recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS Server m.Unraid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS Server m.Unraid

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS Server m.Unraid
    Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 10:04
Hej

jeg står for at skulle bygge mit første NAS og har tænkt mig at bruge Unraid så pillegenet og geek niveauet kan holdes oppe ;)

Da jeg er mere software menneske end hardwaremenneske har jeg brug for den store braintrust herinde fra til at få fundet HW delene frem.

Jeg er landet på følgende stumper indtil videre

Kabinet
Fractal Design Define R5 ATX (950,-)

Motherboard
ASRock Z97 Extreme6 (1200,-)

Processor
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz Processor - LGA1150 (2474,-)

RAM
Kingston HyperX FURY - 2x8GB DDR3 1866MHz PC3-14900 CL10 (894,-)

PSU
Corsair RMx Series RM650x - 650W 135 mm blæser (963,-)

Harddisk
WD Red NAS Hard Drive WD40EFRX 4 TB (1200,-)

WD Red NAS Hard Drive WD30EFRX 3 TB (2700,-)


Samlet ca. pris : 10450,-


Men hvad mangler jeg? HD Controller? Gå ikke ud fra at jeg køber noget som en selvfølge - så hvis det ikke står herover så bliver det ikke købt :)

Den behøver ikke være ekstremt lydsvag, men det gør bestemt ikke noget at den ikke står og larmer.
Det primære formål er at kunne bruge den som NAS, men der skal helt sikkert smides noget webserver på senere og skulle jeg evne at få det sat op kunne det være rart at kunne vise billeder/streame film på fjernsynet fra den også. (Der skal så nok noget mere hw til ifbm streaming, men et skridt af gangen).


På forhånd tak!





Redigeret af codetroll - 26-Oktober-2016 kl. 13:42
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 10:43
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 11:04
Tak, det prøver jeg at kigge på!
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 13:44
Jeg har selv en Unraid server kørende her hjemme, noget af det bedste jeg nogensinde har investeret i. 

Jeg bruger den mest til lagring af musik, film og serier. Har plex server installeret og streamer til 2 raspberry pi. 

Min har samtidig kraft nok til at trancode et par streams til når man er på farten.

Jeg ville anbefale dig at lave en liste over alt hvad du regner med, du kommer til at bruge den. så du kan finde ud af hvor mange kræfter du egentlig har brug for. 

Hvis du vil have et par VM's kørende på den så skal du have lidt mere cpu power end hvis du f.eks kun tiltænker den til at værealmindelig nas. 

 


Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 14:03
Nu har jeg ikke styr på Unraid endnu - har kun fået varme anbefalinger :)

Så planen er :
- nas til lagring af film, billeder og andet fælles familiegøgl
- webserver med nginx, mysql|mariadb, php
- streaming til ?? (har en Raspberry liggende) - men kender som skrevet intet til hvad jeg skal bruge for at få det til at køre. 

Hvor mange VM's det kræver skal jeg så heller ikke kunne sige :)
Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sickchild Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 15:40
Til almindeligt nas brug skal du stort set ikke bruge noget hardwarekraft.

Jeg kender ikke til webserver og de programmer til det som du nævner, så ved ikke hvor meget kraft du skal bruge til det.

Og til film afvikling kommer det helt an på hvad du skal bruge til at afspille med i den anden ende.
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 16:54
Kørte selv med Unraid i ca. et års tid, og skiftede for nyligt til Xpenology som er samme software som Synology DSM men på selvbyggede NAS. Det har jeg ikke fortrudt, og synes i øvrigt at mit system er hurtigere generelt. Der findes stort set de samme apps som til Unraid, og mit indtryk er at de er af højere kvalitet.
Og så er DSM jo bare så meget lækrere at arbejde med.
Eneste ulempe er at man skal vente på at Synology frigiver deres software til offentligheden før der kan laves nye builds.

Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 17:28
Bruger selv Xpenology, den eneste ting man bare skal undersøge, er om hardware understøtter x64, ellers skal man tilbage til dsm.5.0. men der er nogle fine forums til dette.

Redigeret af len61 - 25-Oktober-2016 kl. 17:30
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 17:44
Glemte jo også at nævne at med Xpenology så virker alle de mobile apps som synology har lavet (DS photo, DS video, DS Music, DS file, DS Get) osv...
De muligheder har du ikke med Unraid. 

Unraid er ganske udmærket men som sagt er synology dsm softwaren meget mere finpudset og brugervenligt.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 18:13
kører i øjeblikket "test" af freenas10 på en HP microserver gen8 med den lille cpu. indtil videre har det kørt særdeles stabilt, og brugerfladen i freenas10 er godt nok markant bedre end den gamle. - der er som med syno,xpeno, unraid også support for virtualisering og docker images.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 20:27
Har kørt med unRaid de sidste 6-7 år og med version 6 kan man mange ting som tidligere var meget besværligt. Plex, MakeMkv og en virtuel Windows er nemt at sætte op.

Gå evt ind på deres forum, der sidder mange giga unRaid nørder der gerne vil hjælpe ! har brugt dem et par gange hvor jeg har fået fejl på en HD.
Til top
codetroll Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 25-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér codetroll Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2016 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af sickchild sickchild skrev:

Til almindeligt nas brug skal du stort set ikke bruge noget hardwarekraft.

Jeg kender ikke til webserver og de programmer til det som du nævner, så ved ikke hvor meget kraft du skal bruge til det.

Og til film afvikling kommer det helt an på hvad du skal bruge til at afspille med i den anden ende.

Webserveren tager ikke meget kraft, en Raspberry Pi kan køre det anstændigt så den klods jeg bygger her vil ingen problemer have :)

Filmafvikling ved jeg som sagt ikke helt endnu hvordan skal køres - men om ikke andet kan jeg vel opgradere senere hvis der mangler hardware eller det ikke er gearet til filmafvikling?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu