgå at skulle adgangsbegrænse, for som I er inde på, så finder de en anden måde.
Tilgengæld vil jeg gerne vide, når de ikke er ærlige overfor mig. Derfor søger jeg lidt mere præcise data på, hvornår de er online og specielt offline.
Giv dem faste ip adresser, og brug uptimekuma som pinger hele tiden, så kan du se hvornår de er tændte og slukkede indenfor nogle sekunder 


Redigeret af suk - 18-Februar-2023 kl. 10:31
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Giv dem faste ip adresser, og brug uptimekuma som pinger hele tiden, så kan du se hvornår de er tændte og slukkede indenfor nogle sekunder 

Smart program.. Ekstremt nemt at konfigurere hvis man i forvejen har et NAS eller andet der understøtter Docker og hvor det kan stå og køre. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 18:46
Jeg skal vist starte forfra...

Pt. har jeg ikke nogen controller til mit net.
Den forsvandt fra en pc for flere år siden. 
Er i øvrigt sket nogle gange... Måske jeg burde investere i sådan en cloud key.
Er det ikke det man bruger den til?

Nå men pt. korer mit netværk på den udleverede hiper router og min 8 ports unify switch med mine ap'er.
Sådan har den kørt i mange år uden controller.
Men det betyder også at jeg ikke har styr på det og intet er opdateret.

Det gik lidt galt da jeg fik hiper og skulle sætte vlan101 op på USG3'en.
VLAN var ikke en option koblet direkte på USG 192.168.1.1. og jeg havde ikke controller så jeg kunne gøre det den vej.
ja... så gik tiden med børn, familie og arbejde :-)

Men jeg tænker jeg vil starte forfra og sætte det hele op igen.
Eneste problem er egentlig at huset jo bruger netværket hele tiden.

Som tidligere nævnt er min 8 port switch for lille, så måske en ide at skaffe 16 port før jeg går i gang.
De er ikke til at finde brugt, så må nok købe en ny. Dog synes jeg den er lidt pebret.
Jeg har udvidet antal netværksstik i huset til 14 incl. dem til mine AP'er

Kan jeg evt. udvide min US-8-150W billigt og stadig se alle enheder i controller?
Jeg kan godt nøjes med 8 POE+ porte + nogle ikke poe porte. Der er jo også de 2 x GB SFP porte, så jeg har pt. 10. Kunne dog godt bruge 6 mere, men behøves ikke POE.

Burde jeg have en USG4 i stedet for min 3'er eller er jeg fint stillet med 3'eren som tidligere nævnt?

var meget på en gang...men skyd bare løs med ideer. :-)
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 19:32
Ja, cloud key er så du slipper for at have det installeret på din PC. I dag følger cloud key funktionaliteten også med i deres Dream Machine og Dream Router produkter ( https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-unifi-os-consoles ). 

Så hvis du overvejer både ny switch og ny router, så skulle du måske overveje en Dream Machine med 8 indbyggede switch porte - så får du også cloud key funktionaliteten med.

I bedste Kinder stil, så er det heeeele 3 ting på eeen gang :-) 


Redigeret af hedberg - 18-Februar-2023 kl. 19:35
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 19:45
ahh.. ok. Dreammachine.
Kan jeg så udvide til 16 porte med min 8 ports switch?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2023 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

ahh.. ok. Dreammachine.
Kan jeg så udvide til 16 porte med min 8 ports switch?

Du forbinder bare en af portene i Dream Machine med din 8 ports switch med et alm. LAN kabel. 

Du kan eventuelt overveje at bruge fiber portene imellem f.eks. en Dream Machine Pro/Second Edition og din switch, så har du alle 16 porte fri. 




Redigeret af hedberg - 18-Februar-2023 kl. 19:57
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7374757677 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu