recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS Server m.Unraid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS Server m.Unraid

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 21:38
Vi bruger selv rasperry til at afspille vores ting her i boligen via plex. Med rasplex installeret på raspberry så kan den afspille filerne uden at serveren skal bruge nogle kræfter på det. Så går du den vej, så skal du ikke bruge meget cpu kræft.

Og jo du kan jo altid opgradere senere, men det er sjovere at købe det rigtige fra starten. 

Mest fordi hvis du ikke skal bruge mange kræfter, ville jeg købe en mindre cpu så du kan spare penge.  
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Dorf Dorf skrev:

Glemte jo også at nævne at med Xpenology så virker alle de mobile apps som synology har lavet (DS photo, DS video, DS Music, DS file, DS Get) osv...
De muligheder har du ikke med Unraid. 

Unraid er ganske udmærket men som sagt er synology dsm softwaren meget mere finpudset og brugervenligt.

Jeg må indrømme at en tur på Xpenologys hjemmeside ikke gjorde mig specielt interesseret ;) Jeg har også adgang til en licens til Unraid, samt konfigurationshjælp (og jeg behøver det ikke så brugervenligt). 

Så indtil videre bliver det stadig Unraid jeg render med.
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 22:01
Hvad med en lille NUC?
Den koster ikke alverden, og bruger næsten ikke noget strøm?

De fleste har USB3, og så er det bare at købe en ekstern harddisk eller to?
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Har kørt med unRaid de sidste 6-7 år og med version 6 kan man mange ting som tidligere var meget besværligt. Plex, MakeMkv og en virtuel Windows er nemt at sætte op.

Gå evt ind på deres forum, der sidder mange giga unRaid nørder der gerne vil hjælpe ! har brugt dem et par gange hvor jeg har fået fejl på en HD.

Jeg snuser en tur forbi deres fora også. Der er meget at finde ud af når man starter helt fra bunden af med at bygge ;)
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af brafi brafi skrev:

Hvad med en lille NUC?
Den koster ikke alverden, og bruger næsten ikke noget strøm?

De fleste har USB3, og så er det bare at købe en ekstern harddisk eller to?


Well - familiens samlede datamængder kan hurtigt vokse og jeg vil gerne have mulighed for mere udvidelse end bare at koble eksterne usb harddiske på. 
Til top
brisk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-December-2009
Status: Offline
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brisk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 22:54
eventuelt:

udskift cpuen med en i3-5-7 




Redigeret af brisk - 25-Oktober-2016 kl. 22:55
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Vi bruger selv rasperry til at afspille vores ting her i boligen via plex. Med rasplex installeret på raspberry så kan den afspille filerne uden at serveren skal bruge nogle kræfter på det. Så går du den vej, så skal du ikke bruge meget cpu kræft.

Og jo du kan jo altid opgradere senere, men det er sjovere at købe det rigtige fra starten. 

Mest fordi hvis du ikke skal bruge mange kræfter, ville jeg købe en mindre cpu så du kan spare penge.  


MIt budget ligger nok på en 10-15k så en god cpu kan nok sagtens finde vej til maskinen. Jeg skal bare finde ud af hvilken :)
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 23:18
Med det budget ville du kunne lave en rigtig lækker server med masser af kræfter. 

Ville nok gå efter en I7 processor, så er du helt sikker på kræfter nok.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget plads du beregner at skulle have og om du vil købe en masse plads på en gang, eller bare opgradere med plads løbende.



Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 23:23
Oprindeligt skrevet af brisk brisk skrev:

eventuelt:

udskift cpuen med en i3-5-7 





Men der er jo kun 4 bays i. Med det kabinet jeg har planlagt er der plads til flere udvidelser,,,
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Med det budget ville du kunne lave en rigtig lækker server med masser af kræfter. 

Ville nok gå efter en I7 processor, så er du helt sikker på kræfter nok.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget plads du beregner at skulle have og om du vil købe en masse plads på en gang, eller bare opgradere med plads løbende.





Min plan som skitseret i første indlæg er 1 4tb disk til paritetsdisk og så 3 3tb diske til lagring,
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2016 kl. 12:56
Så har jeg været rundt og finde stumper - der hvis jeg ellers fatter diverse specs rigtigt gerne skulle passe sammen. 

Men mangler jeg noget? 
Controller til diskene?
Kabler til diskene?
Ekstra kølere?
????

Og er det helt ude i hampen det jeg har flikket sammen?

Edit: ja - det er den originale post jeg har opdateret! Kunne være nogen tænkte det var rart at vide!


Redigeret af codetroll - 26-Oktober-2016 kl. 13:12
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2016 kl. 14:50
Ser rigtig fornuftigt ud. Det er ihvertfald en server med en masse kræfter du bygger. 

Jeg vil nok foreslå dig at købe en ssd harddisk som du kan bruge til cache disk. især hvis du vil lege med div. programmer og virtual machines på den. 

Måske også en bedre cpu køler end den der følger med som standard til cpuen, mest for at sænke støj niveauet. 

Den sidste ting som du sikkert ellerede har. Men en USB pen til at køre unraid fra. bare så du er obs på det.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu