recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ubiquity Unifi til hjemmebrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ubiquity Unifi til hjemmebrug

 Besvar Besvar Side  <1 7677787980 81>
Forfatter
Besked
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 19:06
Hmmm.. cloud key er heller ikke gratis, så hvis jeg vil have den så kan jeg lige så godt købe dreammachine SE og bruge 2000 mere.

Lige nu køber jeg 5 x flex mini da de koster 1218 kroner og jeg godt kan bruge et par switche rundt omkring og kammerat skal også have en.
Installerer controller på en pc jeg beholder, så den ikke forsvinder.

Hvis jeg sætter 2 x flex mini på min US8-150, så kan jeg se enheder koblet på flex mini i min controller...korrekt?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Hvis jeg sætter 2 x flex mini på min US8-150, så kan jeg se enheder koblet på flex mini i min controller...korrekt?

 
Jeps


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 20:08
bare nysgerrig... skyldes det at switch er en unify eller kunne min d-link switch også ses i controller?
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

bare nysgerrig... skyldes det at switch er en unify eller kunne min d-link switch også ses i controller?

Det er fordi det er en UniFi. Du kan godt bruge en d-link switch, men ikke se eller konfigurere den i kontrolleren. 


Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2023 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

bare nysgerrig... skyldes det at switch er en unify eller kunne min d-link switch også ses i controller?

Din d-link er usynlig.
Der skal du bruge d-links netværksværktøj (hvis et sådan findes til din d-link ting).

I mellem mit hus og min garage, er netværket forbundet gen et sæt homeplugs. Det anet unifi intet om, derfor ses det som en direkte forbindelse mellem to switche.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 07:07
En helt anden ting.
Kan man se hvilke web sider der besøges gennem ens netværk, når man har et unify setup med controller?

Jeg har styr på mine egne børn, men jeg kunne godt have mistanke til nogen af deres venner (en bestemt) måske kommer steder jeg ikke synes de skal.

Hvad de gør via deres egne 4 eller 5G forbindelser kan jeg ikke styre.
Men på mit netværk, uanset det er VLAN separeret ville jeg måske gerne vide det.

Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

En helt anden ting.
Kan man se hvilke web sider der besøges gennem ens netværk, når man har et unify setup med controller?

Nej, trafikken kommer ikke ind omkring din controller, så det er ikke noget den ser eller logger. 



Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

En helt anden ting.
Kan man se hvilke web sider der besøges gennem ens netværk, når man har et unify setup med controller?

Nej, trafikken kommer ikke ind omkring din controller, så det er ikke noget den ser eller logger. 




I et vidst omfang kan du vel se noget af det med DPI, men måske ikke så granuleret der bliver spurgt ind til.

@Koden, Alternativt kan du sætte din egen DNS server op, som p.i.h.o.l.e eller a.d.g.u.a.r.d
og via din firewall, tvinge alt DNS trafik over på din egen DNS.

Nogle mobiltelefoner er dog så småt begyndt at bruge DNS-over-HTTPS/TLS hvor at ovenstående ikke vil virke, men Windows (og jeg tror heller ikke Apple) er ikke nået dertil endnu.

Det kræver dog naturligvis du har noget udstyr at installere det på, jeg bruger selv en PI.

Personligt bruger jeg det ikke til at overvåge, men til at fjerne reklamer, sporing, kendte malware sider, hvilket samlet set også giver et hurtigere og mere stabilt internet.


Redigeret af suk - 24-Februar-2023 kl. 09:24
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 09:55
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

I et vidst omfang kan du vel se noget af det med DPI, men måske ikke så granuleret der bliver spurgt ind til.

Controlleren i sig selv kan ikke lave DPI, men hvis man har en USG (eller et af Dream produkterne) så kan den routeren lave noget DPI, så kan man i controlleren kan se lidt information om hvad de enkelte har besøgt. Det er dog ikke særligt detaljeret og kun i "hovedkategorier" uden tidspunkter m.m. 

Man kan bruge det til at blokere (eller se) om ens unger bruger youtube hele tiden, men ikke umiddelbart se om de f.eks. besøgte recordere.dk i går aftes.

Her er et eksempel på hvad der er registreret om mit Apple TV i stuen og det er påfaldende lidt i forhold til hvor meget det TV kører. 





Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

I et vidst omfang kan du vel se noget af det med DPI, men måske ikke så granuleret der bliver spurgt ind til.

Controlleren i sig selv kan ikke lave DPI, men hvis man har en USG (eller et af Dream produkterne) så kan den routeren lave noget DPI, så kan man i controlleren kan se lidt information om hvad de enkelte har besøgt. Det er dog ikke særligt detaljeret og kun i "hovedkategorier" uden tidspunkter m.m. 

Man kan bruge det til at blokere (eller se) om ens unger bruger youtube hele tiden, men ikke umiddelbart se om de f.eks. besøgte recordere.dk i går aftes.

Her er et eksempel på hvad der er registreret om mit Apple TV i stuen og det er påfaldende lidt i forhold til hvor meget det TV kører. 



Du har læst hvad der bliver spurgt om ik?
Oprindeligt skrevet af Koden Koden skrev:


Kan man se hvilke web sider der besøges gennem ens netværk, når man har et unify setup med controller?

ligesom du vel også har læst hvad jeg svarer.
Der bliver på intet tidspunkt sagt at det er controlleren som laver DPI, ligesom jeg også selv skriver at han ikke får det så granuleret som der måske bliver spurgt ind til.!

Dertil jeg foreslår lokal DNS server, da det giver ham noget mere af det han beder om.


Redigeret af suk - 24-Februar-2023 kl. 10:48
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:


Du har læst hvad der bliver spurgt om ik?

Jow, det har jeg. Jeg læser det måsle nok lidt mere bogstaveligt end du gør og det er derfor jeg vælger at understrege at controlleren ikke i sig selv kan det og at der skal et router produkt i Unifi serien til før det virker. 

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

ligesom du vel også har læst hvad jeg svarer.
Der bliver på intet tidspunkt sagt at det er controlleren som laver DPI, ligesom jeg også selv skriver at han ikke får det så granuleret som der måske bliver spurgt ind til.!

Vedr. DPI: Hvis man ikke er 100 meter mester i hvad controlleren gør og hvad routeren gør, så kunne man måske tro man fik funktionen ved at have controlleren alene. For at undgå misforståelser valgte jeg at uddybe. 

Vedr. "granuleret": Du skriver "måske" og jeg vælger så at bekræfte og bakke dit udsagn op med et eksempel. 

Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Dertil jeg foreslår lokal DNS server, da det giver ham noget mere af det han beder om.

Jeg tror du har ret i, at det kunne være den rigtige løsning til det han efterlyser, men jeg blandede mig udenom fordi for lang tid siden jeg har kigget på Pi-Hole til, at jeg kan huske log mulighederne. Ligesom dig brugte jeg den primært til at fjerne f.eks. reklamer m.m. 

Mvh,



Redigeret af hedberg - 24-Februar-2023 kl. 12:33
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
Valagar Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 05-August-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valagar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2023 kl. 11:25
Heysa... Nu har jeg brugt en times tid på at læse denne tråd igennem. Håber på nogen kan hjælpe med at svare på lidt af mine spørgsmål...

Vi bor i et større hus 216m2, og har fået bygget vores netværk fuldt ud med ubiquiti, og det køre bare skide godt.
Vi har omkring 10-12 enheder på det trådløse, og en 8-10enheder kablet.

                    
Fiber 1000mbit--->USG3P--->USW16POElite--->3xAP, 2xFlexminiPOE, cloud key gen1.
Mine AP's er UAP-AC-LR, UAP-AC-PRO & U6LR


Stortset det hele er købt brugt, og deraf kommer ligesom mit første spørgsmål. Dem som har solgt mig deres unify udstyr har gjort det da de ville opgradere. USG'en var for langsom for dem, cloud key gen 1 var for langsom, AP'erne var for langsom, switches var for langsomme og for få porte osv osv...

Personligt syntes jeg dette køre pisse godt, og uden tvivl det bedste netværk jeg jeg nogensinde har haft. Men hvad mener i andre? Køre jeres unify hurtigere/bedre med opgradere USG, cloud key & AP???
(er selvfølgelig klar over at hurtigere switch som 2.5gbit eller 10gbit er hurtigere en 1gbit)

Jeg har rodet lidt i USG'en og man kan slå flere sikkerheds feature til og fra. Slår man IDS/IPS til så falder hastigheden på USG'en til små 100mbit, hvilket gør ens 1000mbit forbindelse ubrugeligt. Desuden så mærker jeg ikke nogen forskel sikkerheds mæssigt ved at slå IDS/IPS til, men nu har jeg ikke nogen server eller andet kørende.
Bruger i andre disse sikkerheds feature, og føler/mener i at det er nødvendigt at have dem slået til?

Jeg må da ærligt indrømme at jeg savler da også efter en dream machine pro, men har svært ved at retfærdiggøre den opgradering fra min USG. Dels pga prisen, et højere strømforbrug, og så fylder den, og gider ikke have et rack skab hængende i bryggers.
Jeg håber lidt på at ubiquiti snart kommer med opgraderet USG3P med indbygget cloudkey i ca samme formfactor. Ja ved godt at der er den runde dream machine trådløs, men selv den ser jeg bøvlet at wall mount ved siden af min fiber boks.

Nogen der ved om ubiquiti har planer om at komme med en opgraderet/forbedret USG3P???


Så kunne vi godt tænke at få lidt overvågning. Som jeg læser mig frem til bruger folk typisk en nas server, cloud key gen 2 eller dream machine til lagring af video. Og der må jeg bare sige, at det syntes jeg virkeligt er det dummeste. Er ret sikker på at en tyvknægt kan spotte unify overvågningskamera, og hurtig kan søge sig frem til huset netinstallation, hvorefter han blot tager strømstikket eller river HD/SSD ud... Er der æ mulighed for at sende videoovervågning til en ekstern HD man evt har liggende på loftet via kabel eller trådløs???

Så lige et sidste spørgsmål omkring AP. Min plan var egentlig at opgradere mine uap LR og PRO til noget U6 PRO eller LR, men for satan de er strømhungrende. Mine 2 uap bruger omkring 3.5-3.75watt, mens min U6 ligger mellem 8.5-10watt alt afhængig hvor mange enheder der er koblet på... Er der nogen der kan fortælle hvorfor de nye U6 AP skal bruge over dobbelt så meget strøm som deres gamle serie? Jeg har søgt på ubiquiti's hjemmeside og kan ikke rigtig finde noget... Kan man evt slå noget fra i U6 serien som gør de bruge mindre strøm?
En opgradering af mine 2 uap til U6 vil øge strømforbruget med ca 12watt, hvilket vil give en ekstra strømregning på omkring 300kr om året.

Redigeret af Valagar - 24-Februar-2023 kl. 11:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7677787980 81>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu