recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hold da bare helt op,  en ÅOP på 72.24%
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hold da bare helt op, en ÅOP på 72.24%

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det kan da godt være der allerede er privatøkonomi på skoleskemaet, men så er det bare ikke godt nok endnu. Selv mange der udmærket godt ved at 2+2 =4, så tager de alligevel dårlige økonomiske beslutninger.
Det handler om ansvarlighed, men det kan være ret svært at lære. Det handler om at unge skal lære at udsætte det de selv opfatter som umiddelbare og akutte behov. Problemet er at sådan noget så ligegyldigt, som dyre mobilteefoner er et statussymbol allerede i en grotesk lav alder. 

Det handler ligeså meget om opdragelse og forældreindragelse, hvor forældrene samarbejder om at ungerne ikke konkurrerer om at have de dyreste telefon. Forældrene kan i de fleste tilfælde godt finde ud af at samarbejde om at have et fornuftig loft over gavepriser til børnefødselsdage. Jeg har dog selv oplevet at velstående forældre stik imod aftaler købte dyre barbiedukker i gaver til børnefødselsdage i 1-2 klasse, i en klasse hvor børn kom fra familier med både meget lave, og meget høje indkomster.

Som sagt er det svært. Tidens trend er jo ikke ligefrem at man skal tænke i fællesskaber, men meget mere i selvbilleder. Men kunne da være fedt hvis det var et staussymbol at have står på sin privatøkonomi, i stedet for at ligne en der er ryg, med diverse blingbling. 

Vi er faktisk enige hele vejen igennem dit opslag. Når jeg ser hvad eleverne har med af dyr elektronik og lignende i skolen, så frygter jeg den dag, min egen søn kommer i skolealderen. Jeg kommer aldrig til at have råd, eller lyst til for den sags skyld, at han i første klasse skal have den nyeste iPhone og iPad. Det er efterhånden bare standard. Og når jeg hører en 1. klasses elev i frikvarteret sige "Det er jo bare en tablet, det er ikke iPad du har!", når en elev sidder med en billigere androidudgave af en tablet. 
Hvor lærer ungerne den fra? Det gør de, fra de forældre, som reelt skal være med til at danne deres unger til ligeværd og forståelse. Når ungerne fra så tidligt lærer at mærker har en betydning, så er det faktisk umuligt for en lærer at banke den anden type af forståelse ind i hovedet på dem.
Helt ærligt så mener jeg faktisk ikke at det er en opgave for skolen at rette det af. Det er ene og alene forældre der kan det, og det in mente, kan jeg faktisk godt forstå, hvis nogle lærere siger "Fuck det, vi når pensum på en anden og bedre måde i forhold til mine elevers læringsforudsætning." 

Kig på hvad folk skriver herinde, nok mest gældende i kommentarsporet på forsiden. Min fortolkning, uden at jeg gider at finde et eksempel, så bliver der tit sagt, at hvis du ikke har råd til Appleprodukter, så må du jo nøjes. Allerede der er status for produktets navn jo ridset op. Lixtallet der bliver skrevet med indikerer, at det ikke er småbørn, men potentielle forældre.

Grundet mit tidligere arbejde i en inddrivesselafdeling, bruger jeg meget tid på at implementere økonomi på en måde, hvor virkeligheden er meget i fokus, og vi ser både klip fra luksusfælden, reelle budgetter og snakker om moralen og accepten af andres økonomiske formåen, men som sagt jeg forstår godt andre siger "pyt, forældrene magter det ikke, hvorfor skal jeg så bruge tid på det?" eller eventuelt differentiere det således at dem med forståelsen bliver stærkere og dem uden bliver straffet, "Matthæuseffekten"
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Når jeg ser hvad eleverne har med af dyr elektronik og lignende i skolen, så frygter jeg den dag, min egen søn kommer i skolealderen. Jeg kommer aldrig til at have råd, eller lyst til for den sags skyld, at han i første klasse skal have den nyeste iPhone og iPad. Det er efterhånden bare standard. Og når jeg hører en 1. klasses elev i frikvarteret sige "Det er jo bare en tablet, det er ikke iPad du har!", når en elev sidder med en billigere androidudgave af en tablet.

Forestil dig så, at den "stakkels" elev, som bare sidder med en "almindelig" tablet tilføjer:
"Til gengæld har jeg selv sparet op til den!".

Det ville sætte den første elev og dennes forældre i et noget andet perspektiv. 

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvor lærer ungerne den fra? Det gør de, fra de forældre, som reelt skal være med til at danne deres unger til ligeværd og forståelse.

ja og nej. De lærer det alle steder fra. Hvis ikke vi havde denne mentalitet, så ville et produkt som apple sandsynligvis slet ikke eksistere. De lever i aller højeste grad på dette.

Mit eget eksempel, (selvom det ikke altid er lige efter bogen LOL). Mine unger har nærmest altid fået det de ville have, (med måde, bilder jeg mig selv ind). Men jeg selv går ikke så højt op det, fx når det kommer til mobil og tablets. Og mht computere, så er de mest af alt et stykke værkstøj for mig. Og derfor har jeg ganske almindelig "kedelig" Sony Z3 mobil, en Lenovo T540p (dog den største man kan få, pga kræfterne), og ellers en dødsyg Huwai 7" tablet, som bare leger HUE controler. 
Min unger har derimod iphones. (Jeg har også, men det er en arbejdsmobil, som jeg gerne slet ikke bruger, hvis jeg kan blive fri).

Så i mit tilfælde er det bestemt ikke fra forældrene at de har lært det. Det er korrekt nok, at det er mig der har givet dem muligheden. Men jeg styrer det også, hvilket betyder, at de får ikke bare størst og nyeste hele tiden, (datteren har en 5s og knægten en 6). De får til at dække deres behov, (reelt behov), og ikke til at "prale med" over for andre. 
Da knægten sidste år fik sin 6ér. Der troede jeg egentlig tøsen ville sige, at det ville hun også ha. Men nej, hun sagde derimod at hun var ganske godt tilfreds med sin 5ér. (fantastisk datter LOL).
Nogle af knægtens kammerater (han er 16) de snakker meget og virker meget fokuseret på nyeste modeller, specielt hvad angår mobiltelefoner. Alligevel tager han det med ro og mener ligesom tøsen, at 6éren fint dækker hans behov. Ikke dermed sagt at han ikke vil have en større 6ér, og nu også 7éren. Men det er ikke et fanatisk behov, som det virker som om andre har. 

Jeg tillader mig at mene, at det mest af alt skyldes min form for opdragelse. Og det gør mig til en stolt forældre Wink

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Kig på hvad folk skriver herinde, nok mest gældende i kommentarsporet på forsiden. Min fortolkning, uden at jeg gider at finde et eksempel, så bliver der tit sagt, at hvis du ikke har råd til Appleprodukter, så må du jo nøjes. Allerede der er status for produktets navn jo ridset op. Lixtallet der bliver skrevet med indikerer, at det ikke er småbørn, men potentielle forældre.


Jeg tror det er yngre voksne, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg tror (bilder mig ind) at dem der ytre sig i min egen alders klasse, at de har nogenlunde samme holdning til tingene, som jeg har. Jeg tror nemlig meget af det her dels er ens egen opdragelse, men i den grad også alderen, der tæller.  

Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Grundet mit tidligere arbejde i en inddrivesselafdeling, bruger jeg meget tid på at implementere økonomi på en måde, hvor virkeligheden er meget i fokus, og vi ser både klip fra luksusfælden, reelle budgetter og snakker om moralen og accepten af andres økonomiske formåen, men som sagt jeg forstår godt andre siger "pyt, forældrene magter det ikke, hvorfor skal jeg så bruge tid på det?" eller eventuelt differentiere det således at dem med forståelsen bliver stærkere og dem uden bliver straffet, "Matthæuseffekten"


Der er mange årsager. Man kan ikke bare pege på forældrene alene. Det er et enormt pres at være forældre i dag, fordi samfundet i sig selv også stiller visse krav, (til tider urimelige krav). Har du ikke det nødvendige overskud, både fysisk og psykisk, så ramler det. Og så vil de fleste ty til de nemmeste løsninger, fx ved at købe sig til ro. Er økonomien heller ikke til det, så er der stor risiko for, at det skaber endnu værre problemer.
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:20
Jeg tror også i gør folk dummer end de i virkeligheden er.

I får det til at lyde som om at folk helt uden skyld bliver snydt til at skrive under. Det er løgn, folk ved udmærket det er noget lort men fristelsen er for stor.

Og hvornår har undervisning i folkeskolen hjulpet noget? Der bliver undervist i skadevirkningerne ved Alkohol, Hash, narko og smøger men folk de ryger og drikker alligevel.
Det samme med seksual undervisning. I skal ikke bilde mig ind at det er fordi folk ikke ved, hvordan et kondom bruges at der foretages mange tusinde aborter årligt.

Folk er ikke perfekte og det vil de heller aldrig blive. Jeg ryger selv, er det dumt? Ja selvfølgelig er det dumt, hvis jeg kunne bytte så er det sgu lige før at jeg vil bytte den vane ud med et quicklån. 

Det tilbud fra Elgiganten lyder absurd men, hvad skulle prisen være? Det er et lavt beløb de låner ud over en lang periode, så derfor er det naturligt at ÅOP bliver skyhøj. Jeg syntes ikke elgiganten eller finansieringsselskabet er synderne i den her sag, der er et marked og det udnytter de. Jeg syntes heller ikke prisen er specielt høj, da der er en risiko ved det samt elgiganten og finansieringsselskabet skal tjene penge på det. Det er jo ikke noget de kan gøre gratis og i dette tilfælde har de så 3600,- som skal fordeles mellem Elgiganten og dem selv, det beløb skal også dække ind for de personer der ikke betaler.

Der bliver helt tydeligt gjort opmærksom på, hvad det koster at låne beløbet, det er ikke fordækt eller skjult nede i bunden med små bogstaver. 


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Når jeg ser hvad eleverne har med af dyr elektronik og lignende i skolen, så frygter jeg den dag, min egen søn kommer i skolealderen. Jeg kommer aldrig til at have råd, eller lyst til for den sags skyld, at han i første klasse skal have den nyeste iPhone og iPad. Det er efterhånden bare standard.


Min knægt går i 5 klasse, han fik sin første mobiltelefon med i skole i fjerde. Det var en iPhone 4, som var min kones aflagte. Den er lige (vi taler i lørdags) skiftet ud til en 4S (min aflagte, har efter fire år med min 4S fået en SE) og han er fuldt tilfreds.
Han har også en iPad mini, som han selv har sparet sammen til, men den kommer absolut ikke med i skole!

Med andre ord, frygt intet, ud over de andre ungers forældre økonomi!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:41
Det er lovligt at tage 72,24% når det fremgår tydeligt. Er det fair? Nej ikke set ud fra et fornufts synspunkt, da det forgælder målgruppen, de unge.

Lidt samme problematik når en medicinproducent forhøjer prisen med 4000%. Er det fair? Nej!
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:53
Man har et valg, og kan jo "bare" lade være .
Modsat hver gang de hæver pensionsalderen . . .
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er lovligt at tage 72,24% når det fremgår tydeligt. Er det fair? Nej ikke set ud fra et fornufts synspunkt, da det forgælder målgruppen, de unge.

Lidt samme problematik når en medicinproducent forhøjer prisen med 4000%. Er det fair? Nej!


Gu er det da fair at tage både 80 og 100 % i rente på overflødigt forbrugsgods. Det er da op til folk selv at vælge om de vil gældsætte sig.
Jeg har da også selv valgt at låne en million til at købe hus for!

Og den med medicinproducenten, der "køber sig" til at kun måtte producere en bestemt livsvigtig medicin (som apotekerne tidligere selv blandede), for herefter at hæve prisen voldsomt er en helt anden boldgade. Det kan slet ikke sammenlignes!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 22:59
Hvis man er utilfreds med den danske lovgivning, har man et valg. Flytte til et andet land og se om det er bedre.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 23:02
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er lovligt at tage 72,24% når det fremgår tydeligt. Er det fair? Nej ikke set ud fra et fornufts synspunkt, da det forgælder målgruppen, de unge.

Lidt samme problematik når en medicinproducent forhøjer prisen med 4000%. Er det fair? Nej!


Gu er det da fair at tage både 80 og 100 % i rente på overflødigt forbrugsgods. Det er da op til folk selv at vælge om de vil gældsætte sig.
Jeg har da også selv valgt at låne en million til at købe hus for!

Og den med medicinproducenten, der "køber sig" til at kun måtte producere en bestemt livsvigtig medicin (som apotekerne tidligere selv blandede), for herefter at hæve prisen voldsomt er en helt anden boldgade. Det kan slet ikke sammenlignes!

Klaus

Udbyttere og pengegriskhed er fællesnævneren.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 23:08
Livsnødvendigt eller ej er forskellen!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 23:13
Det er ikke livsnødvendigt at hæve prisen med 4000%
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2016 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er ikke livsnødvendigt at hæve prisen med 4000%

Nu er der stor forskel på, hvad folk mener er såkaldt livsnødvendigt for dem. Een ting er sikkkert, forbrugslån er meget sjældent livsnødvendige, uanset hvad ÅOP så end er. Ergo er det et valg der er taget for at få noget ikke livsnødvendigt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu