recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RJ45 splitter - what's the catch!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RJ45 splitter - what's the catch!?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: RJ45 splitter - what's the catch!?
    Sendt: 04-August-2016 kl. 11:44
Jeg har behov for at have 2 enheder koblet på netværket (kablet) og har kun 1 kabel ind i det aktuelle rum.
Man kan købe en RJ45-splitter, som giver mulighed for at splitte signalet i 2 porte - men hvad er ulemperne? Jeg synes umiddelbart det giver anledning til nogle problemstillinger, hvis 2 (eller flere) enheder direkte benytter sig af samme port på en switch - hvad med ip-numre, pakketransport osv!?
På den anden side tænker jeg også at når produktet eksisterer, så må det vel virke!?
RJ45-splitter hos Ali
Den pæne løsning er selvf. at trække et ekstra kabel, sætte en switch op osv, men quick'n'dirty er ok i dette tilfælde - med mindre altså ulemperne er for store :-)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2016 kl. 12:05
Der er 4 korepar i et kabel, men til 100Mbit anvendes kun de 2 par.
Så du skal have sådan en splitter i begge ender, så de fordeler 2 porte -> et kabel -> 2 porte.

Mvh. JørgenT

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 13:09
Ahh - så var logikken på plads, med hvordan de rent faktisk fungerer - hvad vil der teknisk ske, hvis man kun satte splitteren på i den ene ende - vil kommunikationen fra det ene device, så bare forsvinde i et sort hul?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2016 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Ahh - så var logikken på plads, med hvordan de rent faktisk fungerer - hvad vil der teknisk ske, hvis man kun satte splitteren på i den ene ende - vil kommunikationen fra det ene device, så bare forsvinde i et sort hul?
Måske vil ingen af dem virke, afhængig af hvordan man har fordelt kore parrene.  Smile

Et eksempel:

Normalt er det de fire ben midt i stikket der bruges, som på de nederste på tegning.
Og med denne opskrift vil intet virke, hvis splitter kun anvendes i den ene ende. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 01:20
Hvad med evt. at købe en router isf. ?  Det ville jeg nok gøre. Den styrer jo sådan set alt vedr. tilsluttede enheder. Bare en tanke.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Den pæne løsning er selvf. at trække et ekstra kabel, sætte en switch op osv, men quick'n'dirty er ok i dette tilfælde - med mindre altså ulemperne er for store :-)
Du behøver ikke trække ekstra kabel hvis du sætter en switch op i det lokale hvor du har de 2 enheder. Du kobler switchen til det kabel du allerede har ind i lokalet og bagefter kobler du de to enheder til switchen.

Ulempen ved splitteren er, at du max kan køre 100 Mbit gennem sådan en, da gigabit har brug for alle 4 par i kablet. Det kan være fint nok hvis målet bare er at kunne surfe ud af fx. en 50/5 internetforbindelse, der er 100 Mbit jo hurtigt nok, men har du fx. en NAS stående og har brug for at lægge rippede dvd'er på den, så bliver det hurtigt surt at være begrænset af de 100 Mbit.

Sætter du en switch op i stedet kan du køre gigabit hele vejen.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 08:36
Har i forvejen 3 routere og en switch og vil helst ikke have flere stumper ind - derfor en nødløsning :-)
Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Status: Offline
Point: 771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steffen32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 09:49
Du kommer næppe uden om en switch i det tilfælde du beskriver, med mindre du accepterer at splitte kablet, som nævnt ovenfor.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 10:29
Det har jeg forstået, men tror også fint jeg kan leve med ulemperne i dette tilfælde.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det har jeg forstået, men tror også fint jeg kan leve med ulemperne i dette tilfælde.
Har brugt en lignende splitter i årevis, helt uden problemer Smile
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2016 kl. 18:12
-

Redigeret af jetdirect - 06-August-2016 kl. 18:13
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu