recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 5.25 floppy diskette
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

5.25 floppy diskette

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
larsne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 5.25 floppy diskette
    Sendt: 03-Juni-2016 kl. 09:55
Er der nogen i DK som tilbyder at udlæse data fra gamle 5.25 floppydisketter?
Jeg fandt dette firma http://www.floppydisk.com/transfer.htm  men jeg vil gerne undgå at skulle sende disketten udenlands.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 10:36
5,25" floppy disketter? Jeg vidste slet ikke de fandtes så store. Kender kun 3,5"
 
Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

5,25" floppy disketter? Jeg vidste slet ikke de fandtes så store. Kender kun 3,5"
Flemming
SleepySleepySleepySleepy
Kan huske at vi stadigvæk benyttede 8" floppy diske på min læreplads i starten af 90'erene.
Mvh Jesper
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:


5,25" floppy disketter? Jeg vidste slet ikke de fandtes så store. Kender kun 3,5"
<span style="line-height: 1.4;">Flemming</span>

SleepySleepySleepySleepy
Kan huske at vi stadigvæk benyttede 8" floppy diske på min læreplads i starten af 90'erene.
kæft de var bag ud. har kun leget 5,25 og 3,5"
både til pc og Comandore 128
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 12:55
Prøv eventuelt datamuseet, som blandt andet også udlejer udstyr. Om ikke andet kan du helt sikkert få fat i en. der kan læse de bedagede diske. 

http://datamuseum.dk/foreningen/udlejning-af-udstyr/
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 13:06
Tror ikke det er et problem at finde 5.25 drev brugt - og det kan fint sættes op i Windows så du kan læse disketterne.
Til top
larsne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 13:21
De er nu ikke fordi de ligger og flyder alle vegne, langt de fleste er jo skrottet, men jeg er også mindre interesseret i selv af finde en, det er bare en enkelt diskette jeg gerne vil have data ud af.

Jeg tror muligvis også det kan være et problem at finde en nyere pc hvor bios stadig understøtter 5.25 drev.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af larsne larsne skrev:

De er nu ikke fordi de ligger og flyder alle vegne, langt de fleste er jo skrottet, men jeg er også mindre interesseret i selv af finde en, det er bare en enkelt diskette jeg gerne vil have data ud af.

Jeg tror muligvis også det kan være et problem at finde en nyere pc hvor bios stadig understøtter 5.25 drev.
Hvilket format/system er de lavet på?
Jeg har en gammel Butler computer stående, den har ikke været tændt de seneste +10 år så vidt jeg husker. LOL
Og mener den er CPM baseret.
Og har vist også nogle meget gamle DOS PC'er stående, men husker ikke helt om der er 5.25" drev imellem. Og der kan måske være lidt udfordring i at få dem kørende igen. Big smile

Hvor i landet bor du?

Mvh. JørgenT
Til top
larsne Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 13:53
Det er en pc (dos) diskette.

Problemet kan også være at få data kopieret videre, det skal næsten være en pc med både 3,5 og 5.25 drev, så kan data overføres til 3,5 diskette, og derfra via en 3,5 drev med usbstik overføres til en moderne pc.

Jeg bor ved Holstebro.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 14:18
Er det noget du skal gøre mere end denne ene gang?


Ja= Find en ældre computer du kan bruge med DOS og et 5½" drev.

Heri sætter du en IDE til CF card adapter
http://www.ebay.de/itm/CF-Compact-Flash-to-3-5-40Pin-Stecker-IDE-HDD-Converter-Adapter-Bootable-GW-/272210462090?hash=item3f6102058a:g:UcUAAOSwYmZXDgs0

Nu vil et helt almindeligt CF card, komme til at optræde som en harddisk. Dermed kan du (i DOS) kopiere fra diskette til CF card, som du (når computeren er slukket) kan hive ud og smide i hvilken som helst computer der kan læse CF cards.

Det er vældigt praktisk. jeg har et par maskiner der kører ren DOS. Der flytter jeg data ud og ind ved hjælp af CF cards....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 547
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 14:30
Hvis du skal ud og finde dig et brugt diskettedrev, så husk at der var to formater, 360 kByte (som også blev brugt på Commodore spillecomputeren C64) og højformatet double density double sideded på hele 1,2 MBytes....

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2016 kl. 17:00
er temmelig sikker på at der nok skal være noget tilbage på universiteterne. De plejer at passe godt på klenodjerne. så hvis du har nogen som helst kontakt til nogen som kender nogen på et af de danske universiteter i og omkring datalogi, så prøv at gå den vej. Der er sikkert en del af dem der ville synes det var et fedt lille projekt :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu